Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lukio käymättä, se hävettää, mutta onko oikeasti

Lähettäjä: Häpeän aihe? 
Päivämäärä:   7.1.25 12:33:38

Olen reilu 40 v nainen ja peruskoulu meni todella huonosti. Jälkikäteen olen miettinyt onko minulla jotain keskittymis vaikeuksia. Päätin kerta toisensa jälkeen, että nyt keskityn kuuntelemaan tunnilla, mutta tunnin loputtua havahduin kerta toisensa jälkeen siihen, että olin vaipunut omiin ajatuksiini ja tunnin sisältö meni aivan täysin ohi. Samapa tuo koska lopputulos oli se sama, että olin vain aivan älyttömän huno koulussa eikä minulla ollut mitään mielenkiintoa tai edes mahdollisuutta päästä lukioon. Niinpä menin ammattikouluun ja ammattikoulusta amk:hon. Sieltäkin valmistuin jo kohta 15 vuotta sitten.

Jostain syystä etenkin muutaman edellisen vuoden aikana todella moni on olettanut minun käyneen lukion ja kysyy esim ”missä kävit peruskoulusi ja lukion?” Tai jonkun muun vastaavan kysymyksen jossa oletetaan, että minä olen käynyt lukion. Monet minua vähän vanhemmat ihmiset myös ihan avoimesti haukkuvat ja ihmettelevät ääneen miten joku voi olla niin tyhmä koulussa, että ei ole mennyt lukioon. Myös tämä lisää omaa häpeää siihen tosiasiaan, että minä tosiaan olen se tyhmä joka ei varmaan olisi suoriutunut lukiosta eikä edes yritttänyt mennä lukioon kun tiesin etten pärjäisi.

Töitä minulla on aina ollut opiskelemallani alalla ja pärjään työelämässä hyvin. Eihän sillä pitäisi olla enää mitään merkitystä mitä kouluja olen käynyt, mutta silti tuo asia hävettää tunnustaa. Olen saanut niin paljon ihmettelyä, pään pudistelua ja maiskuttelua kun olen kertonut etten ole käynyt lukiota.

Muutama päivä sitten taas törmäsin tähän samaan ihmettelyyn kun työkaverin kanssa totesimme olevamme samalta paikkakunnalta. Hänen ensimmäinen kysymys oli ”missä kävit peruskoulun ja lukion?”. Kun kerron etten ole käynyt lukiota tulee hämmästynyt kysymys ”mikset?”.
Onko se oikeasti niin iso häpeä mitä olen ajatellut? Vai voisinko vihdoinkin ajatella, että vaikka en ole ollut lukiossa pystyn käymään työssä jossa viihdyn ja pystyn elättämään itseni ja lapseni.
Mikä siinä on oikeasti niin kamalaa jos joku ei ole ylioppilas? Vai onko se vain se ajatus, että ihminen on vain yksinkertaisesti tyhmä kuin saapas jos ei
ole päätä opiskella.

Re: Lukio käymättä, se hävettää, mutta onko oikeasti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 12:37:51

"Vai voisinko vihdoinkin ajatella, että vaikka en ole ollut lukiossa pystyn käymään työssä jossa viihdyn ja pystyn elättämään itseni ja lapseni."

Voisit. Olethan kuitenkin käynyt kouluja ja saanut ne hoidettua loppuun. Korkeakoulututkintokin tehtynä, niin mitä väliä sillä lukiolla enää on?

Lähettäjä: MatilDa 
Päivämäärä:   7.1.25 12:38:37

Sillä oletko käynyt peruskoulun jälkeen lukion ei ole mitään väliä enää tuossa vaiheessa, karista siis pois vaan turha häpeäsi :)
Minäkään en ole käynyt lukiota. Itse valitsin aikoinaan amiksen ihan vain sen takia, jotta sain syyn muuttaa kotoa toiselle paikkakunnalle. Ei ole tullut mieleenkään hävetä tai piilotella asiaa. Vaikka juu ihan taatusti moni ajattelee, että olipa tyhmä nuori. Olen silti pärjännyt työelämässä ja yliopistotutkintoihin löytyy. Nuoruus oli ja meni, elän nykyhetkeä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.1.25 12:38:40

Miten tuo on mahdollista? Vai pidetäänkö minua sitten sellaisena, joka ei ainakaan ole voinut käydä lukiota, koska kukaan ei koskaan kysy... lukion jälkeen kävin maatalousalan koulun ja sen jälkeen ollut maatalousalalla ja sekalaisissa töissä.

Yhden kerran olen kysynyt lukiosta eräältä tutulta (ellei ole muuten tullut puhetta lukiosta, esim. että on selvinnyt, että olemme päässeet ylioppilaiksi samana vuonna samassa kaupungissa). Tältä tutulta kyselin lukiojuttuja, kun muistelin että olimme samassa lukiossa ja kävimme samalla tallilla. Olimmekin samalla yläasteella, ja vaihdoin puheenaiheen siihen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.1.25 12:39:36

No enemmän sinulle on ollut hyötyä amk:sta kuin lukiosta olisi ikinä ollut ? Mutta se, että olet sen amk:n käynyt saa ihmiset kyllä olettamaan, että lukiokin on alla kun se ennen vanhaan oli kuitenkin must. En vaivaisi päätäni moisella, ole sinäkin vain tyytyväinen, että se amk tuli käytyä ja on hyvä työ ! Nimim hyvä ylioppilas, mutta amk kesken..

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   7.1.25 12:39:45

Voit edelleen mennä lukioon, jos häpeästä ei muuten pääse. Itse en ole käynyt lukiota, eikä voisi vähempää kiinnostaa mitä joku muu siitä ajattelee tai on ajattelematta.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   7.1.25 12:40:15

No minulta ei ole kukaan kysynyt ikinä olenko käynyt lukiota:) mitä väliä. Eihän sillä ole mitään merkitystä jos hyvin pärjää.

Päivämäärä:   7.1.25 12:41:21

Juu ja minä siis en ole pärjännyt työelämässä sanan varsinaisessa merkityksessä. Pärjäillyt ennemminkin. Joten minun varmaan pitäisi hävetä, mutta en jaksa.

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   7.1.25 12:41:26

En ymmärrä, mitä väliä tuolla on, jos muuten elämässä pärjää? Ei minulta vaan ole kukaan kysellyt koulutuksestani enää. Vaikka olisi toki kiva kehuskella koulumenestykselläni - mutta kun sillä ei tosiaan enää mitää merkitystä ole.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.1.25 12:49:46

Monet menevät peruskoulusta suoraan ammattikouluun eikä siinä ole mitään väärää. Jos peruskoulussa jo tietää mihin ammattiin haluaa hakeutua, voi aivan hyvin mennä suoraan amikseen, ei ole mikään pakko mennä lukioon. Minä kävin lukion ainoastaan siitä syystä etten peruskoulun jälkeen vielä tiennyt mitä haluaisin ryhtyä tekemään elääkseni. Jos olisin tiennyt olisin minäkin mennyt mieluummin suoraan ammattikouluun. En ole kokenut että lukiosta olisi ollut suurtakaan hyötyä, mutta tulipa käytyä. Ihan suotta häpeilet ettet haaskannut kolmea vuotta lukiossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 12:55:14

Olen sukuni ainoa joka jätti lukion käymättä. Amis ja AMK käyty. Jotenkin silti ehkä kohdellaan sukulaisten toimesta hieman yksinkertaisena välillä, vaikka esim. yleistietoni on itseopittuna usein kahvipöydässä yksi parhaimmista. Kannattaa muistaa että lukiolla ei ole niin väliä nykypäivänä kuin ennen. Se ei ole niin rajoitettua enää että mitä polkua pääsee minnekkin. Yliopistoon pääsee ilman lukiota, ammattikorkeaseen pääsee ilman amista. Opintopolkua joutuu vähän muuttamaan mutta kaikki on melko avointa Suomessa.

Itse en mennyt lukioon koska tiesin että pää ei kestäisi sellaista ahkeraa lukemista ja koestressiä ja sellaista missä pitää jatkuvasti ajastaa mitä tekee seuraavaksi paineen alla. Multa löytyi myöhemmin aikuisiällä sitten ADHD, joka selitti aika ison osan. Lääkiksessä en myöskään pärjäisi juurikin samasta syystä. En jaksa hävetä. Elämässä on muutakin kuin oman munan kiilottamista vuosia vanhalla ylioppilastutkinnolla.

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   7.1.25 12:57:57

Jos asia vaivaa sinua, mikset käy lukion nyt aikuisopiskelijana?

Päivämäärä:   7.1.25 12:59:00

"sellaista ahkeraa lukemista ja koestressiä ja sellaista missä pitää jatkuvasti ajastaa mitä tekee seuraavaksi paineen alla."

Lukiossa lukea ahkerasti ja stressata? Aha.

Lähettäjä: neppis 
Päivämäärä:   7.1.25 13:01:23

Minä taas olisin kyllä pärjännyt lukiossa, 9:n keskiarvo oli 8,8. Mutta en halunnut lukioon, koska se tuntui olevan äidilleni jokin ihme statussymboli.
Nyt yli 50-vuotiaana ei kaduta. Voisinhan vaikka edelleen mennä etä- tai iltalukioon työn ohessa, jos kokisin sen tärkeäksi. En ole kokenut. Todella harvoin tuo tulee kenenkään kanssa puheeksi. Kollegat ei liioin ole lukiota käyneet, vaan kauppiksen tms. kautta töihin tulleet.

Lähettäjä: Ruusu 
Päivämäärä:   7.1.25 13:02:22

Aivan turhaan murehdit moista, asialla ei ole mitään merkitystä. Nyt leuka pystyyn ja itseluottamus ylös! :)

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.1.25 13:05:37

Aika ihmeellistä, että lukio tulee noin usein puheeksi. Itse en muista olenko ikinä puhunut kenenkään kanssa mistään lukioajoista, olen siis käynyt lukion, sen jälkeen amk:n ja nyt opiskelen vielä toiseen amk-tutkintoon. Lähinnä moni kysyy, että missä olen töissä ja tuntuu tutkinnot olevan toissijainen asia.

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   7.1.25 13:08:35

Ihmettelyt ja maiskuttelut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Moni ihminen on vähän kapeakatseinen ja fakkiutuu omaan normaaliinsa. Jos omassa lähipiirissä "kaikki" ovat käyneet lukion, niin ei välttämättä ole mitään käsitystä muusta. Ihmisten mielikuvat lukiosta ja amiksesta voivat myös olla tosi vanhentuneita. Jos joku on itse käynyt lukion/amiksen sellaisena aikana kun lukioon menivät "teräväpäiset" ja amikseen "ne jotka eivät pärjänneet koulussa", hän ei välttämättä yhtään tajua että ajat ovat muuttuneet.

Itsekin olin "huono" oppilas peruskoulussa. Opin ja tajusin kyllä perusasiat, mutta painin niin valtavien itsetunto-ongelmien kanssa ja koulussa oleminen ahdisti niin paljon, ettei ollut uskallusta esim. viitata tunneilla eikä jaksamista kunnon opiskeluun. Sain tietysti laiskan leiman, mutta en mitään tukea. Kyllä se vaan yleensä on niin, että oppilas ei ole tyhmä, vaan jokin vaikeuttaa oppimista. Puhtaan laiskuudenkin takana on usein heikko itseluottamus: "en mä nyt oikeasti tajua tästä mitään, ihan turha lukea..." tai "kaverit pitää hikarina jos tulee hyvä numero ja sitten putoan porukasta".

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   7.1.25 13:14:08

Mä en muista onko mun lukioajoista kukaan kysynyt viimeiseen 20 vuoteen, ei ketään kiinnosta. Niin kuin ei muakaan kiinnosta onko joku käynyt lukiota vai ei.

Lähettäjä: Työmies 
Päivämäärä:   7.1.25 13:14:48

Ne tutkinnot ei vaan elätä. Töitä on tehtävä jos meinaa leivässä pysyä.

Päivämäärä:   7.1.25 13:16:11

Itse vastaan aina noihin mikset käynyt lukiota -kyselyihin, että olin tarpeeksi fiksu menemään sinne minne halusin.

Päivämäärä:   7.1.25 13:19:55

Josko nuo ihmettelijät on aloittajaa vanhempia, joiden koulu-/opiskeluaikoina yo-tutkinto vaadittiin, jotta voi edes hakea=sai hakukelpoisuuden yliopistoon ja teknilliseen korkeakouluun. Siihen aikaan oli myös opistoaste, joka vastasi nykyistä amk:ta (opistothan muutettiin koulutusuudistuksessa ysärillä ammattikorkeiksi, tilat ja opettajat säilyivät samoina), jossa oli omat lyhyemmät yo-pohjaiset linjat ja pitempi koulutus peruskoulupohjalla opiskeleville. Silloisen opistomerkonomin tutkinnolla pääsi johtotehtäviin kuten pankinjohtajaksi, joiden yleinen koulutus olisi juurikin merkonomi (joka siis aikanaan oli vastaava kuin nykyinen tradenomi).

Mutta koska ilman yo-tutkintoa ei tosiaan ollut mitään asiaa "oikeisiin" korkeakouluihin, yo-tutkinnolla oli selkeästi akateeminen arvo eri tavalla kuin nykyaikana.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   7.1.25 13:29:14

"olin tarpeeksi fiksu menemään sinne minne halusin."

Niin että ajattelet, että lukioon menevät eivät ole fiksua eivätkä edes halua lukioon? Miksi ne sinne sitten menisivät? Koska ei riitä todistus ammattikouluun vai?

Itsehän olin tarpeeksi fiksu menemään ehdottomasti lukioon suorittamaan helposti yo-tutkinto, jonka jälkeen oli helppo mennä jatko-opintoihin ilman mitään kikkailuja kaikenmaailman avoimissa ajanhaaskausten kanssa. Ei olisi ollut ammattikoululla mitään tarjottavaa minulle. Eikä olisi sitä paitsi edes mitään järkeä olla menemättä lukioon jos joka tapauksessa tietää haluavansa ja pystyvänsä korkeakouluopintoihin (enkä tarkoita nyt amk).

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.1.25 13:54:26

Jätin lukion kesken koska ei huvittanut eikä ole koskaan tullut edes mieleen hävetä asiaa. Ikää 45. Opintopolkuja on onneksi erilaisia. Harvemmin tulee missään puheeksi mutta ei sitä silloinkaan kukaan ole ihmettelemään jäänyt.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   7.1.25 14:07:36

"ilman mitään kikkailuja kaikenmaailman avoimissa ajanhaaskausten kanssa."

Näitä minäkään en ymmärrä. Tutkinnon jo omaavana avoimessa voi hankkia lisäkoulutusta ja sen ymmärrän, mutta en sitä että käytetään vuosikausiakin aikaa joihinkin avoimen kurssien suorittamisiin, että niillä päästäisiin tutkinto-opiskelijaksi. Mitään tutkintoahan avoimessa yliopistossa tai amk:ssa ei voi suorittaa, joten sikäli en vaivautuisi, paitsi tietenkin tutkinnon jo omaavalle lisäkoulutuksena ovat ok. Jos ei ns. normaalihakijana pääse, jostakinhan se johtuu.

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   7.1.25 14:29:25

Ketkä aikuiset - aloittaja sanoi olevansa nelikymppinen -. ylipäätään puhuvat kouluajoista, kyselevät lukiosta tms. Ei kukaan! Siinä iässä normaaleja ihmisiä ei pitäis kiinnostaa hevon paskaa mitä kouluja joku on tai ei ole käynyt! Mulla on akateeminen loppututkinto, olen 48v, enkä muista että yli 20 vuoteen kukaan ois kysynyt mitään, koulusta, opiskelusta, mistään. Ketään normaalia ihmistä ei kiinnosta. Yli 40v puhuvat kyllä lasten kouluvaihtoehdoista ja niiden mahdollisista opiskelupaikoista, ei todellakaan omistaan.
Eikä kukaan kysy "missä kävit peruskoulun ja lukion", ei todellakaan. Korkeintaan "mis koulus olit" Eikä kyllä sitäkään.

Aloittaja provoaa tai sitten hänellä on OUTOJA kavereita.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   7.1.25 14:41:10

Mitä hittoaaa.. Työelämässä kukaan ei ole kysellyt, kävitkö lukion vai et. Amk:ssa meitä oli sekä lukion käyneitä, amiksesta tulleita ja jo muissa töissä olleita aikuisia ja vähemmän aikuisia. Sekalainen sakki siis.

Kyllä me välillä työporukan kanssa keskustelemme, että missä ja mitä koulua on käynyt, mutta eipä siinä ole tarkoitus kenenkään taustoja kauhistella. Joidenkin koulutustaustan tiedän, joidenkin en.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   7.1.25 14:45:20

Homma toimii toisinkin päin. Ole korkeakoulutettu työssä, johon sitä ei vaadita niin sinua sheimataan siitä, miksi viet työpaikan joltakulta sitä tarvitsevalta, kun sinähän voit mennä "tekemään niitä akateemisia töitäsi". Niin, akateemisethan eivät ole koskaan työttömiä ja he vain menevät tekemään niitä akateemisia töitä, mitä ne sitten ovatkaan.

Päivämäärä:   7.1.25 14:57:20

Olen 65v ja kävin lukiota vain vuoden.
Olen kuitenkin opiskellut avoimessa kaikkea mikä on tuntunut kiinnostavalta.
Kukaan ei ole koskaan kysynyt että kävinkö lukion.

Päivämäärä:   7.1.25 14:59:29

Ei tietenkään ole häpeän aihe.

Toisten elämänvalintojen arvostelu on moukkamaista, joten jos joku paheksuu, niin se on hänen oma häpeänsä. Eikä kaikki päivittely ei ole tarkoitettu arvosteluksi.

Outoa, jo lukiosta kysellään useinkin, itse en muista että kukaan olisi kysynyt kertaakaan 30 vuoden aikana.

Päivämäärä:   7.1.25 15:13:03

Ihmettelen ihmettelijöitä. Vastaan, että miksi minä sellaiseen olisin aikaani tuhlannut. Menin amiksesta amkiin, miksi ihmeessä olisin tuhlannut 3-4 vuotta ennen sitä. Lukio ei ole mikään tutkinto eikä sillä saa töitä. En suosittele kenellekään lukiota ellei ole täysin selvänä mielessä jokin ala josta siitä on suurta etua painottaa lukioon 100% sen sijaan että opiskelisi ammatin JA suorittaisi lukion kaksoistutkintona. Sitten jos jääkin työttömäksi saa tukiakin, toisin kuin pelkän lukion käynyt.

Minulla oli todella traumaattinen lapsuus ja nuoruus ja tiedostin ettei voimavarat mitenkään riitä kaksoistutkintoon vaikka sen olisin halunnut käydä. Ei ole harmittanut kun ei niitä voimia ilta/aikuislukioon ole löytynyt myöhemminkään. :D

Ei kaikilla ole samat (jaksamisen) resurssit vaikka älyä olisi miten.

Päivämäärä:   7.1.25 15:17:26

"tiedostin ettei voimavarat mitenkään riitä kaksoistutkintoon vaikka sen olisin halunnut käydä."

Meillä taas tarjolla oli pelkkä tietotekniikan perustutkinto+lukio kaksoistutkintona. Luojan kiitos, nykyisin (sielläkin) voi tehdä ihan minkä vaan ammattikoululinjan ja lukion yhdessä, mun aikaan oli vain tuo yksi. Ei kiinnostanut, menin lukioon.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   7.1.25 17:49:04

Ei siinä ole mitään häpeämistä. Mistä sellainen edes tuli mieleesi? Ei se mikään portti onneen ja menestykseen ole.

Arvaa vaan , kuinka usein minulta maisterina kysytään, missä kävin lukion. En ole käynyt lukiota päivääkään vaan menin yliopistoon toista reittiä

Päivämäärä:   7.1.25 18:04:31

Häh, siinäpä se vastaus tulikin.. Tiesitkö, että ne lukiolaisetkin joutuvat kikkailemaan avoimien kanssa jos eivät muuten pääse siälle?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.