Lähettäjä: Essi
Päivämäärä: 7.1.25 09:46:02
Olen itse jonkun kerran ollut postilla kausityöntekijänä, enkä ole yhtään yllättynyt ylläkerrotusta sekoilusta. Posti on siirtynyt käyttämään vuokratyövoimaa niin pitkälle kuin mahdollista, koska se on halvempaa. Suurin osa tästä vuokratyövoimasta on joko maahanmuuttajia ja/tai sellaista porukkaa jota ei oikeasti kiinnosta ollenkaan tuleeko työ tehtyä oikein.
Koneet pystyy lajittelemaan vain sellaiset kirjeet, joissa vastaanottaja on kirjoitettu erittäin selkeällä käsialalla prikulleen oikeaan kohtaan, jos ei tunnista osoitetta niin kirje menee manuaalilajitteluun. Siellä taas voi olla joku joka ei ole perehdytyksessä joko ymmärtänyt ohjeita tai sitten ei vaan ole kiinnostanut kuunnella. Kirje voi siis päätyä jo alkulajittelussa väärän postialueen jakolaatikkoon. Jos postinjakajaakaan ei kiinnosta korjata virhettä niin kirje jaetaan edelleen vaan johonkin, kunhan siitä pääsee eroon.
Ongelma on huonosti perehdytetty tai perehtynyt työvoima, jolta puuttuu työmoraali kokonaan. Siihen päälle mamut, jotka eivät käytännössä osaa lukea suomea, eivätkä juuri ymmärrä sitä puhuttunakaan.
Siinä postikeskuksessa jossa itse olin, "alkuperäiset" postilaiset joita oli jäljellä kourallinen, halusivat oikeasti tehdä työnsä hyvin ja lisäksi juoksivat ympäriinsä korjailemassa muiden virheitä. Tästä on jo useampi vuosi, ja silloin jo oli selkeästi nähtävissä että näistä kalliimmista työntekijöistä haluttiin eroon. Työsopimuksia ei uusittu, vaan otettiin vuokratyövoimaa tilalle. Nyt jos koko lafkaa pyörittää se vuokraporukka, niin tulos ei voi olla muu kuin tämä...
|