Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua lukiolaiselle!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 22:59:24

En nyt mikään seniori ole, mutta ajattelin että täältä saattaisi joku olla jo lukion käynyt ja osaa auttaa. Lukio alkoi elokuussa ja kaikki leviää käsiin. Osaan opiskella ja olen entinen 9 oppilas. Toki, onhan tässä ADHD -diagnoosi tulossa kuukauden sisällä ja se itse ADHD onkin kuormittanut jo parisen vuotta opintojen puolella.
Mutta osaan silti lukea, silti pukkaa nelosia ja kutosia?? Missä mättää.. Olisiko pro tipejä? Vapaa-ajalle tai tunnille? Mihin vain aineisiin! Itse aijon kirjoittaa: Kemian, Fysiikan, Biologian, Pitkän matikan, Pitkän Englannin ja Äidinkielen. Käyn myös kaikki musiikin kurssit ja olen kiinnostunut historiasta, yhteiskuntaopista ja psykologiasta!

Re: Apua lukiolaiselle!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.25 23:14:30

Äidinkielessä on ainakin vielä paljon petraamista.

Kun luet, ota mukava asento sohvalla.
Ja kertaa kaikki asiat pariin kertaan niin, että todella ymmärrät kokonaisuuden etkä vain lue lukemisen ilosta.

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   8.1.25 01:12:44

Nuo numerot kertovat kyllä karua kieltä siitä, ettet osaa opiskella. Peruskoulussa riittää usein pelkkä ulkomuistiin opettelu, mutta lukiossa pitää hallita laajempia kokonaisuuksia. Suosittelen tutustumaan erilaisiin oppimistekniikoihin ja kysymään vaikka opolta apua. Ankidroid- kortit, pomodoro- tekniikka, muistilappujen teko paikkoihin, joista näet ne useasti päivässä, mind mapit jne ovat tapoja, joita voisit kokeilla. Googlaa ihmeessä lisää opiskelutekniikoita, youtubesta löytyy tilejä ihan suomeksikin, samoin instasta.

Ja kirjoituksia sinun ei nyt ihan juuri nyt kannata miettiä, kun ensin pitäisi saada opiskelutaidot sille tasolle, että niihin kannattaa osallistua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 04:39:08

Osa aineista, jotka haluat kirjoittaa, on haastavia ja vaatii enemmän matemaattisuutta kuin lukemista varsinaisesti. Haetko eläinlääkiiseen?

Lähettäjä: Addi 
Päivämäärä:   8.1.25 06:16:10

Jos saat ADHD-diagnoosin, lääkitys voi auttaa hyvinkin paljon opiskelussa. Älä murehdi liikaa ennen sitä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 07:15:12

Lukiossa arvosanat tyypillisesti putoavat, mutta eivät yleensä noin paljoa. Luultavasti vika on opiskelutekniikassa. Kirjan kappaleiden lukeminen kerran läpi ei enää riitä suurimmassa osassa aineita.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.1.25 07:28:25

Ongelma ei välttämättä ole siinä ettet osaisi opiskella tai hallitsisi oikeita asiakokonaisuuksia.
Kannattaa jutella opettajien kanssa että mitkä on niitä sun heikkoja kohtia, joihin kiinnittää huomiota. Helpompi korjata kun tietää millä suunnalla ongelma on.

- Jos tuntuu, että tietoa löytyy ja esimerkiksi kokeissa on helppo vastata, varmista että löydät tehtävänannoista sen punaisen langan ja vastaus täsmää juuri siihen.
- Jos asiat ei tunnu tarttuvan, kokeile erilaisia opiskelutekniikoita ja huolehdi myös itse opiskelun ulkopuolisista tekijöistä. Itsellä toimi tiukasti rajattu alue ja aika kerrallaan, jolla minimoi sen sinne tänne harhailun ja riittävä liikunta. Lääkkeet voi auttaa ja kannattaa katsoa miten itse nostaa dopamiinitasoja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.1.25 09:15:42

Aloittaja, et ole oppinut koko peruskoulun aikana esimerkiksi sitä, että kouluaineiden nimet ovat yleisnimiä, eli niitä ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Teksti vilisee virheitä muutenkin. Epäilen siis vahvasti, että et ole niin taitava opiskelija kuin luulet.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.1.25 09:28:43

Hmm, ihan oikeasti tulet oksentamaan alaikäisen nuoren päälle omaa pahaa oloasi?

Aloittaja, minäkin suosittelen tutustumaan erilaisiin opiskelutekniikoihin. Miten teet muistiinpanosi? Opitko helpoiten visuaalisesti, auditiivisesti, kirjoittaen ja lukien vai kenties kinesteettinen oppija? Voisit myös löytää näiden väliltä sopivan tavan oppia?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   8.1.25 10:42:14

Vaikka osaat lukea, niin et osaa opiskella.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   8.1.25 14:57:42

"Opitko helpoiten visuaalisesti, auditiivisesti, kirjoittaen ja lukien vai kenties kinesteettinen oppija? Voisit myös löytää näiden väliltä sopivan tavan oppia?"

Itse taas sanoisin, että älä valitse noiden väliltä mitään yhtä sopivimmalta tuntuvaa tapaa. Ihmisiä ei voi jakaa auditiivisiksi, kinesteettisiksi tai visuaalisiksi oppijoiksi, vaan tuo on myytti.

Tuleeko heikkoja numeroita myös niistä aineista, joista olet kiinnostunut? Millaisia opiskelutekniikoita käytät?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.1.25 15:05:14

+++, ei se tietenkään täysin noin suoraviivaisesti mene, mutta esim minä en opi mitään kuuntelemalla, kun ajatukset alkaa tosi helposti harhailla, ellen esim tee muistiinpanoja, joista pystyn sitten asiaa lukemaan. Luen huomattavasti mieluummin tekstiä kuin kuuntelen sitä, näin oli jo lapsena. Lähtökohtaisesti jos on kurssiosio, jonka voi lukea tai kuunnella, niin en ikinä sitä kuuntele.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.