Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä painoa pudottanut, millä onnistuit?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 10:19:43

Ja varsinkin jos olet onnistunut pitämään painon pois tai pudottamaan ison määrän.

Kerro parhaat oivallukset ja syömisjutut?

Kiitos :)

Re: Sinä painoa pudottanut, millä onnistuit?

Lähettäjä: Mandariini 
Päivämäärä:   8.1.25 10:24:55

Vain sellaisia muutoksia, joiden kanssa voin elää loppuelämäni. Minulle se ei ollut mikään keto, pätkäpaasto, jonkun ruokaryhmän pois sulkeminen tms, vaan kirjaimellisesti muutin ruokavaliotani sellaiseksi jota haluan noudattaa loppuelämäni. Eli riittävän salliva ja maistuva.
Ja tärkeintä minulle oli, että käsittelin pääni sisältä ne asiat mitkä olivat ajaneet minut syömään liikaa ja lihomaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.1.25 10:25:51

Vasta alkuvaiheessa, mutta tämä kuitenkin sai alkusysäyksen: nälkä on vain tunne. Jos on nälkä, niin ei se ole vaarallista. Silti ei tarvitse hengenhädässä hakea pikaruokaa, vaan syö sitten kun voi. Jos on ihan pakko, niin hedelmä tai vaikka Piltti välipalaksi. Ei enempää eikä mitään pizzaa.

Puoli kiloa viikossa on hirveä määrä painoa pois. Se on voipaketti! Se tahti riittää. Jaa voipaketti seitsemään osaan ja katso itse. Sen verran rasvaa sinusta sulaa pois päivässä. Se on ihan hyvä määrä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.1.25 10:26:46

Jätin kaikki makeat herkut pois. Ei tarvinnut kärsiä nälkää.

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   8.1.25 10:30:57

Mä taas häviän tuon psykologisen taistelun nälän kanssa, vaikka olisi vaan edes se nälkä olisi vaan oikeasti naposteluhimoa eikä oikeaa nälkää. Enkä tykkää nälän tunteesta ja ajaa mut helposti ahmimaan.

Näin ollen mulla on toiminut paremmin sellainen nälän tyytyväisenä pitäminen, mutta aiempaa terveellisemmillä vaihtoehdoilla.

Itsekin kyllä melko alkumetreillä, että voi se olla ettei tämäkään toimi, mutta toistaiseksi yritän "trust the process".

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   8.1.25 10:35:32

Lopetin jatkuvan ruuan, annosten ja ruokamäärien ajattelun, täytin päiväni muilla jutuilla.

Päivämäärä:   8.1.25 10:36:23

Tiina: tsemppiä meille. Kyllä me onnistumme.

Päivämäärä:   8.1.25 10:36:39

Ja aloittajalle myös.

Lähettäjä: Hip Hei 
Päivämäärä:   8.1.25 10:45:06

Ruokaremontti reilut 2 vuotta sitten (vatsaoireilun takia alunperin) ja otin käyttöön nettiversion kaloritaulukosta, jonne merkkasin kaiken mitä söin. Yllättävän paljon tulee ylimääräistä kaikesta pienestä ja ne pikkuasiat karsin pois. Yllättävän paljon "oikeita" asioita saa syödä ilman liikakaloreita eikä tule nälkä. Sokerikoukusta irtaantuminen kesti kaksi viikkoa ja oli vaikea ohittaa karkkihyllyt kuolaamatta :D Ja piti keksiä myös muuta ajateltavaa kun mieli harhaili jääkaapille. Mutta pikkuhiljaa tulosta tuli ja liki 30 kg lähti, sitten piti opetella vielä syömään riittävästi ettei paino enää laske.

Lähettäjä: tiina 
Päivämäärä:   8.1.25 10:47:47

Hmmm: Mulla on tuota ongelmaa, ja varsinkin silloin jos yritän pudottaa painoa. Keskityn siihen syömiseen liikaa ja aivot on ihan täynnä pelkkää laihduttamista ni se melkeinpä ajaa syömään lopulta enemmän.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   8.1.25 11:02:07

Itse en ole pudottanut painoa, mutta sisareni pudotti n 20 kg vuodessa keto-ruokavaliolla.

Päivämäärä:   8.1.25 11:05:01

Keto ja vhh varmasti toimivia tapoja. Itselläni on lihavuudesta aiheutuneeseen 2 tyypin diabetekseen sellainen lääkitys että ihan puhdasta ketoa ei saa käyttää, mutta vhh tottakai.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 11:33:37

Mulla on toiminu pätkäpaasto 16/8 sekä itse syömiseen Glukoosikumouksen niksit. Siis tää kirja: https://www.adlibris.com/fi/kirja/glukoosikumous-9789520455293

Päivämäärä:   8.1.25 11:36:35

Mitkä tuon keskeisimmät opit on?

Päivämäärä:   8.1.25 11:39:20

Aivot ja pääkoppa pitäisi saada pysyvästi eri asetukselle.Ruoan (suuri) henkinen merkitys tarvii korvata muilla merkityksillä.Eli käytä aikaa tai keksi jotain mihin laitat enempi ajatuksia.Sitten kun ruoka..ja ylipäänsä dieetin ajattelu menettää merkitystään,niin syödyn ruoan määrä vähenee eikä ole enää tarve "syödä tarpeeksi".

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   8.1.25 11:40:04

Koukutuin juoksemiseen.

Päivämäärä:   8.1.25 11:40:12

Keto ja pätkäpaasto ovat ainoat, millä olen onnistunut. Insuliiniresistenssi ja PCOS.

Päivämäärä:   8.1.25 11:41:03

Itsellä toimi liikkuminen, kun aloitin liikkumaan niin se käänsi myös ruokailua terveellisempään suuntaan.
Jos ei huvita liikkua, niin käyn vaikka pienen kävelyn tai menen salille venyttelemään ja usein tein sitten muutakin.
Sovin pari kaverin kanssa viikolle salille menon ja vaikka porrastreenit ( aluksi ihan kävellen) ja kun ne oli sovittu niin kynnys perua oli isompi kun jos olisin yksin mennyt.
Siinä tuli vaihdettua kuulumiset ja liikuttua.
Vieroitin itseni sokerista, kaksi ekaa viikkoa oli painajaista, mutta sitten se tasaantu. Tilalle maapähkinävoita puuroon ja kreikkalaiseen jogurtiin tuomaan makeutta. Kaappien siivous ja herkut pois.
En edes noudata tiukkaa ruokavaliota, mutta lounaaksi teen usein munakkaan, aamulla puuro jne
Ja pitää muistaa syödä vaikka rahka tai joku myös illalla muuten en saa unta yöllä nälän takia.

Päivämäärä:   8.1.25 11:41:36

Laihduttajan ruokavalio se vasta ajattelua vaatiikin. Jatkuvaa kaupassa käyntiä ja ruokien tekemistä. vrs noutoruoka

Päivämäärä:   8.1.25 11:42:38

Voi kun minullakin olisi joku kaveri liikkumaan.

Päivämäärä:   8.1.25 11:50:02

Toinen viiva, kysele rohkeasti vaikka paikallisesta Fb-ryhmästä, ihan varmasti joku tuskailee saman asian kanssa.

Päivämäärä:   8.1.25 12:13:46

En kyllä kehtaa :D

Lähettäjä: -7kg ja jatkuu... 
Päivämäärä:   8.1.25 12:16:09

Miten sen voisi lyhyesti kirjoittaa?
Ruokailu uusiksi ( vhh), ajattelutapa uusiksi, siis elämäntaparemontti jossa sokeri lähti kahvista ekaksi ja inhoamani kaurapuuro ja himoitsemani valkoiset leivät, keksit seuraavaksi. Karkki lähti kun vaihdoin sen pariin palaan tummaa suklaata joka päivä. Ennen lojuin karkkikoomassa syötyäni, ahmittuani siis normisuklaalevyn kerralla,nykyisin vältän tuollaisia Fazerin maitosuklaita koska aiheuttavat riippuvuutta. Normikarkkia ei tee edes mieli. Hampurilaiset ja kaupan pizzat jäi pois. Kaikkea hyvää tilalle kuten kananmuna, turkkilainen jogurtti, voi, kerma, luomumaito. Vihanneksia, marjoja olenkin aina rakastanut onneksi.
Peruna on vaikeampi välttää mutta sitä kun pystyisin vielä korvaamaan enemmän vaikka parsa- kukkakaalilla tms.
En laske kaloreita, en askeleita, en pelkää eläinrasvaa vaan hiilihydraatit rajoitukseen, puhdas ravinteikas ruoka pääasiaksi.Joka päivä ulos lenkille tunniksi ja mielellään jumppaa vielä. Iloinen mieli, ei pakkovääntöä, ei nälkää ja kerran kuussa puntarille.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   8.1.25 12:25:40

Mulla on tullut sellainen oivallus, että korvaan sitä ruuan tuomaa mielihyvää jollain muulla. Esimerkiksi kylmä suihku tai avanto, siitä tulee niin mahtava olo ettei halua pilata sitä ähkyllä. Kuulostaa nyt vähän karulta mutta yrittää koukuttaa itsensä siihen hyvään fiilikseen mikä tulee jostain muusta asiasta kuin ruuasta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.1.25 12:35:00

Pätkäpaasto toimii itselläni. Saan syödä päivällä reilut annokset (syön siis käytännössä lounaan ja päivällisen, en muuta). Päivisin on muutenkin kiire ja ruokaa ei ehdi ajatella. Iltakuuden jälkeen en syö enää mitään eikä nälkäkään vaivaa ennenkuin seuraavana päivänä lounasaikaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.1.25 12:51:52

Imetys laihdutti 10 kg ennen raskautta edeltäneeseen aikaan. Eli siis ennen raskauksia painoin 70 kg, nykyään 60 kg.
Imetyksen lopettamisesta on jo kaksi vuotta, mutta paino ei ole noussut.

-syön erittäin säännöllisesti 5 kertaa päivässä
-maltilliset annoskoot
-ei leipää pääruualla
-en kiellä itseltäni maltillista herkuttelua
-syön vain hyvin harvoin itseni ähkyyn, koska on tosi epämiellyttävää jos maha on liian täynnä
-en käytä alkoholia

Päivämäärä:   8.1.25 12:52:40

”Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.1.25 11:36:35

Mitkä tuon keskeisimmät opit on?”

Vältä glukoosi (ja fruktoosi) piikkejä, jolloin vointi pysyy parempana. Esim. Syö järjestyksessä kuidut, rasva&proteiini, hiilarit&sokerit tai ota viinietikkaa ennen ruokailua tasaamaan glukoosipiikki.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 13:11:26

Itse olen saanut elintapoja terveelliseksi ihan niinkin yksinkertaisesti, että olen "pakottanut" itseni syömään ihan perus ruokaa (ja paljon kasviksia) säännöllisesti. Olen ajatellut, että mitä tahansa tapahtuu, en jätä väliin terveellisiä aterioita tai välipaloja. Eli herkut on sallittu kunhan niillä ei korvata kunnon ravintoa. Aika nopeasti herkkuhimo väheni todella vähäiseksi. Yritin myös muuttaa ajattelutapaani siihen suuntaan, että syön asioita, jotka ovat keholleni hyväksi.

Erilaisia diettejä on tullut kokeiltua paljon ja yleensä ne aiheuttivat enemmän pahaa oloa. Nykyisellä mallilla tuntuu, että henkinen tuska ruuan ympärillä on vähentynyt merkittävästi ja hyvinvointi on lisääntynyt.

Nykyisin teen noin 3 päivän välein ison kulhollisen salaattia valmiiksi. Se menee hyvin lisukkeena ja myös helppo ottaa ruuaksi lisäämällä esim. kananmunaa ja tonnikalaa. Valmiin salaatin kanssa on kasvisten syönti lisääntynyt todella paljon, kun ei tarvitse erikseen jokaiselle aterialle alkaa pilkkomaan ja tekemään erikseen.

Lähettäjä: Sama täällä 
Päivämäärä:   8.1.25 13:50:59

- Teen n. 6 pv ruuat kerralla valmiiksi (kaksi lämmintä ateriaa, eri ruokia, paljon proteiinia ja kasviksia).

- n. 1,5 - 2 vko välein täysin vapaa päivä kaloreiden laskemisesta, sisältää herkuttelua.

- sisällytän joka päivään myös yhden pienen herkun

- syön 6 (!!!) kertaa päivässä enkä mieti mitä muut siitä ajattelevat (joo, menee myös purkkaa paljon eli hammaslääkärit älkää pelästykö)

- mulle sopii mieluiten tuo että pieniä annoksia useammin

-öisin pidän n. 12-13 h paaston, joka on mulle paljon.

Lähettäjä: timjami 
Päivämäärä:   8.1.25 14:29:48

Pätkäpaasto ja keto mullakin, en oo ihan ehdoton kaikessa. Oon tosi lyhyt ja päivittäinen kulutus on hyvin pientä, n. 1300kcal ilman treeniä eli kiloja kertyy helposti. Tällä hetkellä -21kg, pudotettu 1,5v aikana ja 5kg vielä jäljellä.

Päivämäärä:   8.1.25 14:37:05

Normaalipainossa nyt 10 vuotta, sitä ennen laihdutin 30 kg. Syön 6 pv viikossa todella niukasti, 100-140g proteiinia + kasviksia + välttämättömät rasvahapot. Yksi vapaan syönnin päivä per viikko, silloin syön mitä mieleni tekee niin paljon kuin mieleni tekee. Tämä tankkauspäivä on myös treenipäivä, sisältäen parin tunnin aerobisen + tappotreeni salilla.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   8.1.25 15:32:07

''Normaalipainossa nyt 10 vuotta, sitä ennen laihdutin 30 kg. Syön 6 pv viikossa todella niukasti, 100-140g proteiinia + kasviksia + välttämättömät rasvahapot. Yksi vapaan syönnin päivä per viikko, silloin syön mitä mieleni tekee niin paljon kuin mieleni tekee. Tämä tankkauspäivä on myös treenipäivä, sisältäen parin tunnin aerobisen + tappotreeni salilla.''

Miksi rääkätä kehoa 6 pv syömällä todella niukasti? Tai mitä se ikinä tarkoittaakaan... Kuulostaa oudolta toi sun systeemi, mutta jos se toimii niin ookoo. Aika hurjaa vaan vetää 6 pv niukasti, sitten rääkätä kehoa lisää nollakaloreista täysille plussakaloreille, vetää aerobista ja tappotreeniä siihen päälle.

Noh, kukin tyylillään. Ehkä terveellisempiäkin vaihtoehtoja olisi. :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.