Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oliko ennen aina isoja häitä/ kutsuttiin kaikki?

Lähettäjä: Ihme ja kumma 
Päivämäärä:   7.1.25 20:02:46

Vanhemmat sukulaiseni tuntuvat pitävän itsestään selvyytenä, että kutsu häihin tulee jos kuulevat jonkun menevän naimisiin. Sitten loukkaannutaan jos kutsua ei tulekkaan.

Esim viime kesänä serkkuni meni naimisiin. En tiedä tarkalleen mitä sukua tämä loukaantunut +60 sukulainen on minulle tai serkulleni, mutta ei kovin läheistä. Hänen siskonsa on tämän kyseisen serkun kummitäti (serkku kutsui kummitätinsä häihin kun ovat paljon tekemisissä) ja äitini on tämän mielensä pahoittajan kanssa tekemisissä, mutta eivät ole edes pikkuserkkuja vaan jotain kaukaisempaa sukua. Serkkuni kutsui häihin 140 vierasta (sukumme on iso). Mielstäni oli kivasti valinnut itselleen läheisempiä sukulaisia ja ystäviä. Koska tämä mielensä pahoittaja ei saanut kutsua soitteli hän kaikkia läpi ja kertoi ettei kannata mennä häihin kun siellä on niin vähän tilaa etteivöt kaikki mahdu mukaan. Serkkuni oli aivan tyrmistynyt tästä kun monet varmistelivat häneltä, että voiko tulla edes kirkkoon jos juhlapaikalle eivät mahdukkaan kaikki kutsutut. Hän sai aika monta kertaa selittää, että kaikki kutsutut kyllä mahtuvat juhliin.

Olen autellut edelliset kuukaudet mummini siskoa koska hän on tarvinnut enemmän apua taoaturman takia. Hän oli kuullut, että toinen serkkuni on menossa naimisiin ja tuskaili, että eihån hänellä ole riittävän hienoja vaatteita ja miten hän kehtaa mennä häihin kun ei oikein nyt pääse kauppoja kiertämään ja sovittamaan. Kerroin hänelle, että ei hätää kun mielestäni serkkuni pitää vain pienet häät joihin on kutsuttu ainoastaan morsiusparin vanhemmat ja sisarukset perheineen. Silti tåmä sukulaiseni oli pistänyt toisen sukulaisen asialle ja kauppoihin ostamaan hänelle mekkoa ko häitä varten. Jälkikäteen oli ihan kamala poru kun kutsua häihin ei tullut ja meni kallis mekko hukkaan.

Onko ennen aina kutsuttu kaikki kaukaisemmatkin sukulaiset häihin? Tuntuu, että häät ovat juhla mihin vanhemmat ihmiset olettavat, että kutsu tulee automaattisesti kun ollaan jotain sukua.

Re: Oliko ennen aina isoja häitä/ kutsuttiin kaikki?

Lähettäjä: Pultin Kata 
Päivämäärä:   7.1.25 20:04:28

Kyllä, ennen kutsuttiin kaikki. Suvut, kyläläiset, jopa lapset olivat tervetulleet mukaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.1.25 20:07:59

En tiedä, mitä tarkoitaan termillä "ennen", mutta minun maailmassani tuollaiset häät ovat jo todella suuret,olivat jo 30v sitten. En ole ollut koskaan noin suurissa häissä, lapsenakaan. Ääliö sukulainen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 20:08:54

Mun appivanhempien häissä v.1981 on ollut n.250 vierasta. Toki häät eivät olleet kuten nykyisin, ainoastaan vihkiminen ja kahvit kotipihalla, mutta kuitenkin. Muistan, että mun lapsuudessa ysärillä oli ihan normaalia, että häissä oli 100-150 vierasta, toki perheet ja suvutkin oli isompia. Nykyisin tuntuu, että normaalit häät on joku 60-80 vierasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 20:13:21

Meidän haissa 1980 oli vain lähisukulaiset. Ehkä kaikkiaan 30 vierasta.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   7.1.25 20:16:23

Ei ainakaan meidän suvussa, vähänniinkuin ei tosiaankaan. Kaupunkilaisia.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   7.1.25 21:22:09

Kasarin lopussa - ysärin alussa meidän suvussa oli paljon häitä, kun oli samanikäisiä serkkuja ja he menivät naimisiin. Hääparit olivat nuoria, aika lailla vastavalmistuneita, joten isoja säästöjä ei ollut. Vanhemmat maksoivat häät ja päättivät, keitä kutsutaan ( = sukulaisia). Muistan, että enoni sai kutsua häihinsä 3 kaveriaan + avecit. Enempää ei hääpaikkaan mahtunut, koska se täyttyi sukulaisista.

Nykyään mennään naimisiin vanhempina, omaisuutta ja säästöjä on kertynyt ja hääpari maksaa usein itse juhlansa ja päättää, keitä kutsutaan.

2010-luvulla olen ollut parissa sukuhäissä ja olen tuntenut vieraista vain muutamat. Kaikki muut ovat olleet hääparin ystäviä.

Päivämäärä:   7.1.25 22:01:15

Häät oli ennenvanhaan yhtä isot mutta kulut pienemmät. Jos puhutaan nyt siis +50v sitten

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.25 22:03:38

Agraariaikaan häät, hautajaiset ja lakkiaiset oli koko kylälle avoin juhla. Kestitettiin kahvilla ja keitolla suurinpiirtein ja porukkaa tuli ja meni onnittelemassa. Suvut oli suuria ja naapureidenkin suvut yhtä suuria. Kaupungistuminen pienensi juhlakulttuurin, kun ei lähiöasuntoihin mahdu pitämään vanhan mallisia kestityksiä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.1.25 22:04:24

Ei tietenkään.
Tämäkin on näitä vääriä tulkintoja historiasta.
Ne isot häät vaan muistetaan paremmin.

Päivämäärä:   7.1.25 22:05:33

Mun täti meni 70-luvulla naimisiin ja hitsi kun en muista paljonko oli vieraita, mutta paljon. Tosiaan tyyliin koko kylä kutsuttiin. Ja oli säästänyt kaikki onnittelukortit, niitäkin oli paljon. Kihloihinmenokin oli iso juttu, myös niitä onnittelukortteja oli paljon.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.25 22:07:52

"Ei tietenkään.
Tämäkin on näitä vääriä tulkintoja historiasta.
Ne isot häät vaan muistetaan paremmin."

No ei tietysti AINA ollut isot häät, mentiinhän sitä naimisiin vaikka salaa tai pakosta eikä kaikki uskonlahkotkaan salli suuria juhlia, mutta perinteisesti maanviljelys-Suomessa häät, hautajaiset ja lakkiaiset on olleet kaikille avoimet ja mitä on ollut tarjolla on tarjoiltu kaikille. Köyhässä talossa oli tietysti pienemmät antimet kuin rikkaassa.

Päivämäärä:   7.1.25 22:34:09

Muistelen lapsuudessani olleita häitä, joita on kaksi. Toinen ysärin alussa ja toinen ysärin loppu puolella. Ysärin alun häät onkin taltioituna videolle ja toissapäivänä katsottiin se.

Ysärin alun hääpari oli ollut 14-15 vuotta yhdessä joten heillä oli niin ikään jo omaisuutta ja niin edelleen hankittuna. Vieraat koostuivat hääparin lähisuvusta ja myöhemmin illalla osallistui tuttuja naapureitakin latotansseihin. Oli muuten semmoset häät missä lapset 2-16-vuotiaat kaikki viihtyi myös ja saivat osallistua tansseihin, morsiamen ryöstöön, jne. Ehkä parhaat häät ikinä,vaikka muistikuvat onkin lapsuuteni ajoilta.

Ysärin loppupuolen häät pidettiin samassa paikassa mutta hääpari oli nihkeä ja välit eivät olleet ok silloin eikä vieläkään vaikka edelleen ovat yhdessä. Muistan vain etten viihtynyt siellä. Vieraita oli paljon (yli sata) ja koostui pitkälti morsiamen kavereista.

Sitten lapsuuden kaverin vanhemmat meni naimisiin kun olin teini. Olisin kyllä viihtynyt siellä, mutta äiti jotain nolosteli ja lähdettiin turhan aikaisin pois sieltä. Muistan että vieraita oli joku alta sata, lähimpiä sukulaisia ja ystäviä.

Seuraavat häät olivat veljeni ja tästä on vain muutama vuosi aikaa. Vieraita oli joku 110 ehkä. Lähimmät sukulaiset, ketkä pääsi paikalle (meillä on sukua koko Suomen mitalla joten väkisin kaikki eivät päässeet ja ajankohta oli haastava monille) ja paljon oli morsiusparin ystäviä. Mukavat ja rennot häät.

Kyllä omien muistikuvien mukaan kaukaiset sukulaiset on jätetty pois. Ymmärrän myös budjetoinnin, kun mitä isompi tila, sitä enemmän maksaa. Samoin ruuat, yms. Itse en jaksaisi loukkaantua jos joku pikkuserkku ei kutsuisi häihin (eikä ole kutsunut). Jokainen saa kutsua häihinsä kenet haluaa ja olla kutsumatta. Heidän häät, heidän valinnat.

Lähettäjä: åoiug 
Päivämäärä:   8.1.25 00:23:00

Siis maalla, maalaiset juhli usein häitä noin.
Mun suku on asunut kaupungissa jo 6 sukupolvea eikä edes rikkaat pitäneet tommoisia häitä. Sitä pidettiin maalaisena. Mun äidin ja isän häissä 1950-luvulla oli molempien vanhemmat, molempien sisarukset puolisoineen ja kummit. 12 henkeä. Hieno hääillallinen syötiin Lehtovaarassa ja kaiken maksoi anoppi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.1.25 06:58:24

Ennen - siis oikeasti vuosikymmeniä sitten - käytiin usein vain vihillä. Ei pidetty minkäänlaisia häitä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.1.25 08:18:54

Ennen ei ollut niin kallista pitää häitä ja sinne kutsuttiin eri tavalla porukkaa. Nykyään ruokatarjoilu kallista joten pakko pitää vieraslista kohtuullisena.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   8.1.25 17:36:35

Mummoni kertoili 80-luvulla tarinoita entisajan hääjuhlista, ja heillä päin häät olivat juurikin mielettömän suuri kansanjuhla johon tultiin vähän kauempaakin jos morsiuspari tai heidän kotitalonsa olivat jollain lailla tuttuja. Pahin häämuisto olikin ne häät joista loppui ruoka kesken.. sitten oli pitänyt lähteä kiireellä perkaamaan kaikkien lähinaapureittenkin aitat ja kellarit että saadaan pitoihin ruokaa, sehän tuotti huonoa onnea jos ruoka loppui kesken. Itse olin joskus 90-luvulla häissä joissa hääkakku loppui kesken. Sitä santsattiin ennen kuin kaikki pöytäkunnat olivat edes ensimmäistä kertaa ottaneet. Me jäätiin ilman. Tuotti huonoa onnea sikäli että nuoripari sittemmin kyllä erosi muutaman vuoden jälkeen. Omiin häihini kutsuttiin vähän enemmän sukua kuin oli ollut muilla tapana, mutta serkuista kutsuttiin vaan ne kenen kanssa oltiin oltu tekemisissä. En tiedä pahoittiko joku sitten mielensä mutta ainakaan meille asti se ei ole kuulunut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 17:46:03

Aikoinaan just tehtiin talkoilla tarjoilut niin onhan se eri kuin nykypäivän ravintolahäät. Tai sitten tarjolla oli vain kahvit.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   8.1.25 18:42:51

Mikä tarkoittaa ennen? 1930-luvulle asti häät olivat jo vuosisatojen ajan olleet varsin mittavia ja näyttäviä juhlia, joita valmisteltiin joskus vuosiakin. Jos varaa oli, häitä juhlittiin päiviä, jopa viikkojakin, vieläpä monesti koko kylän ja naapurikyläläisten voimalla.
Sotien aikana korostui häämenojen niukkuus. Samoin 1970-luvulla vallalla oli hyvin minimalistinen tapa juhlia häitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.