Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Silmien laserleikkaus

Lähettäjä: Nelisilmä 
Päivämäärä:   6.1.25 14:11:40

Tekisi mieli päästä eroon silmälaseista. Inhottaa ajatus leikkauksesta, vaikka tiedän että toimenpide on nopea ja kivuton.

Kuulisin mielelläni kokemuksia leikkauksesta ja tuliko jotain haittavaikutuksia :)

Re: Silmien laserleikkaus

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.1.25 14:12:24

Itse kävin 2012 operaatiossa.
Harmittaa ainoastaan se, etten mennyt aikaisemmin.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   6.1.25 14:15:34

Mulle tehtiin smile 2016, paras päätökseni ikinä! Pelkäsin myös tosi paljon toimenpidettä, mutta ihan turhaan. Lääkäri oli erittäin miellyttävä, kertoi ohjeet koko ajan ja kertoi mitä tekee. Ei ollut edes epämiellyttävää! Silmäthän puudutetaan, joten ne häkkyrät (jotka näyttää kidutusvehkeiltä), jotka silmiin laitetaan, että luomet pysyy auki, ei tuntuneet miltään.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   6.1.25 14:19:19

Ei mitään haittaa. Tehty yli 20 vuotta sitten.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.1.25 14:20:41

Käynyt kans 15v sitten eikä kaduta. Ikävä ja vähän ahdistava mutta nopea eikä liian paha se leikkaus. Ja upeaa kun pärjännut ilman laseja.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   6.1.25 16:51:04

Itse kävin pari vuotta sitten, femtolasik. Käytin aina piilareita eikä viikon silmälasijaksoa ollut ihan helppo järjestää niin onnistui esitutkimus ja leikkaus sopia peräkkäisille päiville. Leikkaus oli nopeasti ohitse, mulla toinen silmä meinasi lähteä "vaeltamaan" eli liikkumaan/en saanut pidettyä kohdistettuna mutta leikkaus oli niin nopea että onnistui suorittaa siitä huolimatta. Inhottavin kohta oli n. 30min leikkauksen jälkeen kun silmiä kirveli. Tämä kuitenkin meni nopeasti ohitse. Muiden tapaan kaduttaa että en aikaisemmin leikannut.

Kolmella sisaruksellani on tehty leikkaukset 10-15v sitten. Yhdellä taisivat onnistua raapaisemaan sarveiskalvoa, mutta siitä ei sen kummempia seurannut. Toisella kesken leikkausta joutuivat vaihtamaan toiseen (vanhempaan?) tekniikaan, kun toinen silmä olikin syvemmällä eikä sitä pystynyt suorittamaan samalla tekniikalla. Jostain syystä ei ollut tullut selville esitutkimuksessa. Kaikilla kuitenkin edelleen hyvä näkö eivätkä ole valitelleet.

Tuolla missä kävin oli pelkääville mahdollista saada rauhoittava lääkitys. Leikkauspäivänä olin ensimmäinen leikattava, niin sopivasti siinä sitten tuli muita seurailtua ja viimisenä leikkasivat pelkäävän potilaan. Tämä tuli etukäteen ottamaan lääkkeet, muistaakseni sai nähdä laitteet ja hoitaja/lääkäri kävi useamman kerran juttelemassa ennnen&jälkeen leikkauksen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.1.25 19:07:49

Tehtiin smile. Tulos kesti 3 viikkoa. Oisin saanut takuuseen uuden leikkauksen, mutta silmät oli niin kuivat etten uskaltanut ottaa riskiä että pahenis. Ja uusi leikkaus ois pitäny tehdä eri menetelmällä. Hukkaan heitetyt 3 tonnia.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.1.25 19:09:57

Minä kävin kesäkuussa Oulussa, femtolasik tehtiin. Kaduttaa vain etten käynyt jo vuosia sitten. Sain rauhoittavia etukäteen, toimenpide oli nopea. Toisen läpän alle meni jotain roskaa, joten läppä piti käyttää auki vielä ja huuhdella. Näin hyvin jo melkein heti. Kirvely oli ikävää kun puudutus loppui. Ei mitään jälkivaikutuksia, enemmän vaivaa edelleen toiseen silmään kohta vuosi sitten tehty karsastusleikkaus..

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   6.1.25 19:27:39

Itselleni tehtiin jo ennen 2000-lukua, kun lasertekniikka yleistyi. Silloin piti olla leikkauksen jälkeen olla 1 vrk side silmillä. Taksikuski saattoi kotiin. Harmitti, kun en ollut opetellut tv:n kaukosäädintä 'sokeana'.

Urheilua piti välttää puoli vuotta. Leikkaus onnistui hyvin, ja miinustahan oli ollut paljon. Hämäränäkö huononi jonkin verran. Oli kuitenkin ihana päästä jatkuvasta piilarien käytöstä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.1.25 20:23:32

Smile tehtiin -14. Hyvin on näkö pysynyt sen jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.25 20:27:18

Kuulemma epämukavan tuntuista, vähän ehkä painetta muttei satu tai ole kipeää.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.1.25 20:29:04

Kävin puolisen vuotta sitten (Smile). Sain esilääkityksen, eikä toimenpide ollut yhtään paha, voisin mennä vaikka heti uudestaan.

Minulla on jo ennestään tosi kuivat silmät, joten näkö ei ihan heti kirkastunut, vaan eka viikko oli aika hankala, kun silmät väsyi töissä tietokoneen ruutua tuijottaessa, mutta sitten lähti onneksi paranemaan. Nyt on hyvä näkö, mutta pieni valonarkuus on silmiin jäänyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.25 20:35:36

Smile tehty 2021. Toinen silmä oli. -7 ja toinen -6. Oli helppo, varmaan meni 5min/silmä (itse laserointi taitaa olla max 30sek). Näki heti hyvin ja näen vieläkin. Toki ikänäkö voi tulla myöhemmin, mutta olen onnellinen, että nyt jo jonkin aikaa päässyt elää ilman laseja

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   6.1.25 20:38:20

Lasik tehtiin parisenkymmentä vuotta sitten enkä ole katunut hetkeäkään. Ei sattunut yhtään eikä tuntunut edes painetta, ainakaan niin että muistaisin näin pitkän ajan jälkeen. Olisi voinut olla pelottava kokemus, mutta ei se ollut. Leikkaustiimi kertoi koko ajan mitä seuraavaksi tapahtuu, niin että mikään juttu ei tullut yllättäen ja tiesin aina että se mitä näkee - tai ei näe - tai miltä mahdollisesti tuntuu, kuuluu asiaan eikä siitä tarvitse pelästyä.

Näkö oli samea heti leikkauksen jälkeen, mutta kirkastui parissa päivässä kun leikkauksenjälkeinen turvotus silmissä laski. Joillekin voi kuulemma aiheuttaa silmien kuivumista myöhemmin ja niin ovat täälläkin jotkut kertoneet kun asiasta on joku kysellyt, mutta minulle ei tullut mitään jälkioireita. Näkö parani hurjasti, siinä kaikki.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   6.1.25 20:39:54

Mä oon suunnitellut meneväni. Onko kellään tullut hämärän näön kanssa ongelmia? Mietin, että pitäskö mennä vasta keväämmällä, niin ei sit varmasti olis ongelmia ajaa autoa. Leikkaus itsesessään ei jännitä, mutta mahdolliset ongelmat sen jälkeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.1.25 20:53:18

Olisin halunnut mennä, mutta esitutkimuksessa selvisi liian ohut sarveiskalvo. Näkö n. -7. Noh, piilareilla ja laseilla mennään. Kuulema kaihileikkauksen yhteydessä voidaan tehdä linssileikkaus eli sitä odotellessa..

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   6.1.25 21:00:19

Kävin muutama vuosi sitten. Sisarukseni jo aiemmin. Kaikilla onnistui hyvin ja lasittomia ollaan edelleen. Olisi pitänyt mennä jo aiemmin mutta en vain saanut aikaiseksi. Tosi kiva kun ei lasit huurru ja ulkoillessa sade kastele linssejä ym. Helpottaa hevostelua ja koiraharrastuksia. Näkö oli jotain -5,5 molemmissa. Toinen leikattiin nollaan, toiseen jätettiin -0,5, ilmeisesti kompensoimaan tulevaa ikänäköä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.1.25 21:47:47

Smile -18. Sen jälkeen on ollut niin kuivat silmät, ettei mitkään silmätipat tai -voiteet auta puolta tuntia pidempään. Aamuisin jänskättää, saako silmiä auki ollenkaan. Ennen leikkausta ei silmien kuivuutta ollut, eikä leikkauksen pitäisi sitä aiheuttaa. Leikanneenn paikan lisäksi parillakin eri silmälääkärillä olen tästä käynyt, mutta mitään oikeasti auttavaa hoitoa ei ole keksitty.

Näöntarkkuus oli leikkauksen jälkeen muutamassa päivässä hyvä. Lähtötaso oli noin -9. Toinen silmä on pysynyt hyvänä. Toisen näöntarkkuus on huonontunut selvästi ja myös hajataitto on lisääntynyt. Nyt bonuksena on alkanut tulla myös ikänäköongelmia.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.1.25 21:56:16

Silmien kuivuutta oli ennenkin leikkausta ja jälkeenkin edelleen, hämäränäkö ollut aina huono ja vähän huononi -2 ja -3 oli ennen. Hyväksi tuli ja pysynyt ainakin vielä .ikänäkö alkaa nyt vaivaamaan kyllä että sitä ei tietty estä. Mutta tosiaan 15v leikkauksesta eikä tosiaankaan kaduta.

Lähettäjä: Huono-onninen 
Päivämäärä:   6.1.25 23:43:55

Kävin 2005 lasikissa.
Kuulun siihen huono-onniseen porukkaan, jonka näkö oli täydellinen heti leikkauksen jälkeen, mutta jossain vaiheessa n.10 vuoden kohdalla oli pakko käydä näöntarkastuksessa ja nyt siellä on ainakin se -2 molemmissa silmissä (pitäisi tsekata tilanne taas, mutta optikko ei laseroituja silmiä tutki joten sit pitäisi varata silmälääkäri...).

Elän siis jälleen lasien kanssa, lisäksi silmät on niin herkät että kuivuvat ja kutisevat tosi pienestä, esimerkiksi tuulisella säällä vuotaa välillä niin pahoin etten näe mitään. Piilareitakaan ei tästä syystä voi käyttää. En oikein osaa sanoa kadunko leikkausta vai en, mutta mun kohdalla tulos jäi niin lyhytaikaiseksi, ettei ollut hintansa väärti ja näitten silmien kanssa on elettävä loppuelämä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.