Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin hammaslääkäripäivystykseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 21:10:49

Tyhmä kysymys mutta siitä on aikaa kun on viimeksi tarvinnut ja silloinkin sai keräämällä kerjätä että ottivat sisään.

21.12. Oli eka vihlova tunne hampaassa mutta sen sain toistaiseksi silloin asettumaan kun kävin ikeniä ja hammasvälejä aktiivisesti läpi. Nyt 1,5 viikkoa sitten alkoi olla viileiden juomien juonti haastavaa. Särkylääkkeellä pärjäsi suht hyvin. Viime torstaina hain paikka-ainetta ja se auttoi tähän päivään asti. Nyt iltasella ei oikein särkylääke eikä paikka-aine auta. Särkee vaan ja poskikin hellä. Onko tyhmää soittaa jo huomenna vai käännytetäänkö suoraan jatkamaan särkylääkkeen vetämistä kuten edelliselläkin kerralla?

Re: Milloin hammaslääkäripäivystykseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.25 21:16:39

Päivystys on särkytapauksia varten. Soittoa sinne vain, niin saat hoitoa vaivaasi.

Päivämäärä:   4.1.25 21:17:23

Soita maanantaina. Hammaslääkärissäkin voi olla niin, että viikonloppuisin hoidetaan tapaukset, joiden hoitamatta jättäminen aiheuttaisi kuoleman. Arkena sitten akuutteja, jotka ei vielä vie henkeä.

Minkä verran ja mitä särkylääkettä sä olet ottanut?

Lähettäjä: Vantaa 
Päivämäärä:   4.1.25 21:19:55

Ei ne ota sua päivystykseen tommosten takia. Tai meilläpäin sinne ainakin pääsee vain jos on jotain turvotuksia tai paiseita jotka uhkaa tukkia hengitystiet.

Ootko varannut aikaa kiireettömään hoitoon? Joo siellä on pitkät jonot ja itte muhin siinä jonossa aikani, mutta kun oireita tuli lisää ja aloin kiirehtimään asiaa niin sain lopulta samalle päivälle peruutusajan ja hoito lähti käyntiin röntgeneillä ym.

Lisävaihtoehto meilläpäin ainakin on pyytää palveluseteli yksityiselle ja hoidattaa vaivat siellä ilman jonottelua. On toki kalliimpaa kuin kunnallisella hoito mutta ihan rahanarvoinen etu se palveluseteli on.

Päivämäärä:   4.1.25 21:21:23

Nyt joudut odottamaan tiistaille asti. Vedä maksimit buranaa ja panadolia. Viikonloput taitaa olla lähinnä tapaturmia varten?

Päivämäärä:   4.1.25 21:21:55

"viikonloppuisin hoidetaan tapaukset, joiden hoitamatta jättäminen aiheuttaisi kuoleman"

Hyvin vahvasti tää :D

Päivämäärä:   4.1.25 21:22:00

Niin joo tosiaan maanantai onkin pyhä. Tiistaina sitten :D

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   4.1.25 21:26:25

Missä päin oikein asut?

Itse olen Varsinais-Suomen pikkukaupungissa, ja aina päässyt arkisin päivystykseen samana päivänä kun olen soittanut. Viikonloppuisin päivystys on Turussa, ja sinne en onneksi ole joutunut.

Kerran sattui hammastapaturma mökillä, ja silloinkin pääsin mökkikunnan päivystykseen. Sieltä ensiapu, ja ohje mennä kotona uudestaan hammaslääkäriin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.1.25 21:34:15

Meillä ei hammaspäivystykseen päässyt kun hampaasta lähti 1/4 osa irti. Hoitaja kertoi hyvin vittuuntuneena että vaan jos hengitysongelmia tulee niin ottavat. Arkena hammaslääkäriin tarjottiin aikaa maaliskuulle missä seuraavat vapaat ajat. Sain sit peruutusajan naapuripaikkakunnalta parin viikon päähän. Että näin meidän terveydenhoito toimii nykyään.

Päivämäärä:   4.1.25 21:35:52

Dollarit jonoon ja yksityiselle.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.1.25 21:57:30

Päivystykseen pääsee kyllä, jos naama turpoaa. Kahdesti on näin käyny ja molemmilla kerroilla odottelun seurauksena oli tilanne niin paha, että hammas menetettiin. Toki poisto voitiin tehdä vasta, kun olin saanut suonensisäisiä antibiootteja kolme vuorokautta. Luultavasti olis tullu halvemmaksi hoitaa se hammas sillon ku siitä soitin, eikä antaa aikaa 3kk päähän.

Päivämäärä:   4.1.25 21:57:38

No tämä justiin kun ei nykyään pääse muuten kuin suu verta vuotavana särkypäivystykseen. Silloin vuosia sitten mulla halkesi jostain kumman syystä hammas eivätkä ottaneet ennen kuin särkylääkkeet eivät vaikuttaneet - huijasin kyllä silloin muutaman päivän päästä kun kyllästyin siihen että kieli jatkuvasti hankautui siihen ja oli rikki ja kipeä. Silloinkin annettiin kiireetön aika 3 kk päähän.

Siksi emmin nytkin että onko järkeä edes soittaa, kun hoitoon pääsy on tätä. Mutta muistan teiniajalta (eli joku 18 vuotta sitten) että kävin kerran viikonloppuna hammaspäivystyksessä kun viikon ajan oli ollut outoa särkyä joka alkoi säteillä silmiin - vikana oli joku purentavirhe ja hammasta hiottiin. Ilmeisesti meinki on parissakymmenessä vuodessa mennyt roimasti huonommaksi..

Tiistaille saisi ajan yksityiselle. Kyllä sitäkin vaihtoehtoa on tullut punnittua. Pääsee huomattavasti helpommalla hoitoon. Huomenna teen jonkun ratkaisun. Asun Lapissa.

Päivämäärä:   4.1.25 22:01:37

Mulla on viisuri tulehtunut ja kipeä (myös pää ja niska tän takia kipeet) ja poistoaika aikaisintaan maaliskuussa tulossa :D
Saatan tietty kuolla verenmyrkytykseen ennen sitä niin säästyy rahaa kun ei tarvitse sitten poistaa ollenkaan.

Päivämäärä:   4.1.25 22:06:12

Kyllä tuolla nyt hammaslääkäriin pitää mennä. Meille on tullut käteviä puolipäivystysaikoja esim. lohkeamille ja hetken aikaa oireilleille, jotka pitää hoitaa, mutta ei ole ihan päivän päälle. Sellaiseen sain viimeksi ajan jotain viikon päähän, oli juuri tulehtunut (aiemmin jo juurihoidettu), poistoon sain ajan sitten siitä vielä viikon päähän.

Päivämäärä:   4.1.25 22:09:45

Ja särkylääkettä otan 3 x pv. Raskaana kun olen, niin rajoitettua on sekin, mitä saa ottaa ja paljonko. Äskettäin otin kolmannen, ja toivon että auttaa jossakin vaiheessa sen verran että saa pari tuntia nukuttua.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   4.1.25 22:30:14

1,5 vk aikana on ollut useita arkipäiviä, oletko soitellut ihan hammashoitoon? Laphasta en tiedä, mutta täälläpäin saa arkena "särkyaikoja" jopa samalle päivälle, jos kipu on kova.

Päivämäärä:   4.1.25 22:43:22

Kuten kerrottu, särkypäivystykseen edes arkena ei pääse ennen kuin särkylääkkeet eivät auta. Tämä joitakin vuosia sitten, tilanne ei ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Ja tilanne on nyt se että särkylääkkeet lakkasi auttamasta tänään.

Mutta soittelen huomenna sinne päivystykseen jos soittelen. Vähintään tiistaille varaan yksityiselle ajan. Punnitsen asiaa aamulla.

Päivämäärä:   4.1.25 22:57:26

Niin juu yrittämättä ei varmastikaan aikaa saa. Ei auta enää tähän tilanteeseen, mutta yleisesti kannattaa alkaa varata aikaa heti kun särky alkaa.

Päivämäärä:   4.1.25 23:02:54

Mene Rewe nukkumaan. Öitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.1.25 23:12:59

Aloittaja rakas, kun vaihtoehtoja on muitakin kuin särkypäivystys.

Ei ihme, ettei ihmisten hoitamiseen riitä rahat, kun itsestä huolehtiminen alkaa sitten, kun pitää mennä jo päivystykseen.

Päivämäärä:   4.1.25 23:17:27

Rewe rakas, no tuo ei auta tätä hetkeä :D enkä toista sinulle samaa, minkä olen jo kirjoittanut. Joten asiasi tuli selväksi :*

Päivämäärä:   4.1.25 23:26:53

Sanoinkin, ettei auta enää tähän hetkeen. Lukijoita on kuitenkin paljon muitakin, ja ehkä itsekin ensi kerralla kokeilet toimia toisin.
Rakkautta saan onneksi ihan muualta.

Päivämäärä:   4.1.25 23:27:34

Ok, Karen.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   5.1.25 18:23:07

Itse en ( enää) kestä hammaskipua, olen muinoin sinnitellyt ennen päivystykseen menoa. Olin aivan älyttömän kipeä!
Nyt soitan heti yksityiselle, aikoja saa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Eikä loppujen lopuksi maksa kauheasti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.1.25 19:02:48

Kahdesti olen Haartmannin hammaspäivystyksessä käynyt ja siellä on vähintään ensiapua saanut, jos kipu on niin kamala, ettei pysty olemaan. Eli ap, päivystykseen, jos et säryltä saa nukuttua. Kyllä ne siellä hoitaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.1.25 19:33:57

Ainakin Helsingissä ottavat, jos särkylääkkeitä mennyt muutaman päivän.

Päivämäärä:   5.1.25 20:44:36

itse soittaisin heti jos joutuu ottamaan särkylääkettä. ja pitää tietenkin sanoa ettei saanut viime yönä nukuttua kun lääke ei auttanut lainkaan. ja syöminen on tuskaa. muuten et pääse...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.