Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolonoskopiassa käyneet: tyhjennys

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   7.1.25 20:54:58

Miten nopeasti tyhjennysaine on teillä vaikuttanut?

Re: Kolonoskopiassa käyneet: tyhjennys

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   7.1.25 20:57:01

Kyllä se räjähtely alkaa parissa tunnissa. Itselläni ei ole vatsalaukkkua välissä, niin ei mee ku 20min.

Päivämäärä:   7.1.25 20:58:21

Lähti liian ajoissa. Eli siis ohjeiden mukaan tyhjennysaine aloitettu 16h ennen tähystystä, juotu puolessa tunnissa. Ohjeissa sanotaan, että yleensä vaikutus alkaa 1-3 tunnin päästä. Nyt mennyt neljä tuntia, eikä ole mitään tullut ulos.

Toinen annos pitäisi ottaa 4-5 h ennen tähystystä, eli pitäisi aloittaa viideltä aamulla juomaan. Onko muilla miten nopeasti suoli tyhjentynyt? Mitenhän tuon aamun kanssa, jos tässäkin menee jo näin kauan, niin tuleeko mitään tuosta aamuisesta pihalle ennen tähystystä?

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   7.1.25 21:01:44

Minä otin jotain mitä piti juoda monta tuntia edellisenä iltana ja vielä aamulla. Parin annoksen jälkeen lähti tyhjenemään.

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   7.1.25 21:57:28

Piste: mikä tyhjennysaine sinulla on? Oletko juonut riittävästi muita nesteitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.25 22:03:39

En muista enää, kuinka nopeasti tyhjeneminen alkoi. Ei se kyllä kovin nopeasti tainnut alkaa..
Sen muistan kyllä, että aamulla vesiripuli lensi yhä, enkä todellakaan voinut enää juoda lisää tyhjennysjuomaa. "Ihana" colonsteril oli kyseessä.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   7.1.25 22:08:40

Tehty useita kertoja, tyhjennettykin siis usein. Kerran jostain syystä ei tyhjentynyt, vaikka ohjeiden mukaan tein. Myöskään tähystys ei siksi onnistunut. Seuraavalla kerralla tehtiin eri aineilla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.1.25 22:14:17

Mikä aine? Kuulostaa siltä että sun pitäisi juoda tuon lisäksi jotain muutakin nestettä. Itse käytän aina Phosphoralia, jonka päälle nimenomaan pitää juoda muutakin.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   7.1.25 22:17:01

Mulla kesti kanssa Colonsterilillä pitkään että alkoi vaikuttaa. Käveleminen auttoi, tosin kauas pöntöstä ei arvannut mennä. Litkua piti juoda illalla ja aamulla. Aamulle tarkoitettua satsia en pystynyt juomaan. Viikun kerran kävin ruipalla just ennen tähystyshuoneeseen astumista. Hyvin oli lääkärin mukaan suoli tyhjentynyt ja puhdas.

Lähettäjä: masu 
Päivämäärä:   7.1.25 22:17:53

Olethan keventänyt syömistä jo ennen tyhjennyspäivää? Jos olet just vetänyt kunnon pihvin, niin eihän se sieltä ihan helposti lähde liikkeelle.

Päivämäärä:   7.1.25 22:19:16

Moviprep on käytössä. Unohtui sanoa, että olen juonut muitakin nesteitä paljon: vettä, vichyä ja mehukeittoa, noin kolme litraa tyhjennysaineen lisäksi.

Päivämäärä:   7.1.25 22:21:54

Ja kyllä, täysin ohjeiden mukaan olen mennyt. Viikon syönyt hyvin sulavia ruokia ohjeiden mukaan, kolme päivää vielä tarkemmin hyvin sulavia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 22:35:34

Pelkään tähystystä ylikaiken enkä ole siihen suostunut. Aihetta olisi kyllä (veri ulosteen mukana).

Toimenpide itsessään on jo todella epämukavan kuuloinen, mutta tuo tyhjennys. Mistä sen tietää, että suoli on varmasti tyhjä? Sairaalaan on matkaa kuitenkin niin ei huvittaisi mitään vesiripulia ruveta matkalla vääntämään ojaan tai pahimmassa tapauksessa auton penkille.

Lähettäjä: masu 
Päivämäärä:   7.1.25 23:04:55

Viiva: toimenpide on epämukava, tyhjennys samoin. En silti uskaltaisi jättää tutkimatta, jos ulosteissa olisi verta. Jos toimenpide on aamupäivällä, tyhjennys aloitetaan edellisenä iltana alkuillasta, ja suurin osa tavaraa poistuu ennen nukkumaanmenoa. Aamulla sitten loput, yleensä enää pelkkää vettä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 23:22:17

Olen viivytellyt, kun sanottiin ettei sitä tehdä nukutuksessa tai edes kunnon mömmöissä. Sen lisäksi en halua perärööriäni kaikille näyttää eli haluaisin samaa sukupuolta olevan lääkärin, jolloin olisi helpompaa. Tätä ei voitu luvata eli en ole mennyt.
Välillä pönttö on kuin teurastamisen jäljiltä, välillä monta viikkoa ettei näy mitään.

Lähettäjä: Mingo 
Päivämäärä:   7.1.25 23:58:21

Minulla vaikutus alkoi jostain syystä myös ohjeessa luvattua myöhemmin. Mutta kun sitten alkoi tehota, niin raju setti olikin. Vettä tuli läpi voimalla ja ajattelin jo välillä kivuliaissa kouristuksissani, että taitaa tulla samalla sisäelimetkin pönttöön. En ymmärrä vieläkään miten sitä nestettä pystyikin tulemaan niin paljon minusta ulos :D Ja lähinnä siis vettä, koska olin jo pitkään syönyt vatsan ongelmien takia todella niukasti ja lähinnä keitto-mehukeitto-jugurtti tyylillä. Ja itselläni olo oli tyhjennyksen jälkeen myös niin huono, että pystyssä pysyminen oli vaikeaa, heikotti ja huimasi. Osittain varmasti johtui siitä, että olin aika kuivassa kunnossa jo lähtökohtaisesti. Mutta oli puhdas suoli ainakin. Onneksi tein tuon koko toimenpiteen jo hieman aiemmin mitä neuvottiin, koska muuten en olisi selvinnyt paikanpäälle mitenkään.
Ja vaikka se ei ollut todellakaan millään tavalla mukavaa, niin oli täysin sen arvoista. Syy oireiluuni löytyi, sain vaivaan apua ja elämäni on helpottunut.
Itse tähystykseen sain kyllä pyydettyäni jotain rauhoittavaa jopa sen verran tujun annoksen, että olin koko homman ajan ja vielä sen jälkeenkin aivan kuutamolla, siitä ei jäänyt negatiivisia muistikuvia.
Tsemppiä aloittajalle ja muille joilla koitos on edessä! Toivottavasti saatte apua vaivoihinne! :)

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   8.1.25 00:27:11

Minun piti juoda kaksi kokonaista päivää ja yötä kun on hidas vatsantoiminta. Edellisellä kerralla oli niin paljon suolessa, että oli vaikea tähystää ja poistaa polyyppeja.

Lähettäjä: Vika 
Päivämäärä:   8.1.25 06:05:26

Jos ohjeen mukaan toimii, niin litkun juominen on pahinta. Viikkoa ennen kun keventää syömistä ja siirtyy ajoissa kuiduttomaan ruokaan, niin eipä tarvitse kauaa pöntöllä viettää aikaa. Tarpeeksi juo vaan nestettä litkun lisäksi.

Viimeisin tyhjennys omalta kohdalta meni hiukan pieleen, koska meinasin oksentaa suolaliemen. Mutta kuvissa näki, että hyvin oli tyhjentynyt. T. Nimim ”vähintään joka viides vuosi tätäkin sirkusta”

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   8.1.25 12:26:03

- Kyllä sinne saa sen humautuksenkin sinne toimenpiteeseen ja minä sanoin lääkärille, ettet aloita ennen kuin minulta on taju poissa. Olin siis autuaan tietämätön peräröörini tarkastelusta vaikka sitä olisi tehnyt legioona ihmisiä. Sinun oireillasi en ymmärrä miksi pelkäät enemmän tutkimusta kuin esim. suolistosyöpää..

Tyhjennys on moviprepillä minulla alkanut nopeasti - joskin olikin akuuttivaihe päällä ja kaikki tuli läpi. Ensimmäiseen satsiin keho vastaa yleensä hitaammin kuin toiseen, joten kyllä se siitä varmasti vielä irtoaa.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   8.1.25 12:30:26

Ja vielä housuun paskantamista pelkäävälle viivalle:

Tyhjennys on vessassa istumista ja jos aineet on vaikuttaneet ja sitä edeltävät päivät noudatettu kevennettyä ruokavaliota, paskot vettä kivuttomasti. Tylsää se on istua vessassa, mutta ei kivuliasta. Ja kun et enää juo ennen toimenpidettä, ei sieltä mitään vesiä housuun tule jos pidätyskyky on muuten ennallaan.

Ja sekin kannattaa muistaa, että ei siellä ketään sinun peräreikäsi kiinnosta, vaan se suolisto. Siksi se tyhjennys on tärkeää hoitaa kunnolla, jotta näkevät suolen seinämät ja niiden mahdolliset muutokset/vauriot.

Päivämäärä:   8.1.25 16:13:20

Tyhjeni sitten lopulta. Olipahan outo kokemus, tosiaan ohjeiden mukaan viikon verran kevyesti syömistä ja kolme viimeistä päivää kuiduttomasti, niin tyhjennys oli sinänsä ongelmatonta: kipuja ei juurikaan ollut ja tyhjeni nopeasti, tyhjennyksen alkaminen vaan kesti. Tosiaan kahdeksen tuntia juoman juomisen jälkeen vasta alkoi tyhjentyä, ohjeissa sanottiin että jos ei kuuden tunnin sisällä tapahdu mitään niin pitää olla yhteydessä päivystykseen. Sinne soitinkin, ja sanoivat että päivystykseen heti jos tulee pahoja kipuja. Onneksi ei tullut, koko kahdeksan tuntia pientä ajoittaista kouristusta ja vatsa aivan ilmapallo loppuun, mutta sitten yhdeltä yöllä sitä tavaraa alkoikin tulla ja ne pienetkin kivut ja turvotukset jäi siihen.

Itse tähystystoimenpide oli niin helppo homma että jännitin aivan turhaan! Olihan se epämiellyttävää, mutta ei missään nimessä kivuliasta. Sain toki kipulääkkeen suoneen, mutta en tarvinnut rauhoittavaa enkä lisäkipulääkettä, joten ehdottomasti kannustan muitakin menemään tutkimuksiin jos tarve on! Tietenkin kaikkien kokemus ei ole näin hyvä, mutta eihän sitä tiedä jos ei kokeile.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 17:57:47

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.1.25 23:22:17

Olen viivytellyt, kun sanottiin ettei sitä tehdä nukutuksessa tai edes kunnon mömmöissä. Sen lisäksi en halua perärööriäni kaikille näyttää eli haluaisin samaa sukupuolta olevan lääkärin, jolloin olisi helpompaa. Tätä ei voitu luvata eli en ole mennyt.
Välillä pönttö on kuin teurastamisen jäljiltä, välillä monta viikkoa ettei näy mitään."

Minua ahdisti toimenpide myös, etenkin kun vuosia aiemmin tehtyä gastroskopia oli tehty malliin ongelmista ja paniikkikohtauksesta piittaamatta ja hoitajat kiinni pidellen... kun sitten ikävät toimenpidemuistot päässä pyörien ahdistuneena ja itku silmässä odottelin kolonoskopiavuoroa, hoitaja otti minusta kopin, laitettiin kanyyli käteen ja rauhoittavaa jo ennen toimenpidettä. Toimenpidepöydälle päästyäni laitettiin vielä lisää ja olin ihan omissa maailmoissani, hyvä kun en pudonnut pöydältä kun piti vaihtaa asentoa. Siellä ei persausta pahemmin esitellä, pitää saada vaan tähystin oikeasta reiästä sisään, sitten sammuu valot että lääkäri näkee näytöt hyvin ja muuta hänellä ei ole aikaa tuijottaa. Jos mutkissa eteneminen teki kipeää, välittömästi hoitaja lykkäsi kipulääkettä suoneen ennen jatkamista, ei tarvinnut kärsiä.

Tyhjennyslitkun juominen ja se loputon vessassa istuminen oli ankeinta, toimenpide on helppo vaikka kuinka ei tykkäisi näyttää takalistoaan tuntemattomille. Jos kertoo ahdistuksestaan ja peloistaan, näyttää saavan kunnon "mömmöt"; toimenpiteen jälkeen kävelin siksakkia huoneesta ulos ja nukuin pari tuntia "päiväkännejä" pois...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.