Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia eroon oksentelusta

Lähettäjä: Murjottavamyrtti 
Päivämäärä:   7.1.25 16:58:04

Löytyykö täältä onnistumistarinoita, kokemuksia tai vinkkejä miten lopettaa oksentelu (syömishäiriö eli itseaiheutetusta toiminnasta kyse)?
Tuhoisaa keholle - tiedän. Todella ällöttävää - tiedän!! Hävettävää - Oi kyllä. Mutta silti olen koukussa ja sorrun siihen nykyään päivittäin syömisen jälkeen ahdistuksissani. Miten olette päässeet tästä kamalasta tavasta eroon?

Re: Miten oppia eroon oksentelusta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 16:59:55

Terapiaan.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   7.1.25 17:03:06

Minulla oksentelu (ja ahmiminen) oli ahdistuksesta johtuva oire. Kun hoidin ahdistusta aiheuttavat tekijät elämästäni, loppui oksentelukin.

Päivämäärä:   7.1.25 17:05:32

Kannattaa ensin kokeilla miettiä, mikä syömishäiriöön ajaa, mitkä on siiän ne ajavat voimat.

Sitten kannattaa opiskella miten aivot toimii. Esimerkiksi OCD:n ymmärtäminen voisi auttaa sinua, mutta myös alkoholismin ja muiden addiktioiden mekanismien ymmärtäminen toimii.

Sitten seuraava askel onkin se kamala, hyvin sellainen piirrä loput pöllöstä -askel: lopeta oksentelu. Tiedän, se on järjetön vastaus kysymykseesi, mutta aina kun oksennat, vahvistat itsessäsi sitä toimintaa että syömisen jälkeen oksennetaan. Joka kerta kun oksennat, saat kehosi ja aivosi ehdottamaan oksentamista entistä voimakkaammin.

Ehdotan tuota ajatustyötä ensimmäiseksi askeleeksi siksi, että oman käytöksen ymmärtäminen on todella hyvä ase oman käytöksen muuttamisessa. Kun ymmärrät miksi koet pakottavaa tarvetta käyttäytyä jollain tavalla, voit helpommin saada itseäsi olemaan tekemättä niin. Ja toisaalta kun ymmärrät miten addiktiot ja pakko-oireet toimivat, voit vielä enemmän irroittaa niitä asioita omasta persoonallisuudestasi ja nähdä niitä tietynlaisina bugeina aivoissa.

Ehdottaisin sinulle vertaistukiryhmiä internetissä, mutta rehellisesti sanottuna ne pitkälti pahensivat omia syömishäiriöitäni kun olin osa niitä. Se kilpailullinen elementti on niin valtava.

Päivämäärä:   7.1.25 17:06:34

Anteeksi kun en voi neuvoa paremmin, en koskaan itse paininut oksentelun kanssa vaan bulimiaa kosiskellessanikin olin paastoavaa, holtittomasti liikkuvaa tai laksatiiveja väärinkäyttävää sorttia. Voimia, olen saanut sen kuvan että oksentelemisen lopettaminen on erittäin haastavaa.

Lähettäjä: Turvoksissa 
Päivämäärä:   7.1.25 17:53:31

Mikä olisi helpointa saada itsensä oksentamaan ilman että olisi joku noro tai joku muu virus. Ihan oikeasti kaikki neuvot on nyt tarpeen.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.1.25 18:30:01

Olet vaan kohta entistä enemmän turvoksissa jos oksentelet. Naama siinä turpoaa mukavasti ja kivennäis- ja nestetasapaino heittää häränpyllyä. Lisäksi saat flunssa- ja muuta pöpöä sormien mukana limakalvoille.

Itse aikoinaan päätin että sulatat mahassasi kaiken minkä syöt ja kärsit sen ähkyolon. Siitä se paraneminen lähti, koska ähky ei ole kiva.

Lisäksi ruan sokeri imeytyy hyvin äkkiä joten oksentaessa pääsee eroon lähinnä kuidusta ja proteiinista, joita just tarvitsee.

Lähettäjä: nanna 
Päivämäärä:   7.1.25 18:38:25

Kannattaa kokeilla jotain helppoa nieltävää, esim suklaata tai jäätelöä. Niin että jos sorrut niin kurkku ja hampaat ei kärsi niin paljoa. Lisäksi suklaa ja jäätelö imeytyvät nopeasti!

Päivämäärä:   7.1.25 18:40:24

Turvoksissa, painu @!#$.

Lähettäjä: hammaspeikko 
Päivämäärä:   7.1.25 18:42:58

Kuka käyttää sormia? Hammasharja on hyödyllinen esine jolla voi harjata hampaita, ja myös kieli ja kitalaki kannattaa puunata hyvin sekä ikenet myös..

Päivämäärä:   7.1.25 19:06:03

Mikä ihme teitä vaivaa. Onko tämä nyt oikea paikka jakaa oksenteluvinkkejä? Tai onko mikään paikka?

Päivämäärä:   7.1.25 20:05:02

Minä oksentelin noin 16 vuotiaasta 26 vuotiaaksi. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Tämä on todella raskasta sydämelle ja erittäin huonoa hampaille. Itsellä hajosi hammas suuhun kun olin 24 vuotias.

Lopetin oksentelun siis noin 8 vuotta sitten. Sanoisin että kasvoin aikuiseksi, opettelin käsittelemään ahdistukseni ja keskityin muihin asioihin kuten opiskelu ja liikunta. Kävin myös terapiassa muista syistä ja minulle terapeutti sanoi, "että yrität kirjaimellisesti oksentaa pahan olosi ulos" ja näinhän se oli.

Minulla on nykyäänkin oksentelutaipumus, aina se käy mielessä kun "syön liikaa" tai paino nousee. Siksi kotona en pidä mitään ruokia, jotka houkuttaa oksentamaan. Herkkuja ostan hyvin maltillisesti ja ne menee heti. Sanoisin että rutiinit on kaiken a ja o, sekä tahdonvoima olla oksentamatta ja se, että antaa itselleen anteeksi ettei ole täydellinen. Minä olen siis perfektionisti ja suoritan elämässäni kaiken.

Neuvoisin että mieti tarvitsetko keskusteluapua, jotta ymmärrät miksi oksennan ja tarvitsetko apua lopettamiseen. Tee mielekkäitä asioita, jottet mieti niitä ruokia jatkuvasti ja älä osta mitään sellaista joka triggeröi sinua oksentamaan. Mieluummin pysyttele sellaisissa ruuissa, jotka ovat mielestäsi terveellisiä ruokia. Hae apua jos yhtään tuntuu siltä. Pääset varmaan myös verikokeisiin ja sydänfilmiin. Tsemppiä. Elämä paranee kun lopettaa.

Lähettäjä: Bettina 
Päivämäärä:   8.1.25 12:59:11

Ensin iso halaus, ongelman myöntäminen on jo iso askel. Onko sinulla luotettavaa ystävää tai puolisoa jolle kertoa asiasta? Joku läheinen joka tukisi sinua ja saisit rikottua salailun. Tarvitsisit nyt välittämistä ja kannustamista <3
Entä millainen on fyysinen tilasi? Saatko riittävästi ravintoa? Kuinka pahoista fyysisistä oireista kärsit jo? Liittyykö ongelmaasi ahmimista vai onko sairautesi rajoittavaa syömishäiriötyyppiä (ihan vain sillä, ettö ratkaisut ja keinot on erilaisia anoreksiatyyppiseen oireiluun kuin bulimiatyyppiseen). Miten paljon ihan rehellisesti oksennat?
Neuvoisin terapiaan, vaikka se on vaikeaa ja kivuliasta. Käsittelyyn se oikea mieltäsi piinaava asia jota pakenet tuolla kontrollin tarpeella. Yksityisen kautta apua saa paremmin, jos siihen on mahkuja. Usein riittää aikaa varatessa, että sanot mikä vaivaa ja ohjaavat sinulle siten ajan oikealle taholle josta hommaa aletaan ratkomaan.
Tsemppiä! Voisinpa auttaa sinua!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 13:46:05

Miten oppia eroon oksentelusta - Jätä oksentamatta
Miten oppia eroon alkoholista - Jätä juomasta alkoholia
Miten oppia eroon tupakasta - Jätä polttamasta tupakkaa
Miten oppia eroon rahapeleistä - Jätä pelaamatta

jne. So simple, ole vahva.

Päivämäärä:   8.1.25 14:01:28

Aloittajalle voimia asian kanssa kamppailuun. Siitä eroon pääseminen ei ole helppoa, mutta se on mahdollista. Itsellä pahimmat kuopat oli aina, jos kotoa löytyi mitä tahansa ruokaa liian helposti saatavilla, ilta yksin, eikä mitään suunniteltua menoa seuraavana päivänä. Olin monta vuotta koukussa oksentamiseen ja edelleen satunnaisesti (ehkä kerran-kaksi vuodessa) sorrun, jos olen syönyt itselleni liian huonon olon ja siihen on mahdollisuus. Kuten moni jo mainitsikin, niin ahdistuksen hoitaminen on tärkeää, mikä on se syy, mikä saa oksentamaan? Kokeile syödä pieniä annoksia pitkin päivää, määrittele itsellesi ns. turvaruoka, mitä saa syödä paljon, eikä sitä saa oksentaa. Minulla se on omena. Järjestä itsellesi ohjelmaa/seuraa niille hetkille, kun yleensä oksennat. Jokin liikuntaharrastus olisi myös hyvä saada säännölliseksi, koska sitä ei jaksa, jos ei saa riittävästi ravintoa. Parantuminen ei ole suoraviivaista ja satunnaiset repsahdukset eivät kaada maailmaa, kunhan pyrkii palaamaan takaisin rutiineihin. Onnistumisen fiilis on mahtava, kun jossain vaiheessa huomaa, ettei ole enää pitkiin edes aikoihin ajatellut oksentamista!

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   8.1.25 14:39:48

Minulla on moniin asioihin auttanut se, että alan miettiä mitä peruuttamatonta haittaa aiheutan itselleni. Esim. usein tapahtuva oksentelu tuhoaa hammaskiilteen. Ja sehän ei korjaannu vaan on ikuisesti menetetty. Aloin sitten tutkailla hampaitani ja näin vauriot ja sen avulla onnistuin tekemään ruokavaliostani (hammas)terveellisemmän ja lopettamaan oksentelun.

Lähettäjä: Murjottavamyrtti 
Päivämäärä:   8.1.25 15:53:40

Aloittajana iso kiitos kaikille, olen ihan sanaton että näin paljon vastauksia! Luen kaikki neuvot huolella ja ajatuksella.
Minulla tähän ei liity ahmimista, vaan ahdistus voi iskeä minkä vaan syömisen jälkeen. Tulee se paniikki päälle, että syöminen oli väärin ja nyt lihon -> ihan pakko mennä vessaan. Ennen tein sen vain, jos jouduin syömään jotain minun päässäni ei-sallittua vaikka kylässä jne, mutta nyt homma on lähtenyt lapasesta. Mun ruokavaliosta on tullut jo aika suppea
(enkä voi lainkaan esim lähteä ulos syömään). Syön yksin ollessani pelkkiä tiettyjä ruokia, mutta niidenkin kanssa alkaa olla haastetta. Pitäisi keksiä joku 100% turvallinen. Joka kerta sitä vannoo, että nyt oli viimeinen kerta, mutta aina tulee silti se seuraava…
En ole uskaltanut asiasta puhua kenellekkään. Ystäviä on, mutta pelkään että menetän heidät jos avaudun tällaisesta ällöttävästä touhusta. Ja hävettää.
Urheilen jo nyt säännöllisesti, mutta erityisesti treenipäivistä syömisten on tullut vaikeita -> siksi jaksaminen on huonoa -> tulee huono fiilis epäonnistuneesta treenistä -> huono mieli tekee ruokailusta vielä vaikeampaa. Hävettää millaisen noidankehän olen itselleni rakentanut.
En tiedä mikä minua tähän sisimmissäni ajaa. Ei pitäisi olla traumoja ja elämänongelmaa kohdellut kai hyvin. Jotain haastetta kehonkuvan kanssa on ollut yläasteelta asti, en tiedä miksi koska en ole koskaan oikeasti ollut lihava vaan aina päinvastoin, vaikka mieleni minulle muuta nytkin kovasti huutaa. Jotainhan minussa on pielessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.