Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden koiran käyttäytymisen ihmettelyä

Lähettäjä: Gen 
Päivämäärä:   5.1.25 09:50:08

Olen omistanut elämässäni ainoastaan rescue-koiria ja kaikki ovat olleet saksanpaimenkoiria tai niiden sekoituksia, ulkoisesti muistuttaen silti jokainen puhdasta ja yksi niistä oli veo.

Nyt ensimmäistä kertaa minulla on suomalainen puhdas paperillinen pitkäkarvainen versio ja koira on kovin poikkeava näistä aikaisemmista, tosin yhteistä aikaa on takana vasta vähän reilu kuukausi joten ehkä käyttäytymisessä on vielä muuttumisen varaa.

Silti, mielenkiinnosta kun ajan kulumista tässä odottelen...

Koiran kanssa on harjoiteltu edellisessä kodissa tottelevaisuutta ja sille on myös opetettu erilaisia temppuja, mutta se on viimeiset ajat ollut pihassa narun päässä sekä vapaaksi päästyään saanut omin luvin seikkailla naapurustossa. Luoksetulo ei ollut hanskassa jo pelkästään liikunnan ja tekemisen tarpeen vuoksi ja täysin koirasta riippumattomista syistä sen ulkoilutus oli jäänyt siihen narun varaan - tiedän koska käytyäni koiraa siellä katsomassa kyse oli omistajan terveydellisistä syistä jonka vuoksi hän koiralle uutta kotia etsikin.

No, koira pääsi luonani tietysti kävelyille joista se ei yllättävää kyllä erityisemmin välitä vaan haluaisi mielummin leikkiä. Se juoksee muutaman kerran kyllä kepin perässä, kanniskelee sitä mukana jonkin matkaa, mutta ei osoita varsinaista intoa siihen touhuun. Se omalla tavalla vaatii minua osallistumaan piippailemalla mutta jos osallistun, se vie kepin pois ja ainoastaan käskystä tuo sen luokse sekä irrottaa.

Pihalla aitojen sisällä olen kokeillut sitten että houkuttaako takaa-ajoleikit koiraa ja joo, vähän meh, se tavallaan leikkii juoksemalla autoa ympäri minua karkuun tai lähinnä jolkottelee, mutta motivaatio loppuu ennenkuin se edes oikeasti innostuisi siitä.

Sen mukana tuli kaksi isoa laatikollista leluja ja niistä se saattaa ottaa jonkun vinkuvan, tuoda minun tai miehen luokse, piippailee tai haukkuu kimeästi, mutta ei innostu varsinaisesti leikkimään ihmisen ja lelun kanssa eikä todellakaan leiki yksinään leluilla.

Pihalle se ottaa joko pallon tai vinkuvan patukan, patukkaa saa vetää ja se ehkä on kivointa sen mielestä ja kannustamisella olen saanut sen tämän kuukauden aikana vahvistamaan sitä purua eikä irrottamaan heti pienestä paineesta.

Mutta koira ei innostu mistään, se ei riehaannu, se ei ala käymään kierroksilla, ei reagoi kehuihin, väistää ulkona kosketusta eli se ei kelpaa minkäänlaiseksi palkaksi, namit ei kiinnosta eikä ruoka yleensäkään vaikuta olevan sille motivaattori. Koira on vaan niin hiton 'meh' joka asiasta ja käyttää ison osan aikaa ihmisten tarkkailemiseen. Se onneksi on vähentynyt alusta kun se vain tuli viereen ja tuijotti kallistellen päätään puolelta toiselle...

Olen pystynyt pitämään sitä vapaana aamupissatuksilla kun käydään vaan vähän peltotiellä ja sitten takaisin hetkeksi ennenkuin lähdetään remmin kanssa. Sama päivisin jos on rauhallista tai lähden sen kanssa kahdestaan peltoja pitkin ilman häiriötekijöitä ja se tulee kyllä silloin kutsusta luokse. Mutta olen tässä todennut että koiralle pitää antaa kokoajan ns ohjeita, tai muuten se lähtee vaeltelemaan omia teitään.

Kuten aamupissatukset; joka hemmetin aamu sama rutiini, nousen ylös, keitän kahvia, otan kahvikupin säässä kuin säässä ulos pissattaessani molemmat koirat joista toinenkin on -yllätys yllätys- gsd ja sitten pissakakkan jälkeen tullaan takaisin pihalle. Ja vaikka suurimmaksi osaksi se uudelta koiralta onnistuukin, se saattaa silti ihan kuin muissa ajatuksissa lähteä pihan sijasta tietä pitkin toisaalle ja toki ymmärrän että se haluaa olla ulkona ja tehdä jotain, mutta se tyyli miten se vaan haahuilee toiseen suuntaan ja keskeyttäessä sen toimet ihan vaikka vain toteamalla 'minne sä ajattelit mennä' tms. havahduttaa sen ja se tekee uukkarin ja tulee pihaan.

Tuo oli esimerkki mutta tätä samantyyppistä käytöstä tapahtuu kävelyilläkin. Ei niin pahasti kuin ihan alussa ja varsinkin kun on lunta maassa koska edellinen omistaja leikki sen kanssa potkimalla lunta ja sitä se vaatii ja tykkää selvästi ja se saa sen pysymään luonnostaan ihmisen lähellä. Kuitenkin kävelyt ja kaikki sen kanssa on vähän sellaista että pitää kertoa sille minne mennään ja mitä tehdään tai muuten se harhautuu reitiltä tai jopa jää makoilemaan maahan välittämättä yhtään että itse jatkan matkaa ja katoan sen näköpiiristä.

Sisällä se seuraa kuitenkin minua joka paikkaan paitsi suihkuun ja olen selvästi sille 'se ihminen' verrattuna mieheeni, jota se tuskin noteeraa muutoin kuin silloin kun hän yrittää leikkiä sen kanssa.

Aluksi naureskeltiin miehen kanssa sitä että se on joku super-smart yksilö kun se tuijotteli ja kuunteli puhetta kääntelemällä päätään ja se oli häiritsevää. Nyt kun olen tuonut miehelle esiin näitä pieniä outouksia sen käytöksessä, hän on todennut samaa että ei saa koiraa innostumaan mistään ja että se on tavallaan niin vaativa leikeissään koska ihan mikä tahansa ei kelpaa, että on todella vaikea yrittää edes leikkiä sen kanssa mitenkään. Samoin mies sanoi että entä jos se pään kallistelu ja se minkä me aluksi tulkittiin koiran älyksi, olikin sitä että se käy henkisesti vähän hitaalla siitä huolimatta että se osaa joitain käskyjä - joita se ei toteuta millään innolla.

En ole koskaan omistanut koiraa jota pitää tavallaan kokoajan ohjata ja erilaisten ongelmallisten rescueiden kotiutumisista kokemusta keränneenä voin silti sanoa että tämä yksilö on täysin erilainen kuin mihin olen tottunut. Voiko se olla vain niin hitaasti lämpeävä? Miten sellaista motivoi kun mikään ei tahdo sytyttää? Se ei osoittanut mitään erityistä kiintymystä edellisiin omistajiin ja lähti kyselemättä mukaani, että en ehkä ihan koti-ikävänkään piikkiin laittaisi. Kyseessä on ihan aikuinen koira.

Re: Uuden koiran käyttäytymisen ihmettelyä

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   5.1.25 09:52:36

Matalaviettinen?
Onko koiraa kuvattu tai tutkittu nivelrikon tms varalta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.25 10:01:24

Jos koiran kanssa ei ole aiemmin leikitty, eihän se sitä osaa. Mulle tuli pari vuotta sitten neljä vuotias koira kennelolosuhteista. Meni pitkään, että oppi leikkimään ihmisen kanssa. Ja vielä pidempään, että oppi pyytämään leikkiä.

Päivämäärä:   5.1.25 10:11:35

Omalla: Ei, mutta meille tullessaan ja aktiivisemmin leikkiessäni sen kanssa esimerkiksi juuri sitä lunta potkimalla - koska lumipallojen heittäminen ei herätä koirassa minkäänlaista innostusta - huomasin sen toisen etujalan reagoivan siihen joka sitten parani parin päivän levolla ja siksi vältän sellaista mikä rasittaisi sen raajoja, eikä uusia ontumisia ole tullut.

Laitoin sen puhtaasti sen liikkumattomuuden piikkiin, koira oli vähän hoikka ja lihakseton tullessaan vietettyään niin pitkän aikaa kuitenkin vain siinä narun päässä tekemättä mitään. Tässä alkuvuoden aikana vien sen kastroitavaksi ja samalla suunnittelin kyllä sen lonkkien ja kyynärien kuvauttamista, muutamalla sisaruksella näyttäen kuitenkin lonkissa ollen C ja D. Voisin sitten tuon nivelrikkomahdollisuuden tuoda esiin.

Joo siitä lelujen määrästä ei vain tullut mieleen etteikö sen kanssa olisi yritetty leikkiä.

Päivämäärä:   5.1.25 10:17:26

Voiko se olla vaan niin passivoitunut siitä liekassa olemisesta? Ettei se oikein enää itsekään tiedä, mitä pitäisi ja saisi tehdä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.1.25 10:35:04

Jos olet tottunut saksanpaimenkoiran kiihtyvyyteen, niin ehkä tämä yksilö vaan on erilainen. Anna sille aikaa ja tutustu siihen sellaisena kuin se on, äläkä oleta tai odota mitään. Itsekin opin lukemaan ja "käyttämään" omaa hidasta koiraani, kun käytiin ekan kerran koirankouluttajalla, joka ilman ennakkoluuloja tulkitsi koirani käytöstä, jonka itse olin vuoden ajan tulkinnut siksi, että koiraa ei vain kiinnosta. Kouluttajan avulla löydettiin koiran kanssa yhteinen kieli ja molemmilla, koiralla sekä ihmisillä nousi motivaatio tehdä yhdessä asioita potenssiin 100.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.25 10:46:17

Anna sille aikaa. Siitä voi kuoriutua passivoitumisen/sulkeutumisen jälkeen ihan toinen koira. Mutta jos olet halunnut vilkkaan ja vietikkään koiran, miksi otat koiran, joka vaikuttaa matalaviettiseltä? Voi olla, että vanha omistaja on siitä tehnyt tuollaisen tai sit se vaan on sellainen.

Lähettäjä: Sesse 
Päivämäärä:   5.1.25 13:52:29

Koira on opitusti passivoitunut. Mulla on rescue joka oli hieman samankaltainen. Joko sitä on kiihtymisestä rankaistu tai outlettia kiihtymiselle ja innostumiselle ei vain ole lainkaan ollut, ja koira oppi valtavan "hyvät" tunnesäätelyn taidot.

Edelleen, kahdeksan vuoden jälkeen kun tulen kotiin niin koira tulee niin innoissaan vastaan että piippailee, mutta yhtä nopeasti kääntyy kannoillaan ja käy makuulle tyyliin selkä minuunpäin, huokaisee ja pistää silmät kiinni. Yhtä nopeasti se taas ampaisee sieltä ylös jos kutsuu, mutta mitä enemmän tuolla koiralla on tunteita, sitä enemmän se hakeutuu itse pois tilanteesta rauhoittumaan. Oli valtavan työn takana rakentaa tähän koiraan draivia ja intoa, ja kyllähän siellä sitä oli.

Varoituksen sanana, jos sulla on käsissä koira joka on opitusti passiivinen ja laittaa itse kierrokset pois päältä ennen kuin ne kunnolla nousevatkaan, niin voi hyvin olla että kun saat ne kierrokset oikeasti ylös, niin sitten koiralla leviää se pakka käsiin. Kuten tuolla omalla koiralla, se on täysin nollasta sataan- koira ja vaikuttaa päällepäin äärimmäisen rauhalliselta, mutta pinnan alla kupliva ja saattaa leikin keskellä varsin varoittamatta räjähtää sellaiseen korkeushyppyyn silkasta innosta että siinä on oma leuka rikki jos tulee väärässä kulmassa :D

Jos voisin itse mennä ajassa taaksepäin ja tehdä yhden asian eri tavalla, olisi se tämä kierrosten hallinta. Se passiivisen koiran innostaminen voi tuntua loogiselta mutta ehdottomasti keskittyisin sen nostamisen sijaan siihen että kasvattaisin kierrosten kestoa hallitussa mielentilassa. Se innostaminen auttaa alkuun mutta on huono renki, ja pinnan alta arka koira kompensoi epävarmuutta yli-intoilulla ihmisen kanssa toimiessa.

Leluista - onko koiralla ollut vinkuleluja edellisessä kodissaan? Oma rescue ei voi sietää vinkuleluja. Useasti koirat jotka eivät ole pennusta niihin tottuneet hieman pelkäävät sitä ääntä ja muuttuvat huolestuneiksi. Tää mun yksilö kantelee vinkuleluja, tuo luokse ja piippaa, mutta se ei ole leikkiä vaan stressiä, ei ymmärrä mikä homma. Koira ei tarvitse vinkuleluja, jos se ei selkeästi innostu niistä niin laita ne pois.

Lenkkeilystä - koira on tottunut lenkittämään itse itsensä. Ei se ymmärrä että pitää mennä lauman mukana tai että kesken reittiä ei jäädä makoilemaan. Voisi sanoa että ei tuo koira edes osaa lenkeillä - hän osaa vain vaellella, hengailla ja tutkia ympäristöään :)

Oma arvio on että ei, koira ei ole "hitaasti lämpeävä" tai tyhmä. Ainoastaan opitusti passiivinen sekä itsenäiseksi oppinut. Älä tuudittaudu ajatukseen että sulla olisi vain koira jota pitää innostaa ja puskea ja nostattaa vaan päinvastoin, keskity siihen aitoon rentouteen ja mukavaan yhdessäoloon ja rauhalliseen etenemiseen. Kyllä se sieltä kuoriutuu mutta ei sitä kuoriutumista pidä mitenkään vauhdilla itse edistää, anna aikaa.

Päivämäärä:   5.1.25 14:59:57

Aikuinen koira ja vasta kuukauden ollut teillä? Anna nyt sen kotiutua rauhassa ennen kuin teet suuria johtopäätöksiä sen luonteesta. Ehkä se ei vaan luota teihin vielä ja kaipaa edelliseen kotiin eikä siksi leiki ja innostu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.1.25 15:08:00

Sulla on vaan vietitön ja lapanen seurakoiraseefferi, ei mitään sen kummempaa. Tuollainen itsenäinen vaeltelija joka on kuitenkin sinällään kuuliainen jos jollekin tulee mieleen sitä käskeä. Sille ihminen ja ihmisen kansaa tekeminen ei vaan ole kovin tärkeää, eikä ole kovin moni muukaan asia. Olisi tyytyväisinä jos saisi aina haahuilla pitkin mantuja löyhässä yhteydessä laumansa kanssa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.1.25 15:39:56

Minusta ei kuulosta mitenkään vietittömältä kyllä.
Enemmänkin sellainen, että on tehty paljon koulutuksellisesti ja koira on ollut kokoajan ns käskyn alla.
Eli sille pitää todellakin kertoa kokoajan mitä sen pitää tehdä. Kun et kerro, se on hämillään.

Veikkaan ettei koiraa ole hirveästi palkattu mitenkään muutoin kuin ehkä kehumalla. Ei herkkuja eikä käytetty lelua (saalisvietti) joten koira ei niistä palkkaannu.
Voi olla, että rakennettu tietoisesti "hillitty" ja jätetty kaikenlainen riehuminen pois.

Lähtisin ihan vain villitsemään koiraa, tavalla tai toisella ja pienestäkin innostuksesta kehuja ja vaikka se lelu.
Kokeile erilaisia palloja (tennispallo, vinkupallot, karvaista jne) ja jos on hieman innostunut vetoleikeistä niin testaile erilaisia. (Karvallisia, pallolla, venyviä, pitempiä, lyhyitä jne)

Kyllä se sieltä herää eloon :)

Lähettäjä: Sesse 
Päivämäärä:   5.1.25 15:42:09

Siis on ollut vasta kuukauden? No herranjumala, anna kotiutua. Älä pyydä liikoja, rakentakaa sitä luottamusta hiljalleen.

"Sulla on vaan vietitön ja lapanen seurakoiraseefferi, ei mitään sen kummempaa." Ai herranjeesus anna mun kaikki kestää :D Sellainen diagnoosi kuukauden pohjalta..

Päivämäärä:   5.1.25 15:47:48

Koiralle ei ole opetettu itsenäisyyttä eikä ole siihen kannustettu. Se on koulutettu toimimaan täysin ihmisen kanssa ja ihmisen ohjauksessa. Näin itse tulkitsisin tämän tekstin perusteella.

Voi myös olla että koiralla on matalampi vire eikä siksi innostu leikkeihin. On koirapersoonia joille leikki ja työ ei ole ykkösprioriteetteja elämässä.

Mulle sopis hyvin tuommonen vaatimaton seuraseefferi.

Päivämäärä:   5.1.25 15:53:04

"Koiran kanssa on harjoiteltu edellisessä kodissa tottelevaisuutta ja sille on myös opetettu erilaisia temppuja, mutta se on viimeiset ajat ollut pihassa narun päässä sekä vapaaksi päästyään saanut omin luvin seikkailla naapurustossa."

Miten joku sai tästä kuvan, että koira olisi opitusti avuton käskyn alla kasvatettu joka ei osaa edes hengittää ilman lupaa?

Päivämäärä:   5.1.25 15:55:45

Käsitin että koira oli edellisessä kodissa ollut paljon mukana kaikessa touhussa vielä kun omistajien terveys sen salli. En saanut ollenkaan kuvaa että se olisi ollut passiivinen vaan päinvastoin. Koira käyttäytyi siellä käydessäni sitä katsomassa kuitenkin niin eri tavoin kuin nyt, johtuen varmasti pitkälti siitä narun päässä olemisesta että en voi sanoa kumpi käytöksestä vastaa enemmän sen todellista luonnetta.

Sehän oli narun päässä kun menimme sinne ja meillä oli oma koira mukana siksi että näkisimme kuinka koirat tulisivat toimeen. Se touhuili jalkapallon kanssa pitkän narun päässä eikä juurikaan osoittanut kiinnostusta meidän koiraan ja sisällä kun juteltiin, se halusi ulos ja omistajien laitettua sen narun päähän takaisin ulos, se hengaili siellä ihan tyytyväisen oloisena, energisenä mutta ei siis kaivannut sisälle ihmisten ja vieraan koiran seuraan.

Nyt se on kuitenkin vähän erilainen ja jos avaan ulko-oven portin ollessa kiinni - ettei se karkaa tielle - niin ei se kyllä heti sinne lähde ellen itse ole menossa mukaan.

Leluja on kaksi isoa laatikollista, löytyy vinkuvaa, rapisevaa, erikokoisia palloja, patukoita, kumisia, kankaisia, you name it. Saa itse valkata laatikosta mitä haluaa ja vinkuvia kangasleluja se sieltä noukkii ja tietyn pehmolelun.

Se siis ottaa vaikka vinkuvan kangaslelun suuhun, piippaillen tulee minun luokse, tiputtaa sen jalkoihin mutta jos yritän noukkia, se nappaa sen ja vie pois. Jos otan kiinni ja kokeilen vetoleikkiä, se 'innostuu' mutta hyvin hetkellisesti ja menettää sitten kiinnostuksensa leluun.

Sitä ei kiinnosta etsiä leluja, nameja, esineitä eikä se ole luonnostaan hyvä siinä, verrattuna toiseen koiraamme joka opettamatta osoittaa oikeasti erittäin loistavaa nenänkäyttöä löytämällä rahan neliöltä, oikean kepin muiden joukosta, seuraa myös minun jalanjälkiä jos lähden sen näkemättä suuntaan x ja löytää minut helposti vielä muutamien kilometrien päästä, testattu on.

Sitä ei kiinnosta temppuilla, se on varovainen hypyissä joten ei mitään agi-juttuja edes harkita... tähän asti siis ne vetoleikit on lähinnä mistä voisin väittää sen jotenkuten pitävän.

Se selvästi haluaa ja kaipaa jotain tekemistä, tai jotain. Ihmisen kanssa, toivoisin ainakin. Se on sisällä kova ottamaan kontaktia, ihan siihen häiritsevyyteen asti ja seuraa, osaa tehdä asioita joo mutta ei tee niitä millään innolla ja vaikuttaa kyllä vähän sellaiselta tyhmältä :D

Ja joku pisteen pätevä kommentti siellä välissä, minähän sanoin että tässä ajan kulumista odotellessa... mielenkiinnosta halusin lukea muiden mielipiteitä tai kokemuksia, kuten tuolla jo tulikin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.1.25 16:16:56

"Se siis ottaa vaikka vinkuvan kangaslelun suuhun, piippaillen tulee minun luokse, tiputtaa sen jalkoihin mutta jos yritän noukkia, se nappaa sen ja vie pois. Jos otan kiinni ja kokeilen vetoleikkiä, se 'innostuu' mutta hyvin hetkellisesti ja menettää sitten kiinnostuksensa leluun."

Mitä koiran kanssa on aiemmin tehty?
Meillä tuollainen käytös kertoo juuri siitä, että koira haluaa tehdä asiaa x (mikä liittyy kyseiseen leluun)
Pelkkä leikittäminen ei kiinnosta, vaan koiran kanssa pitää tehdä asiaa x, lelulla koira vain ilmaisee sen mitä haluaa tehdä.

Meillä on esimerkiksi rallytokossa käytössä herkkupalkka, ei leluja. Agilityssa taas tietyt kaksi lelua vireestä riippuen.
Koira tietää mitä tekemistä mistäkin seuraa ja se osaa myös itse ilmaista jos haluaa aksata/ralleilla.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   5.1.25 16:32:30

Ymmärrän kyllä sen, että haluatte kovasti koiran viihtyvän teillä ja että saisi toteuttaa itseään. Kuukausi on kuitenkin tosi lyhyt aika ja paikan, sekä ihmisten muutos stressaava ja pitkäaikaisestikin epävarmuutta aiheuttava tekijä koiralle. Minä ehkä lopettaisin yrittämällä yrittämisen ja eläisin tavallista teidän arkeanne, ottaisin mukaan lenkeille ja toisen koiran harrastuksiin. Jos haluaa vain hengailla, se on ihan ok ja jos haluaa osallistua, saa niin tehdä. Tykkääkö pureskella luita? Antaisin enemmän sellaista tekemistä. Samoina toistuvat rutiinit tuovat turvaa ja rakennetta koiran elämään. Sillä menee aikaa tottua muutokseen.

Minusta kuulostaisi siltä, että koira on alkuun mieltänyt sinut uudeksi huoltajakseen ja varmistellut siksi sinun pysyvän maisemissa, pikkuhiljaa siitä toivon mukaan uskaltaa hellittää. Tai sitten paimenrotuisena vain pitää silmällä lauman jäseniään, se voi olla ihan verissä eikä muutu koko loppuelämänsä aikana. Tuollainen ihmisen tuijottaminen voi olla ihan sitä varmistelua myöskin. Tekeekö sitä kun vaikka katsotte rauhassa telkkaria, eikä kukaan liiku mihinkään? Osaako rauhoittua sisällä makailemaan ja nukkumaan lähistöllä?

Päivämäärä:   5.1.25 17:08:09

Missään nimessä en yritä koiran kanssa liikaa, enkä stressaa itseäni tai koiraa sen minun mielestä erikoisten tapojen vuoksi, mutta kun tiesin että tätä palstaa lukee koiraihmisiä joilla on kokemuksia yhteensä niin paljon enemmän, mielenkiinnosta halusin kuulla mitä jotkut muut koiraihmiset tästä ajattelee.

Arki pyörii normaalisti ja ongelmallisimmat asiat ovat juuri ne kun koira haluaa selvästi tehdä jotain, vähän niinkuin tuossa ylempänä mainittiin että koira haluaa tehdä asiaa x mihin liittyy tietty lelu. Tämä haluaa selvästi tehdä asiaa x tietyn lelun kanssa mutta en keksi mitä :D

Osaa rauhoittua sisällä ja onneksi se tuijotttelu on vähentynyt huomattavasti, mutta tekee sitä edelleen että sohvan lähellä makoillessaan saattaa vaan tuijotella tai tulla eteen istumaan ja tuijottaa, kallistelee päätään ja minun on vaikea siinä kohtaa pitää naamaa peruslukemilla, laukaisen tilanteen sitten huomioimalla koiraa jotenkin ja joko se on sille ok tai sitten piippailu ja lelu-dilemma alkaa. Mutta siis osaa ihan nätisti olla sisällä, ei mitään ongelmaa.

Niin joo, sillä on ollut koirakavereita ja edelliset omistajat kertoi että se aktiivisesti leikkii toisten kanssa. Meidän toinen koira ei kelpaa sille kaveriksi mutta se ei myöskään innostu yhtään vaikka toinen leikkii ulkona vaan imeskelee palloa ja piippailee, katsoo joko toista koiraa tai ei mihinkään mutta ei siis vaan villiinny vaan on tosi meh ja hillitty.

Uudenvuoden raketit naapurien pihasta toi siitä esiin kyllä karvat pystyssä haukkuen ääntä kohti lähteävän koiran ja siitä löytyy sellainen tyypillinen sakemannin haukkuääni sen hennon piippauksen ja huomiohaukun lisäksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.25 00:19:02

Minusta vaikuttaa siltä että koira on kipeä ja siksi vaisu.

Päivämäärä:   6.1.25 00:32:28

Noita lapasia pilli kurkussa syntyneitä sakuja on maailma täynnä. Ei siinä ole mitään muuta vikaa. Outoa jos et ole koskaan ennen sellaista nähnyt.

Lelujen esittely voi olla vaan koiran sijaistoiminto kun se ei ole vielä täysin kotiutunut ja sillä on välillä vähän outo olo eikä se itsekään tiedä mitä haluaa.

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   6.1.25 10:34:40

"Omalla: Ei, mutta meille tullessaan ja aktiivisemmin leikkiessäni sen kanssa esimerkiksi juuri sitä lunta potkimalla - koska lumipallojen heittäminen ei herätä koirassa minkäänlaista innostusta - huomasin sen toisen etujalan reagoivan siihen joka sitten parani parin päivän levolla ja siksi vältän sellaista mikä rasittaisi sen raajoja, eikä uusia ontumisia ole tullut."

Aioit joskus alkuvuoden aikana käyttää eläinlääkärissä, mutta tämän perusteella kannattaa varata jo aika.

Mielenkiintoinen tapaus muuten. Sen elämä on muuttunut kokonaan, joten tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.