Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loma loppui - valvoin taas koko yön

Lähettäjä: Kohtalotovereita? 
Päivämäärä:   7.1.25 07:06:11

Taas toistui aina yhtä ärsyttävä sama kaava: Olin reilu 2 viikkoa lomalla, jonka aikana unirytmi keikahti reilusti ns. huonoille raiteille. Arkena menen nukkumaan klo 22-23.30 välillä ja herätys klo 7-8 työpäivästä riippuen. Joulun valvomiser jäi päälle ja lomalla tulikin mentyä nukkumaan pääosin vasta klo 1-2 yöllä ja vastapainoksi nukuin kymmeneen joka aamu. Tämä johti siihen, että viime yö tuli valvottua oikeastaan kokonaan ja stressasin ja pitkin päivää miten saisin illalla nukahdettua. Eilen heräsin tarkoutuksella "jo" kahdeksalta, jotta nukahtaminen olisi helpompaa, mutta ei. Keho ja aivot kävivät täysin ylikierroksilla, kun kävin ennen yhtätoista petiin eikä se uni sitten tullut ollenkaan koko yönä. Ensin syke kävi ylikierroksilla (minulla on taipumusta lisälyöntisyyteen, jos jokin painaa mieltä) ja loppuyön sitten vatsa oli kuin ilmapallo ja aina, kun meinasin nukahtaa jokin raaja nytkähti ja taas havahduin. Ei auttanut hengitysharjoitukset eikä päässä pyöriviä ajatuksia saanut hillittyä. Yleensä nukahdan viimeistään silloin, kun puoliso lähtee töihin klo 4.30, mutta nyt en nukahtanut edes aamusta.

Ärsyttävää, kun sen tiesi jo valmiiksi, että loman jälkeinen siirtymäyö tulee menemään läskiksi. Kiva aina palata töihin ihan rättiväsyneenä ja päänsärystä kärsivänä. Muutama vuosi takaperin minulla oli kesäloman jälkeen aika pahaakin unettomuutta ja valvoin keskimäärin joka toisen yön arkisin. Kokeilin silloin ties mitä poppakonsteja saadakseni tilanteen rauhoittumaan. Lopulta melatoniini ja stressaavan elämäntilanteen tasoittuminen rauhoittivat sen verran, että pääsin kierteestä eroon. Siitä huolimatta aina näin lomien jälkeen toistuu sama kaava ja pelkään, että mitä jos käy uudestaan niin, että iskeekin joku pahempi unettomuuskausi päälle. Ongelma on siis nimenomaan tuo nukahtaminen. Sitten, kun saan unenpäästä kiinni ei ole enää mitään ongelmaa. Työni on aika stressaavaa, mutta kuitenkin nautin siitä, joten en usko, että tämä johtuisi vain siitä. Sama tilanne olisi luultavasti missä tahansa työssä sitten olisinkin.

Kohtalotoverita?

Re: Loma loppui - valvoin taas koko yön

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   7.1.25 07:19:00

Olin 2 kk lomilla ja nukuin aamuisin Max klo 7. Arkena herään ennen klo 5. Ihan hyvin jaksoi herätä. Ei oo mitään syytä lomilla valvoa myöhään kuin harvoin

Lähettäjä: Kohtalotovereita? 
Päivämäärä:   7.1.25 07:23:48

Niin, se on tietty osin omaa tyhmyyttä, kun päästää rytmin repsahtamaan loman aikana. Kesällä ei minulla tapahdukaan näin rajua rytmin muutosta, mutta jostain syystä varsinkin tässä joululomalla rytmi kääntyy parissa päivässä. Varmaan tällä pimeydellä on osuutta asiaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.25 07:30:44

Täällä yksi kohtalotoveri!
mutta, näillä mennään. Tykkään valvoa lomalla ja nukkua jos nukuttaa.
hetki menee palatessa takaisin rytmiin mutta ei siinä nyt niin kauaa.
Tsemppiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.25 07:34:01

Tsemppiä, kuulostaa tutulta.

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   7.1.25 07:38:29

Mulla sama.Jäin työvoimakoulutuksesta lomalle 21.12 ja tänään olisi jatkunut harkka klo.8.
Mulla on kyllä lähes koko loman pysynyt sama rytmi.Nukkumaan klo.21-23 ja nousen klo.05-07 ilman herätystä.Olin jo ihan mielissäni,että arki alkaa taas niin mitä vielä.Nukahdin klo 21.40 aikoihin ja heräsin tunnin päästä virkeänä enkä sen jälkeen ole nukkunut.Ilmoitin juuri työpaikka ohjaajalle,että tämmönen on tilanne niin en tuu harkkaan tänään.Onneksi ei ole mikään ongelma olla pois,kun oon kuitenkin harjoittelija ja rento paikka muutenkin.Jos sitä kohta saisi nukuttua jonkun verran.Eiköhän se siitä taas ala sujua:)

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   7.1.25 07:38:34

Särkylääkettä ja vaikka melatoniinia muutama ilta niin pääsee nopeammin rytmiin kiinni. Tässä syy miksen halua matkustaa minnekkään Thaimaahan tai Meksikoon, mun kroppa ei kestä niin isoa aikaeroa, joka niissä väistämättä aina tulee ja hirveä migreeni päällä viikon ajan mennessä ja tullessa.

Matkustelen siis vain mannereuroopassa.

Lähettäjä: Melba 
Päivämäärä:   7.1.25 07:39:49

Kyllä, täälläkin valvottiin.

Minun uni-ikkunani on selvästi auki noin 22-23, ja jos en sen sisällä mene nukkumaan, mieluiten alkupuolella, menee koko yö pilalle. Näin se vaan on iän myötä mennyt.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.1.25 07:45:55

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Minulla tuo ei koske lomaa, vaan jokaikistä aikaisempaa aamuherätystä. Jos tiedän, että pitää herätä vaikka kuudelta, seitsemältä, kahdeksalta tai yhdeksältäkin, en saa nukuttua oikein koko yönä. Heräilen jatkuvasti vilkuilemaan kelloa ja pelkään myöhästyväni. Stressaavaa todellakin.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   7.1.25 09:52:04

Ihan samanlainen yö takana ja tänään alkoi työt. Toivottavasti tänään illalla nukuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.1.25 09:57:59

Hevoset pihassa niin rytmi on aina sama.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   7.1.25 10:05:59

Kyllä myös mulla keikahti unirytmi pieleen joulupyhien aikaan, mutta aloitin "oikaisun" jo lauantaina, niin tänä aamuna ei tuntunut herätys niin pahalta klo 5:30.

Lähettäjä: Bossi 
Päivämäärä:   7.1.25 10:17:11

"Nukahdin klo 21.40 aikoihin ja heräsin tunnin päästä virkeänä enkä sen jälkeen ole nukkunut.Ilmoitin juuri työpaikka ohjaajalle,että tämmönen on tilanne niin en tuu harkkaan tänään"

Miten kehtasit?

Päivämäärä:   7.1.25 10:22:52

En yhtään ihmettele, että nimimerkki Niina on työvoimakoulutuksessa. Huh huh mitä touhua!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.1.25 10:27:55

"Miten kehtasit?"
Miksi ei lehtaisi? Kyse on palkattomasta harjoittelusta, ei mitään järkeä repiä itseään sen vuoksi.

Päivämäärä:   7.1.25 10:37:46

Kyllä tuollaisesta menemättä jättämisestä jää heti esihenkilölle mielikuva, että tämä ihminen linstaa jos on väsynyt.

Ei kyllä luo mitenkään luotettavaa kuvaa harjoittelijasta.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   7.1.25 10:45:31

Joo, on samaa ongelmaa usein. Loma tai joskus jo pidempi viikonloppu saa unirytmin solmuun ja tulee valvottua yöllä. Usein myös joku normaalia aikaisempi herätys aiheuttaa sen että nukun katkonaisesti ja heräilen tarkistamaan, että paljonko kello on. Sama voi käydä myös jos on herätys normaaliaikaan, mutta pakollinen lähtö johonkin josta ei voi myöhästyä (normaalisti liukuva työaika niin ei ole niin kriittistä, vaikka en kyllä edes ikinä nuku pommiin).

Itse olen todennut hyväksi keinoksi ainakin Bookbeatista löytyvät nukahtamissadut: Norsu joka tahtoi nukahtaa, Kani joka tahtoi nukahtaa ja Traktori joka tahtoi nukahtaa. Usein nuo auttavat itseä saamaan unen päästä kiinni, tai jos eivät saa nukahtamaan, saavat kuitenkin rentoutumaan kun keskittyy kuuntelemaan sitä rauhallista ja unettavaa tarinaa. Lakkaa se aivojen ja kehon ylikierroksilla käyminen noiden avulla ainakin itsellä.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   7.1.25 10:49:34

Ai että kuinka monta kertaa me opet ollaan mietitty että mitäs jos mekin vaan jäätäis kotiin kun väsyttää tai ei huvita tai sormenpää on kipeä...
Oli harkka palkaton (ööö sinäkin kai poissaolopäivältäsi tuet saat?) tai palkallinen, sinne mennään vaikka vähän väsyttää. Nimesi jäi muistiin heti - monelle taholle.
Ja asiaan: mullakin usein loman jälkeen yö jää unettomaksi jos oon nukkunut aamuisin pidempään. Myös stressi valvottaa...mut sitten en vaan nuku, tsemppaan ekan päivän ja nukun sit seuraavana yönä.

Lähettäjä: Bossi 
Päivämäärä:   7.1.25 10:56:26

Siinä on semmonen juttu, että usein nää samat jaksaa valvoa keikoilla ja festareilla ilman mitään ongelmia, mutta töihin kun pitäis lähteä, niin sitten ei jakseta, katsokaas kun se ei ole kivaa.

Päivämäärä:   7.1.25 11:14:02

Bossi, töissä pitää olla skarppina tekemässä. Tapanani on mennä huonosti nukutun yön jälkeen töihin, mutta väsyneenä työntekijä on esimerkiksi huomattavasti tapaturma-alttiimpi ja myös virheiden mahdollisuus kasvaa. Monilla stressi heräämisestä ajoissa voi aiheuttaa nukahtamisongelmia, ei se ketään huonommaksi tee.

Päivämäärä:   7.1.25 11:18:26

Ällö, Bossi viitannee nyt tuohon väsymyslintsari Niinaan ja siitä nousevaan mielikuvaa. Ei siitä mitä väsymys teettää isossa kuvassa työssä.

Päivämäärä:   7.1.25 11:25:41

Mä, lähinnä viittaan Bossin kommenttiin, mikä tuossa yksikseen oli ja koski jotain festareilla valvomisia. Itse en Niinana kehtaisi harjoittelusta jäädä pois, varsinkaan, kun kyseessä on tyttömyystuella tehtävä harjoittelu. Toki tapa se on tuokin luistaa töistä.

Lähinnä fiilaan aloittajaa tässä voimakkaasti - on oikeasti kammottavaa kärsiä siitä, ettei vaan yksinkertaisesti saa nukuttua siltä kellon tuijottelulta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.1.25 11:28:57

"Nukahdin klo 21.40 aikoihin ja heräsin tunnin päästä virkeänä enkä sen jälkeen ole nukkunut.Ilmoitin juuri työpaikka ohjaajalle,että tämmönen on tilanne niin en tuu harkkaan tänään"

Apua mikä asenne ! Ilmankos on tosiaan työttömyys tilanteena.. tuosta harkkapaikasta ei ainakaan kannata työtä itselleen haaveilla eikä edes suosittelijaa muualta töitä hakiessa.. On niin typerä syy olla pois, että en olisi kehdannut ääneen sanoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.1.25 11:29:24

Työpaikoilla ollaan yleensä ihan tyytyväisiä kun nuo työkkärin harkkarit jäävät kotiin, niiden ohjaaminen ja vahtiminen syö puolta enemmän resursseja kuin saatava "työ"panos, onneksi meillä tehtiin jo syksyllä päätös ettei keväälle oteta harkkareita ollenkaan.

Päivämäärä:   7.1.25 11:29:26

Jep, itse myös olen joskus kärsinyt stressin aiheuttamasta unettomuudesta ja pikkulapsiaikana niitä väsyneitä aamua oli enemmän kuin pirteitä.

Mutta niin se elämä vaan on välillä kivampaa ja välillä raskaampaa. Normaalia kumminkin myös väsymys. Unirytmi korjaantunee itsellään parissa päivässä

Lähettäjä: Sannis 
Päivämäärä:   7.1.25 11:39:29

Itse kärsin kanssa välillä unettomista öistä, mutta sitten mennään vaan niillä unilla mitä saatiin, välillä en nuku ollenkaan. Omia unia on parantanut kahvin jättäminen kokonaan, mustaa teetä voin kupillisen juoda aamuisin. Muita kofeiini tuotteita en käytä ollenkaan, niin jopa Pepsi lasillinen valvottaa.

Mikäli tulee valvottu yö, niin en nuku päiväunia, menen noin tuntia aikaisemmin petiin kun yleensä, niin olen varmasti sängyssä kun alkaa väsyttää. Tuo uni-ikkuna on tärkeä, jos en ole silloin sängyssä on vaikea nukahtaa myöhemmin.

Tosin, suhtaudun myös valvomiseen nykyisin rennommin, en jaksa stressata asiasta sen enempää. Joskus jos ei nukuta niin nousen jopa pois sängystä lukemaan tai katsomaan telkkaria. Korjanatuu sitten seuraavaan iltaan.

Töistä en ole ikinä pois vaikka valvoisin miten paljon tahansa, enkä ymmärrä miten joku on yhden huonon yön jälkeen pois.

Lähettäjä: df sss 
Päivämäärä:   7.1.25 11:55:57

Minulla on koko elämäni ajan ollut ongelmia nukkumisen ja unirytmin kanssa. Jossain vaiheessa tajusin, etten koskaan ole nukahtanut nopeasti, herännyt virkeänä tai minulla ollut ongelmitta säännöllistä vuorokausi- tai unirytmiä.

Jos jonain yönä nukun hyvin, niin seuraavana yönä en nuku ollenkaan.

Vaikka olisin väsynyt, niin en vain nukahda. Lojun sängyssä ehkä puoliunessa, mutta en nukahda. En silloin, kun olen niin väsynyt ettei silmät pysy auki enkä silloinkaan, kun olen "normaalin väsynyt".

Lääkkeistä ei ole ollut hyötyä, vain haittaa.

Olen iltavirkku, mutta en silti kykene säännölliseen unirytmiin tai nukahda sen paremmin tai herää sen virkeämpänä, vaikka noudattaisin ihan kroppani omaa unirytmiä.

Ennen joululomaa minulla oli säännöllinen rytmi, kello soi klo 8 ja nukkumaan menin klo 23. Saatoin herätä ennen kelloa tai sitten vasta kelloon. Mutta koska en siltikään nukkunut kuin muutaman tunnin per yö, oli lopputulos se, että olin niin väsynyt, että itkin ilman syytä.

Mutta ei se enemmän nukkuminenkaan auta. Se vain aiheuttaa sen, etten sitten nuku taaskaan.

Viime yönä en nukkunut yhtään. Nyt on huono olo mutta ei silti väsytä niin, että kannattaisi mennä nukkumaan. Saa nähdä mihin aikan menen nukkumaan ja kauanko nukahtamiseen menee ja olenko aamulla virkeä. Pitää kuitenkin aamulla taas nousta joten en voi nukkua myöskään niin kauan kuin nukuttaa.

Kyllä, unirytmi on taas ihan päin hemmettiä. Pitää yrittää järkevöittää sitä edes jonkin verran. Haluaisin herätä aamulla aikaisin ja mennä illalla järkevään aikaan nukkumaan. Mutta kun ongelmana on se, etten vain saa unta. Tai pysy unessa. Saatan herätä klo 4 ihan virkeänä ja sitten klo 6-7 alkaa väsyttää. Ehkä on hyvä päivä tai sitten ei. Ja jos nukun huonosti, oireilen fyysisesti. Huono olo, horkattaa, huimaa, jne. Ei ole hauskaa.

Inhoan tätä unettomuutta ja uni-valverytmin häiriötä. Minulla on siis ihan diagnooseina ei-elimellinen unettomuus ja uni-valverytmin häiriö.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.1.25 12:12:55

Nukun jokaisen sunnuntain ja maanantain välisen yön huonosti. Satunnaisesti muitakin öitä. Kyllä esihenkilönä korpeaa, kun joku ilmoittaa, että jää saikulle huonosti nukutun yön takia. Ymmärrän, jos työ on aivokirurgin duunia tai vastaavaa, mutta kyllä perus toimistoduunia pystyy tekemään vähän väsyneenäkin.

Lähettäjä: jap 
Päivämäärä:   7.1.25 12:25:59

Mitä jos vain hyväksyt parit lyhyet yöunet loman päätyttyä ja yrität ottaa illalla rennosti, menet nukkumaan sitten kun oikeasti väsyttää.

Lähettäjä: Eriia 
Päivämäärä:   7.1.25 12:34:17

Mä katsoin toissayönä jääkiekkofinaalin, nukahdin vasta 06 ja nukuin pari tuntia, en saanut enempää nukuttua.
Pitkin päivää torkahdin jos istuin sohvalle tms.
Ajattelin että illalla kyllä nukahdan kun on univajetta, mutta ei. Mietin että nukunko pommiin kun oon näin väsynyt.
05 soi kello, olin pari tuntia nukkunut.
Nyt töissä meinaan nukahtaa seisaalleen, en varmaan koskaan ole ollut näin väsynyt.

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   7.1.25 12:58:06

Eipä oo vielä 20 v työuran aikana tullut oltua pois sen takia että ois ollut uneton yö takana. Ellei oo sairas. Onnea vaan työpaikan etsintään tuolla moraalilla.

Lähettäjä: surullista 
Päivämäärä:   7.1.25 16:37:32

Onneksi on nukahtamislääkkeet, sain ihan hyvin nukuttua lääkkeen avulla loman jälkeisen yön. Aina olen ollut huono nukahtamaan, se kestää ja kestää. Jos on aamulla herätys töihin, on mahdottomuus, että olisin saanut riittävästi unta.

Itse en koe, että unirytmini "menee sekaisin" lomalla, vaan koen, että kerrankin saan elää itselleni luontaisen rytmin mukaan.
Juuri olin pari viikkoa lomalla minäkin ja nukkumaan menin 3 aikoihin, ylös ehkä 12 aikoihin. Tuosta olisi lipunut helposti vielä myöhemmäksikin nukkumaanmeno ja herääminen.

Kyllä vtuttaa joka aamu, kun joutuu kahdeksalta heräämään töihin ja herätyskellon kammottava ääni alkaa huutamaan. ja kyllä, minulle kahdeksalta on todella aikainen herätys (joku kuitenkin tulee sanomaan, että sehän on myöhään).

Löytyisipä ilta/yötyö, niin saisi elää oman rytmin mukaan. Elämänlaatu paranisi huomattavasti.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   7.1.25 17:00:04

Mun luontainen rytmini on klo 02-10 unta palloon, ja siihen se hiipii pitkän viikonlopun aikana. Nyt oli 3 päivää vapaata ja sunnuntaina alkuillasta menin torkahtamaan hetkeksi telkkarin ääreen. Siitä riemusta varsinaisesti nukkumaan mennessäni sain unenpäästä kiinni lopulta joskus 1:30 jälkeen. Aamulla koira herätti klo 8:10, ei ollut päivänokosten tarvetta päivän mittaan. Illalla sain unenpäästä kii joskus klo 23 tuntumassa.

Ja tänään tosiaan aamuherätys poikkeuksellisesti klo 3:45 (hyvin onnistui), tavallisesti 4:15. Hevoset oli taas vaihteeksi ihmeissään, kun menin loimittaan niitä sianpieremän aikaan eikä ulkona vielä edes satanut. Vielä tuntuu ihan virkeeltä, mutta varmaan tänään pääsen arkirutmiini jo illalla, eli unta palloon kympiltä.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   7.1.25 17:39:11

Jos koko loman nukkunut hyvin niin mitä haittaa jos pari yötä nukkuu huonosti? Joo olo on kurja, mutta ei se ole niin vakavaa. Uni tulee sitten taas jossain kohtaa. Jos ei ala tulemaan, niin sitten hermostossa, elintavoissa ja elämänhallinnassa tms jotain mätää.

Itse aloin yrittäjäksi, jotta saan herätä ja tehdä töitä oman rytmin mukaan. En oikein ikinä sopeutunut 8-16 työrytmiin, enkä sen mukaan heräämiseen joten voin muutenkin huonosti ja ylikuormituin. Oli elämäni paras päätös alkaa yrittäjäksi! Rahaa saisi tulla tietysti enemmän, mutta se että saa rytmittää oman aikansa itse on kyllä arvokkaampaa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   7.1.25 18:19:11

Tutulta kuulostaa, vaikken koko yötä valvonutkaan. Nukuin jopa klo 1.00-6.15, mikä oli tosi hyvin tähän tilanteeseen. 5.20 heräsin toki paniikissa hetkeksi siihen, että olen varmasti nukkunut pommiin. Lomalla oli ihanaa, kun sai nukkua klo 02-10 tai 01-09. Välillä nukun pidemmätkin unet kuin itselleni tarpeellinen 8 tuntia. Rytmin muuttaminen on vaikeaa, mutta eiköhän se taas muutamassa päivässä tasaannu. Ongelma on, että haluan valvoa myöhään, eikä minulle sovi arkiaamujen 6.15 herätys ollenkaan.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   7.1.25 19:38:38

Tuttua on. Oma luontainen rytmini on unta 02-10, ei oikein sovi yhteen sen kanssa että työt alkaa aamukuudelta tai -seitsemältä. Loman jälkeen mennäänkin aina sitten noin neljän tunnin unilla, minkä jälkeen olen sentään vielä ihan hyvin toimintakykyinen.

Mitä tuohon nimimerkki Niinan haukkumiseen tulee, niin ei meille ainakaan olisi asiaa töihin jos on valvonut koko yön. Liian iso turvallisuusriski.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.1.25 19:45:15

"Oli harkka palkaton (ööö sinäkin kai poissaolopäivältäsi tuet saat?) tai palkallinen, sinne mennään vaikka vähän väsyttää"
Tuet eli 9€ kulukorvaus päivältä jonka on tarkoitus kattaa matkat ja ruoka, ei se tosin yleensä kata.

Kyllä minä jäin harkkarina aika pienellä kynnyksellä kotiin jos oli huono päivä. Nyt olen valmistunut aikoja sitten, töitä riittää ja palkkatöihin menen ellei ole pää kainalossa.

Lähettäjä: Bo 
Päivämäärä:   7.1.25 21:12:49

Minä nukun myös lomien jälkeen aina huonosti, vaikka unirytmi pysyy samana. Jotenkin keho stressaa töihin palaamista. En nyt sentään koko yötä valvo, mutta näen painajaisia ja heräilen toistuvasti.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.1.25 21:48:41

En tiedä, onko täällä luetun ymmärtäminen jotenkin hankalaa, kun Niinaa täällä ryhmänä haukutaan?
Jos oletetaan että Niina on herännyt sunnuntaina klo 7, hereillä päivä, kirjoittaa että on illalla nukahtanut 21.40, ja siitä nukkunut tunnin, eli 22.40 asti, ja taas valvonut _koko_yön sen jälkeen, on aika heikossa hapessa. Vuorokauden sisällä siis tunti nukkumista, ja sen jälkeen pitäisi tehdä harkkapäivä. Kai tiesitte että 24h valvominen vastaa promillen humalatilaa, 36h valvominen 1,5promillen. En minäkään olisi palkattomaan harkkasn mennyt käytännössä vuorokauden valvomisella. Saattaa vielä aiheuttaa onnettomuuksia/vaaratilanteita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.