Lähettäjä: eijaksa
Päivämäärä: 8.1.25 11:59:43
Todella ärsyttävää. Vaikka olen väsynyt, en saa unta. Tai sitten meinaan yhtäkkiä nukahtaa pystyyn tuolilla istuen. Jos jonain yönä nukun hyvin, niin seuraavana yönä valvon koko yön. Jos olen nukkunut todella vähän ja huonosti ja sitten iskee megaväsy, niin oireena siitä voi olla ihan allerginen kutina koko kropassa, johon ei auta muuta kuin nukkuminen. Tuolloin saatan nukkua 14 h tai vain 2 h. Ei mitään järkeä, logiikkaa, tms.
Toissa yönä en nukkunut yhtään, kun ei vain tullut uni. Eilen sitten menin aikaisin nukkumaan, että saisin nukuttua kunnolla ja silti heräisin aamulla aikaisin. No, menin nukkumaan klo 19 ja heräsin klo 22. Ei ollut hauskaa. Pötkötin sängyssä ajatellen, että kyllä minä vielä nukahdan. Klo 00.14 luovutin ja nousin ylös. Tein ruokaa, söin, siivoilin hiljaa ettei naapurit häiriinny, katsoin sarjaa netistä yöllä, aamulla sitten klo 8-10.30 ramppasin pyykkituvalla.
Ja nyt tuntuu, että voisi taas mennä nukkumaan. Ihan voimat pois ja väsyttää. Kello on vasta melkein 12 päivällä. Siis oikeasti...
Eihän tässä ole mitään järkeä!
Minulla on diagnosoitu uni-valverytmin häiriö ja ei-elimellinen unettomuus. Eli mikään satunnainen nukahtamisongelma ei ole kyseessä. Mutta tällainen pelleilevä unirytm on kyllä aivan ahterista. Mistään lääkkeistäkään ei ole ollut apua, kun niillä on karseat sivuvaikutukset. Onnellisia ovat ne, joilla sivuvaikutukset eivät seuraavana päivänä häiritse ollenkaan.
En aio mennä nyt keskellä päivää nukkumaan, menen vasta illalla, että saisin unirytmin edes joten kuten järkeväksi.
Joskus aiemminkin on käynyt näin, että menen illalla aikaisin nukkumaan ja sitten herään puolilta öin.
Unirytmini on luontaisesti iltavirkku, eli en ole yleensäkään aamuihminen. Mutta nyt tuntuu, etten ole yhtään mikään vuorokaudenaika -ihminen...
Koetan pysyä liikkeessä ja tehdä jotain järkevää rauhalliseen tahtiin, etten jumahda mutta kuitenkaan en yliväsyneenä ole sitten ihan ylikierroksilla kun on nukkumaanmenoaika.
Kunhan avauduin kun ärsyttää. Onko kohtalotovereita?
|