Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Postin toiminta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.25 21:01:48

Minulle tuli viime viikolla kirje. Lähettäjä olin siihen kirjoittanut vastaanottajaksi esim. vaikka Katariina ja Heimo Piiparinen, Tallitie 122 00999 Pieksämäki (eli naapurimme). Päälle oli liimattu lappu kutakuinkin, että tiedot haettu postin järjestelmästä ja siinä luki minun koko nimeni ja osoitteni joka on Tallitie 124. En siinä kiireessä tajunnut mitä kuoressa oli lukenut kun luin vaan oman nimeni ja avasin sen. Siinä vaiheessa aloin ihmetellä kun kirje ei mitenkään sopinut minulle ja katsoin uudelleen kuorta, että mitä ihmettä. Millä ihmeen logiikalla Posti voi tuollaista tehdä?
Naapureiden osoite oli ihan oikein ja tuo miehen nimi. Naisen nimi esimerkin Katariina on hänen toinen nimensä jota käytetään kutsumanimenä ja se on myös minun toinen nimi. Kirjeessä oli vieläpä 50e rahaa niin eikö tuo ole jo paha virhe Postilta?

Re: Postin toiminta

Päivämäärä:   6.1.25 21:07:07

Onko teillä sama sukunimi? Tai muistuttaako toisiaan? Itselleni on myös käännetty toisen ihmisen kirje, sukunimi sama, mutta etunimet eri..

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.1.25 21:09:12

Rahaa ei saa lähettää postissa.

Ja nuo virheet ovat ihan tavallisia nykyään. Varmaan 70% käsinkirjoitetusta minulle saapuvasta postista tulee vastaavan tarran kanssa, vaikka kuoressa on selkeästi lukenut osoitteeni SIISTISTI. Välillä ohjaavat näitä myös naapurille. Postin alasajo on ollut synkkää katseltavaa. Ei hirveästi auta harrastamista nämä.

Päivämäärä:   6.1.25 21:10:23

"Rahaa ei saa lähettää postissa."

No ylensä ne kyllä varastetaan ennen kuin kirje päätyy jakeluun.

Päivämäärä:   6.1.25 21:12:31

Mikä kieltää postittamasta rahaa?

Päivämäärä:   6.1.25 21:15:32

Syy Postinkin paskaantumiseen on DEI-palkkaus eli lukutaidoton ulkomainen halpatyövoima.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.1.25 21:17:26

Mitä naapurisi sanoi, kun toimitit kirjeen heille.

Päivämäärä:   6.1.25 21:20:25

Jäi mainitsematta, että sukunimi on eri. Ihan selvällä käsialalla kaikki tiedot oli kirjoitettu ja oikein niin en tiedä kuka, mikä tai miksi kirje haluttiin osoittaa minulle. Pelottava ajatus, että ties kenelle minulle osoitetut kirjeet päätyvät. Eikö tuolle Postin toiminnalle ole mitään tehtävissä?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   6.1.25 21:21:08

Juuri puhuttiin töissä samanlaisista sattumuksista postin kanssa. Eräälle työkaverille oli ohjattu hänen äidilleen osoitettu kirje. Kirjeessä oli ollut äidin nimi sekä osoite täysin oikein, mutta silti se oli ohjattu työkaverille, joka asuu kaiken lisäksi vielä toisella puolella Suomea.

Lähettäjä: Tietokoneet 
Päivämäärä:   6.1.25 21:28:03

Jos siinä oli se tarra niin ei se jakajan vika ainakaan ollut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.25 21:29:02

Vilkaiskaapa FB-ryhmä Suomen Posti - Paska laitos. Siellä on vaikka miten monta vastaavaa tarinaa. Postilla on nyt päällä joku käsittämätön "uudelleenohjataan kirjeet väärille ihmisille" -kampanja.

Lähettäjä: Kusti 
Päivämäärä:   6.1.25 21:31:17

Miksi käytetään Postin palveluita, jos ne on huonot.

Päivämäärä:   6.1.25 21:31:48

Huono nimi ryhmällä – Posti ei ole enää valtion postilaitos.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   6.1.25 21:33:01

Läheteeiin pari vuotta sitten kaverille paketti. Ostettiin postista laatikko johon laitettiin siellä paikanpäällä lahjapaketti, virkailija punnitsin ym sen ja laitettiin menemään. Viikon päästä paketti oli kaverille varmaan kaupungin kauimmaisessa postissa (ei missään lokerossa) ja selvästi näkyi että oli avattu ja teipattu kiinni. Paketissa lappu "avattu vastaanottajan osoitteen saamiseksi" vaikka osoite selvästi paketissa oikeassa kohdassa.
Sisällä oli meidän osoite mutta eivät onneksi lähettäneet pakettia meille takaisin. Taisi joku postilainen katsoa olisiko ollut suklaalevyä arvokkaampaa tarjolla.

Päivämäärä:   6.1.25 21:40:21

"Miksi käytetään Postin palveluita, jos ne on huonot."

Koska yksityisten väliselle kirjepostille ei oikein ole vaihtoehtoa.

Päivämäärä:   6.1.25 21:48:40

Niin mitä se naapuri sanoi, kun sai kirjeensä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.1.25 21:51:00

Kenenkä Posti on nykyään.

Päivämäärä:   6.1.25 21:52:56

Valtion 100% omistama osakeyhtiö – vielä toistaiseksi.

Päivämäärä:   6.1.25 22:00:57

"Koska yksityisten väliselle kirjepostille ei oikein ole vaihtoehtoa."

Paperipostille ei ole vaihtoehtoja.

itse olen ottanut kaiken mahdollisen sähköisenä jo viimeiset 20 vuotta, eipä tuota paperipostia oikein tule koskaan ja se mitä paperisena tulee ei ole mitään kiireellistä. Postilaatikolla voi käydä kerran kuukaudessa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   6.1.25 22:01:37

"Mikä kieltää postittamasta rahaa?"

Laki.
Rahaa saa lähettää, mutta vain kirjattuna.

Päivämäärä:   6.1.25 22:04:43

Mikä laki ja pykälä?

Päivämäärä:   6.1.25 22:07:32

Postilaki:

40 §
Postilähetysten vastaanotto, välitys ja takavarikointi (8.9.2017/614)
Postiyrityksellä on velvollisuus vastaanottaa ja välittää jokaisen sitä haluavan kirjelähetys ja postipaketti voimassa olevaa maksua vastaan toimitusehtojensa mukaisesti postin saajalle. (8.9.2017/614)

Postiyritys saa kuitenkin kieltäytyä vastaanottamasta tai välittämästä kirjelähetystä tai postipakettia, jos:

1) lähetys sisältää vaarallisia aineita, esineitä tai tuotteita, joiden kuljettaminen on laissa kielletty, jotka ovat muulla tavalla lain vastaisia tai joiden on perusteltua syytä epäillä aiheuttavan vaaraa ihmiselle tai omaisuudelle;

2) lähetys sisältää eläviä hyönteisiä tai muita eläviä eläimiä;

3) lähetyksen sisältö on erityisen arka lämmölle tai kylmyydelle;

4) lähetys sisältää särkyviä tai taittuvia esineitä taikka valuvia aineita;

5) vakuuttamaton yleispalvelulähetys tai muu kuin yleispalveluun kuuluva lähetys sisältää rahaa, arvopapereita tai muuta arvokasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.25 22:08:01

Meille tuli viime viikolla joulukortti, mihin oli selvällä käsialalla kirjoitettu Maija, Matti ja Miina Minkäläinen, Pääkatu 11, 33333 Kaupunki.
Kaikki nimet ja osoite oikein. Kortissa leima 15.12.
Korttiin oli isketty tarra; osoite tarkistettu Postin rekisteristä. Maija Matleena Meikäläinen, Pääkatu 11, 33333 Kaupunki.

Päivämäärä:   6.1.25 22:13:05

Ei tainnut se viiskymppinen sittenkään löytää perille oikealle vastaanottajalle.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.1.25 22:19:13

Mulle tuli aikanaan naapuri kylään muuttaneen tyypin postit. Meillä on sama etunimi, ei kovin yleinen, ja samanalkuinen sukunimi, mutta itsellä nen loppuinen ja hänellä la loppuinen. Alkuun liikutin ohi mennessäni hänen postinsa postiin. Ei auttanut. Kolme kertaa jouduin soittamaan postiin ennen kuin meni perille, että me ei olla sama tyyppi. Viimeisellä kerralla en kyllä ollut kovin ystävällinen. Ei ole sen jälkeen hänen postinsa tulleet mulle. Hän ei edes asunut kovin lähellä, mutta sama tyyppi jakoi molempiin kyliin postin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.1.25 22:29:17

Valitettavasti postissa häviää rahat, jos niitä kuoressa laittaa.. on tapauksia, joissa kuori on selvästi sen verran revitty, että on saatu onnittelukortin välistä rahat pöllittyä. Varsinkin ylioppilas aikaan tuota tapahtuu.

Päivämäärä:   6.1.25 22:34:42

??, ja eikös joku vuosi kadonnut vähävaraisten lasten huvipuistorannekkeetkin.

Lähettäjä: Kesken 
Päivämäärä:   6.1.25 22:38:07

Kyllä ne rahat löytää ne koneet. Läpivalaisussa näkyy onko rahaa. Ja jos on niin Postihan ei mitän vastuuta ota. Menee johtajien palkankorotuksiin.

Päivämäärä:   6.1.25 22:43:06

Mamujen taskuun*.

Päivämäärä:   7.1.25 00:58:44

Postilaki ei kiellä rahan tai arvotavaroiden lähettämistä kirjeenä. Se ainoastaan antaa Postille mahdollisuuden olla ottamatta kuljetettavaksi tällaisia lähetyksiä. Postikaan ei suoraan kiellä rahan lähettämistä tavallisessa kirjeessä. Se ainoastaan irtisanoutuu näiden lähetysten korvaamisesta, jos (kun) ne katoavat tai tuhoutuvat.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   7.1.25 08:34:06

Tulitko ilmoittaneeksi postille virheestä?
Yleensä niitä ei edes ilmoiteta, joten posti ei saa edes tietoa sekoilusta. Joittenkin ihmisten osoitetiedot vaan aina menevät väärin. Erään ihmisen posti meni perille vasta pari viikkoa myöhemmin, koska osoite oli tuntematon. Hänen veljensä oli postinjakaja, joten se kirje ei ilmeisesti mennyt edes sinne asti. Toisella kerralla tuli ilmoitus, että "ei asu tässä osoitteessa". Laitoin postille palautetta ja vastaaminen loppui siinä vaiheessa, kun laitoin kopion väestörekisteriotteesta.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   7.1.25 08:45:12

Posti sekoilee jos yhtään saman kuuloinen. Meillä tuli postit väärin kun samankuuloinen kadun nimi, piispanpiha ja piispankallio.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   7.1.25 09:46:02

Olen itse jonkun kerran ollut postilla kausityöntekijänä, enkä ole yhtään yllättynyt ylläkerrotusta sekoilusta. Posti on siirtynyt käyttämään vuokratyövoimaa niin pitkälle kuin mahdollista, koska se on halvempaa. Suurin osa tästä vuokratyövoimasta on joko maahanmuuttajia ja/tai sellaista porukkaa jota ei oikeasti kiinnosta ollenkaan tuleeko työ tehtyä oikein.
Koneet pystyy lajittelemaan vain sellaiset kirjeet, joissa vastaanottaja on kirjoitettu erittäin selkeällä käsialalla prikulleen oikeaan kohtaan, jos ei tunnista osoitetta niin kirje menee manuaalilajitteluun. Siellä taas voi olla joku joka ei ole perehdytyksessä joko ymmärtänyt ohjeita tai sitten ei vaan ole kiinnostanut kuunnella. Kirje voi siis päätyä jo alkulajittelussa väärän postialueen jakolaatikkoon. Jos postinjakajaakaan ei kiinnosta korjata virhettä niin kirje jaetaan edelleen vaan johonkin, kunhan siitä pääsee eroon.
Ongelma on huonosti perehdytetty tai perehtynyt työvoima, jolta puuttuu työmoraali kokonaan. Siihen päälle mamut, jotka eivät käytännössä osaa lukea suomea, eivätkä juuri ymmärrä sitä puhuttunakaan.

Siinä postikeskuksessa jossa itse olin, "alkuperäiset" postilaiset joita oli jäljellä kourallinen, halusivat oikeasti tehdä työnsä hyvin ja lisäksi juoksivat ympäriinsä korjailemassa muiden virheitä. Tästä on jo useampi vuosi, ja silloin jo oli selkeästi nähtävissä että näistä kalliimmista työntekijöistä haluttiin eroon. Työsopimuksia ei uusittu, vaan otettiin vuokratyövoimaa tilalle. Nyt jos koko lafkaa pyörittää se vuokraporukka, niin tulos ei voi olla muu kuin tämä...

Päivämäärä:   7.1.25 10:01:17

v, mm näistä turhista osoitteenselvitystarroista ja väärin ohjauksista on valitettu kymmenittäin, samoin uusista hirveän kivoista qr-kooditarroista, jotka lätkätään postimerkkien päälle. Postia vaativissa harrasteryhmissä on porukka aika hiiilenä näistä.

Päivämäärä:   7.1.25 10:05:20

Ja mitään asioille ei tehdä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.1.25 12:03:22

Asuin jonkin aikaa Keski-Euroopassa ja sielläkin oli ihan järkyttävää porukkaa jakamassa postia ja pakettikuskeina. Sori vaan, mutta miten ihmeessä noita hommia voisi muka tehdä jos ei osaa edes lukea? Sehän on tärkeintä mitä tuossa pitää osata! Silti jatkuvasti meidän ja naapurifirman paketit meni väärinpäin, kuskit tavasivat lähettäjän tietoja vastaanottajan sijaan eivätkä ymmärtäneet aakkosia kun piti sanella nimi pakettia vastaanottaessa. Todellakin tuli sellainen olo, että minkäänlaisia pääsyvaatimuksia ei ole eikä mitään perehdytystä. Nämä sitten vievät kalliita paketteja, tosi kiva.

Kerran tilaamani kahdensadan euron neule roikkui puoliksi postilaatikon ulkopuolella, kuka vaan olisi voinut ottaa mukaan. Ja olisi mahtunut kokonaan sisäänkin.

Lähettäjä: jap 
Päivämäärä:   7.1.25 12:20:10

Onkohan Postilla käytössä tekoäly osoitteiden lukemisessa? Kuulostaa sen päättelyketjuilta.

Päivämäärä:   7.1.25 12:35:17

"Meille tuli viime viikolla joulukortti, mihin oli selvällä käsialalla kirjoitettu Maija, Matti ja Miina Minkäläinen, Pääkatu 11, 33333 Kaupunki.
Kaikki nimet ja osoite oikein. Kortissa leima 15.12.
Korttiin oli isketty tarra; osoite tarkistettu Postin rekisteristä. Maija Matleena Meikäläinen, Pääkatu 11, 33333 Kaupunki."

Mulla samanlainen kokemus viime vuodelta. Kaikki osoitetiedot oikein ja osoite selkeästi tekstattu. Lähettäjän mukaan kortti oli jätetty postiin maanantaina 22.4. (lähtenyt eteenpäin samana päivänä) ja mulle se tuli torstaina 9.5. tarran kera. Kortti siis teki matkaa 2,5 viikkoa - ei ihan ehtinyt vapuksi perille...

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   8.1.25 07:17:06

Essi, kyllä ainakin meidän suunnalla on ihan Postin omaa porukkaa talo täynnä. Jotain haja-alueita jakaa taksit tms alihankkijat, ei tässä mitään vuokratyöhalpuutusta ole. Jossainhan SOL on ottanut enemmän haltuunsa, liekö pk-seudulla missä sitä kotimaista porukkaa ei vaan löydy tekemään töitä...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.