Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiinistä

Lähettäjä: AP 
Päivämäärä:   8.1.25 09:33:17

Kaikkialla netissä lukee niin eri tietoa mikä on hyvä ferritiinitaso.

Mulla palelee joka ikinen päivä töissä ja olen jatkuvasti väsynyt, elämä on sumua. Ferritiini mitattu ja oli noin 60. Hemoblobiini noin 120. Ilmeisesti kuitenkin ihan hyvät tasot, mutta on raskasta käydä töissä ja olisi mukava jaksaa tehdä asioita vapaa-ajallakin. Lääkäri ei nähnyt syytä huoleen.

Kannattaako tämmösessä tilanteessa kokeilla rautalisää? Suosituksia?

Re: Ferritiinistä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.1.25 09:36:18

Ferritiinin nostosta ei ole mitään hyötyä jos elintavat on ihan päin peetä. Kiinnitäpä siis huomiota niihin. Tuskin raudan syönnistä haittaakaan on, voit kokeilla kyllä syödä vaikka puolisen vuotta, arvot nousee hitaasti. Mutta ferritiini ei ole ainut syy siihen, että väsyttää.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   8.1.25 09:37:33

No kannattaahan se nyt kokeilla !! Ferritiini saisi olla yli 100.. mutta saisi olla kenenkin mielestä mitä vaan niin miksei kokeilisi rautalisää, suosittelen kyllä talvella myös tujua D-vitamiinin syöntiä tässä maassa ! Tietysti ruokavalio, stressiasiat, uni, liikkuminen jne. kuntoon myös.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.1.25 09:42:34

Ferritiini on hyvällä tasolla ollessaan yli sadan, ja tuo hemoglobiini on ihn alarajoilla. Kun puhutaan 140 tason hemoglobiinista niin siitä voi sanoa että on hyvä.

Eli rautaa syömään äkkiä, _vähintään_ se 6 kk kuuri, jonka aikana ja jonka jälkeen käyt labroissa.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.1.25 09:44:19

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-

perusteet/mita-jos-epailen-raudanpuutetta-mutta-

ferritiiniarvo-onkin-ihan-hyva/

Sori en jaksa nyt linkittää..yhdistä nuo. Etsi netistä tietoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 09:53:54

Mitäs ne kilppariarvot on?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.1.25 09:57:09

En tiedä mihin tuo "ferritiinin pitäisi olla yli sata" perustuu. Osaako joku sanoa?

Itselläni ferritiini nousi 100 mg rautalisällä 25 --> 60. Viime keväänä aloitin minipillerit ja kun menkkoja ei enää ole, on ferritiini noussut sataan.

Eli miksi et kokeilisi sitä rautalisää vaan? Ja käyt tietysti mittaamassa säännöllisesti rauta-arvot. Mutta väsymys voi johtua miljoonasta muustakin asiasta, että kannattaa vähän kiinnittää huomioita elintapoihin. Saatko ruoasta tarpeeksi energiaa, syötkö monipuolisesti, miten nukut, miten muut veriarvot jne jne...

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   8.1.25 10:09:23

Tämä on asia, jota ei ota edes lääkärit tosissaan tai sitten puuttuu tietoa.
Kannattaa tutkia asiaa ja tutustua esim. Esa Sopin kirjoituksiin.

Lähettäjä: AP 
Päivämäärä:   8.1.25 10:12:27

Kilppariarvot:

Tyreotropiini 0,68 mU/l
Tyroksiini ei tehty

Lievä ylipaino joka lähtenyt hyvin laskuun, niukat/normaalit menkat + e-pillerit käytössä. Aloitin juuri salilla käymisen muutaman kerran viikossa, ratsastan noin muutaman kerran viikossa + tallityöt, vanhan koiran kanssa rauhallinen ulkoilu päivittäin. Nukun noin 8h yössä. Syönti pääasiallisesti proteiini + kasvikset eli ehkä voisi syödä hieman tuhdimmin, mutta palelu on ollut jo vuosia ja ylipainon karkotus viimeiset puoli vuotta käynnissä. Vuosi sitten painoin 8kg enemmän ja samallalailla paleli. Työ on toimistotyötä

Taidanpa laittaa tuon rautalisän kokeiluun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 21:38:58

"Eli rautaa syömään äkkiä, _vähintään_ se 6 kk kuuri, jonka aikana ja jonka jälkeen käyt labroissa."
Itse kävisin labroissa jo 3kk päästä, niin näkee imeytyykö.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   9.1.25 07:08:27

Kilpparia mä tuossa tapauksessa enemmän epäilisin, mistä olet saanut päähäsi just tuon raudan, vieläpä noin hyvillä arvoilla? Oma ferritiinini on alle 30, eikä lääkärin mukaan siltikään kannata syödä lisärautaa purkista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 07:11:48

Mulla ferritiini 12 eikä ole oireita, nyt kyse varmaan jostain muusta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.25 07:23:07

” Mulla ferritiini 12 eikä ole oireita, nyt kyse varmaan jostain muusta”

Oireilu on yksilöllistä.

En minäkään oireillut raudanpuuteanemiaa lum hemoglobiini oli 60 :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.