Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehtaisitko sinä minuna viedä jälleen matot pesu

Lähettäjä: Kehta 
Päivämäärä:   7.1.25 20:25:23

laan? Perustele, miksi kehtaat tai et.

Tausta: 300 m päässä on mattopesula. Siis ei itsepalvelupesula, vaan ne jätetään sinne yrittäjälle. Hän on yksinyrittäjä Olen vuosia käyttänyt tätä. Hyvä paikka ja autottomana ainoa mahdollinen minulle. Iso kaupunki.

Hän muistaa minut jo nimeltä, koska aina tulee kissanoksennusmatto. Nykyään tosin on itse kaatamiani ruokatahroja myös.

Yleensä syy miksi vien maton sinne, on se että kissani on oksentanut matolle. Ennen kuin nyt kukaan ehtii rääkyä kissan terveydentilasta, niin oksentamiset ovat johtuneet ruohonsyönnistä tai ahmimisesta. Kissa elää ja kukoistaa.

Nyt jälleen matot odottaa pesua. Siis monikossa. Viimeksi syksyllä käytin siellä 1-2 mattoa. Tällä kertaa ei olekaan poikkeuksellisesti kissanoksennuksia. Tällä kertaa on ripuliläikkä. :D

8 v kissa ja elämänsä 1. ripuli.

Hävettää taas viedä. Kaiken lisäksi olen stressin ja huolimattomuuden takia viime aikoina poikkeuksellisen paljon läikyttänyt ruokaa matolle. Keltainen läikkä tuli appelsiinista, joka lässähti kädestäni. Lukuisia tomaattikastiketahroja on. Lisäksi on mustikkakeittoa.

Nyt viimeisimpänä on sitten myös steariinia, kun pikku hiprakassa siirsin tuikkua aika reteesti. Kahdella matolla on steariinia. Ottamatta kantaa siihen, lähteekö steariini kuumassa pesulämpötilassa irti matosta vai sulaako entistä tiukemmin, niin hävettää tämä sotkeminen.

Se että mitä hän ajattelee minusta ainaisena SOTKIJANA

Re: Kehtaisitko sinä minuna viedä jälleen matot pesu

Päivämäärä:   7.1.25 20:27:45

tämä jäi kesken.

Eli kun useita kertoja vuodessa vien hälle mattoja pesuun. En näytä ulkoisesti siltä että kärsisin motoriikkaan vaikuttavasta sairaudesta, jota minulla ei siis olekaan. :D Vaan tämä oma sotkeminen hävettää.

Erityisesti se kissan ripuli nyt hävettää. Oletteko te vieneet mattopesulaan mattoa, jossa on lemmikin paskaa?? Oksennuskin nolottaa, kun se on toistunut riitävän monesti.

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   7.1.25 20:32:55

Eikös olisi helpompaa elää ilman mattoja :D

Meillä on vain muutama matto, 3 kissaa ja koira. Yksi kissoista tykkää pyyhkiä pyllynsä mattoon, muut vain oksentavat silloin tällöin.

Pari kertaa ollaan käytetty matonpesuautomaattia (isommissa kaupoissa, toimii vain kovapohjaisiin mattoihin)

Dr. Beckmannilla on hyvä tahranpoistoaine matoille, niitäkin saa isommista kaupoista. Purkissa on semmoinen hinkutuspää, jolla pesuainetta hinkataan maton tahraan. Toimii hyvin ainakin oksennukseen.

Mutta itse kysymykseen. Kyllä mä ainakin kehtaisin viedä matot pesulaan. Sähän oot kuitenkin maksava asiakas.

Lähettäjä: Tahvo 
Päivämäärä:   7.1.25 20:34:22

Mitä ihmettä. Tietysti veisin. Työtään ne tekee eikä niitä kiinnosta kenen matoissa mitäkin on. Pesuun ne sinne tulee ja sitä pesua varten hän tuottaa palveluita asiakkaille.

Päivämäärä:   7.1.25 20:34:49

Lisätään vielä, rttä goki koittaisin itse ensin putsata varsinkin sitä ripulia. Ja mainitsisin kissan ripulista pesulan pitäjälle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 20:35:03

Siis mitä, puhtaitako mattoja sinne pitäisi viedä? Se yrittäjähän saa siitä vaan lisää työtä ja palkkaa, ei sitä kiinnosta sun elämä tai sinä. Eritteistä on kohteliasta mainita niin voivat ne pesussa huomioida, mutta ei sun mitään tarvi selitellä tai miettiä että kehtaako.

Lähettäjä: Bo 
Päivämäärä:   7.1.25 20:58:34

Todellakin kehtaisin.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   7.1.25 21:12:52

No todellakin kehtaat. Siellähän ollaan vain iloisia kanta-asiakkaasta.
Tahrat ja ripulit ovat vain elämää, ei niitä tarvitse hävetä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.25 21:14:10

Kehtaisin, tietenkin.

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   7.1.25 21:17:41

Totta kai veisin, pyh pah niitä kiinnosta vaikka olisit itse siihen matolle kakkinut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 21:22:51

Veikkaan, että on vaan iloinen sun sotkuistas kun saa itse niistä rahat

Päivämäärä:   7.1.25 21:27:16

"Eikös olisi helpompaa elää ilman mattoja :D"

Pesemisen kannalta juu. Eläintaloudessa matottomuus ei kuitenkaan käy.

"Meillä on vain muutama matto, 3 kissaa ja koira. Yksi kissoista tykkää pyyhkiä pyllynsä mattoon, muut vain oksentavat silloin tällöin."

Auts. Kantsii perehtyä aiheeseen nimeltä liukkaus koskien lemmikkien fyysistä terveyttä. Mitä arvelet eläimen nivelille (ja lihaksille) tekevän, kun se sutii päivittäin tyhjää? Terveillä ja elinvoimaisilla kissoilla ja koirilla on tapana pyrähdellä ja juosta.

Sit toi pyllyn vetäminen mattoa pitkin. Tyyppioire anaalirauhaista, jotka ei tyhjene kunnolla tai ovat jopa ihan tukossa. Oot varmaan selvittänyt lääkärissä sen anaalirauhasten tilanteen

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.25 22:11:48

Se matonpesijä on hemmetin kiitollinen sinun yökkivästä kissastasi. Vie jos on pestävää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.1.25 22:13:47

No tietty kehtaat tai ostat tekstiilipesurin.

Päivämäärä:   7.1.25 22:38:09

Kehta: Luonnollisesti olen käyttänyt kissaa eläinlääkärillä. Anaalirauhaset nyt olivat ensimmäinen asia, joka on tutkittu moisen käytöksen vuoksi. Elä huoli, meidän elikot käyvät hyvinkin pienellä käytöksen muutoksella lääkärin tarkastuksessa.

Tietenkin nuo kissat riekkuvat ja juoksevat. Meinaatko sinä, että eläinkodit hankkivat kokolattiamatot kämppään ettei eläimet riko itseään sutiesssan kaasu pohjassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 23:47:41

"Se matonpesijä on hemmetin kiitollinen sinun yökkivästä kissastasi. Vie jos on pestävää."

Todellakin kehtaa viedä! Pesetin yhden syksyn muutamaa mattoani pesulassa varmaan kerran kuussa, kun vanhemmalle koiralle sattui toisiaan vahinkoja ja nuorempi ei ollutkaan vielä ihan sisäsiisti. Yrittäjä oppi nopeasti muistamaan minut ja koiranpissamattoni :D

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   8.1.25 00:37:23

Kehtaisin kyllä. Kuten yllä sanottukin, pesulan pitäjä on vain tyytyväinen siitä että töitä riittää.

Mutta itse kyllä miettisin kannattaisiko hankkia kotiin sellaisia mattoja jotka voi pestä ihan itse. Toki jos on varaa maksaa siitä että pesettää mattoja jatkuvasti, niin mikäs siinä sitten kun matkaakaan ei ole kuin alle puoli kilometriä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.1.25 00:40:32

Ei se yrittäjä varmaan mitään asiakkaita halua, mieluummin istuu tumput suorina ja kulut juoksee.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   8.1.25 01:46:47

Enpä ole yrittäjänä katsellut kieroon yhtään ketään joka tuo minulle töitä. Maksava asiakas ja sillä selvä. Aloittaja nyt vain rohkaisee mielensä ja vie ne mattonsa pesulaan.

Ja sanottakoon se, että itse olen siivousalan yrittäjä. Olen nähnyt todella karmaisevia luolia, tyyliin Auri Kananen ja siitä pahempia. Mutta työ on työtä, ja kiitollinen asiakas on rahallisen korvauksen lisäksi paras palkinto.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.1.25 05:41:28

Todellakin kehtaisin. Tyyppihän kirjaimellisesti elää niillä kissanoksuilla.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   8.1.25 05:48:15

Ööh, vien matot pesulaan rullalla, enkä kommentoi sen kummemmin, että katso, tuossa on Mirrin oksennus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 06:07:27

Paljonko maton pesu maksaa?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.1.25 07:16:21

Tottakai kehtaisin viedä matot pesulaan, tuohan on ihan mahtava tilanne, että pesula on noin lähellä!

Ainoa hieman nolo on tuo varomaton kynttilän käsittely (tulipaloriski), mutta ei se estä mattoa pesulaan viemästä. Joskaan pesussa se steariini ei lähde, se pitää varovasti lämmittää ja imeyttää paperiin, mutta jos et sitä halua hoitaa itse, niin pesula varmasti auttaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.1.25 08:08:53

Eikö kannattaisi hankkia jo tuossa tilanteessa tekstiilipesuri?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 08:12:06

Onko keittiössä/ruokapöydän alla pakko olla matto, jos siihen koko ajan tippuu ruokia? Meillä on kyllä mattoja paljonkin, mutta ikinä en keittiöön tai ruokailutilaan laittaisi mattoa ellei olisi todella helppo pestä itse.

Päivämäärä:   8.1.25 12:22:18

"Tietenkin nuo kissat riekkuvat ja juoksevat. Meinaatko sinä, että eläinkodit hankkivat kokolattiamatot kämppään ettei eläimet riko itseään sutiesssan kaasu pohjassa?"

No ei tietenkään kokolattiamattoa, hyh mikä laivatunnelma :D

Ei ole mikään mun mielipide kyseessä, tuo että toi tyhjänsutiminen on todella vahingollista eläimelle ja että siksi mahdollisimman suuren osan tulisi olla matolla peitetty.

Oon kyllä miettiny kun toi yksi matto on ihan järjetön tuossa tiskikoneen ja tiskipöydän edustalla koskien sitä, että sehän on ihan tulilinjalla. Siihen minä aina läikytän ja kippaan itse. MUTTA kun asia on siten että se on ainoalla pitkällä suoralla tässä 40 m2 yksiössä. Eli tuo on se pitkä suora, jossa kissani voi edes vähän juosta. Siksi en sitä poista. Tämähän on paitsi minun, yhtä lailla myös kissani koti.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   8.1.25 15:10:11

Tietenkin kehtaisin. Eihän lemmikkitaloudessa muutama kuukausi ole yhtään lyhyt pesuväli. Ajattelin että olisit käyttänyt niitä jo useamman kerran viikon välein tms.

Ja tuskinpa se nyt niin tarkkaan muistaa milloin ja mitä mattoja olet milloinkin sinne vienyt.

Selitteletkö sä siellä pesulassakin, että mistä ja miten mikäkin tahra on syntynyt? Ihan turhaa. Matot sinne vain ilman selityksiä, ellei ole kyseessä jotenkin erityistä käsittelyä vaativa tahra.

Itselläni on nykyään sellaisia mattoja, mitkä saan pestyä Itse. Ja useampia kappaleita varastossa, että likaiset voi välillä vaihtaa pois ja pestä sitten kesällä. Pahimmat tahrat pesen kylppärissä tai kuivapesuaineella tuoreeltaan. Ei siksi etten kehtaisi viedä pesulaan, mutta kun en raaski

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.