Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä ihmisillä rahat jatkuvaan lomailuun

Lähettäjä: 90 
Päivämäärä:   3.1.25 20:21:55

Katselin kylpylämajoitusten hintoja ja esim. 2 yötä oli kylpylässä n.400 e. Monilla on vähän väliä kuvia lapista, kylpylöistä, joltain muulta vuokramökiltä ja isolla poppoolla. Kyllä se on aika paljon pois kuukauden tilistä etenkin kun menee muitakin maksuja. Tili ei ehdi täyttyä kun jo varattu seuraavaa.
.
Missä välissä ihmiset tekevät töitä kun on aina varaa lomailla? Etelänmatka nielisi jo 3000 e. Ja pelkkä matka ei riitä , koska syödäänhän siellä ravintoloissa ja shoppaillaan.
Jos tililtä lähtee yhtäkkiä 3000 e ja uusi matka on heti varattuna, mistä rahat moiseen? Itseni pitäisi olla töissä useita kuukausia, että saisi vajetta täyteen ja kuitenkin kaikki lainamaksut juoksevat samallla lailla.

Re: Mistä ihmisillä rahat jatkuvaan lomailuun

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.1.25 20:24:50

Kysy niiltä, jotka aina lomailee. Omasta piiristä en tiedä ketään, joka olisi aina lomalla.

Aikoinaan kävin paljon alennusristeilyillä, pelkän lipun ilman hyttiä sai alle kympillä ja hytinkin muutamalla. Samoja alennuslippuja ja työpaikan virkistysseteleitä voi käyttää kylpylöissä, monesta paikasta saa S-bonusta ja kortilla alennusta ja niin edelleen. Halpalennot ei ole mitään uutta nekään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.1.25 20:26:24

Just oltiin kylpylässä, kaksi aikuista ja lapsi 160 e/2 yötä. Varattiin black fridaysta. Kylpylän ja kuntosalin käyttö sisältyi hintaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.1.25 20:27:29

Ihan sanaa ihmetellyt! Mä oon työpaikassa, jossa porukka lomailee jatkuvasti! Kaukomatkoilla 1-2 viikkoa useasti vuodessa, ei edes missään kylpylöissä! Monesti tätä päivitellyt. Rouvilla hyvin varakkaat miehet, niin ei kai se ole temppu eikä mikään. Itse joudun tyytymään maksimissaan kylpylälomaan.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   3.1.25 20:27:57

Varmaan jo varanneet majoitukset, lennot ym. niin paljon ajoissa, että siinä säästää hyvällä tuurilla useita satasia.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   3.1.25 20:28:31

Ja meilläkin saattaa usein olla jo maksettuja juttuja esim kesälomalle joka taas omalta osaltaan vapauttaa sitä rahaa. En siis koe että koko ajan reissataan mutta seuraillaan tarjouksia ja hyödynnetään niitä. Viime kesänä käytiin etelässä, pari päivää huvipuistossa, hotellissa mutta nämä kaikki oli jo maksettu ennen kesälomaa eli ne suurimmat menot. Ei niin että kaikki pitäisi maksaa siinä kuussa kun lomaillaan, ei olisi rahaa ja pystyy kuitenkin jotain tekemään ja maksamaan ilman suunnitelmaakin.

Päivämäärä:   3.1.25 20:30:09

Kun varaa reissut puoli vuotta etukäteen, saa kaiken halvalla. Me lähdetään kohta isolla porukalla viikonloppureissulle kotimaassa, matkoieen, majoituksineen ja tapahtumalippuineen ei mene satanen rikki per naama.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   3.1.25 20:30:23

Ollaan kummatkin hoitoalalla miehen kanssa mutta tuo ennakointi auttaa kivasti. Ei toki varata mitään ennenkuin lomat on vahvistettu mutta viime vuonnakin lomailtiin heinäkuussa ja hyvin saatiin hyödynnettyä tarjouksia ym.
Ja joka kuukausi jää säästöön rahaa ja näillä voi sitten esim maksaa sitä etelän matkaa tai muuta.

Päivämäärä:   3.1.25 20:35:14

Toinen kysymys, miten pystyy ennakkoon varaamaan jotain, kun meillä ainakin kesän lomat vahvistetaan huhtikuussa tai toukokuussa ja sitten voikin tulla ylläri että joudut siirtämään lomaa, jos moni haluaa samaan ajankohtaan ottaa lomaa.

Miten siis voi varmuudella tietää että saa pitää lomansa kun varaa jotain?

Ja nuo tarjouksethan voi olla jonkun tunnin tarjouksia, että ei siinä ehdi soitella ja tehdä lomahakemuksia, kun se varaus on tehtävä tai hinta nousee.
Olettaako porukka vaan, että loman saa kun varaa koko heinäkuun Rooman matkalle black fridaysta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 20:36:59

No juurihan täällä oli galluppi vuoden tuloista ja tyypit vetää kahtatonnia kuussa ja puolison tonnit (joista ei kysytty) siihen päälle.
Kyllä sillä saa, jos ei muuta, niin luottoa pankista.
Ja parhaimmat säästää suosimalla kotiruoassa kausivihanneksia ja leipomalla itse leipää ja syömällä itsemetsästettyä riistaa.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   3.1.25 20:39:54

Matkustelen jatkuvasti ja mulla on rahaa koska käyn töissä, en asu yksin eikä ole lapsia.

Päivämäärä:   3.1.25 20:43:56

"Miten siis voi varmuudella tietää että saa pitää lomansa kun varaa jotain?"

Yrittäjänä saan päättää omat lomani. Miehen töiden takia varaillaan omat lomareissut vähän sesongin ulkopuolelle, esim. pidetään kesälomat elokuussa niin aina on saatu haluamamme ajat. Jos toivoo aina juhannusta ja koko heinäkuuta, niin tuskin onnistuisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 20:44:35

Siskoni käy monta kertaa vuodessa kaupunkilomilla ja siihen päälle 1-2 rantalomaa. Varaa reissut ajoissa, nyt oli elokuulle varannut niin sai edullisesti lennot ja majoituksen. Tänäkin vuonna on menossa helmi-, maalis-, touko-, heinä- ja elokuussa ulkomaille. Luultavasti vielä syksyllä ja loppuvuodesta tekee pari reissua.

On ammatiltaan sairaanhoitaja ja tekee usein listalla pitkiä päiviä, jolloin saa ylimääräisiä vapaita.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.1.25 20:48:11

No jos meillä meni 4-henkisellä perheenä ihan max. 400 euroa kuussa ruokaan ja naapuriperheellä 1000 euroa, niin sillä 7200 euron erotuksella matkustaa jo jonkin verran vuodessa. Ja kun on kaikessa muissakin raha-asioissa tarkka, niin rahaa säästyy enemmänkin.

Päivämäärä:   3.1.25 20:54:51

Sesongin ulkopuolelta voi olla vaikea varata silloin kun lapsi on kouluikäinen. Silloin loma on otettava kun koulusta lomaa ja niin on monella muullakin. Mutta ennen kaikkea en voi tietää, milloin tulee joku hyvä tarjous ja miten se sijoittuu työpaikan lomiin jotka ensin on ilmoitettava, milloin pitää ja tästä kestää vielä kuukausia, ennen kuin ne varmistetaan.
Siinä viheessa tarjous on joko viuhunut ohi tai sitten varattu riskillä.
Työnantaja voi kuitenkin aina velvoittaa loman johonkin toiseen ajankohtaan jos vaikka moni on hiihtolomavikkolla lomalla. Työpaikka ei voi olla kuitenkaan täysin autio.

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   3.1.25 20:55:12

Ollaan sijoitettu vuokramökkeihin. Käydään jokaisessa vähintään kerran vuodessa tsekkaamassa paikat/remppaamassa. Multa on moni kysynyt miten on varaa niin usein lomailla? Noh. a) ne ei ole mitään täysiä lomia, vaikka käydäänkin myös esim. laskettelemassa reissuilla. Me rempataan samoilla reissuilla eli hoidetaan yrityksen asioita.
b) vuokratuotto on ollut ihan ok, eli kämpät maksaa itseään pois. Ei se tilillä näy, koska niissä on lainarahaa kiinni, mutta ei tarvitse myöskään maksaa useita satasia/viikko kämpästä.
c) tehdään yrittäjinä töitä. Meille varsinkin kevät ja alkukesä on aikaa, kun tehdään töitä ja nukutaan, 7pv/vk. Ei siihen muuta sovi. Lopputalvi ja alkuvuosi on taas ns. kuollutta, joten voi ”lomailla” eli kiertää remppaamassa kämpät.

Päivämäärä:   3.1.25 21:00:58

Mitä olen seurannut matkailutilejä, niin priorisointi tuntuu olevan avain. Matkailuun panostetaan, mutta kaikesta muusta pihistetään. Lisäksi matkailukin tehdään budjetti edellä ja on taitoa etsiä halpoja matkoja ja majoituksia. Matkakohteissa etsitään ilmaista/hyvin vähän maksavaa tekemistä. Ruokaa tehdään itse tai tutkitaan halvat vaihtoehdot.

Monet tuntuvat olevan pätkätöissä, silloin kun hankitaan rahaa matkoja varten ollaan töissä löhes ympäri vuorokauden. Kun rahaa on kerätty tarpeeksi ei oteta heti seuraavaa työpätkää vaan matkustetaan. Myös matkakohteissa voidaan tehdä töitä. Rahaa käytetään matkustelun lisäksi sijoittamiseen. Monella tavoitteena matkustaa osingoilla myöhemmässä vaiheessa.

Päivämäärä:   3.1.25 21:01:02

Minä voin pitää lomani silloin kun haluan, ihan hyvin voisin siis tarttua ihan mihin vaan tarjouksiin. Puoliso on sairaanhoitaja, tekee paljon tuplavuoroja niin saa myös pitkiä vapaita. Lyhyet lomat siis onnistuu ihan vuorojen järjestelyllä mutta toki kesälomien aikaan siinä on muutama muukin muuttuja.

Noin pääsääntöisesti ollaan tehty edullisia lomia, tänä vuonna oltiin pääsiäinen Latviassa, sinne mentiin omalla autolla niin ei tarvinnut kytätä lentoja. Kesälomalla oltiin (vuokra) retkeilyautolla viikko Norjassa, syyslomalla kylpylässä Pärnussa, tämäkin omalla autolla, kylpylähotelli oli 100€/yö. Ensi kesälle on suunnitteilla junareissu itä-Eurooppaan, junaliput tulevat myyntiin 30-60 vrk ennen matkustusaikaa, joten huhtikuussa varmistuvat puolison lomat eivät ole ongelma.

Lähettäjä: 111 
Päivämäärä:   3.1.25 21:08:44

Aika monella (minä mukaan lukien) on työ, jossa loman saa pitää heinäkuussa. Mahdollista on myös esim. viikon loman pitäminen ihan milloin tahansa (kunhan on lomapäiviä jemmassa) ihan vain ilmoittamalla. Minä ainakin teen yksin tiettyjä tehtäviä töissä. Minulla ei ole tuuraajia eikä sijaisia, jos olen pois yhtään mistään syystä. Eli itse kyllä tiedän oikein hyvin milloin voin lomia pitää. Pystyisin myös työskentelemään etänä esim. kuukauden verran, jos haluaisin pidemmäksi aikaa mennä reissuun. Mielummin kuitenkin pidän loman lomana. En halua maksaa siitä, että saan tehdä töitä jossain hotellihuoneessa tai vuokramökissä.

"Ja nuo tarjouksethan voi olla jonkun tunnin tarjouksia, että ei siinä ehdi soitella ja tehdä lomahakemuksia, kun se varaus on tehtävä tai hinta nousee.
Olettaako porukka vaan, että loman saa kun varaa koko heinäkuun Rooman matkalle black fridaysta?"

Lähettäjä: Hildur 
Päivämäärä:   3.1.25 21:16:43

Me emme matkustele joka loma mitenkään kalliisti esim nyt jos vuoden reissuja miettii niin olemme olleet syyslomalla saksassa, loppukesästä viikko Riikassa ja alkukesästä Italiassa. Tulevana talvilomana pari yötä lähellä olevassa kylpylässä. Eli käydään kyllä lomilla jossain, mutta emme missään kalliissa lomakohteissa tai 5* hotelleissa.

Ulkomaan matkat katsotaan niin, että mikä kiinostaa ja mihin on halvat lennot ja hotellikin edullisemmasta päästä kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Kylpylän varasin kun on kiva tehdä jotain spesiaalia lapsen loman aikana ja oli edulliset hinnat.

Me emme ole kovin hyväpalkkaisissa töissä, mutta säästämme varmaan useisiin muihin perheisiin verrattuna kun meillä ei ole kuin yksi lapsi, emme tarvitse autoa ja joukkoliikennettäkin vain muutamia kertoja viikoissa. Harrastuksia emme ole valinneet hintojen mukaan vaan kaikki harrastavat sitä mitä haluavat, mutta nekin ovat aika kohtuu hintaisia.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.1.25 21:27:02

-, Kerro sille sun siskolle, että tuollaiset määrät lomia lentäen on täysin kohtuuttomia ilmastonmuutoksen aikana yhdelle ihmiselle. Muutenkin aika moni voisi katsella peilin suuntaan (enkä ole kokonaan lentämistä kieltämässä keneltäkään), mutta jos saman tyypin pitää lentää lomalle kuusi kertaa vuodessa, on jotain pahasti pielessä.

Kannattaa pikkaisen perehtyä maailman tilaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.1.25 21:28:59

En lomaile jatkuvasti, mutta sitäkin kalliimmin, jos vaivaudun reissuun, eli samalla rahalla voisin lomailla useastikin tinkimällä laatutasosta.

Ei ole lapsia
Ei ole lemmikeitä
Ei ole autoa
Ei ole kalliita harrastuksia
Ei ole päihderiippuvuuksia
Asunto on edullinen ja jo velaton.

Lomaa saa yleensä aika hyvin haluamaansa aikaan, jos ottaa max. viikon kerrallaan ja lomakaudella, mutta epäsuosittuun aikaan, esim. heti kesäkuun alussa tai elo-syyskuun vaihteessa. Ulkomailla on kesäkuun alussa usein vielä siedettävät lämpötilat alueilla, mihin en heinä-elokuussa edes menisi helteiden vuoksi ja Suomessa taas yleensä aivan hyvää säätä vielä elokuun lopussa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.1.25 21:34:36

Olen juuri tämä aloittajan ajattelema, 2.5 kk ulkomailla joka vuosi.Mitä haluat tietää?

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   3.1.25 21:37:02

- Lapset jo omillaan.
- Lainat maksettu.
- Puoliso ei tykkää matkustella, joten jää mielellään aina kotimieheksi eläimiä hoitamaan kun mummo reissaa.
- Kyttään matkoista tarjouksia
- Matkustan sesongin ulkopuolella

Päivämäärä:   3.1.25 21:41:18

Paljonko ällön lomailut maksaa vuodessa, mikä on hiilijalanjälki?

Päivämäärä:   3.1.25 21:59:12

"mutta jos saman tyypin pitää lentää lomalle kuusi kertaa vuodessa, on jotain pahasti pielessä"

Mä taas ajattelen, että jos ihmisen pitää omistaa koiria ja hevosia ja niiden takia hankkia isompi auto (tai auto ylipäätään) ja kuskata niitä eläimiä ympäriinsä oman harrastuksen takia, on ihmisessä jotain vialla.

MUTTA meitä on moneksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.1.25 22:03:24

Jos ei olisi hevosia, niin minäkin lomailisin jatkuvasti. Eli sanoisin, että tämä on valintakysymys.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.1.25 22:21:57

Suomalaisen keskipalkka on jossain 3000€+ tienoilla. Jos on kaksi töissä käyvää aikuista ja elinkustannukset on kohtuulliset, kyllä siitä helposti pystyy säästämään lomamatkoihin. Pitkälti kyse on valinnoista: haluaako harrastaa kalliita lajeja, onko lemmikeitä, kuinka paljon menee rahaa ruokaan, missä asuu….

Päivämäärä:   3.1.25 22:24:07

Kannattaa ihan jokaisen tehdä sitra.fi sivuilla elämäntapatesti.

Juu, mulla on yksi koira, jota kuljetan perheen täyssähköautolla, en harrastuksiin, mutta kauemmas metsään kyllä joskus. Auto on sen kokoinen kuin meillä olisi muutenkin.

Lennän itsekin ehkä kerran kahdessa vuodessa. Ja tunnen siitä huonoa omaatuntoa. Mutta en todellakaan ymmärrä aikuista ihmistä, joka ei edelleenkään tee mitään maapallon eteen. Tai kuittaa monet lentomatkat sillä, että ei ole koiraa. Eivät ole ihan verrattavissa, vaikka lemmikit toki lisää hiilijalanjälkeä.

Lähettäjä: Ploplo 
Päivämäärä:   3.1.25 22:34:22

Joku sanoi että yrittäjänä voi omat loma-ajat valita, no me nimenomaan ei juuri tämän vuoksi voida valita ihan mitä vaan.
Työntekijät pitää päästää lomalle sesonkina, jolloin itse on oltava sitten töissä.
Tavallaan voi valita, jos jää joku väli kesäkuukausina mitä kaikki muut ei halua :D

Päivämäärä:   3.1.25 22:47:09

"Lennän itsekin ehkä kerran kahdessa vuodessa. Ja tunnen siitä huonoa omaatuntoa."

En edes ymmärrä. Ne lentokoneet lentää silti vaikka mä tai sä ei oltais kyydissä.

Päivämäärä:   3.1.25 22:47:37

Jätä harrastukset ja vaateostokset, niin löydät rahaa varmasti, vaikka isompaankin lomailuun. Tyhmäähän se on.

Päivämäärä:   3.1.25 22:49:58

”En edes ymmärrä. Ne lentokoneet lentää silti vaikka mä tai sä ei oltais kyydissä.”

Sanotko myös vegaanille, että ei se eläimiä pelasta vaikka jätät lihat hyllyyn?

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   3.1.25 23:07:44

” En edes ymmärrä. Ne lentokoneet lentää silti vaikka mä tai sä ei oltais kyydissä.”

Kai tää on trolli? :D
Lentokoneet lentää, jos niille on kysyntää. Eli jokainen matkustaja kannustaa lentoyhtiöitä. Jos asiakkaat vähenee, lennotkin vähenee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.1.25 23:19:40

No minun tutuissani on vain yksinkertaisesti rikkaita ihmisiä. Vanhemmat selkeästi hyväpalkkaisissa töissä vailla tyttömyyshistoriaa. Ei mikään ongelma, että asuvat uusissa omakotitaloissa, lapset harrastavat kalliita lajeja ja käydään koko perhe useasti reissussa. Jne.

Itse en kuulu tähän porukkaan varallisesti ja valitettavasti olen myös vähän tipahtanut kyydistä, kun en voi osallistua kaikkeen ja vastavuoroisesti järjestää kutsuja ym.

Lähettäjä: Heppatyttö 
Päivämäärä:   3.1.25 23:20:40

Lomaosake. Sillä matkustan halvalla tiettyihin kohteisiin ja sitä käytetään hullun lailla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   3.1.25 23:34:17

Siskolla lapset jo omillaan, tekee paljon ylityövuoroja joista usein vielä hälytysrahat päälle. Omakotitalosta makselevat vielä lainaa mutta ei mitään sen isompia rahareikiä. Kulkee työmatkat ym pääasiassa pyörällä, autoilee vain jos oikeaa tarvetta on.

Käy pari kertaa vuodessa lapissa vakimökillä, kerran tai kaksi ulkomailla. Varaavat ajoissa, eivät ota all inclusive matkoja ja majoittuvat huoneistohotelleissa tai muissa edullisemmissa paikoissa, joissa tekevät ruuat enimmäkseen itse. Eivät harrasta shoppailua sen kummemmin koti- kuin ulkomaillakaan. Vähemmän nuo niiden lomareissut vuodessa kustantaa kuin mun hevosenpito.

Lähettäjä: Sinkku 
Päivämäärä:   3.1.25 23:59:00

Ennen kuin ostin hevosen, kävin 3:lla ulkomaanmatkalla vuodessa. Asuin yksin ja lyhensin asuntolainaa.

Palkka oli bruttona 2100e, mutta siitä jäi hyvin säästöön. Oli erikseen lomatili ja pahanpäivänvaratili. Lomatilin säästöillä reissasin.

Työ oli sellainen, että sain lomailla ”koska vaan”, kunhan tietyt työtehtävät tein ajoissa. Oli helppo suunnitella lomat.

Nykyään on oma hevonen, palkka 3000e bruttona ja työ sellainen, että 2 viikon loma putkeen on vaikea järjestää. Lomatili on muuttunut hevosen tiliksi, ennen lomaan käytetyillä rahoilla maksellaan nyt hevosen ell.laskuja ja muita ylimääräisiä kuluja.

Parin vuoden päästä on asuntolaina maksettu. Sitten riittäisi rahaa lomailuun, mutta hevosen takia ei voi reissuun lähteä.

Päivämäärä:   4.1.25 00:10:39

"Sanotko myös vegaanille, että ei se eläimiä pelasta vaikka jätät lihat hyllyyn"

En sano, mutta aikalailla noinhan se menee. Pidän kumminkin normielämässä mölyt mahassani. Jokainen hankkii tselleen hyvää omaatuntoa ja hyvää mieltä valitsemillaan tavoilla.

"Lentokoneet lentää, jos niille on kysyntää"

Paitsi Suomessa valtion tukemat maakuntalennot joilla kukaan ei edes lennä. Varmaan sama meininki muuallakin maailmassa. Lennetään mielummin ne joille on kysyntää ja jätetään pois suurimmaksi osaksi tyhjillään olevat. Siinä mun maailmanpelastusajatus jolloin ei tarvitse tinkiä omasta mukavuudesta :D

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   4.1.25 01:01:35

"Lähettäjä: X
Päivämäärä: 3.1.25 22:03:24

Jos ei olisi hevosia, niin minäkin lomailisin jatkuvasti. Eli sanoisin, että tämä on valintakysymys."

Tämä:D! Itsellä oli hevosia 20 vuotta. Nykyisin koiria ja kissoja. Hevos- ja koiraharrastusten vuoksi ostin talon maalta. Pakko olla oma auto, miel. uudehko, jotta pääsee luoettavasti kulkemaan. En mä sinänsä ihmettele, että sellaisella työkaverilla on varaa matkustella joka asuu taajamassa, ei eläimiä eikä välttämättä tarvitse autoakaan tai ajaa jollain vanhalla rutkulla...Kaiken lisäksi eläimille pitää hankkia loman ajaksi hoitaja.

Päivämäärä:   4.1.25 06:24:31

. , paljonko on sinun hiilijalanjälkesi? Minulla ei ole autoa, ei lapsia, en syö lihaa juurikaan. Oletan, että sinulla on ja syöt lihaa. Jos olen kerrallaan kuukauden jossain, niin onko tämä sinulta pois? Sairauteni takia en voi olla Suomessa koko talvea.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.1.25 06:53:35

Ei sekään vielä mitään, ne piirtää keillä on liitua, sehän on selvä. Mutta se että on rahaa jatkuvaan lomailuun sekä muuhun vastaavaan tuhlailevaan elämään JA heti seuraavana päivänä ollaan kuitenkin itku kurkussa vääntämässä topaa sekä tänne että kaikille muille keskustelupalstoille siitä miten on niiiin köyhää ja kurjaa eikä rahat meinaa riittää mihinkään jaada jaada jaada, niin se se vasta...

Päivämäärä:   4.1.25 07:08:23

huoh, se on sitten eri homma, jos rällätään rahat ja itketään päälle. Tosin varsin moni elää yli varojensa muutoinkin - käytetään rahaa holtittomasti peruselämään ja sitten harmittaa, kun ei olekaan varaa muuhun. Oma tapani on tehdä töitä paljon ja sitten on varaa kaikkeen mukavaan. Lisäksi tarkkailen mm lentojen hintoja yms, monesti niitä saa ihan jokusella kympilläkin.

Eräs ystäväni on elänyt samalla mentaliteetilla ja saa ihan järjettömästi paskaa niskaan tämän takia. Kuvitellaan, että hällä on joku sugar daddy maksamassa ja ties mitä, vaikka ihan hän itse elää niin halvasti kuin voi ja toteuttaa omia juttujaan.

Moni ei tunnu edes ymmärtävän, että pienistä kuluista kasvaa vuositasolla isoja summia. Kun ei ole netflixejä, bookbeateja, lehtitilauksia, maksullisia harrastuksia, polta tupakkaa, juo alkoholia, juo kahvia, syö lihaa, omista autoa, shoppaile jnejne, niin kummasti sitä rahaa jää pienilläkin tuloilla.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   4.1.25 07:28:23

Ei nyt olla niitä paljon matkustavia mutta tarkat matkustus päivät tarkentuu halvempien lentojen päiville, joskus kenttäkin, Euroopassa ainakin halpaa ja nopeaa matkustaa loppumatka vaikka junalla jos toiselle kentälle paremmat tarjoukset. Asunnot airbnb kautta, ruuat aikalailla tehdään itse mihin ei edes mene niin paljon rahaa kun samaan Suomessa koska kaikkialla on halvempaa kun Suomessa. Ja lomareissujen aikaan taas säästöä tulee kun ei ajele kotona autolla eikä käytä sähköä/vettä

Päivämäärä:   4.1.25 07:39:06

Jos arjen kulut ovat maltilliset ja ne jaetaan puolison kanssa, tulot keskimääräistä suuremmat mutta eivät valtavat kuitenkaan, ei lapsia eikä lemmikkejä, niin kyllä rahaa saa säästettyä reissaamiseen vaikka olisi kalliita harrastuksia ja auto. Joka päivä kun miettii kulutustaan niin pystyy satsaamaan siihen mitä haluaa tehdä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   4.1.25 07:55:23

Olisi mullakin varaa lomailla, jos mulla ei olisi hevosia. Heiniin on mennyt tänä talvena 1600 e, kuiviketta ja rehua saa ostaa vähän väliä, just meni 300 e eläinlääkäriin jne jne.

Lähettäjä: Hmm... 
Päivämäärä:   4.1.25 08:08:26

Viimeksi kun oltiin kylpylässä oli se miehen työnantajan lahja. En oo vielä 3000 saanu johonkin perus Kreikan matkaan menemään. Ja sehän on omia valintoja mihin rahat käyttää. Meillä ei ole maksullisia harrastuksia, ei lapsia, ei hevosia. Vain yksi koira. Ei käydä baareissa yms. Ei ylisuurta asuntolainaa, tällä hetkellä lyhennys alle 400 e kk. Että hyvin riittää rahat matkusteluun.

Päivämäärä:   4.1.25 08:10:12

No mulla on hevosia ja silti lomailen useamman kerran vuodessa ulkomailla. Mutta ei ole lapsia joten ei mene rahaa niihin. Eikä myöskään ole miestä joka kaiken maksaisi vaan ihan omasta pussista menee joka penni niin lomailuun kuin hevosten ylläpitoon. Elämä on valintoja.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   4.1.25 08:43:21

Mulla on muutama kaveri jotka pihistelee arjessa pystyäkseen lomailemaan. Tekevät tuplavuoroja ja työkavereille vuoroja "sisään". Elämä on valintoja kuten edellä moni on sanonutkin. Joku kuten minä käyttää rahat hevosiin. Yksi tuttu teki nuorempana huhtikuusta lokakuulle töitä käytännössä kellon ympäri ja vietti sitten talven "lomaillen" lumilautailun merkeissä.

Päivämäärä:   4.1.25 08:54:01

"Paitsi Suomessa valtion tukemat maakuntalennot joilla kukaan ei edes lennä."

-nekin lentää ihan syystä ja tarpeeseen pohjautuvilla aikatauluilla, ei niitä koneita tyhjänä edestakaisin siirrellä. Maakuntalentoja on tarpeen tukea taloudellisesti, koska tukemattomana hinnat kohoaa niin korkeaksi, ettei lennetä edes tarpeeseen, eikä mahdollisuutta sitten enää ole, kun sille olisi taas kysyntää. Liittyy korona-ajan totaaliseen matkustusstoppiin ja liike-elämän tarpeisiin. Ilman sitä liike-elämää valtion taloudella menisi vielä aika paljon huonommin. Valtion tasolla on tehty paljon päätöksiä, jotka on johtaneet nyt lentoyhteyksillä tuettujen kaupunkien vaikeaan tilanteeseen, ihan kohtuullista edes vähän kompensoida aiheutettua tilannetta.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   4.1.25 10:38:14

Me ei juurikaan lomailla, mutta tuohon miten joku pystyy lomailemaan niin usein niin itse pystyisin lähtemään töiden puolesta reissuun joka kolmas viikko.
Teollisuudessa kun tekee keskeytymätöntä vuorotyötä niin vapaat on usein pitkät.
Itselläkään kyseessä ei ole osa-aika työ vaan ihan kokoaikaiseksi luokiteltava ja sen mukaan saan palkkaa.
Meillä on kaksi viikkoa töitä(joukossa 12h päiviä) ja sitten on aina 7päivää vapaata.
Laivojen henkilökunta tekee taas usein töitä syklillä 7töitä ja 7vapaata(ainakin joskus tekivät kun kaverini työskenteli laivalla)
Eli on paljonkin aloja jotka eivät tarvitse erikseen lomia, että voivat reissata. Vapaat on niin pitkät että ehtii reissuun.

Päivämäärä:   4.1.25 10:44:06

Ennen meni 600€/kk hevoseen. Nyt voi käyttää sen rahan johonkin muuhun. Tonnin kylpyläloma pari kertaa vuodessa ei tunnu missään, mutta toiset sitä kauhistelee. Minulla brutto 3000€/kk, puoliso yrittäjä, kk tulot vaihtelee mutta keskiarvo n. 2500€.

Päivämäärä:   4.1.25 11:53:04

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 4.1.25 06:24:31

. , paljonko on sinun hiilijalanjälkesi? Minulla ei ole autoa, ei lapsia, en syö lihaa juurikaan. Oletan, että sinulla on ja syöt lihaa. Jos olen kerrallaan kuukauden jossain, niin onko tämä sinulta pois? Sairauteni takia en voi olla Suomessa koko talvea."

Nyyt suuta soikeammalle neiti. Minulla on auto, ajan silla kerran viikossa kauppaan 2-25km Minulla on 100% invaliditeetti, jos ajaísin taksilla olisi kilometrit paljon suuremmat kun taksi tulisi kenties kymmenien kilometrien päästä, ajaisi saman kun minä ja palaisi takaisin. Minulla on taksikortti kylläkin. Lapsia ei ole, lihaa syön vähän, joten älä luule tietäväsi kun et tiedä. Sinä lennät 10km korkeudessa tuhansia kilometrejä vuodessa moralisoiden muita, ymmärrätkö lentoliikenteen päästöjen haitallisuuden maan pinnalla tehtyihin päästöihin, 10km korkeudessa hiilidioksidi lämmittää ilmakehää eri tavalla kun maan pinnalla. Turismilla on myös muita päästöjä, lisäksi kannat rahasi muihin maihin haitaten suomalaista taloutta. En tiennyt että nuppivika vaatii maasta poistumista.

Päivämäärä:   4.1.25 12:31:40

No minä en matkustele, mutta hevosiin laittamillani rahoilla matkustaisin ulkomaille vaikka joka kuukausi. Samoin lomat voin käytännössä pitää koska haluan, koska poissaollessani kukaan ei tee töitäni, ne odottavat töihin paluutani.

Päivämäärä:   4.1.25 12:52:05

. , kummasti minun matkani tuntuvat sinua haittaavan. :D

Lähettäjä: Keksikäs 
Päivämäärä:   4.1.25 19:37:27

Itselläni on pienehkö palkka, mutta tarkoituksella mahdollisimman pienet menot.

Elämä on valintoja ja matematiikkaa.

Lähettäjä: Wela 
Päivämäärä:   5.1.25 00:29:04

Ei ole lapsia niin on varaa matkustella. Jos olis tehty lapset, ei voitais matkustella niin usein koska lapsiin kuluu niin paljon rahaa.

Päivämäärä:   5.1.25 01:05:47

Teen esihenkilötyötä ja voin lomailla koska tahansa kunhan talousarvio valmistuu ajallaan syksyllä. Lomia toki se 6 viikkoa vuodessa. En pihistele mutta rahaa ei asumisen lisäksi mene kuin koiraan joten 2500 euron nettopalkasta jää sen verran käteen että kyllä sillä hyvin 3-5 ulkomaanmatkaa vuodessa tekee ja jokunen kotimaanmatka päälle.

Päivämäärä:   5.1.25 01:14:19

Mulla palkka 11 000e ja puolisolla 6000e. Noin 10 000 jää yhteensä käteen kuussa
Ei ole ongelma matkustella tai pitää hevosia.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   5.1.25 09:43:28

Ihmisten rahat tulee työstä tai jostain muusta lähteestä, monella mahdollisuus tehdä etänä töitä tai kerryttää vapaita, osalle palkaton vapaa on taloudellisesti mahdollista.
Itselläni oli joskus nuori työkaveri jonka miesystävä oli erittäin varakas joten matkustelivat paljon ja tytsy oli palkattomalla lomien ajan.
Itse olen ollut useamman lapsen yh aiemmin ja olimme joka vuosi 1-2 kertaa ulkomailla. Lisäksi kävin aina yhden reissun yksin. Kotimaassa kävimme reissuissa kesälomalla.
Tuloni ovat olleet hyvät, lisäksi olen ripeästi maksanut asuntolainan pois, tehnyt hyviä sijoituksia jne. Tällä tavalla olen mahdollistanut yh perheessä matkustelut, kalliit harrastukset (jääkiekko, omat hevoset).

Lähettäjä: Vbbbb 
Päivämäärä:   5.1.25 09:49:43

Meidän nelihenkinen perhe lomailee kerran vuodessa pariksi viikoksi etelään, useimmiten kaukolomalle ja talvella pari viikon pohjoisen laskettelureissua.
Perheemme nettotulot kuukaudessa 10t joten tämä kaiketi mahdollistaa reissailun.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   5.1.25 10:04:36

eikös kaikki työssäkäyvät saa sellaisen kuin lomarahan? sillä nyt viimeistään voi matkustella, jos ei saa yhtään säästöön.
tai sitten käy pienemmillä lomasilla, se raha riittää useaan sellaiseen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.1.25 10:57:15

Mä taas en oikein tajua jos ihan normitöissä käyvällä ei ole varaa matkustaa (kaikki eivät halua, mutta tässä on nyt kyse siitä että ei olisi varaa).

Itse oon matkustellut kerran vuodessa pidemmän reissun, esim. 4-5 viikkoa. Näille tullut hintaa 1600-4800e.

Esimerkiksi tuo 5vk matka 1600e ei mun mielestä pitäis olla vuodessa matkusteluun kovin mahdoton ajatus? Ja ei, minulla ei ole ketään elättäjää tai puolisoa ylipäätään.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   5.1.25 11:10:43

Elämä on valintoja. Normipalkallakin ~3000e voi tehdä kaikenlaista, varsinkin jos asuu yhdessä puolison kanssa. Monella on myös paljon parempi palkka. Yksi valitsee laittaa rahansa asumismukavuuteen, toinen hevoseen, joku kalliiseen autoon, joku useaan lapseen tai koiriin, joku muihin kalliisiin harrastuksiin, joku kesämökkiin ja joku siihen matkusteluun. Mitä isommat tulot on, sitä enemmän voi tästä listasta poimia asioita, mutta suurimmalla osalla työssäkäyvistä on varaa ainakin johonkin näistä.

Päivämäärä:   5.1.25 12:25:04

"Elämä on valintoja. Normipalkallakin ~3000e voi tehdä kaikenlaista, varsinkin jos asuu yhdessä puolison kanssa. Monella on myös paljon parempi palkka. Yksi valitsee laittaa rahansa asumismukavuuteen, toinen hevoseen, joku kalliiseen autoon, joku useaan lapseen tai koiriin, joku muihin kalliisiin harrastuksiin, joku kesämökkiin ja joku siihen matkusteluun. Mitä isommat tulot on, sitä enemmän voi tästä listasta poimia asioita, mutta suurimmalla osalla työssäkäyvistä on varaa ainakin johonkin näistä."

Just näin. Mä oon melko matalapalkkainen mutta pidän silti omakotitaloa yksin. Ja matkustelen joka vuosi. Se mitä ei sitten kaikki tiedä, niin on esim. Talon sisälämpötila +10-+16c, en osta käytännössä koskaan mitään uutena, mitään osamaksuja ei ole mihinkään paitsi talolaina ja toki ei lemmikkejä tai lapsia.

Mut kun on helppo huudella et aijaa oot varmaan jostain vaan saanu sit rahaa =)

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   5.1.25 12:38:37

Moni luulee, että tekemäni matkat ovat kalliita -oikeasti olen todellinen velho hyödyntämään kaikki tarjoukset.

Lisäksi monelta unohtuu, että teen jatkuvasti lisätöitä pitkin kuukautta. Ja olen kiltti, avulias ja ystävällien mistä joskus työelämässä saa esim. lahjakortteja.

Kun on joku isompi reissu tulossa, ajoitan "ison" maksun sellaiselle kuulle, jossa on esim. veronpalautukset, lomarahat tms.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.1.25 13:06:19

"
Mä taas en oikein tajua jos ihan normitöissä käyvällä ei ole varaa matkustaa (kaikki eivät halua, mutta tässä on nyt kyse siitä että ei olisi varaa)."

Mä sain just toisessa ketjussa kuulla, ettei reilu 2500€ netolla ja 800-900€ käyttörahoilla voi pärjätä hyvin vaan pitää koko ajan laskea euroja. Tuo 800-900€ jää siis käyttöön kun palkasta on maksettu hevosen kulut ja asumiseen liittyvät. Mulla tuo raha riittää myös matkusteluun helposti, hevosesta huolimatta. 2024 tein 2 kotimaan reissua (pidennetty viikonloppu), yhden Tallinnan ja yhden ruotsin risteilyn, olin vajaan viikon Prahassa ja Espanjassa ensin vajaa 3 viikkoa ja toisella kerralla viikon. Näistä työnantaja maksoi tuon ruotsin reissun pääosin, loput rahoitin säästöillä, joita kertyy vuoden mittaan jokunen tonni, ja lomarahoilla.

Hintojen vertailu ja tarjousten bongailu on avain siihen, että riittää rahaa myös matkustella.

Päivämäärä:   5.1.25 13:32:04

"Esimerkiksi tuo 5vk matka 1600e ei mun mielestä pitäis olla vuodessa matkusteluun kovin mahdoton ajatus?"

Tää just on normityössäkäyvälle mahdoton ajatus.

Päivämäärä:   5.1.25 13:43:42

""Esimerkiksi tuo 5vk matka 1600e ei mun mielestä pitäis olla vuodessa matkusteluun kovin mahdoton ajatus?"

Tää just on normityössäkäyvälle mahdoton ajatus."

-Normityössä käyvälle on mahdoton ajatus lähinnä matkustaa ja majoittua yli kuukausi niin kuppaisesti kuin 45e/vrk on mahdollista saada. Matkustelu on ilmeisesti polkupyöräilyä, patikointia ja laavussa yöpymistä 5vk?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.1.25 13:52:23

"Tää just on normityössäkäyvälle mahdoton ajatus."

Mikä siinä niin mahdotonta on? Itselläni menee hevosenpitoon noin 10 000 € per vuosi. Sillä rahallahan tekisi jo montakin pidempääkin lomamatkaa, mutta itse valitsen käyttää ne rahat hevoseen. Olen ihan tavallinen työtä tekevä ihminen, pienyrittäjä ei mitenkään kovin hyvin tuottavalla alalla, asun yksin kokonaan lainarahalla ostetussa kerrostaloasunnossa pk-seudulla, ei perintöä tms. Hevosta lukuun ottamatta elän muuten hyvin vaatimattomasti. Jos minulla on varaa pitää hevosta täysihoidossa, en ymmärrä, miten jollakulla suunnilleen samanlaisessa elämäntilanteessa olevalla ja ja suunnilleen saman verran ansaitsevalla keskituoisella ei muka olisi varaa matkusteluun. Toki se on sitten ihan oma valinta, jos esim. asuu kalliisti, vaihtaa auton uuteen aina parin vuoden välein, ostelee koko ajan jotain kalliita puhelimia ja muuta elektroniikkaa, tupakoi, laitattaa jatkuvasti kynsiä ja ripsiä tms.

Lähettäjä: Matkailija 
Päivämäärä:   5.1.25 13:56:45

Olin syksyllä ex tempore Italiassa 10 päivää. Lennot Hki-Milano-Hki yhteensä 93€ laukkuineen, majotukset per paikka max. 60€/yö. Mutta mä en tarviikaa opasta pitämää kädestä kiinni, kaikkea valmiiksi järjestettynä retkiä myöten ja samaa kulunutta hotelliaamiaista. Matkailu ulkomaille on itseasiassa halvempaa, ku Suomessa.

Päivämäärä:   5.1.25 14:04:37

Jotkut on täysiä tolvanoita ja käyttää rahaa turhuuteen, on ylisuuret lainat ja lainalla ostetut liian kalliit autot jne. Sitten valittavat kun joku käyttää rahansa fiksummin ja on varaa vaikka matkailuun.

Päivämäärä:   5.1.25 14:39:15

"Mikä siinä niin mahdotonta on?"

Se 5vk matka. Ei kellään mormiduunarilla ole sellaisia lomia/vapaita yhteen pötköön.

Hyvä tapa säästää matkakuluissa on tuo että on pidemmällä lomalla kerrallaan jolloin lentoihin menee suhteessa vähemmän rahaa, mutta ei kaikki voi olla töistä kerralla niin paljoa pois.
Itte lennän usein ja kalliisti kun reissujen pituudet vain 5 - 10 vrk. Käyn ulkomailla suunnilleen 10 kertaa vuodessa. Rahaa on enemmän kuin aikaa :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.1.25 14:51:42

Mä olin marraskuussa 4 viikkoa Kreikassa. Tein sadoilla lyhennettyä 3 pv työviikkoa, joten lomia ei kulunut ollenkaan, mutta sain aurinkoa ja pidennettyjä viikonloppuja silloin kun Suomessa oli pimeys pahimmillaan. Kustannus lennoille ja majoitukselle oli pikkusen päälle 1000€. Edellisenä vuonna tein saman Espanjassa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   5.1.25 14:53:04

"Normityössä käyvälle on mahdoton ajatus lähinnä matkustaa ja majoittua yli kuukausi niin kuppaisesti kuin 45e/vrk on mahdollista saada."

Tuo on ihan normihinta täysin kelvollisesta pikku hotellista tai ihan mukavasta air bnb-asunnosta esimerkiksi Baltiassa ja Puolassa.

Toki jos oma asenneilmasto on se että mikä tahansa isoa hienoa ketjuhotellia alhaisempi on "kuppaista asumista" joka on "normityössä käyvälle täysin mahdoton ajatus", niin sitten.

Päivämäärä:   5.1.25 15:00:34

"Lennot Hki-Milano-Hki yhteensä 93€ laukkuineen, majotukset per paikka max. 60€/yö. Mutta mä en tarviikaa opasta pitämää kädestä kiinni, kaikkea valmiiksi järjestettynä retkiä myöten ja samaa kulunutta hotelliaamiaista."

-Joo ja tuollakin hintatasolla 5viikkoa olisi maksanut 2193e lentoineen. Jos olet yöpynyt useammassa eri paikassa, olet todennäköisesti maksanut lisäksi liikkumisesta näiden paikkojen välillä ja olet maksanut lisäksi jotain sisäänpääsymaksuja ymv. Eikä Italiankaan hintataso niin edullinen ole etteikö 60e/yö olisi aika halvan oloinen myös laatutasoltaan. Sikäli tuo M:n esimerkki 5vk 1600e kuulostaa aika epämukavalta reissulta. Ei minullakaan ole koskaan opasta pitämässä kädestä tai valmiiksi järjestettyjä retkiä, mutta hyvissä hotelleissa myös aamiaiset on yleensä sen verran hyviä, että helppoudesta haluaakin maksaa joka aamuisen aamiaispaikan etsimisen sijaan. Maksaa se aamupala siellä kahvilassakin jotain.

Päivämäärä:   5.1.25 15:50:10

En kokenut Thaimaassa asuvani missään läävässä, oli uima-altaat, keskeinen sijainti ja hintaa 20 e yö. Eri maissa hintataso voi vaihdella paljonkin ja silti fasiliteetit eivät oleellisesti muutu.

Päivämäärä:   5.1.25 16:48:49

Joo, mutta noihin hintatasoltaan huomattavan edullisiin kaukokohteisiin maksaa lennot sitten yleensä vähän enemmän kuin eurooppaan ja jotain tarvitsee luultavasti maksaa 5vk aikana myös muusta kuin vain majoituksesta ja matkasta.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   5.1.25 17:50:08

On varaa matkusteluun ja kivoihin harrastuksiin. Asutaan miehen kanssa yhdessä, ei lapsia.

Työkaverilla on vähän parempi palkka mutta on kolmen lapsen yh. Usein hän valittaa katkerana, miten ei ole koskaan varaa mihinkään, hänellä kuluvat kaikki rahat niihin lapsiinsa.

Jos haluaa matkustella ja huvitella, ei kannata lisääntyä!

Päivämäärä:   5.1.25 17:50:15

N, monissa Kaakkois-Aasian kohteissa ruoka yms on niin halpaa, että lento on läytännlssä ainoa suuri kulu, mitä maksat. Olutpullo 0.30 e, nuudelikeitto 1.5 e. Aasiaankin voi saada ihan kohtuullisen halpoja lentoja - juuri oli Phukettiin alle 500 e lennot tarjouksessa.

Kuten täälläkin muutama sanoi, hintojen tarkkailu ja käsitys siitä, mikä on halpa hinta lennosta x ja se, ettei ole ennalta määriteltyä ajankohtaa ovat ne asiat, joissa säästää. Olen itse hoitanut asiani niin, että vapaata saan aina, kun haluan. Kunhan vaan ennakkoon mainitsen, että ajalle x vapaata. Kaikille tämä ei ole mahdollista, mutta monilla eri tavoilla voi vaikuttaa näihin. Kausityö on myös yksi tapa - tee töitä PALJON aikamäärä x, lomaile lopun aikaa. Käsittääkseni esimerkiksi asfalttitöissä tämä ei ole mitenkään poikkeavaa.

Päivämäärä:   5.1.25 18:11:54

Veikkaan huumekauppaa.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   5.1.25 19:22:15

Vastaus otsikon kysymykseen; käymällä töissä on varaa myös matkustella.

Me kävimme viime vuonna muistaakseni viisi kertaa kylpylässä, 2-4 yötä kerrallaan.
Ja elokuussa olimme kaksi viikkoa Italiassa.

Ja ihan työtä tekemällä. Velkaa ei ole yhtään, mistään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.1.25 19:23:32

Viime vuoden aikana meidän lapsiperhe teki neljä ulkomaanmatkaa ja minä vielä ilman perhettä (muiden ihmisten kanssa) yhden. Kotimaanmatkoja oli myös useita, en edes muista kaikkia. Yhteensä olin vuonna 2024 noin kaksi kuukautta matkoilla pois kotoa. Noin 1,5kk tästä olimme koko perhe yhdessä matkoilla. Emme ole hyvätuloisia, itseasiassa perheemme tulot jäävät matalatuloisen ja keskituloisen rajoille, viime vuoden tarkkoja tuloja ei ole vielä vahvistettu verotuksessa niin en nyt tiedä, kumpaan luokkaan viime vuoden tulot kallistuvat, mutta parin sadan euron sisällä rajasta ovat joka vuosi olleet, puoli vaihdellut.

Miten tämä onnistui?
Hyödynnämme alennuksia ja alennuskoodeja. Kilpailutamme aina matkaliput, on sitten kyse lennoista, laivoista, junista tai busseista. Vaihtoehtona toki myös oma auto. Majoitukset mahdollisimman edullisesti, meille käy monissa kohteissa vaatimatonkin majoitus, aamupalalla tai ilman, ei väliä. Katsomme aina hotelleja, Booking.comin, Airbnb. Lisäksi etenkin kotimaassa on paljon sukulaisia ja tuttavia, joiden luona mahdollisuuksien mukaan majoitumme. Syömme perusedullisissa ravintoloissa ja tykkäämme ihan vaikka grillata nuotiolla makkaraa! Yhteistä laatuaikaa, ja ruokakin paljon parempaa kuin joku sitkeä 40e maksanut entrecote. Vietämme aikaa luonnossa, rannoilla jne. edullisissa kohteissa. Tykkäämme myös kaupungeissa ihan kiertää vain kaupunkeja, pysähtyä leikkipaikoille yms. Museot eivät ole yleensä kovin kalliita.

Mistä näihin raha? Niistä perusmenoista. Asumme vanhassa edullisessa talossa, syömme normaalistikin edullista ruokaa, käytämme edullisia vaatteita ja ajamme vanhalla autolla. Moni tuntuu ennemminkin ihmettelevän, miten meidän perheen arki sujuu näin pienillä perusmenoilla. Säästöön jää yli tonni joka kuukausi, vaikkemme edes tingi mistään mitä tarvitsemme. Kaikki vaatteet ostetaan uusina, lapsille 1-2v välein uudet reput, kengät uusina ja jauhelihakin naudan vähärasvaisena lihana.

Päivämäärä:   5.1.25 20:18:47

Tällä foorumilla on monilla hevosiakin. Itse mietin jos en harrastaisi hevosia niin voisin mennä joka kuukausi ulkomaille eikä tarvisi mitenkään budjettimatkailla.

Päivämäärä:   5.1.25 20:35:50

"Se 5vk matka. Ei kellään mormiduunarilla ole sellaisia lomia/vapaita yhteen pötköön"

Miksei ois. Ite pidin kerran mm. vuorotteluvapaata, lomaa on se 5 viikkoa vuodessa ja tuntipankkivapaista voi sopia.

Päivämäärä:   5.1.25 20:36:34

Sekä lomautettuna olen ollut useasti vapaaehtoisesti.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   5.1.25 20:54:31

"Se 5vk matka. Ei kellään mormiduunarilla ole sellaisia lomia/vapaita yhteen pötköön"

Mä olen aivan normi duunari, ja mulla vuodessa 38 päivää lomaa, + säästövapaat.

Päivämäärä:   5.1.25 21:25:02

"Miten siis voi varmuudella tietää että saa pitää lomansa kun varaa jotain?"

Riippuu ihan työpaikasta, joissain on lomakierto käytössä, meillä minä lomailen aina elokuussa. Tai siis jaettiin jo tiimin muodostuessa kesälomakuukaudet sopuisasti kun kaikilla oli joku ykköstoive ja menivät niin sopivasti.

Jotkut työpaikat saattavat mennä kesällä kiinni ajaksi x ja tietää, että silloin on loma. Esim. huoltokuukausi tmv.

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   5.1.25 21:34:45

Lomailen kerran tai kahdesti vuodessa. Asun yksin vuokralla, ei lemmikkejä, autoa ja kalliita harrastuksia. Palkka ei ole erityisen hyvä, mutta joka kuukausi jää säästöön ilman, että tarvitsee erikseen pihistellä. Eli rahat matkailuun tulee ihan siitä säästämisestä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.1.25 21:39:33

3000e? Ehkä jonnekin Karibialle kun lähtee mutta aika harvaan paikkaan saa tuon menemään, eikä tarvitse asua edes missään torakka mörskässä.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   5.1.25 22:00:26

Ei lapsia, pieni omistusasunto, ihan ok palkka. Sattuu vaan olemaan sellainen tilanne että elämässä jää sen verran ylimääräistä että voi lomailla.

Päivämäärä:   6.1.25 00:12:11

4vk on ihan perus loman pituus, tuohon voi olla mahdollista ottaa lomarahoja vapaaksi, arkipyhiä, pari palkatonta niin äkkiä on vaikka 6vk täynnä.

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   6.1.25 09:32:46

On varaa matkustella koska olemme lapsettomia. Käytämme lapsiin kuluvat rahat mieluummin itsemme hemmotteluun.

Lähettäjä: rippa 
Päivämäärä:   6.1.25 09:55:21

Voin aika pitkälti päättää lomien ajankohdan ja lyödä lomat lukkoon hyvissä ajoin. Katselen yleensä edulliset lennot ja tarpeeksi edullisen hotellin, mutta en viitsi nykyään ihan liikaa tinkiä mukavuudesta ja välillä tulee maksettua paljonkin. Esim. sen 3000 euroa saa kyllä käytettyä etelänmatkalla, jos yöpyy hienoissa hotelleissa, ottaa paljon kalliita aktiviteetteja (tyyliin oopperat) ja syö pitkän kaavan mukaan hyvissä ravintoloissa.

Nykyään tienaan ihan hyvin, mutta minulla on ollut "aina" varaa matkustella, myös köyhänä opiskelijana.

Jotain risteilyja ja kylpylöitä voi saada hyvin tarjouksesta tai lahjakorteilla. Ainakin ennen arkiristeilyja sai tyyliin vitosella ja Tallink lähetti kanta-asiakkailleen aina kaiken maailman "hytti kympillä" tarjouksia. Myös monilla ammatiliitoilla on mökkejä, joita voi vuokrata ilmaiseksi / hyvin pienellä hinnalla. Jos matkapäivistä voi joustaa, niin lentoja tosiaan voi saada hyvinkin edullisesti, ihan muutamalla kympillä.

Esim. opiskelijana matka kaakkois-aasiaan. Halvimmat lennot, lähtö tallinnasta (tuli +1 päivä matka-aikaa, mutta opiskelijalla on enemmän aikaa kuin rahaa) ja majoittuminen hostelleissa 10 eur/ yö, matkustus paikallisilla busseilla. Syötiin pääosin halvoissa ravintoloissa (keskimäärin 2eur / annos), mutta joskus tärsättiin vähän hienommissakin ja shoppailtiin paikallisilla toreilla. Parin viikon reisulle tuli kaikkineen hintaa ehkä 1300 / naama.

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   6.1.25 09:57:36

Eipä tarvii kuin sopia toisen samoja hommia tekevän kanssa töissä lomista, esimies on aina hyväksynyt.

Päivämäärä:   6.1.25 09:58:00

Ällö: 1600e ja 5vk.
Lennot 500e (ja ne halvimmat tarjoukset on yleensä jollain tavalla todella epämukavaan vuorokauden aikaan),
Majoitus 20e/vrk =700e.
Jää 11.42e/päivä. Tästä vielä pois kuljetukset kotoa kentälle ja lentokentältä majoitukseen, erityisesti lähtöpäässä ne lohkaisee äkkiä vielä ison osan budjetista, varsinkin jos joutuu hankalaan aikaan lähtevälle tai palaavalle lennolle ottamaan yöhinnoilla taksin. Kaikki retket, mahdolliset pääsyliput ja/tai välinevuokrat jos kohteessa jotain tekee sen 5viikon aikana. Oletettavasti kaikki helteessä juotava neste on pullotettua ja maksaa, joten kustannus ei tule ainoastaan alkoholin nauttimisesta. Oletettavasti useimmat syö mukavaksi kokemallaan lomalla päivässä muutakin kuin pari edullista nuudelikeittoa joka päivä 5 viikon ajan. Toki kotonakin menee ruokaan rahaa, mutta jos elää pelkällä nuudelikeitolla, niin ei mene niin paljoa, että kannattaisi ruuassa säästääkseen matkustaa edulliseen hintatasoon. :D

Kyllä, on hintatasoltaan erittäin edullisia matkakohteita, mutta ne pienetkin summat kertaantuu matkan keston mukaan.

Päivämäärä:   6.1.25 10:02:32

N, matkusta kahdestaan kaverin kanssa,niin majoituskulut puolittuu asumisen osalta. Halvemmallakin majoituksia toki saa, sehän on vaan itsestä kiinni, käykö esim hostelli tms. Itse en niihin suostu, mutta sekin voi olla jollekin kiva vaihtoehto.

N, noiden nuudelikeitot on kyllä vähän eri tasoa kuin joku nuudelipaketti kotona. :D Nuudelikeiton tilalle saat samaan hintaan vaikka kanaa, riisiä ja kasviksia. Ihan miten tykkää, halpoja ruokia löytyy.

Päivämäärä:   6.1.25 10:06:26

Heitin tuon nuudelikeiton esimerkkinä. Halvalla saat vaikka noita riisiruokia, täytettyjä leipiä tai mitä nyt missäkin maassa tavataan syödä. Mielestäni 8-10 e kolmen hengen illallisesta on täysin ok summa.

Lähettäjä: Globetrotter 
Päivämäärä:   6.1.25 10:15:32

Boomerit kävivät nuorina ruotsinlaivaristeilyllä. Se oli sen ajan tavanomaisin ulkomaanmatka. Toki jotkut jopa seiväsmatkoilla Kanarialla. Maaliman kiertelyn haaveiluun tarvittiin jo isoa lottovoittoa. Samaiset boomerit loivat yhteiskunnan, jossa nuoremmilla sukupolvilla on nyt näköjään jatkuvasti varaa lennellä lomalle ympäri maailmaa.
Minkälaisen yhteiskunnan nykyiset nuoret aikuiset jättävät seuraavalle sukupolvelle? Vielä paremman? Katsotaan.

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   6.1.25 10:24:54

Niin no nykyään ei ole pakko tehdä lapsia ja hankkia omakotitaloa vaan voi elää sellaista elämää kuin haluaa ja käyttää rahat niin kuin haluaa.

Lähettäjä: Globetrotter 
Päivämäärä:   6.1.25 10:33:04

Kyyninen vastaus esittämääni kysymykseen oli odotettavissa.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   6.1.25 11:36:24

Nyt on saanut noin tonnilla kuukauden matkoja esim. espanjaan.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.