Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asuntolainan lainaturva

Lähettäjä: Mitä tapahtuu 
Päivämäärä:   7.1.25 09:03:38

Mulla on asunnossa lainaturva eli jos kuolen niin loppuvelka maksetaan ja edunsaajana on lapsi.
Mutta. Mulla on muutakin velkaa kuin asuntovelka, eli meneekö asunto silloin perikunnalle mistä hoidetaan ensin nuo muut lainat pois?

Re: Asuntolainan lainaturva

Lähettäjä: FF 
Päivämäärä:   7.1.25 09:12:08

Keitä siihen perikuntaan kuuluu? Oletko testamentannut omaisuuttasi jollekin, joka ei muuten sinua perisi? Vai onko sinulla useampi lapsi, joista yksi on nimetty lainaturvan edunsaajaksi?

Päivämäärä:   7.1.25 09:20:13

pelkästään lapsi kuuluu.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   7.1.25 09:21:23

Mitä sulla on siellä muiden lainojen vakuutena?

Päivämäärä:   7.1.25 09:22:23

mä, Ei mitään.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   7.1.25 10:11:57

Onko sinulla myös henkivakuutus lainaturvan kylkiäisenä? Tuo ”edunsaajana lapsi” kuulostaa oudolta.

Minulla on myös lainaturva, joka kuollessani maksaa loppulainan pois. Siinä ei ole varsinaista edunsaajaa, vaan kuolinpesä saa velattoman asunnon. Henkivakuutuksessani sen sijaan on nimettynä edunsaaja.

Sanoisin, että myös aloittajan tapauksessa kuolinpesään menee velaton asunto. Sitten perunkirjoituksessa katsotaan muut velat ja jos ei kuolinpesän varat niihin riitä, niin joko perillinen hoitaa muut velat ja pitää asunnon tai sitten kuolinpesä myy asunnon, maksaa velat ja perillinen saa loput rahat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.25 10:14:41

Juu, lapsi ei voi olla aloittajan asuntolainan maksun edunsaaja, koska asuntolaina ei ole hänen. Mukana täytyy olla muitakin vakuutuksia.

Edunsaajalle osoitettu vakuutuskorvaus esim. henkivakuutuksesta ei ole osa vakuutetun kuolinpesää, se menee suoraan vakuutusyhtiöltä edunsaajalle jolloin kuolinpesän varoilla ja lainoilla ei ole siihen vaikutusta.

Päivämäärä:   7.1.25 15:26:57

Okei, mun täytyy tarkistaa onko näin.
Silloin kun aikoinaan avoliitossa otettiin asuntolaina niin se oli juurikin sitä varten ettei toinen joudu lainan kanssa pulaan, jos toinen kuolee. Onko siinä sitten eri asia tuo miten menee?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.1.25 15:29:35

Onhan se eri asia että yhteisen lainan toinen osapuoli saa vakuutuksesta lainan maksettua, kuin että lainaan osaton lapsi saisi jotain vakuutuksen kautta. Mutta vakuutuksesta se selviää. Olisi erittäin erikoista, jos lainan kohteena oleva asunto vaihtaisi omistajaa vakuutuken ehtojen seurauksena.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   7.1.25 15:41:27

"Olisi erittäin erikoista, jos lainan kohteena oleva asunto vaihtaisi omistajaa vakuutuken ehtojen seurauksena."
Lapsihan perii tuon asunnon, eikö?

Lähettäjä: TuTuu 
Päivämäärä:   7.1.25 15:52:06

^ Mistä pankki sen voi tietää? Esimerkki: laina ja lainaturva otetaan vaikka vuonna 2015 ja edunsaajaksi nimettäisiin lainanottajan ainut lapsi Liisa. Lainanottaja saisi toisen lapsen Lassin vuonna 2020 ja lainanottaja kuolisi vuonna 2025.

Jos asunto on lainanottajan ainut omaisuus, ei Lassi voi jäädä perinnöttömäksi sillä perusteella, että ennen Lassin syntymää on otettu vakuutus, jonka perusteella asunto siirtyy kokonaan Liisalle.

Päivämäärä:   7.1.25 15:58:11

Niin, lapsi perii vanhempiensa jälkeen jättämän kuolinpesän. Vakuutuskorvaus menee suoraan edunsaajalle eikä kulje kuolinpesän kautta. Sitä paitsi vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta tai kykyä muuttaa omaisuuden omistussuhteita.

Päivämäärä:   7.1.25 16:02:13

"ettei toinen joudu lainan kanssa pulaan, jos toinen kuolee."

Oletko varma, ettei teille otettu ristikkäisiä henkivakuutuksia lainasummaa vastaavalla korvaussummalla? Kuulostaa nimittäin täsmälleen henkivakuutuksen myyntilauseelta. Henkivakuutuksessa nimittäin edunsaaja voi olla kuka tahansa, eikä sillä ole suoraa yhteyttä lainaan vaan korvaussumman voi käyttää mihin haluaa. Usein velalliselle pariskunnalle suositellaan tai jopa vaaditaan tiettyjä vakuutuksia, jos laina on mitoitettu kaksille tuloille.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   7.1.25 16:41:57

"Sanoisin, että myös aloittajan tapauksessa kuolinpesään menee velaton asunto. Sitten perunkirjoituksessa katsotaan muut velat ja jos ei kuolinpesän varat niihin riitä, niin joko perillinen hoitaa muut velat ja pitää asunnon tai sitten kuolinpesä myy asunnon, maksaa velat ja perillinen saa loput rahat."

Näin.
Lainaturvassa ei ole varsinaisesti edunsaajaa, vaan lainaturva vain maksaa sen asuntovelan pois. Velaton asunto menee sitten sille, kuka ikinä vainajan periikään. Ap:n tapauksessa se on rintaperillinen, eli lapsi.

"Oletko varma, ettei teille otettu ristikkäisiä henkivakuutuksia lainasummaa vastaavalla korvaussummalla? Kuulostaa nimittäin täsmälleen henkivakuutuksen myyntilauseelta. Henkivakuutuksessa nimittäin edunsaaja voi olla kuka tahansa, eikä sillä ole suoraa yhteyttä lainaan vaan korvaussumman voi käyttää mihin haluaa. Usein velalliselle pariskunnalle suositellaan tai jopa vaaditaan tiettyjä vakuutuksia, jos laina on mitoitettu kaksille tuloille."

Kyseessä ei ole henkivakuutus, vaan lainaturva. Idea on juuri se, että lainaturva maksaa lainan pois, ettei perilliset joudu lainalyhennysten kanssa liriin. Perilliset saavat siis velattoman asunnon, josta maksavat vain normaalin perintöveron.
Lainaturva kattaa muistaakseni vain asuntolainan, ei mahdollista taloyhtiölainaa.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   7.1.25 17:37:29

Onko vakuutus pantattu lainaan? Jos sitä ei ole pantattu lainaan, niin tällöin edunsaaja saa vakuutuskorvauksen suoraan.
Henkivakuutuksen voi ottaa vaikka puolelle lainamäärää, mutta se tulee myös olla pantattuja lainaan, jotta mahdollinen korvaus käytetään automaattisesti luoton takaisinmaksuun.

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   7.1.25 19:51:55

Eli jos mulla on asunto ja asuntolainaa ja muuta lainaa yli mitä asunnosta tulee saamaan + lapsi, niin mun ei kannata ottaa ja maksaa lainaturvaa jolla kuitataan asuntolaina pois mun kuollessa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.25 20:19:23

Mulla henkiFennian sivulla lukee:
"Lainaturvavakuutus sisältää kuolemanvaraturvan. Lainaturvavakuutus on pantattu lainanantajalle lainan/lainojen vakuudeksi."

Edubsaaja; omaiset.

Miten tämä tulkitaan jos mulla on 1 lapsi, asun yhden aikuisen taloudessa jne?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.