Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuisen syömishäiriön hoito

Lähettäjä: Umpisolmussa 
Päivämäärä:   4.1.25 19:06:41

Löytyykö täältä kokemuksia syömishäiriön hoidosta aikuisiällä? Mistä olette hakeneet apua, miten teihin on suhtauduttu, mikä toimi / mikä ei jne jne. Ihan kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa!
Olen siis 30+ kuin vahingossa viattomasta liikuntamäärien lisäämisestä syömishäiriön raiteille luisunut yksin murehtiva itkupilli, jonka on nyt pakko myöntää tilanteen olevan siinä pisteessä, että itseltäni alkaa voimat ihan loppua. Tajusin että maailmastani on kadonnut oikeat värit, energia, jaksaminen, ilot, tavoitteet ja minulle rakkaat asiat joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ovat menettäneet merkityksensä. Sen kaiken tilan on vallannut syömishäiriön antamat harmaa sävyt ja karut ajatusharhat ja ahdistus. Saan itseni kiinni ajattelemasta, että kaikki on hyvin sitten kunhan vaan nyt ensin laihdun. Tiedän järjellä ettei tämä taida toimia niin.
Miesystäväni on vähän varovasti vihjaillut, että hänellä on huolta ilmassa, mutta en ole pystynyt puhumaan tästä kenellekään.
Pakko olisi nyt jotain tehdä, koska kadotan itseni ihan kohta kokonaan. Mutta mitä? Ei ole mitään hajua mistä lähteä liikkeelle! Työterveys ei kuulu työmuotooni, joten se ei ole vaihtoehto.
Fyysisen hyvän kuntoni (pikkuvaivoja lukuun ottamatta) takia pelkään kovasti ettei minua oteta tosissaan ongelmani kanssa, koska olen vain muutamia kiloja alipainoinen. Ja kulissina olen koko ajan ulospäin esittänyt hymyilevää ja iloista - miten uskallan riisua sen kaiken? Miten te olette uskaltaneet?

Re: Aikuisen syömishäiriön hoito

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.1.25 20:25:13

Ota ensin yhteys oman sote-asemasi mt-hoitajaan.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   5.1.25 00:45:48

Heikkoa on aikuisten syömishäiriöiden hoito. Itsellä kävi tuuri, löysin yksityiseltä psykologin, joka on opinnoissaan erikoistunut syömishäiriöihin, käyn hänen luona kerran kuukaudessa. Maksan lystin kokonaan itse.
Julkiselta puolelta on turha odottaa apuja. Yritin kyllä moneen kertaan.

Lähettäjä: Aloita 
Päivämäärä:   5.1.25 08:50:03

Tutustu Mielenterveystalo.fi omahoito -ohjelmaan ja Syli ry:n toimintaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.25 09:11:31

Täällä viisikymppinen bulimikko. On käyty monivuotiset terapiat, terveyskeskuksen esh juttelut, Terveystalo omahoidot, lyhyt terapiat, syli ryhmät jne.
Auttoi jonkin verran mutta kuitenkin bulimia aina vaan oireili enemmän tai vähemmän siitä huolimatta.
Olen oireillut parikymppisestä asti ja välillä oli oireeton jakso kunnes alkoi uudelleen vajaa nelikymppisenä laihduttamisen jälkeen.
Suurin apu minulle on ollut siitä että kertakaikkiaan vaan lopetin jatkuvan ruuan ajattelun, laihduttelun ja kalorien laskemisen ja hyväksyin itseni sellaisena kuin olen.
Syön säännöllisesti neljä kertaa päivässä enkä ajattele liikaa sitä mitä syön vaan joustavasti sen mukaan mitä kaapista löytyy ja kohtuullisia annoksia.
Syömishäiriö ruokkii ahdistusta ja masennusta ja masennus taas syömishäiriötä.

Lähettäjä: Nuki 
Päivämäärä:   5.1.25 11:18:26

”Suurin apu minulle on ollut siitä että kertakaikkiaan vaan lopetin jatkuvan ruuan ajattelun, laihduttelun ja kalorien laskemisen ja hyväksyin itseni sellaisena kuin olen.”

Ihailtavaa vahvuutta. Mutta tuohon ei moni vaan yksin sairauden kynsistä pysty , vaan nimenomaan tarvitsee hoitoa ja tukea avuksi tuollaiseen muutokseen.

Päivämäärä:   5.1.25 11:23:55

Mulla ei mikään keskustelu apu auttanut. Mulla auttoi se, että halusin lopettaa ja voida paremmin. Vaihdoin sen ruuan kyttäämisen rakastamaani kestävyys urheiluun ja aloin syödä enemmän, koska reenit ei kulje ja lihas ei kasva kituuttamalla.

Kehotan etsimään vastaavan motivaation jos sulla on sellainen, terveydenhoito on valitettavasti niin huonossa jamassa että joudut luultavasti kuukausiksi jonoon oottelemaan. Luin itse myös joitakin kirjoja, blogeja jne ja instagramissa seurasin joitakin tilejä jotka keskittyivät urheiluun ja hyvinvointiin. Tsemppiä.

Lähettäjä: Umpisolmussa 
Päivämäärä:   5.1.25 12:03:57

Aloittaja täällä. Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Tuota vähän pelkäsinkin ettei toimivaa apua taida oikein olla tarjolla…

. vau mikä mielen voima sinulla! Oletpa vahva. Minusta ei vaan taida olla tuollaiseen, ei ole samanlaista vahvuutta minussa :(
Tuo ohje urheiluun vielä enemmän orientoituminen kuulostaa rehellisesti nyt painajaiselta. En tiedä kestäisinkö yhtään enempää painetta siitä, että pitäisi vielä vaan lisätä treenimääriä tai uusia tavoitteita.Siitä kun tämä kierre lähti itselläni.
Halusin lisätä enemmän oheisia, jotta olisin parempi ratsastaja. Ja sitten aloin pohtia ettei kiinteytyminen olisi huono seuraus ja aloin koventaa tavoitteita, samalla myös nähdä peilistä enää vaan virheeni. Se muuttui itseinhoksi. Peilikuva mielessäni paisuu, vaikka todellisuudessa se muuttuu toiseen suuntaan, en vaan enää erota todellisuutta ja sairautta.
Nyt jokainen treeni tuntuu kidutukselta, mutta silti sairaus pakottaa siihen joka päivä ja tuntuu ettei mikään silti riitä. Ja ratsastuksenkin vaan huononee, ei ole voimaa, jaksamista ja mieli on lannistunut. Laji jota rakastan ja jonka eteen olen tehnyt niin paljon töitä on nykyään vain yksi muistutus siitä miten huono olen. Se raastaa sydäntä todella :(
En tunnista itseäni ja se pelottaa minua. Mutta en vaan pysty lopettamaan tätä kierrettä, vaikka vihaan (!) elää näin.

Päivämäärä:   5.1.25 12:09:24

Treenaatko kovalla intensiteetillä? Pystyisitkö siihen, että jos käyt vaikka salilla, vaihdat ne treenit joogaan, pilatekseen? Jos käyt juoksemassa, vaihdat ne treenit kävelyyn. Liikunnasta eikä terveellisestä syömisestä ole pakko luopua. Mutta pienin askelin koitat muuttaa asioita. Älä anna sairaudelle periksi, vaan ajattele, että sinä kyllä pystyt laittamaan sille kampoihin, kaikki on sinun käsissäsi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.1.25 12:35:58

Aloitustekstistäsi käy selväksi, että olet itse selkeästi jo tehnyt ajatustyötä asian suhteen ja valmis muuttamaan tilannetta. Se onkin se vaikein osuus, joten jaksan vahvasti uskoa, että saat tilannettasi muututtua paremmaksi! Olet itsekin aikanaan ollut samankaltaisessa tilanteessa.

Jos haaveenasi on ollut kiinteytyminen, niin se yleensä onnistuu paremmin esim. saliharjoittelun tai vaikkapa pilateksen avulla, kun pelkällä repivällä suu veren maussa tehtävällä treenillä. Voisitko siis yhtenä askeleena muuttaa treenamistasi hellemmäksi? Ja jatkossa, kun näet näistä treeneistä mieluisia tuloksia saatatkin automaattisesti alkaa miettiä parempaa ja ravitsevampaa ruokavaliota. Itse tykkään esim. instassa seurata järkevän oloisia fitnessvaikuttajia, joiden treenimuodot ovat juurikin tuo salitreenaus ja pilates ja heiltä saa myös järkeviä, sopivan energia- ja proteiinipitoisia ruokavinkkejä :)

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   5.1.25 12:41:40

Hienoa, että olet ymmärtänyt miten vakavasta ongelmasta on kyse. Minulla on pari aikuista tuttua, jotka syyttelevät muita jatkuvasti ongelmistaan, vaikka juurisyy lienee tuo syömishäiriö.

Ensimmäinen asia on varmaan myöntää ongelma ääneen. Ei voi korjata jotain, mitä ei myönnä.

Onko sinulla työn tai opiskelun kautta mahdollista päästä hoitoon -kunnalliset keinot lienevät vähän huonoja. Mutta jos olet YTHS:n tai työterveyden piirissä se varmaan helpottaisi asiaa? Entä onko tukiverkkoja, joilta voisit pyytää apua?

Päätä, että kesään mennessä tilanteesi on jo paljon parempi. Varmasti tulee takapakkeja jne, mutta kunhan suunta on eteenpäin ja paranemista kohti.

Tsemppiä!

Lähettäjä: Beentheredonethat 
Päivämäärä:   5.1.25 12:44:02

Alipainoista pakkoliikunnalla oireilevaa syömishäiriöistä en itse ohjaisi yhtään somen fitnessmaailman suuntaan. Usein se vie vaan ojasta vielä syvemmälle allikkoon, kun vahva taipumus överiksi vetämiseen on.

Päivämäärä:   5.1.25 12:47:14

Ihailtavaa vahvuutta. Mutta tuohon ei moni vaan yksin sairauden kynsistä pysty , vaan nimenomaan tarvitsee hoitoa ja tukea avuksi tuollaiseen muutokseen.

- Kyllä mutta se päätös parantumisesta on tehtävä itse ja häiriintynyt syömiskäytös on itse lopetettava.
Hoito ja muiden tuki ei voi sitä kuitenkaan lopettaa.

Päivämäärä:   5.1.25 12:59:51

Kyllä se vaan on niin että restriktiivisestä syömishäiriöstä parantuessa pitää luopua liikunnasta ja "terveellisestä syömisestä", vaikka kaima muuta sanoisi. Tuo on vähän kuin sanoisi alkoholistille että kyllä saunakalja on vielä ihan ok, silti voit parantua. Ja lasi viiniä ruoan kanssa on ihan ok juttu. Joo, ihan totta, mutta kun aivot käyttää alkoholia (tai liikuntaa ja laihduttamista jne) tunteiden pakenemiseen epäterveellisellä tavalla, pitää olla nollatoleranssi jonkin aikaa edes. Parantumisprosessin edetessä voi sitten selvitellä mikä sopii itselle. Enkä tietenkään tarkoita että parantuessa pitää syödä kaksin käsin epäterveellisiä asioita ja kauppaankaan ei saa kävellä, vaan että ei mennä mihinkään lenkille tai joogaan (joogasin parhaimmillani 4h päivässä syömishäiriöisenä) eikä jätetä pullaa tai perunaa syömättä ja korvata niitä hedelmällä tai salaatilla.

Olen parantanut itseni, en uskaltanut hakea apua. Oikeastaan kehoni pakotti minut parantumaan, olin niin syvällä anoreksiassani että keho vaan pisti hommalle stopin ja pakotti ahmimaan tauotta kunnes paino normalisoitui. Se oli... yksi elämäni haasteellisimpia asioita, ja olen ollut vakavien väkivaltarikosten uhrina joten ehkä se kertoo jotain. Olen pahoillani että se on sinulla edessä.

MUTTA. Se on ollut täysin, täysin sen arvoista. Ei se ollut mikään suora parantuminen heti kun paino normalisoitui, tietenkään, vaan yritin epätoivoisena bulimiakäyttäytymistä ja ortoreksiaa, MUTTA. Kun pahin fyysinen parantuminen oli ohi, ja psyykkinen parantuminen lähti käyntiin (koska mitä muutakaan siinä voi enää tehdä kun ei voi laihduttaakaan kun keho pistää vastaan, oli pakko vaan yrittää saada siitä joku hyvä irti), olo helpotti huomattavasti. Elämään mahtui muutakin kuin ruoan ja kalorien ja laihtumisen ja kehon mittojen ajattelua. Muutama relapsi siinä on tullut kun on ollut psyykkisesti rankkaa, mutta ne on kestäneet maksimissaan kuukauden ja sitten olen saanut itseni taas ruotuun. Vuosiin niitä ei ole ollut enää ollenkaan, eikä syömishäiriöajatuksiakaan. Toki olen hyväksynyt sen etten voi enää koskaan rajoittaa ruokavaliotani ellei lääkäri niin käske, enkä voi harrastaa mitään oikeasti tavoitteellista liikuntaa, mutta kaikilla meillä on rajoitteemme.

Jos sillä on väliä niin painoni normalisoitui ihan normaalipainoon, mutta parantumisprosessin aikana se kävi korkealla ja olo oli äärimmäisen pinkeä. Tuskallinen ja epämukava. Se on normaalia, ja se menee ohi! Kunhan vaan jatkaa niin se menee ohi. Iso osa siitä on valtavaa nestekertymää ja vaikka rasva aluksi tulee juurikin vatsaan, se tasoittuu. Yritä uskoa minua.

Anteeksi, en tiedä miten hyvin voin auttaa sinua, aloittaja, ja tiedän että sanomiseni kuulostaa varmaan todella kauheilta. Mutta se on oikeasti sen arvoista, en ole hetkeäkään katunut parantumista kun sen sain tehtyä, ja suren sitä versiota minusta joka näännytti itseään. Raukka ;_;

Päivämäärä:   5.1.25 13:09:52

En minäkään ole parantunut kerralla vaan takapakkia on tullut ja useasti.
Ja se täytyy pitää mielessä että syömishäiriö väijyy lopunikää aina jossain taustalla ja tulee helposti tarjoamaan itseään vaihtoehdoksi jos elämässä on joku kriisi tai vaikeaa.

T. viisikymppinen

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   5.1.25 13:12:16

Lähettäjä.
Päivämäärä5.1.25 12:59:51

Kyllä se vaan on niin että restriktiivisestä syömishäiriöstä parantuessa pitää luopua liikunnasta ja "terveellisestä syömisestä", vaikka kaima muuta sanoisi. Tuo on vähän kuin sanoisi alkoholistille että kyllä saunakalja on vielä ihan ok, silti voit parantua. Ja lasi viiniä ruoan kanssa on ihan ok juttu. Joo, ihan totta, mutta kun aivot käyttää alkoholia (tai liikuntaa ja laihduttamista jne) tunteiden pakenemiseen epäterveellisellä tavalla, pitää olla nollatoleranssi jonkin aikaa edes. Parantumisprosessin edetessä voi sitten selvitellä mikä sopii itselle. Enkä tietenkään tarkoita että parantuessa pitää syödä kaksin käsin epäterveellisiä asioita ja kauppaankaan ei saa kävellä, vaan että ei mennä mihinkään lenkille tai joogaan (joogasin parhaimmillani 4h päivässä syömishäiriöisenä) eikä jätetä pullaa tai perunaa syömättä ja korvata niitä hedelmällä tai salaatilla.

Olen aivan samaa mieltä tästä, kokemuksella. Mehiläisen kautta sain itse hoitoa ja apua. Julkinen puoli on noh… mitä on. Huonolla tuurilla se voi vaan pahentaa, jos vastaan tulee vääränlaiset henkilöt jotka eivät tiedä mitä tekevät.
Toivoa on! Sitä älä menetä. Itse olen parantunut. Helppoa se ei todellakaan ole! Ja käsiteltävää tulee eteen paljon.
Ja tarvitset tukea myös lähipiiriltäsi. Ole rohkea ja puhu miehellesi! Ja jos sinulla on luotettavia ystäviä, niin kerro. Sekin on jo iso avain alkuun, kun saat salaisuuden jaettua.
Halaus, tsemppiä ja jos vaan varaa on niin yksityiseltä apua. Ja toinen hyvä on ylläkin jo mainittu Syli, matalan kynnyksen tukea.

Lähettäjä: Suosta noussut 
Päivämäärä:   5.1.25 15:58:29

En suosittele kyllä fitness tms urheilua rajoittavaa syömishäiriötä sairastaville minäkään. Tuo alkoholistivertaus on hyvä, sairauden kanssa ei oikein voi toipumisessa jäädä flirttailemaan. Mutta se ei tosiaan tarkoita, että se suistaa sinut toiseen ääripäähän tai että se olisi epäterveellistä. Päin vastoin, se lepo ja ravitseva ruoka on se mikä on sinulle terveellisintä toipuessa. Niin kehosi kuin mielesi tarvitsee sitä. Anoreksian kohdalla tarvitsee päästää rohkeasti niistä pakkoajatuksista syömisen rajoittamisen ja pakkoliikunnan suhteen irti, jotta mieli voi parantua. Tarvitsee rikkoa ne sairauden raamit pois, arvailla se on tuskaista.
Ja hyvin, hyvin harvoin paino nousee hurjasti, vaikka mielesi kaikki tuntemani ja tietämäni syömishäiriöistä täysin parantuneet (joita on paljon, koska sattuneesta syystä moniin tutustunut elämäni aikana asian kanssa kipuillessa) ovat hoikkia kehossa. Sitä on turha pelätä, vaikka mielesi taatusti väittää sinulle niin käyvän, kun ruoan laatu ja määrät asetetaan terveelle tasolle taas ja kehosi alkaa parantua. Mutta sairaus huutaa koviten silloin, kun se on kuolemassa. Silloin nimenomaan pitää vaan jatkaa, jaksaa ja saada tukea. Toivon todella, että saat ja löydät itsellesi apua. Pohdit asiaa hienosti, joten olen ihan varma että sinä osaat ottaa hyvin myös vastaan kaiken avun mitä saat. Yksityisen suuntaan kehottaisin kääntymään minäkin ehdottomasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.