Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ainainen väsymys

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   6.1.25 16:29:02

Aamulla kellon soidessa mietin vaan milloin pääsen takaisin nukkumaan. 40 h/vko työviikkoa ei tahdo jaksaa tehdä, viikonloput menee nukkuessa työviikosta toipuessa, samoin lomat. Koko ajan väsyttää, voisin vaan nukkua ja nukkua, mutta mikään uni ei piristä. Yhtään mitään ei jaksaisi, tunnin kävelylenkillä käyn päivittäin vaikka onkin pakkopullaa. Kunnon hikiliikuntaa en harrasta, kävellessäkin jalat ihan lyijyä...

Tyreotropiini 2.6 mU/l
Tyroksiini, vapaa 12.7 pmol/l
Hemoglobiini 130 g/l
Ferritiini 122 µg/l

Tulehdusarvot normaalit, terve kuin pukki. Reuma on, se lääkärien mukaan syy kaikkeen. Tätä on jatkunut jo vuosia, moneen otteeseen otettu tulehdus- ja kilpirauhasarvot.

Onko joku löytänyt apua tällaiseen rampauttavaan väsymykseen jostain? Huomenna pitäisi taas jaksaa mennä töihin ja itku tuli pelkästä ajatuksesta...

Re: Ainainen väsymys

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.1.25 16:34:54

D-vitamiinia mitattu? Muita mahdollisia hivenainepuutoksia?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.1.25 16:34:55

Tiedän tunteen.. Noilla arvoilla henkisen puolen juttuja. En sano, että varmasti jotain vikaa (tsekkaa kuitenkin epätyypillinen masennus, "lyijyjalat"), mutta ehkä elimistö lepää jotain vanhaa pois tai on liikaa ajankohtaista stressiä tms. Ja kyllä se reuma ja varsinkin reumahoidot voi väsyttää.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.1.25 16:36:09

Syöt varmaan monipuolisesti ja terveellisesti, paljon marjoja, kasviksia ja vihanneksia ja juot paljon vettä etkä lainkaan mehuja tai limuja?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.1.25 16:43:13

Ja sokeriarvot kunnossa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.1.25 16:44:40

Oletko nainen? Vaihdevuosioireet voi alkaa jo nelikymppisenä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.25 16:47:18

Onko koskaan katsottu sydänultraa ja keuhkojen viipalekuvia? Erilaisten autoimmuunisairauksien vasta-aineita? Kymmenen vuoden uupumuksen jälkeen multa lopulta otettiin vasta-aineet ja niistä löytyi positiivisia, vaikkei esim. valkosormisuutta olekaan (sitä pidetään ensimmäisenä oireena).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.25 16:47:43

Onko aina ollut tuollaista? Voi liittyä kans ADHD:seen jos tosiaan ei ole yhtäkkinen muutos.

Lähettäjä: Minion 
Päivämäärä:   6.1.25 16:55:22

Reumaatikkona pitäisi ottaa transferritiini ja transferritiinin rautakylläisyys. Tulehdus nostaa ferritiiniä, niin ei reumaatikoille aina kerro totuutta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.1.25 16:57:09

Jos olet 40v täyttänyt nainen selvitä voiko kyseessä olla vaihdevuosioireet. Itsellä alkoi ensin kroppa tuntumaan kuin olisin jonkun maratonin juossut. Aivan hapoilla ja pää pökkyrässä. Varsinaisia muita oireita kuten kuumia aaltoja ei ollut kuin vasta yli 50v. Niissä kärvistelisin varmaan vieläkin jos en olisi saanut ylipuhuttua hormonikorvaushoitoa.
Vointi huomattavasti virkeämpi, ja aivosumut kadonneet.
Selvitä ihmeessä

Lähettäjä: Kerttu 
Päivämäärä:   6.1.25 16:59:37

Minkä ikäinen aloittaja on ja oletko nainen? Itselläni alkoi esivaihdevuodet 40-vuotiaana ja tappoväsymys oli keskeinen oire. Siinä vaiheessa vielä nukuin hyvät yöt niin ei tuota tultu heti ajatelleeksi ja tutkittiin vaikka mitä labroja ja sydäntä ja uniapneaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.25 17:09:16

Sama täällä ja myös reuma todettu. Siihen ei mitään lääkitystä ole, koska remissiossa ollut nyt pari vuotta.
Mitään ferritiinimittauksia ei ole edes otettu, hb oli 137. Muut veriarvot normaalit, paitsi joku valkosoluarvo oli vähän viiterajan yli.
Tätä on ollut jo vuosia, en ole koskaan herätessä virkeä. Uniapneatutkimuskin tehtiin eikä ollut sitä.

Lähettäjä: Mites 
Päivämäärä:   6.1.25 17:13:33

Uniapnea? Mä piristyin, kun sain uniapnealaitteen.
Mullakin on reuma ja varmasti se on yksi syy väsymykseen. Uniapnealaitteen kanssa jaksan paremmin.

Lähettäjä: Dolli 
Päivämäärä:   6.1.25 17:43:57

Tunnistan tunteen valitettavasti :/ Avaudun nyt itsekin, koska täälläkin raajat on tosiaan kuin lyijyä, energiatasot nollassa ja haluaisin vain nukkua 24/7. Saan juuri ja juuri hoidettua työni ja jonkunlaiset treenit, mutta se kaikki menee ihan autopilotilla ja välillä vain lysähdän maahan kun ei vaan ole jaksamista. Ennen olin iloinen ja energinen urheilullinen ja aktiivinen, nykyään vain aamuherätyksestä iltaan (saatan nukahtaa jopa ennen kahdeksaa) selviytyjä, aivan varjo itsestäni. Tulehdusarvot on hiukan koholla ja hemoglobiini hieman alhainen ja ferritiini 7, mutta muuten veriarvoissa ei poikkeavuuksia. Kuulemma nuo on ”urheilullisille hoikalle nuorelle naiselle normaalit arvot, joten ei kuulemma tarvetta tutkia enempää”. Lääkärin mukaan ”henkinen kuormitus voi oireilla noin”, mutta en jotenkin itse jaksa uskoa siihen, koska en koe olevani stressaantunut tai kuormittunut, vaan fyysisesti kehoni on ihan loppu. Rautakuureja olen yrittänyt vedellä useampaakin erilaista, mutta ei auta. Ja olen siis 27 v, 165/ vähän vaille 50 kg eli ei ylipainoa, ei univaikeuksia (paitsi se, että nukun liikaa), syön terveellisesti enkä herkuttele tms. Turhauttavaa, kun tuntuu että menee elämä ohi tässä sumussa.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   6.1.25 17:58:12

Työttömyys auttoi.Nyt jaksan jo jotakin kivaa liikuntaa. Onko joku ottanut mielialalääkityksen ja saanut siitä avun? Julkisella ei muuta hoitoa. Kohtu poistettu, jolla anemia parannuttu, endo, verenpaine ja sokerir heittelee. Vttu ku väsyttää.

Lähettäjä: Home 
Päivämäärä:   6.1.25 17:58:24

Mulla oli syynä hometalo

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   6.1.25 23:29:10

Unohtui, veren sokerit tutkittu myös moneen otteeseen eikä ollut syy sielläkään. D-vitamiini on kuulemma tosi alhainen (en muista paljonko enkä löydänyt tätä arvoa tähän hätään mistään), olen syönyt välillä d-vitamiinia, mutta ei merkittävää vaikutusta.

Vuosien varrella olen kokeillut kasvisruokavaliota, syönyt d-vitamiinia, rautaa, Beroccaa ja myös ne masennuslääkkeet. Ei mielestäni vaikutusta.

Olen alle 40 v nainen ja asunut useammassa asunnossakin väsymyksen aikana, joten tuskin home.

Ei ole sydäntä koskaan tutkittu. Joskus olen miettinyt voiko olla jotain sydänperäistä. Lepopulssi on matala ja esim. sängyssä kyljen kääntäminen saattaa saada sydämen hakkaamaan kovaa. Varsinaisesti en koe, että rasituksessa olisi ongelmia, mutta jos olen ollut pidempään paikallaan (nukkunut, maannut) ja siitä käännän kylkeä tai nousen ylös niin sydän lyö kyllä melkoisesti hetken aikaa - ihan kuin se olisi tosiaan ollut nukkumassa ja herää myöhässä hommiin.

ADHD tuskin on kuitenkaan. Varmasti jotain sopivia piirteitä on, mutta koen että väsymys saa pään sekaisin, minkä takia en jaksa keskittyä mihinkään.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   7.1.25 08:14:42

Se reum voi nostaa ferritiiniä reilusti ja vääristää tulosta.

Päivämäärä:   7.1.25 08:23:48

Minulla löytyi keskivaikea uniapnea ja hoito auttaa joten väsymys ei enää haittaa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.1.25 08:31:17

Jos on jostain vitamiinista tai hivenaineesta puutetta, ei auta syödä sitä "välillä". Pitää syödä sitä suunnitelmallisesti vähintään 6 kk, mieluummin vuosi. Sitten tarkistetaan tilanne uudelleen.

Dollilla on noilla arvoilla selvä raudanpuutos. Helposti korjattavissa, jos viitsii vähän perehtyä asiaan. Mutta vuosi, pari siihen menee, kun nollilta lähdetään.

Päivämäärä:   7.1.25 09:50:12

”Dollilla on noilla arvoilla selvä raudanpuutos. Helposti korjattavissa, jos viitsii vähän perehtyä asiaan. Mutta vuosi, pari siihen menee, kun nollilta lähdetään.”

Hei, v ystävällisesti antaa vähän enemmän tietoa, vinkkiä miten? Tai vaikka edes linkkejä tai jotain miten se helposti korjataan? Olen oikeasti kokeillut jo aika monenlaista ja usko meinaa loppua. Ja kokeilen siis (melkein:D) mitä vaan! Lääkärin mielestähän tosiaan nuo arvoni eivät ole mikään ongelma eivätkä voi aiheuttaa ongelmiani…

Päivämäärä:   7.1.25 12:38:08

Dolli: Se, että käytät rautaa vain kuureittain, on se ongelma. Vähintään vuosi putkeen, jos maha kestää niin 200 mg päivässä. Jos maha ei kestä, aloitat pienellä annoksella. Ferrodan 50 mg puoliksi (eli 25 mg) jos ei muu auta.

Kun maha kestää tuon määrän pari viikkoa putkeen, nostat taas 25 mg päivässä. Jos ei kestä, pidät välipäiviä ja palaat vähitellen takaisin.

Mitään sideralia tai suusuihkeita älä käytä, älä tuhlaa niihin rahojasi. Ferrodan / Obsidan ok, jos haluat sellaisen tuotteen jossa ei maistu rauta, niin "Vitatabs 80 mg + C-vitamiini" on hyvä valinta. Niitä sitten myöhemmin pari tai kolme päivässä.

Labraan pääset itsemaksavana esim. Puhti, Fimlab jne.
Käy verikokeissa (ainakin hb ja ferritiini) 3 kk välein. Ferritiinin luotettava nousu on n. 5-15 yksikköä kuukaudessa.

Rauta-asioissa pitää ottaa hoito omiin käsiinsä, kun lääkärit ei auta.

Päivämäärä:   7.1.25 12:39:52

Ja liity facebookissa "Raudanpuute"- ja "Raudanpuute ilman anemiaa" -ryhmiin. Seuraile sitä hetki ja katso mitä ohjeita ja vinkkejä siellä tulee.

Päivämäärä:   7.1.25 13:00:47

Kiitos kovasti vastauksestasi k! :)
Minulla maha on aiheuttanut haasteita noiden valmisteiden käytössä, vaikka monia eri nimisiä testaillut. Meinaa sivuvaikutuksena tulla kaikki syöty tavara kehon läpi kuin vesiputouksesta. Siksi olen siis pitänyt taukoja, kun se jäätävä ripuli mikä noista on tullut ei ole varsinaisesti edistänyt jaksamista. Ja toki se on myös lannistanut, kun tulosta ei näy eikä tunnu. Ja viimeisimmäksi mahaoireiden välttämiseksi on minulla ollut vieläpä juurikin tuollainen toimimattomaksi mainitsemasi suihkemuotoinen valmiste käytössä... Eli käytännössä olen tainnut tehdä about kaiken ihan väärin, vaikka hyvää olen yrittänyt, oi voi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.25 13:49:03

Uniapnea, matala hemoglobiini tai kilpirauhasen vajaatoiminta, ehkä jopa kaikki samaan aikaan.

Päivämäärä:   7.1.25 13:49:23

Mullakin oli vielä kesällä maha aina ihan löysällä raudasta, mutta eipä ole enää. :) Aloitin siis viikkoja ja kuukaudia kestävän totuttelun uudelleen silloin. Nyt voin syödä 3 x 80 mg päivässä eikä tunnu missään. En olis uskonu ikinä kesällä että voisi olla näin.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   7.1.25 14:16:42

B-vitamiinin imeytymishäiriö? Pitäisi löytyä kyllä ihan normi labratutkimuksissa. Kaverilla oli vastaavia oireita, ei tahtonut jaksaa kiivetä rappusia edes toiseen kerrokseen himaan. Käy kolmen kuukauden välein ottamassa B-vitamiinipistoksen ja taas jaksaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.1.25 14:40:17

Minulla HB pitkään matalalla ja leikkauksen jälkeen tipahti 86een. Itsellä usko perusruokaaineisiin ja kun pillerit kävi vatsalle niin siirryin syömään runsaasti rautaa sisältäviä tuotteita: verilettuja, maksamakkaraa, rehuja missä tunnetusti paljon rautaa kuten basilika, pinaatti jne. Ja joka päivä, joka ruokailutila. Puolen vuoden päästä labroissa HB 146. Ikänä ei ole olleet niin korkealla. Ferritiinejä ei meiltä julkiselta välitetä seurata ja jossain vaiheessa otatin yksityisellä. Silloin oli tasan 30.
Yritän jatkossa pitää ruokavalion monipuolisena jotta nuo raudat ja vitamiinit tulisi luonnosta.

Päivämäärä:   7.1.25 14:54:00

Ennenvanhaan tytöille syötettiin kerran kuussa maksamakkaraa. Oli ihan terkkarin suositus. Terkkari otti myös hb pikana ja antoi rautatabletteja jos vähänkään kävi väsymystä valittamassa.
Nykyään ei saa edes hb mittausta.

Lähettäjä: kaali 
Päivämäärä:   7.1.25 16:28:27

Mikähän siinä on syynä, että noita hyvinkin matalia ferritiini ja hemoglobiiniarvoja ja rauta-arvojen merkitystä ylipäätään niin kovin usein vähätellään lääkärissä? Minullekin joskus sanottiin 5 ferritiinillä ja matalalla hemoglobiinilla (en nyt muista sen lukemaa tarkkaan) että ”naisille on ihan normaalia että ne on matalalla, ei haittaa tai aiheuta oireita”…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.