Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Avioliitto - erilliset elämät

Lähettäjä: --* 
Päivämäärä:   7.1.25 19:42:56

Tiedätkö ketään, tai elätkö itse avioliitossa, jossa puolisollasi ja sinulla on erilliset elämät, ja eri asunnot myös?

Itse tiedän yhden ex-parin, jotka eivät ole purkaneet avioliittoaan, vaikka mitään yhteiselämää ei ole. Ihmettelen usein, että mikähän tuollaiseen ratkaisuun johtaa.

Onko tällaisia avioliiton irvikuvia enää nykypäivänä? Ammoisina aikoinahan joillakin esim. yhteisen omaisuuden säilyttäminen johti tällaiseen täysin kulissiliittoon.

Joskus myös maahanmuuttotilanteissa on (ulkomailla ainakin) avioiduttu ilman oikeata ihmissuhdetta.

Re: Avioliitto - erilliset elämät

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   7.1.25 19:52:06

Avioliitto taitaa raueta, jos puolisot ovat asuneet eri osoitteissa 2 vuotta tai pidempään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 20:10:45

Yhden. Asui vuoden eri kämpässä, vaikka yhteinen omakotitalo. Dramaa oli perheessä niin paljon että nainen ei jaksanut. Saivat lapsen joka oli todella vaikea 2vuotiaana. Ei saannut hetkeäkään rauhaa. Mies taas sellainen kalsari sohvaperuna joka ei lapsen perään kattonut tai jaksanut, ei tehnyt mitään kotona ja molemmat kävi töissä eli naisella oli kotityöt, ruoan teko ja lisäksi väkivaltainen, todella ripustautuva ja huutava lapsi joka ei antanut sekuntiakaan rauhaa. Isälleen lapsi oli toimiva. Kyllä sitten asiat muuttui vuoden jälkeen ja lapsikin rauhoittui äitiä kohtaan ja elämä taas sujui hyvin, mieskin nosti kytkintä asenteeseensa ja alkoi ottamaan osaa kotitöihin.

Tämän vuoden aikana eivät juurikaan miehen kanssa paljoa mitään tehneet yhdessä. Kävi kotona hoitamassa lasta joka toinen/kolmas päivä. Varmaan jotain eroakin ollut suunnitteilla että vaatineet omaa tilaa, mutta eivät siitä puhuneet sen enempää. Tiedän vain että avioeroa ei tullut ja ovat tälläkin hetkellä saman katon alla tyytyväisesti näin 15v myöhemmin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.1.25 20:17:01

No ei se avioliitto tietenkään raukea itsekseen vaikka asuisi eri osoitteessa. :D Eroa pitää hakea, sen saa samantien jos yli 2v eri osoite.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.1.25 20:18:36

^^: Mistä tuollaista väität? Kyllä aviopari saa asua eri osoitteissa. Moni asuukin esimerkiksi töiden vuoksi. Onhan monen puolisokin ulkomailla, ja Suomessakin on paljon miehiä, jotka lähettävät vaimolleen rahaa kotimaahansa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 20:29:45

Kyllä, tiedän 1 tällaisen tapauksen.

Eivät eroa koska omaisuuden jakaminen ei kiinnosta ja olisi vaikeaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.1.25 22:09:07

Mitä se ulkopuolisia haittaa jos joku ns. eronnut pari asuu sopuisasti erillään syystä x eroamatta kuitenkaan virallisesti?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.25 22:10:40

Tiedän kaksi paria, joilla on täysin toimiva ja hyvinvoiva avioliitto eri osoitteissa. Yhtään eronnutta mutta avioliiton säilyttänyttä paria en tiedä. Voihan niitä olla, mutta mistä sen tietäisi?

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   7.1.25 22:29:24

Miksi avioliitto raukeaisi erillään asumiseen? Olen itse ainoastaan asunut kumppaneideni kanssa eri asunnoissa. Kummasti ei ole liitot rauenneet ja ylempää käskyä tullut erota.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.1.25 23:00:17

Joo, meillä melko erilliset elämät. Sama osoite, mutta eletään aika pitkälle omaa elämää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.1.25 23:16:42

Tiedän yhden parin, mutta eivät ole eronneet vaan ihan onnellisesti naimisissa.

Lähettäjä: Wde 
Päivämäärä:   7.1.25 23:42:05

En tiedä, muistan kyllä lähiaikoina lukeneeni avioparista joka oli eronnut ajat sitten, mutta heillä oli edelleen jopa yhteinen käyttötili ja järjestely toimi.

Avioliiton irvikuva viittaa mielestäni siihen, että yhdessä ollaan ja asutaan väkisin, vaikka olisi kuinka paha olla. Täälläkin sellaisista suhteista saa lukea vähän väliä. Ja tällaisia pareja tiedän itsekin.

Tuollainen paperilla eroamattomuus, mutta käytännössä erillinen elämä taas edustaa jonkinlaista viisautta. Päätetään yhdessä olla repimättä kaikkea rikki ja vedetään edelleen jollain tavalla yhtä köyttä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 07:13:39

"Tuollainen paperilla eroamattomuus, mutta käytännössä erillinen elämä taas edustaa jonkinlaista viisautta. Päätetään yhdessä olla repimättä kaikkea rikki ja vedetään edelleen jollain tavalla yhtä köyttä."

Mitä jää "repimättä rikki", jos on omat elämät ja uudet parisuhteetkin? Alkuperäinen avioliittotodistus?

Päivämäärä:   8.1.25 08:11:07

"Mitä jää "repimättä rikki", jos on omat elämät ja uudet parisuhteetkin?"

Vaikka yhteinen yritys, maatila, loma-asunto tai mitä ikinä. Onhan pariskunnilla usein muutakin, kuin tuulen huuhtoma perse. Jos avioeron takia joutuu pirstomaan toimivan yrityksen tai maksamaan kumppanin siitä ulos, voi olla ettei yritys selviä. Tai kummallakaan ei ole yksin riittäviä varoja ostaa ja ylläpitää edelleen vaikka perheen tähän asti käyttämää Lapin loma-asuntoa, mutta yhdessä se onnistuu. Tai kesäpaikkaa.

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   8.1.25 10:53:06

Miksiköhän tullaan edes kirjoittamaan jotain hölynpölyä avioliiton raukeamisesta, jos asiasta ei mitään tiedä??

Mä olin avioliitossa, jossa viimeiset 8 vuotta asuttiin erillään mutta oltiin vielä naimisissa. Ja tämä siksi, että lapsilla säilyi koti. Mies oli reissuhommissa ja mä olin silloin meidän yhteisessä kodissa. Kun mies oli kotona, mä asuin omassa talossa joko lapsen kanssa tai ilman.
Meillä ei siis riidelty, ei edes erotessa. Ja vieläkin ollaan hyvissä väleissä. Virallinen ero otettiin kun lapsi meni armeijaan ja ositettiin vasta silloin omaisuus.

Lähettäjä: Pultin Kata 
Päivämäärä:   8.1.25 11:03:01

Voihan eronneillakin olla yhteistä omaisuutta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.1.25 11:27:47

Mä oon avioliitossa ja mun aviomies on asunut 3 vuotta eri osoitteessa vuokralla. Asunto on liikuntarajoitteisille ja hänellä käy kotihoito useamman kerran päivässä. Muutti kun ei pärjännyt kotona enää kun ei enää pääse portaita, kylppäri ja suihku liian pieni rollattorille. Yhteistä omaisuutta ei ole ja meillä on avioehto. Olen hänen omaishoitaja ja käyn pävittäin häntä auttamassa ja hoidan kaikki hänen asiat.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 11:29:45

"Vaikka yhteinen yritys, maatila, loma-asunto tai mitä ikinä. Onhan pariskunnilla usein muutakin, kuin tuulen huuhtoma perse. Jos avioeron takia joutuu pirstomaan toimivan yrityksen tai maksamaan kumppanin siitä ulos, voi olla ettei yritys selviä. Tai kummallakaan ei ole yksin riittäviä varoja ostaa ja ylläpitää edelleen vaikka perheen tähän asti käyttämää Lapin loma-asuntoa, mutta yhdessä se onnistuu. Tai kesäpaikkaa."

Erossa voi jättää yhteistä omaisuutta jos haluaa. Ositukseen voi todeta, että se on tehty ja mikään ei muutu. Harva tätä haluaa, mutta niin voi tehdä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.1.25 11:38:45

Tässä juuri pohdinnassa pitäisikö virallistaa avosuhde joka kestänyt liki 30vuotta. Eri osoitteessa asutaan mutta yhteistä omaisuutta sekä hlökohtaista myös jota ei haluta suoraan kummankaan perillisille. Halutaan että toisen kupsahtaessa tilanne jää entiselleen. Tapelkoon keskenään molempien kuoltua.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   8.1.25 11:40:22

Mä olin ensimmäisen aviomieheni kanssa naimissa varmaan lähemmäs 25 vuotta ainakin mutta pelkästään paperilla. Avioero olisi maksanut markka-aikaan jonkun 500 markkaa ja kumpikaan ei halunnut vähistä rahoistaan moista maksaa. Sama oli olla naimisissa, vaikka ei asuttu vuosikymmeniin enää samassa osoitteessa. Otin eron vasta kun menin naimisiin uudelleen. Avioliitto ei raukea itsestään niin kuin joku sanoikin, vaan se piti hakea ja maksaa. :D

Päivämäärä:   8.1.25 12:37:20

Avioliitto ei raukea, vaikka asuisi erillään. Tuo oli varmaan väärinkäsitys siitä, että JOS haluaa avioeron, on ensin 6kk harkinta-aika, jonka jälkeen avioeroa täytyy hakea uudelleen ja se astuu voimaan. Tilanteessa, jossa aviopari on jo asunut sen 2 vuotta erillään, astuu avioero voimaan heti ilman harkinta-aikaa, JOS avioeroa haetaan. Mutta ei se avioliitto yksinään mihinkään raukea.

Lähettäjä: aika paha :D 
Päivämäärä:   8.1.25 12:43:57

"Avioliitto taitaa raueta, jos puolisot ovat asuneet eri osoitteissa 2 vuotta tai pidempään."

Tuleeko tästä sentään joku varoituskirje esim. 3 kk etukäteen että alkakaahan pian laitella kirjoja samaan osoitteeseen taas tai muuten teille tulee ero? :D Vai onko ensimmäinen mitä tästä tietää kotiin tuleva virallinen lappunen jossa todetaan, että ette ole enää naimisissa koska olette asuneet liian kauan erillään? :D:D:D

Päivämäärä:   8.1.25 14:40:15

"LähettäjäJuu

Päivämäärä8.1.25 11:38:45

Tässä juuri pohdinnassa pitäisikö virallistaa avosuhde joka kestänyt liki 30vuotta. Eri osoitteessa asutaan mutta yhteistä omaisuutta sekä hlökohtaista myös jota ei haluta suoraan kummankaan perillisille. Halutaan että toisen kupsahtaessa tilanne jää entiselleen. Tapelkoon keskenään molempien kuoltua."

Kannattaa selvittää tarkkaan mitä käy sitten kun ette syystä tai toisesta enää ole työelämässä. Puolisoilla on elatusvelvollisuus toisistaan, eli esimerkiksi meidän tapauksessa jos minä joutuisin työttömäksi tai joutuisin kelan sairaspäivarahalle en saisi asumistukea tai toimeentulotukea koska eläkkeellä oleva mieheni on elatusvelvollinen ja meidät katsotaan yhdeksi ruokakunnaksi siitä huolimatta, että taloutemme ovat 95% erilliset. Meillä on niin eri ruokavaliotkin, että edes ruokakustannuksia ei juurikaan jaeta. Eletään erillään ja yökyläillään välilä pitkätkin pätkät, mutta sitten saatetaan nähdä harvemmin taas.

Jos oma elanto on turvattu siinäkin tapauksessa, kannattaa mennä naimisiin niissä leskeneläkerajoissa, niissä on yläikäraja jotain 50 vuotta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.