Lähettäjä: df sss
Päivämäärä: 7.1.25 11:55:57
Minulla on koko elämäni ajan ollut ongelmia nukkumisen ja unirytmin kanssa. Jossain vaiheessa tajusin, etten koskaan ole nukahtanut nopeasti, herännyt virkeänä tai minulla ollut ongelmitta säännöllistä vuorokausi- tai unirytmiä.
Jos jonain yönä nukun hyvin, niin seuraavana yönä en nuku ollenkaan.
Vaikka olisin väsynyt, niin en vain nukahda. Lojun sängyssä ehkä puoliunessa, mutta en nukahda. En silloin, kun olen niin väsynyt ettei silmät pysy auki enkä silloinkaan, kun olen "normaalin väsynyt".
Lääkkeistä ei ole ollut hyötyä, vain haittaa.
Olen iltavirkku, mutta en silti kykene säännölliseen unirytmiin tai nukahda sen paremmin tai herää sen virkeämpänä, vaikka noudattaisin ihan kroppani omaa unirytmiä.
Ennen joululomaa minulla oli säännöllinen rytmi, kello soi klo 8 ja nukkumaan menin klo 23. Saatoin herätä ennen kelloa tai sitten vasta kelloon. Mutta koska en siltikään nukkunut kuin muutaman tunnin per yö, oli lopputulos se, että olin niin väsynyt, että itkin ilman syytä.
Mutta ei se enemmän nukkuminenkaan auta. Se vain aiheuttaa sen, etten sitten nuku taaskaan.
Viime yönä en nukkunut yhtään. Nyt on huono olo mutta ei silti väsytä niin, että kannattaisi mennä nukkumaan. Saa nähdä mihin aikan menen nukkumaan ja kauanko nukahtamiseen menee ja olenko aamulla virkeä. Pitää kuitenkin aamulla taas nousta joten en voi nukkua myöskään niin kauan kuin nukuttaa.
Kyllä, unirytmi on taas ihan päin hemmettiä. Pitää yrittää järkevöittää sitä edes jonkin verran. Haluaisin herätä aamulla aikaisin ja mennä illalla järkevään aikaan nukkumaan. Mutta kun ongelmana on se, etten vain saa unta. Tai pysy unessa. Saatan herätä klo 4 ihan virkeänä ja sitten klo 6-7 alkaa väsyttää. Ehkä on hyvä päivä tai sitten ei. Ja jos nukun huonosti, oireilen fyysisesti. Huono olo, horkattaa, huimaa, jne. Ei ole hauskaa.
Inhoan tätä unettomuutta ja uni-valverytmin häiriötä. Minulla on siis ihan diagnooseina ei-elimellinen unettomuus ja uni-valverytmin häiriö.
|