Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.1.25 16:46:40
Olisiko tällainen palaute typerä? Palautteessa on omat laatikkonsa kiitokselle ja moitteelle. Tässä ne ovat samassa paketissa. Yksilöidyt tiedot on poistettu.
----
Kävin vuoden 2024 aikana XXX:lla juttelemassa hoitaja XXX XXX:n kanssa.
Suhtauduin netistä löytämieni kielteisten kokemusten vuoksi etukäteen epäillen sairaanhoitajan tarjoamaan keskusteluapuun, mutta hyödyin siitä paljon. Pystyn nyt tekemään asioita, joihin en ennen käyntejäni pystynyt.
XXX paneutui tilanteeseeni huolellisesti, muisti kertomani asiat pitkänkin ajan takaa ja osasi nähdä tilanteeni kokonaiskuvan lillukanvarsiin tarttumatta. Hän pystyi myös tarjoamaan minulle myötäelävää henkistä tukea ja käytännöllisiä ratkaisuehdotuksia, mutta ei kuitenkaan tuputtanut niitä hyökkäävästi, vaan ehdotti aina uutta, jos vierastin jo kerran ehdotettua.
Hoitajastani heijastui myös luontainen terapeuttinen karisma ja hänen omiin arvoihinsa perustuva vilpitön halu auttaa. Nämä rauhoittivat ja lohduttivat minua.
Koin saamani palvelun osaavaksi, inhimilliseksi ja empaattiseksi. Mielestäni XXX sopiikin hyvin tehtäväänsä sekä henkilökohtaisten ominaisuuksiensa että tiedostavan ratkaisukeskeisen lähestymistapansa vuoksi.
Parannusta olisin toivonut tapaan, jolla XXX lopetti hoitosuhteemme. Siihen olisin kaivannut avoimuutta vihjailun sijaan. Koin, että hoitajani siirsi vastuun hoitosuhteemme lopettamisesta minulle sen sijaan että olisi puhunut minäpuheella asiat halki rehellisesti omasta näkökulmastaan ja omista tunteistaan käsin. Koin tilanteen turvattomaksi. Häpesin ja hätäännyin, koska en tiennyt, mitä tapahtuu ja miksi. Olisin ymmärtänyt minkä tahansa hyvin henkilökohtaisenkin syyn (esimerkiksi lukkiutuneet henkilökemiat) hoitosuhteen lopettamiseen, mutta se minun oli vaikea hyväksyä, että koin olevani painostuksen kohde.
Olen edelleen itsetuhoinen, mutta samalla olen ilman hoitosuhdetta. Ja tapahtuneen jälkeen tunnen, ettei minulla ole sellaiseen oikeuttakaan. Tunnen olleeni yhteiskunnalle ja terveydenhuollolle taakka, joka ei osannut hyödyntää tarjottua apua ja joka lopuksi kriisiytti hoitajansakin.
Kokonaisuudesta annan XXX:lle kuitenkin vahvan kiitettävän. Sain paljon tukea toimintakykyyni, enkä ajattele, että hoitajani halu lopettaa suhteemme vihjailemalla olisi johtunut välinpitämättömyydestä tai vastuuttomuudesta, vaan pikemminkin luulen, että hoitajani ratkaisun perusteena oli hänen omiin tunteisiinsa liittyvä ahdistuminen, mihin on oikeus myös ammattiauttajilla. Heilläkin on rajansa.
|