Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran rääkkäystäkö?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.25 16:22:33

Ystäväni uudella miesystävällä on husky, joka on mielestäni aika kehnossa kunnossa. Koiran turkki on samea ja takkuisen näköinen, mies kurittaa koiraa fyysisesti niskavilloista nostamalla js nyt viimeisin tieto oli se, että koira saa n 2,5dl nappulaa päivässä. Voiko näillä spekseillä jo tehdä eläintensuojeluilmoituksen? Koira pääsee ulos joka päivä jne mutta hoito on kuvatun kaltaista.

Re: Koiran rääkkäystäkö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 16:23:28

Tottakai voi tehdä ja pitääkin!

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   4.1.25 16:23:48

Tee elsu. Minä ainakin tekisin.

Päivämäärä:   4.1.25 16:24:16

Kyllä voi tehdä, tuo on eläimen kaltoinkohtelua.

Lähettäjä: Nams 
Päivämäärä:   4.1.25 16:26:18

Totta kai teet!

Onko ystäväsi puuttunut tuohon? Tosin jos retuuttaa koiraa, niin kynnys retuuttaa ihmistäkin on varmasti laskenut.

Päivämäärä:   4.1.25 16:29:25

Minäkin mietin, että tuossa voi olla myös kumppaniin kohdistuvaa väkivaltaa mukana. Puhuisin tästä asiasta ystävälle myös.

Päivämäärä:   4.1.25 16:34:23

On rääkkäystä. Tee elsu

Lähettäjä: Väpä 
Päivämäärä:   4.1.25 16:59:44

En katsoisi vierestä.

Minulla on mäyräkoira ja sekin syö enemmän.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.1.25 18:33:37

Niskavilloista kurittaminen on väärin, ruokamäärä taas riippuu koiran aktiivisuustasosta. Karvanlähtöaikaan huskyjen turkit näyttää kamalilta.

Päivämäärä:   4.1.25 18:34:39

0/5

Päivämäärä:   4.1.25 18:49:35

"Niskavilloista kurittaminen on väärin, ruokamäärä taas riippuu koiran aktiivisuustasosta. Karvanlähtöaikaan huskyjen turkit näyttää kamalilta."

Näin.

Päivämäärä:   4.1.25 19:29:14

"nyt viimeisin tieto oli se, että koira saa n 2,5dl nappulaa päivässä."

Eli siis itse et ole näitä havaintoja tehnyt, vaan tämä sinun ystäväsi? Älkää nyt hemmetti tehkö mitään ilmoituksia kuulopuheiden perusteella. Ystäväsi osaa varmaan itse tehdä sen ilmoituksen jos menee puheistaan ja näkemästään takuuseen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.1.25 20:52:04

Jospa se saanoin useamman kerran päivässä sen 2.5 desiä.? Iso koira niin miten se noin pienellä annoksella pysyy koiran näköisenä edes? Luulis menevän luukasaksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.25 20:52:47

Kiitos vastauksista.
Olen itse nähnyt kurituksen. Olen nähnyt koiran useampana kuukautena, tuskin tekee kasvanlähtöä puoli vuotta. Ystäväni ei ole koiraihminen, tokaisi vaan koiran saavan teemukillisen ruokaa joka päivä. Ihmettelinasiaa ja sanoin että tuon kokoisen koiran pitäisi syödä kyllä enemmän, niin ystäväni totesi että ei pidä.

Päivämäärä:   4.1.25 21:00:54

No onko se koira sitten laiha. Tai vanha

Päivämäärä:   4.1.25 21:03:36

Moni käyttölinjan husky on harjaantumattomien silmissä laiha.

Lähettäjä: Tuiku 
Päivämäärä:   4.1.25 21:04:23

Selvitäppä ensin mitä nappulaa se on? On esim aktiivisena koiran nappulaa, mitä ei tarvitse litrakaupalla syöttää, tuo määrä vaikuttaa ihan hyvältä.

Päivämäärä:   4.1.25 21:20:43

Meillä on sitten kovin erilaiset teemukit, mun mukit on 4dl. Kai oot varma kuin isot sillä sun kaveris miehellä on?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.25 21:46:36

Ei eläinsuojelupuolta kiinnosta koiran saama absoluuttinen ruokamäärä, vaan se, onko koira laiha, lihava vai sopiva. Jos koira on normaalipainoinen, ei ruokinnassa katsota olevan puutteita.

Ilmoituksen voi totta kai tehdä, ja fyysinen kurittaminen on eläinsuojeluasia. Kuitenkin valitettava realiteetti on, että eläinsuojelun on usein hankala päästä puuttumaan kuritusasioihin, jollei koiraa pieksetä niin, että siihen jää fyysisiä jälkiä. :/ Toki jotakuta tilanteeseen voi herättää se, että viranomainen käy puhuttamassa/kyselemässä. Väkivalta-asioista ohjataan aika usein tekemään poliisille rikosilmoituksen.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.1.25 22:11:10

"Olen nähnyt koiran useampana kuukautena, tuskin tekee kasvanlähtöä puoli vuotta"

Mun sterkatulla koiralla on ollut karvanlähtöaika nyt noin neljä vuotta putkeen. Ei ole päivää etteikö siitä sataisi karvatuppoja vaikka sitä miten harjaisi.

Se, onko nappulamäärä liian vähän vai ei riippuu ihan siitä onko se koira liian laiha vai ei.

Fyysinen kurittaminen ei tietenkään ole oikein, mutta eipä sille valvontaell mitään voi jos ei ole todisteita. Tuskin se mies valvoltaellälle myöntää että juu, turpaan vetelen koiraa aina kun huvittaa.

Voit sinä sen elsun tehdä jos haluat, mutta todennäköisesti sillä vain suututat miehen ja ystäväsi. Ei eläinsuojelu puutu kuin räikeimpiin tapauksiin kunnolla, aina ei niihinkään. Jotkut saattavat keskustelun kautta ottaa opiksi, mutta he ovat aika harvassa. Olen itsekin eräästä kasvattajasta tehnyt elsun varmaan kymmenen kertaa vuosien varrella. Tilanne paranee aina hetkeksi valvontaellin käynnin jälkeen ja lipsuu sitten taas takaisin samaan jamaan. Eikä asialle voida yhtään mitään.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   4.1.25 22:37:58

Miksi et puutu kun näet? Miksi, et puhu omistajan kanssa koiran ruokinnasta, hoidosta ja kaltoinkohtelusta?

Ja, kyllä kannattaisi myös havainnoida ystävää tarkasti. Mäiskitäänkö häntä? Saako syödä vapaasti?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.