Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä, olen sairaseläkkeellä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.1.25 10:39:03

Mitähän sitä tekis, nyt on tekemisen puute... Olen nuori ja työkyvyttömyyseläkkeellä.

Re: Mitä tehdä, olen sairaseläkkeellä

Päivämäärä:   6.1.25 10:40:39

Mitään kallista en nyt voi tehdä ja mikään kovin fyysinen ei onnistu mutta muuten jotain voisi tehdä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.25 10:41:07

Kuinka pääsit kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle?

t. määräaikaisella tk-eläkkeellä toista vuotta

Päivämäärä:   6.1.25 10:41:10

Ala opiskella avoimessa. Siellä on ilmaisia opintopolkuja.

Päivämäärä:   6.1.25 10:42:08

Niin ja sairauksien takia muisti on huonohko... En tiedä miten opiskelu sujuisi. Ja eikös nuo avoimenkin opiskelut ole aika kalliita

Päivämäärä:   6.1.25 10:42:37

Ja määräaikaisella itsekin :)

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   6.1.25 10:44:05

Määräaikaisella täälläkin, mut niin ahdistunut ettei ehdi tylsistyä usein..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.1.25 10:44:10

Mene töihin.

Päivämäärä:   6.1.25 10:44:39

Itse en ole enää ahdistunut kun ei tarvitse pakottaa itseään töihin tai opiskeluihin

Päivämäärä:   6.1.25 10:45:34

Miten sinne töihin mennään?

Lähettäjä: Vapaaehtoinen 
Päivämäärä:   6.1.25 14:50:57

Vapaaehtoistyö. Esim. SPR:n ystäväkurssille ja sitä kautta ystäväksi vanhukselle/vammaiselle/maahanmuuttajalle. Tai läheiseen alakouluun tai päiväkotiin koulumummoksi tai -vaariksi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.1.25 14:55:01

Jos keskittyminen ja mielenkiinto riittää, lukisin tilanteessasi paljon kirjoja. Vaikka kaikki Camilla Läckbergin pitkän sarjan osat peräkkäin. Välillä aina ylös sohvalta, jotain terveellistä välipalaa tai jumppaa/ulkona liikkumista. Näin vietin joululomani :)

Lähettäjä: Globetrotter 
Päivämäärä:   6.1.25 15:00:50

Keräämällä roskia ulkona saa liikuntaa ja on yleishyödyllistä toimintaa. Myös luonto ja eläimet kiittäisivät, jos pystyisivät. Keväällä voi kerätä lumen alla olleita pulloja ja tölkkejä. Saa vähän lisätienestiä.

Päivämäärä:   6.1.25 15:07:23

Ulkoileminen on kivaa, ja roskien keruu sieltä myös. Itse tykkään laskea paljon matematiikkaa että aivot pysyy virkeinä, toki joskus se ei suju. Luen kirjoja, katson sarjoja, kuuntelen podcasteja ja siivoilen tai venyttelen, opiskelen kieliä, teen käsitöitä. Vähän vaikeaa on kun ei tiedä minä päivänä toimii pää ja minä päivänä toimii keho, joten pitää olla paljon vaihtoehtoja valmiina eri tilanteisiin.

Päivämäärä:   6.1.25 16:10:57

Sairastan monenlaista sairautta, mutta minulla ei kuitenkaan ole diagnoosia ahdistuksesta tai masennuksesta :) Joten turha syyttää niistä...

Päivämäärä:   6.1.25 16:14:04

hohhoijaa, palkkaatko minut? :) Mielelläni kokeilen pystynkö tekemään töitä!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.1.25 16:16:25

Jos asut joko parvekkeellisessa kämpässä tai omakotitalossa jossa yhtään pihaa, niin suosittelen aloittaan keväällä viljelyä! Siis pienimuotoista. Ostat jo valmiiksi tomaatinsiemeniä, niitä voi helmi-maaliskuussa kylvää. Kurkkua sitten myöhemmin, ja jotain kukkia, salaattia, yrttejä jne :) Mulla on parveke ollut aika viidakko, vaikka oon ollut tosi huonossa kunnossa viime vuodet (silloin läheiset/avustajat esim kantaneet veden valmiiks parvekkeelle, samoin mullat jne ja auttaneet raskaampien juttujen kans). Toki kurkkuja voi viljellä myös ikkunakurkkuina.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.1.25 16:35:50

Geokätköily, jos kunto sallii yhtään kävelyä. On mielekkäämpää lähteä ulos kun on joku päämäärä.

Päivämäärä:   6.1.25 17:08:40

Polkujen tutkiminen, retkikartta.fi. Lumiaikaan ei aina pääse mihin oli menossa, sitä mielenkiintoisempaa. :D

Katso paikallisen kansalaisopiston/työväenopiston kurssit, vieläkö mahtuisi johonkin.

Onko paikkakunnallasi käytössä Kaikukortti? Hanki se jos on.

Onko paikkakunnalla matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja? Ne ovat usein mielenterveysysyhdistysten ylläpitämiä, mutta kyllä meillä jokaisella sen verran on päässä vikaa että kaikki ovat tervetulleita. Yhteisötalot, nuoremmille kulttuuripajat. Kulttuuripajat ovat kohtaamispaikkoja 18+ ikäisille, yläikäraja on paikkakunnasta riippuen jotain 35v-luokkaa.

Onko kirjastossasi jotain mielenkiintoista luentosarjaa tai muuta?

Opettele virkkaamaan, neulomaan, piirtämään, maalaamaan.

Aloita kirjaamalla ylös kaikki harrastukset ja asiat mitä olet ikinä halunnut kokeilla, myös ne kalliit. Ehkä niille joskus avautuu tilaisuus, mutta sitä odotellessa valitset jonkun helpommin saavutettavan.

Minulla on vielä pitkä matka eläkkeelle kun en pääse sairaslomallekaan ennen kuin työkkäri alkaa kitisemään, mitä ei varmaan hetkeen tapahdu kun työnhakuvelvoitekin on aikoja sitten poistunut.

Kateellisille tiedoksi, että saan juuri ja juuri pidettyä kämpän siistinä ja itseni ruokittua jos on hyvä kausi, enimmän osan päivistä päivän suurin saavutus on jos pääsen kiertämään korttelin ulkona, siitä yritän pitää kiinni. Annan sen neuvona muillekin, että mene joka päivä ulos, edes viemään roskat tai kävele edes pois pihasta ennen kuin käännyt takaisin.

Päivämäärä:   6.1.25 17:14:38

Kerro nyt vähän, mitä tykkäisit tehdä, auttaisi alkuun.

Hyvin luetaan taas aloitus. Aloittaja kertoo olevansa nuori, niin joku ehdottaa koulumummoksi tai vaariksi…

Päivämäärä:   7.1.25 12:00:56

Mulla on diagnosoitu vaikea masennus, ja määräaikainen sairaseläke on tän vuoden loppuun asti.
Mulla olis pitkä to-do lista, mutta kun juuri ja juuri selviää arjesta, saa koirat, kissan ja hevosen (vuokratallilla) hoidettua. Lisäksi olen miehen omasihoitaja, asuu tuetussa asumismuodossa, ei onneksi kotona. Siihen menee kaikki mun voimavarat.

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   7.1.25 12:11:00

Lähettäjä.

Päivämäärä7.1.25 12:00:56

Mulla on diagnosoitu vaikea masennus, ja määräaikainen sairaseläke on tän vuoden loppuun asti.
Mulla olis pitkä to-do lista, mutta kun juuri ja juuri selviää arjesta, saa koirat, kissan ja hevosen (vuokratallilla) hoidettua. Lisäksi olen miehen omasihoitaja, asuu tuetussa asumismuodossa, ei onneksi kotona. Siihen menee kaikki mun voimavarat

Sinähän teet todella paljon! Omaishoitajuus on rankkaa hommaa, vaikka omainen ei edes asuisi kotona. Jo kaikki se käytännön työ ja huolehtiminen, ja sitten vielä kaikki stressi omaisen voinnista ja tulevaisuudesta. Sen päälle jaksat vielä hoitaa eläimetkin. Millaisia hommia sinulla on listalla, saisitkohan vaikka jonkun vapaaehtoisjutun kautta apua niihin, jollei kukaan läheinen voi auttaa?

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   7.1.25 18:16:52

Opiskele kvanttihypnoosia.

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   7.1.25 19:12:05

"itse en ole enää ahdistunut kun ei tarvitse pakottaa itseään töihin tai opiskeluihin"

Ajatella, nyt löytyikin lääke ahdistukseen ja masennukseen! Vaude! Kun ei tartte mennä töihin, elättää itseään ja ottaa vastuuta elämästään, vaan loisii muiden verorahoilla ja tuilla, niin simbsalabim, ahdistus katoaa!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.1.25 19:29:58

Piirtämistä ja vesiväreillä maalaamista voi kokeilla. Kirppiksiltä löytyy helposti tarvikkeita niihin ja kaikenlaiseen skarteluun jos yhtään ompelu/ askartelu taitoja niin niitä on kiva näpertää. Vaikka joulu/ onnittelukortteja kierrätystarvikkeista. Voit sitten vaikka myydä tuotoksia myyjäisissä. Ulkoilua, retkeilyä, uimista jos löytyy uimahalli, teatteri harrastukseen mukaan jos sellainen paikkakunnalta löytyy. Kansalaisopiston kursseille mukaan.

Päivämäärä:   7.1.25 20:19:32

Kyllä vain, töihin meno aiheutti ahdistusta, mutta mulla ei ole siitä diagnoosia, enkä sen takia jättänyt töihin menemättä :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.1.25 20:32:14

Miettikää kun kaikkia ahdistaa se töihin meneminen. Jäädään kaikki saikulle. Kuka maksaa?

Päivämäärä:   7.1.25 20:44:23

Jotkut varmasti jääkin sen takia saikulle... Toisia ahdistaa enempi kuin toisia, ja se voi aiheuttaa myös fyysisiä oireita.

Päivämäärä:   7.1.25 20:45:35

Etenkin jos työpaikalla kiusataan, tai se on liian stressaavaa / on liian vähän työntekijöitä jolloin yhteen ihmiseen voi kohdistua liian suuri kuormitus...

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.1.25 21:04:56

Osta kirppiksiltä palapelejä ja kokoa niitä ajankuluksi.

Päivämäärä:   8.1.25 11:45:09

Ripi, asun maalla ja to-do lista liittyy talon ja pihan ylläpitoon sekä normi siivoamiset, ikkunanpesut ym arkiaskareet.
Viime yönä satoi lunta ja nyt yritän saada itseni ylös sängystä, ulos lumitöihin että pääsee autolla pihasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.