Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa lasta puhumaan videolle

Lähettäjä: Ärrä harjoitus 
Päivämäärä:   7.1.25 20:50:51

Minun lapseni ei siis osaa ärrää. Ja ollaan sellaisessa äänne koulussa jonne pitäisi ottaa videoita harjoituksista. Mutta tilanne on nyt eskaloitunut siihen että lapsi ei puhu niille videoille enää sanaakaan. Eli emme saa tehtyä harjoituksia.
Minulla on lisäksi mennyt hermo jo niin monta kertaa että koko ärrä harjoituksesta on tullut ihan peikko.
Myöskään lahjontaa en saa auttamaan.
Mitä voin tehdä? :(

Re: En saa lasta puhumaan videolle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 20:58:04

Voit jättää tuon nauhoitushomman nyt pois, et edes puhu siitä.

Sen sijaan puhut lapsen kanssa siitä miltä hänestä tuntuu. Miksi ne harjoitukset tuntuu niin pahalta? (mahdollisesti koska vanhemmalta menee hermo, ja koska ei osaa, ja se hävettää, tai mitä tahansa noita on). Sitten validoit ne lapsen tunteet ja lohdutat ja mietitte mitä voisi tehdä.

Joudut rakentamaan luottamusta aika lailla ennen kuin voit edes harkita noiden videojuttujen palauttamista rutiiniin.

Pyydä myös apua sieltä äännekoulusta.

Päivämäärä:   7.1.25 21:03:16

Noku ne videot pitäisi joka viikko lähettää.
Ja siis lapsi on sanonut että häntä ärsyttää kun ei osaa ja ei halua tehdä. Ja osaa mielestään ärrän. Sanoo sen siis väärin.
Harjoituksia pitäisi toki tehdä useasti ja videoida kerran viikossa, mutta emme saa tehtyä harjoituksia enää ollenkaan. Puhutuista harjoituksista puhumattakaan, mutta kun pitäisi kaikkea töki kieltä siitä ja paina tuosta ja tee kuppi asento jne

Päivämäärä:   7.1.25 21:05:07

Sinä teet lapselle tilanteista jotenkin inhottavan. Ota ne kaikki tilanteet nauhalle tai huomaamattomasti äänitä ja kysy siltä ammattilaiselta mitä SINÄ voisit tehdä toisin.

Päivämäärä:   7.1.25 21:12:38

Niin varmasti teenkin. Oon ihan loppu noihin harjoituksiin kun ei saada onnistumaan ja lapsi ei halua harjoitella ja samaan aikaan kauhea paine saada ne videot lähetettyä.
En siis tässä mitenkään lasta ole syyttämässä vaan hakemassa niitä neuvoja itselleni. En tiedä millä keinoin saisin lapsen tekemään kanssani niitä harjoituksia. Eikä niitä oikein voi salaa kuvata kun pitää tietty kuvakulma ja tietty määrä toistoja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.25 21:18:40

Vie lapsi puheterapeutille.
Ihan sellaiselle, jonka lapsi tapaa ilman sinua, ja ilman yhtään mitään digilaitetta välissä.

Päivämäärä:   7.1.25 21:21:05

Unohda nyt se kuvaaminen hetkeksi, se ei tule tapahtumaan ennen kuin saat selvitettyä lapsen kanssa mistä mättää ja mikä auttaisi. Ota yhteyttä siihen kouluun, selitä tilanne ja pyydä apua.

Päivämäärä:   7.1.25 21:24:20

No siis tämä on nyt se puheterapia jota tämä kaupunki tarjoaa.
Mutta tarvitsee yrittää siis vielä saada harjoituksia jollain tavalla tehtyä, ilman videointia

Päivämäärä:   7.1.25 21:25:43

Lähete puheterapeutille joka näkee lasta livenä.

Harvoin pienet lapset kovinkaan montaa kertaa suostuu tekemään mitään harjotteita jos niitä ei saa ujutettua leikin lomaan.

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   7.1.25 21:26:17

Minä olin lapsena ärrävikainen ja isä suuttui, kun hänen mielestään en edes yrittänyt opetella ärrää. Yritin kaikkeni (koska olisin halunnut eroon siitä, että isä huutaa ja tukistaa, kun en onnistu), mutta en vaan osannut sitä ärrää! Äiti sai minut jotain kautta puheterapeutille, ja terapeutti oli tosi rauhallinen ja osasi harjoituttaa minua sopivaan tahtiin. Olin varmaan joku 4-5v, joten ärräharjoitusten välissä sain välillä piirrellä tai tehdä palapeliä. En muista montako kertaa kävin siellä, mutta ärrän sanominen edistyi siellä hyvin. Lopullisesti opin sen tokaluokan alussa. Kävin koulussakin välillä harjoittelemassa ärrää erityisopettajan kanssa. Eli suosittelen kyllä tuota puheterapeuttia! Lapsen päässä omasta osaamattomuudesta ja vanhemman turhautumisesta tulee äkkiä kauhea mörkö, eikä lapsella ole muita konsteja käsitellä sitä kuin vetäytyminen.

Päivämäärä:   7.1.25 21:34:49

Käsittääkseni ei nyt muita terapeutteja ole täällä tarjolla.

Ja siis juurikin kuten viimeinen viesti on, harjoituksista on tullut peikko. Minä en tosin syyllistä lasta tai varsinaisesti suutu, mutta olen kyllä turhautunut kun videolla ollaan tuppisuuna ja koittanut kaikkea Uhkailusta lahjontaan. Ärsyttää jo itseäkin hemmetin harjoitukset

Päivämäärä:   7.1.25 21:39:19

Se lapsi kyllä kokee uhkailusi ja turhautumisesi kovana paineena, ja et voi lahjoa jotain tekemään asioita jotka tuntuu niin ahdistavilta että mieli vaan sammuu.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   7.1.25 21:50:25

Mun lapsella on ollut milloin mikäkin kirjain ja konsonanttiyhdistelmä vaikea. Esim. Taksia lapsi sanoi taskiksi. No sitten keksin kannustaa lasta sanomaan sanan tavuittain. Eli taK-Si. Oppi niin taivuttamaan kieltään oikealla tavalla ja esim. Se korjaantui. Kehuin aina kovasti ja jos lapsella tuli vähänkään turhautuminen, niin en ottanut asiaa puheeksi uudestaan. Turhautuminen unohtui nopeammin ja lapsi ei mennyt lukkoon :)
Millaisia harjoitteet ovat? Jotain ärrän kierrän ympäri korren-tyyppisiä? Ne voivat olla alkuun turhan raskaita. Kokeilee ihan yksittäisillä helpommilla sanoilla. Ilman kameraa. Sitten ujuttaa kameran johonkin penkille nauhottamaan niin ettei lapsi edes huomaa.
Ja se oma turhautuminen pitää unohtaa. Mieti miksi turhaudut? Miksi se harjottelu veetuttaa sinua niin? Lapsesi parastahan siinä kuitenkin vissiin haetaan..

Päivämäärä:   7.1.25 21:56:33

Ei ole ärrä sanoja ollenkaan. D sanoja pääasiassa, pada, hadda jne. Sitten kielen asennon harjoituksia, kuten reunojen nostoja ja kuppimaiseksi laittoa. Lapsi osaa d äänteen melko hyvin ni en senkään takia tajua miksi ei voi tehdä harjoituksia.
Mä en todellakaan tajua miksi tää on myös mulle niin turhauttavaa. Haluaisin vaan saada videot nopsasti tehtyä ja unohtaa taas typerät videot viikoksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.25 22:02:13

Unohda se videointi ja anna lapsen päästä stressistä yli.
Itselläni r vika, oli ahdistava puheopettaja aikoinaan ja en mennyt enään hänen luo. Ei ole elämää haitannut vika. Siitä onnellinen ettei ole kiusattu sen vuoksi
Lapsi saattaa silti oppia sanomaan ärrän.

Lähettäjä: Ea 
Päivämäärä:   7.1.25 22:11:25

Pariksi viikoksi kaikki harjoitukset tauolle. Sitten harjoituksia arjen lomaan, vaikka lautapeliä pelatessa ja sitten lapselle vaikka tarrataulukko johon saa aina tarran yhdestä (lyhyestä!!) harjoituksesta. Kun vaikka viisi tarraa pääsee uimaan, jätskille, tai muuta mieleistä.

Kun innostuksen ja mielenkiinnon saa näin syttymään voi harjoituksia hiljalleen pidentää ja toki tarrat ja tsempit pitää mukana.

Ärrän oppiminen ei ole mitenkään akuutti tai välttämätön asia ja sen ehtii ajan kanssa opetella :).

T.toimintaterapeutti

Päivämäärä:   7.1.25 22:29:44

Ehkä tässä olisi sinulle paikka miettiä miksi tosiaan otat tuon noin raskaasti. Mitä pelkäät?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.1.25 22:35:23

Minkä ikäinen lapsi on?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.1.25 22:35:36

Minä opin nassikkana ärrän vapun jälkeen.
Sain aina oikein lausuttua puhkaista yhden ilmapallon.

LähettäjäÅ 
Päivämäärä:   7.1.25 22:43:45

Ärtävikaan ei onneksi kuoli. Opettelin sen kunnolla vasta 13-vuotiaana kun silloin vasta oli omaa motivaatiota.

Lähettäjä: Sannis 
Päivämäärä:   7.1.25 22:46:57

Minkä ikäinen lapsi? Meillä oli kanssa äännekoulun puheterapiat, ensin k ja sit r. Tehtiin tehtäviä, mut lapsi turhautuu niihin todella nopeasti ja meno raskaaksi koko homma. Halusin pitää taukoa ja k tarttui tauon aikana puheeseen. Ärrää treenattiin kaksi pätkää, onko se nyt sitten 20 viikkoa. Ei saatu oikein edes ekaa muro kitalakeen tehtävää, noita alla Ulla jne treenattiin. Ja alla, hadda putkeen, niin saatiin se kieli ainoastaan liikkeelle. Ei juuri mitään edistystä terapiassa, saatiin lähete lähiterapiaan ja jäätiin odottelemaan. Meni ehkä kuukausi tuosta treenistä ja lapsi oppii ärrän ihan yhtäkkiä. Jotenkin vaan tajusi missä se pärisee ja siitä oppi.

Lähiterapiasta ei ole kuulunut mitään, aikaa mennyt nyt 4 kuukautta.

Meillä lapsi täyttää maaliskuussa 7. Siksi mietin minkä ikäinen teillä, olisiko mahdollista ottaa vaan taukoa asian suhteen?

Päivämäärä:   7.1.25 23:05:23

Meillä on 5 vuotias lapsi.
Minulla on tässä todellakin oppimisen paikka.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.1.25 23:07:21

Ou nou, tuollainen etäpuheterapointi ei kyllä todellakaan sovi kaikille lapsille ja vanhemmillekaan. Kaikki aikuiset kun eivät osaa luontevasti heittää harjoituksia leikin lomaan ja erillinen harjoitussessio on monelle lapselle ihan liikaa ja liian totista.

Minun tyttäreni jostain syystä paineistuu minun kanssani, jos jotain uutta taitoa opetellaan, vaikka kuinka olisin lempeä ja kannustava ja yritän leikin varjolla. En tiedä miksi, mutta ollaan päädytty sitten siihen, että iskän kanssa harjoitellaan uusia taitoja ja minun kanssani sitten touhuillaan sitä mitä osataan jo.

Auttaisiko aloittajan lasta se, että äänneharjoitukset tehtäisiinkin toisen vanhemman tai mummin tai muun aikuisen kanssa. Ja jotenkin tilanne pitäisi nollata välissä, nyt lapsi on ihan lukossa.

Ja ota ihmeessä yhteyttä järjestävän tahoon, että miten edetään, kun tällaiseen solmuun on päädytty.

Päivämäärä:   7.1.25 23:14:47

Meillä on 5 vuotias lapsi.
Minulla on tässä todellakin oppimisen paikka.

Lähettäjä: Mua 
Päivämäärä:   7.1.25 23:22:13

Kannattaa kääntää vähän omaa ajatusta; niitä harjoitteita ei tehdä sitä terapeuttia varten, vaan lasta varten. Terapeutin tehtävä on keksiä sellaiset keinot, joiden avulla lapsesi oppii. Prosessi voi olla pitkä ja kumpuileva, välillä voi tulla takapakkia ja/tai taukoa, harjoittelu voi tyssätä ja jatkua sitten uudelleen. Mutta nyt yhteys hoitavaan tahoon ja kertomaan, mikä ei tunnu toimivalta. Keinoja kyllä on muitakin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 00:21:04

Toteat ettei onnistu ja haet oikealle terapeutille aikoja. Ongelma ratkaistu.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   8.1.25 00:57:47

Meillä oppi puhumaan vasta 3,5 vuotiaana, mutta siitä se vauhdilla eteni.
Eikö löydy kivoja sanoja, jotka lasta kutkuttaa. vokaali siinä edessä aina ja r jälkeen joku kiva konsonantti. Leikkien voit rallattaa ja tehdä sen kärrinpyörän hitaasti.

Lähettäjä: JMTNT 
Päivämäärä:   8.1.25 01:28:58

Ärräharjoitus. Minulla 5v lapsen kanssa mentiin kävelylle ja siellä jutustellessa sanoin lapselle, että sano "karhu murisee mur mur." .Lapsi samaistu meidän yhteiseen juttuun. R opitttiin ihan luonnollisesti yhteisellä lenkillä . Ei mitään lapsen leimaamista ja terapioita ja lapsen epäonnistumisen tunnetta. Vaan ihan rennosti äidin kanssa juttelussa. Lopputulos, että lapsesta varttui ja jo ekalla luokalla osasi sanoa R. Ei siis jäänyt mitään traumaa, että hänessä on jokin vika.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   8.1.25 08:56:05

Tsemppiä! Meillä oli myös aikanaan haasteita ja vääntöä harjoituksista, kun lapsi vihdoin ja viimein pääsi puheterapiaan. Lahjontaa ja keskustelua ja muutaman kerran vihellettiin peli poikki ja jatkettiin seuraavalla kerralla.

Valitettavasti sinne puheterapiaan ei niin vain kävellä, me olimme jonossa muutaman vuoden. Lopulta saimme terapeutin sattuman kautta (olin samalla joogaleirillä puheterapeutin kautta ja hän järjesti meidät kollegalleen) ja etäyhteydellä. Terapeuttikin vaihtui välissä, ja lopulta terapeuttimme oli toiselta puolelta Suomea.

Terapeutillakin on varmasti merkitystä. Meillä harjoittelu sujui kaikkein kitkattomimmin tämän viimeisen terapeutin kanssa. Ei sitä kaikkien kanssa synkkaa aikuisillakaan.

Meillä siis lapsella puheen kehitys viivästynyt (ei muuta diagnoosia tutkimuksista huolimatta) ja vielä eskarissa puuttui useita kirjainäänteitä. Terapia auttoi, kun sinne lopulta päästiin, ja koulu on sujunut koko ajan hyvin.

Toisinaan mietin, olisimmeko saaneet apua nopeammin, jos lapsellani olisi todettu muita ongelmia. Ymmärryksessä ei ollut vikaa ennen puhettakaan. Toi kyllä "oranssin pallon keskimmäisestä kaapista" myös silloin, kun ei itse osannut sanoa sitä. Neuvolassa myös mielestäni kehotettiin seuraamaan tilannetta liian pitkään emmekä saaneet lähetettä minnekään. Otin tilanteen lopulta puheeksi yksityisellä lastenlääkärillä toisen lapseni käynnillä ja hänen neuvostaan menimme omakustanteisesti neurologille yksityiselle ja asia alkoi edetä.

Lähettäjä: Hopsu 
Päivämäärä:   8.1.25 08:57:30

Oletko muistanut kehua lasta (ylenpalttisesti) siitä, että hän harjoittelee? 5-vuotias ei jaksa tehdä harjoituksia pitkään, eikä varsinkaan ilman kehuja. Kun asia on uusi ja vaikea, hän tarvitsee valtavasti tsemppiä ja kehuja. Oletko itse ottanut liian isot paineet siitä, että lapsen pitäisi onnistua? Lapsen ei tarvitse onnistua harjotteissa täydellisesti, pääasia on että hän yrittää! Mitä enemmän kehut, sitä.mukavampaa lapsen on yrittää. Sitten lopuksi videoit, koska "haluat näyttää puheterapeutille miten hienosti olet tehnyt kotimäksyt". Ja tarrataulukko tms motivoi lasta kun olette yhdessä sopineet mukavan palkinnon Äännekoulun lopuksi. Esim yhteinen uimahallinäynti, eväsretki laavulle, pullan/pizzan leipomista yhdessä tms mikä on lapsen mielestä kivaa.

Kunnalliselle puheterapeutille enää harvassa kunnassa pääsee lähivastaanotolle "pelkän" R-äännevirheen vuoksi. Sen perusteella voi miettiä, kuinka vakavasta tai varattomasta asiasta on kyse. Itse opin R-kirjaimen vasta 18-vuotiaana kun motivaatio oli riittävästi kohdillaan

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   8.1.25 09:28:50

“ Haluaisin vaan saada videot nopsasti tehtyä ja unohtaa taas typerät videot viikoksi.”

Lapsi helposti aistii vanhemman mielialat mutta ei ymmärrä sen taustoja. Lapsi kääntää helposti vanhemman tunteet itsestä johtuvaksi. Eli lapsi tajuaa että sulla on kiire ja sua ärsyttää ja todennäköisesti ajattelee että tämä on hänen vikansa. Hän aiheuttaa äidille pahaa mieltä kun ei osaa, hän on huono kun ei suju. Ja kerta kerralta lukko vaan kasvaa. Kuten muutkin ovat sanoneet, jätä tauolle välillä, kokeilkaa myöhemmin uudestaan ja mieluusti joku muu aikuinen tekemään harjoituksia

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   8.1.25 10:24:26

Mä tosiaan kehuin ylenpalttisesti uyhdestäkin oikein menneestä enkkä jäänyt jankkaamaan.

Lähettäjä: äiskä 
Päivämäärä:   8.1.25 15:23:47

Pojallani on tuollainen- minusta persoonallinen puhetyyli.

Koulussa yritettiin pakottamalla ja minua syyllistämällä korjata "vika?".

Jouduin oikein puhutteluun aiheesta. Siellä totesin, että ei ole mikään vakava sairaus yms. ja, että meillä on ollut jopa presidentti, jolla tuo persoonallinen puhetyyli. Menivät hieman hiljaisiksi.

Poikani on aikuinen ja opiskellut paljon (tohtoriksi asti). Ei ole "ärrävika" menestystä haitannut.

Lähettäjä: äiskä 
Päivämäärä:   8.1.25 15:40:43

Siis sillä hetkellä oli presidenttinä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.1.25 16:32:15

Kuulostaa siltä, että aloittaja yrittää suorittaa harjoitukset, jotta osoittaisi olevansa hyvä vanhempi. Turhaudut, kun et saa lasta toimimaan haluamallasi tavalla ja lapsi turhautuu, kun ei osaa ja kokee tuottavansa pettymuksen sinulle.
Kuten yllä on useampi laittanut, harjoitukset on lasta ei terapeuttia varten. Voisitko saada teille pienen tauon ja jatkaa harjoituksia terapeutin kanssa vaikka parin kuukauden päästä tai vasta
ensi syksynä?
Teillä on nyt materiaalia harjoituksista. Voisit tauon aikana arjen keskellä ihan ilman suorituspaineita käydä niitä lapsen kanssa ja hän voisi vaikka harjoitella niitä peilin edessä ihsn yksinkin. Ja kehua ja kannustaa pitää jo siitä, että hän yrittää, ei vasta sitten, kun onnistuu. Ja painottaa, ettei haittaa vaikkei osaa eikä edes se, vaikkei koskaan oppisi. Ilman r:ääkin e:ämässä kyllä pärjää ja lapsi on (toivottavasti) ihan yhtä rakas. Ja tämä pitää hänelle myös kertoa eikä olettaa, että hän sen tietää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.