Lähettäjä: Tiku82
Päivämäärä: 7.1.25 17:36:31
Kolme pikkupentua on tullut ostettua.
Ekan valkkasin itse, olin ensimmäinen joten oli 11 pentua mistä valita. Piti olla narttu joten se rajasi puoleen, näyttelykoiraksi niin se rajasi pois rääpäleen, halusin valkoisen joten jäi kolme. Yksi oli jatkuvasti häsläämässä jaloissa, se oli heti ei. Kaksi jäljelle jäänyttä oli hyvin samanlaiset, molemmat omissa oloissaan hääräämässä omiaan, toisella leveämpi pää kuin toisella, otin leveäpäisen.
Lopputulos, huippuluonteinen työ- ja harrastuskoira. mm kaksinkertainen pohjoismaidenvoittaja.
Toinen pentu oli kuin kopio tuosta ensimmäisestä vaikka ei ollut mitään sukua. En edes muista mitä pentueessa oli muita vapaana kun silmät iski tuohon.
Lopputulos, neljällä näyttelyllä suomen muotovalio. Luonne muuten hyvä mutta aikuistuttuaan ei voi sietää muita koiria.
Kolmas pentu oli kasvattajan valinta. Esitin toiveen normaaliturkkinen kotikoira, uros. Kasvattajalla kaksi pentuetta joista toisesta valitsi kaksi pentua, vilkkaamman ja rauhallisemman, otin rauhallisemman.
Pentu on nyt vasta vajaa 5kk mutta on tosiaan rauhallinen.
Loput on ollut nelikuisesta ylöspäin kasvattajan mulle valkkaamia, tai oikeastaan niitä mitä on jäänyt jäljelle joko niin ettei ole löytynyt kotia tai kasvattaja jätti sijoitukseen.
En ole isommin huomannut eroa onko pentu kotioloissa kasvanut 7 viikkoinen tai kenneltiloissa kasvanut 6kk, ihan yhtälailla on sosialistaminen onnistunut.
Sen ohjeen sanon, että jos pentu väistää ja pelkää niin älä ota sitä, melkein sanoisin että siinä kannattaa hylätä koko yhdistelmä sillä arkuus on perinnöllistä ja se saattaa alkaa näkyä selvemmin vasta jokusen kuukauden päästä.
Arka koira ei ole kiva kenellekkään, se on raskasta omistajalle ja stressaavaa koiralle itselleen.
Vetäytyvä ja omissa oloissaan viihtyvä pentu on eri asia kuin arka, itsenäisyys on toisissa tilanteissa hyvä ominaisuus, esim laumanvartijalle ehdoton.
Pitää myös muistaa että pennun kanssa ei ikinä voi olla varma mitä siitä isona tulee.
|