Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämäntapa remontti, kuka mukana?

Lähettäjä: Ptrot 
Päivämäärä:   3.1.25 19:17:37

Ajattelin, että ois kiva jos olis vertaistukea, voisi vaihtaa vinkkejä ja seurata edistymistä.
Lähtötilanne sellainen etten halua edes läheisilleni enää kertoa laihduttavani, sillä laihdutettavaa on paljon ja epäonnistuneita yrityksiä myös paljon.
Tavoitteena pudottaa kesään mennessä 10 kg ja toiset 10 ensi jouluun mennessä.
Minulla lisäksi myös juominen lähtenyt hieman lapasesta, joten painon kertyminen osaltani on myös osittain seuraus lisääntyneestä juomisesta.
Keinoina painonpudotukseen liikunnan lisääminen, juomisen vähentäminen ja napostelun lopettaminen. Tipaton tammikuu toimikoot alku potkuna.
Lähteekö muita mukaan?

Re: Elämäntapa remontti, kuka mukana?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 19:23:33

En halua dumata, mutta 20 kg vuodessa on ihan hurjan iso tavoite. Ethän pety, jos tavoite jää saavuttamatta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.1.25 19:24:52

elämäntaparemontti, alkupotku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 19:24:57

Lähtöpainosi on tosiaan paras olla sadan paremmalla puolella että 20kg vuodessa on millään tavalla järjellinen tavoite. Mitä jos keskittyisit niihin elintapoihin tavoitteina?

Lähettäjä: Punkero 
Päivämäärä:   3.1.25 19:46:15

Kokemuksesta voin kertoa, että ainakin omalla kohdalla tiukkojen kilotavotteiden asettaminen on varma tie epäonnistumiseen ja painon ottamiseen takaisin korkojen kera. Minulle parempi tapa on liikunnan osalta keskittyä suorituksiin ja iloita siitä mihin oma keho pystyy (esim. uudet maksimit salilla tai pidempi pyörälenkki kuin aiemmin). Ruuan osalta paras lopputulos on yrittää syödä niin, että se tekee hyvää keholle. Eli siis mahdollisimman terveellisesti, mutta niin, että energiaa tulee riittävästi ja syöminen tukee jaksamista. Kitukaloreilla oleminen tekee minut pahoinvoivaksi ja arjesta yhtä tuskaa. Yritän tehdä ruuan suhteen paremmin kuin aiemmin. Jos ennen meni suklaalevy kerralla, niin ostankin vain pienen suklaapatukan. Jos ennen meni kokonainen pizza, niin nyt puolikas riittää ja kasviksia lisäksi (tietysti siis pääosin syön normiruokaa enkä herkkuja). Laihdutustahti on siis todella hidas ja hetkittäin jopa olematon, mutta voin hyvinvointini sekä fyysisesti, että henkisesti on lisääntynyt todella paljon.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.1.25 19:53:54

Ei kai kaksi kiloa kuukaudessa mikään ihan hirveä tavoite ole? Vajaa puoli kiloa viikossa? (Paitsi tietenkin helmikuussa tasan puoli kiloa viikossa...)

Päivämäärä:   3.1.25 20:04:16

No voi että taas lähti tämä toiveikas aloitus hyvin liikkeelle.. juu aloittaja ET VOI ONNISTUA ja lopeta heti into ja toiveikkuus..

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.1.25 20:10:03

Ei toi 20kg mikään mahdottomuus ole, varsinkin jos on paljon pudotettavaa. Kyllä aloittaja pystyt siihen mutta vaatii selkärankaa.
Ite pudotin 7kg 4kk:ssa vaikka olin/olen normaalipainossa.

Täytyy opetella uudet tavat syödä, liikunta on iso plussa siihen kylkeen.

Päivämäärä:   3.1.25 20:13:18

En minä ainakaan tarkoittanut sanoa ettei aloittaja voi onnistua, vain että tavoite on aika hurja, vähän kuin päättäisi että tänä vuonna menen sohvaperunatasosta maratoonariksi. On se mahdollista! Ehkä jopa mahdollista suhteellisen terveellisesti. Mutta onko se järkevä tavoite? Eikö kannattaisi tähdätä johonkin saavutettavampaan (5km juoksulenkki vs maratooni) ja jos ylittää omat tavoitteensa niin hieno juttu, mutta vähempikin riittää ja saa onnistumisen tunteita joiden voimalla jaksaa jatkaa.

Lähettäjä: -..-- 
Päivämäärä:   3.1.25 20:14:47

10 kg puolessa vuodessa ei todellakaan ole kummoinen laihdutustahti, etenkin kun ylipainoisena paino tippuu hyvinkin helposti.
Itse olen laihduttanut tuon määrän noin 5 kuukaudessa niin että aloituspaino oli ylipainon alarajalla, ja nyt paino on normaalipainon keskirajalla. (bmi alussa 25, nyt 21).

Suurena vinkkinä, vaikka tätä demonisoidaankin, käytä kalorilaskuria etenkin aluksi ja punnitse ja laita sinne ylös joka ikinen asia minkä suuhun laitat, mukaan lukien öljyt ja voit (jotka itse jätin kyllä pois), joka ikinen konvehti ja karkki jne. Jos et pysty tarkkaa kalorimäärää laskemaan niin heitä arviot mieluusti ylöspäin. Itse olen syönyt 1000-1500 kaloria liikaa joka päivä, kunnes olen oppinut tiedostamaan kuinka paljon eri ruoat sisältävät kaloreita. Aamupalalla saattoi jo mennä melkein koko päivän kaloritarve sisään.

Lähettäjä: Kerttu 
Päivämäärä:   3.1.25 20:35:43

Minulla on tarvetta elämäntapojen kohennukseen, vaikka laihtua ei tarvitse. Tavoitteena on lisätä kasvisruokaa, käyttää alkoholia vain vähän jos ollenkaan, nukkua ja liikkua säännöllisesti. Monipuolisempaa liikuntaa kaipaan kun nykyisin oikeastaan vain kävelen kun jouduin syksyllä luopumaan hevosesta.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   3.1.25 20:43:03

Siis tuohan on aika lailla se suositeltava laihdutusvauhti, mitä ihmettä täällä jeesustellaan?
Tarkoittaa noin -500 kcal päivässä, eli kilo kahdessa viikossa = kaksi kiloa kuukaudessa.

Toki vaatii selkärankaa jne. Mutta ei nyt mikään epärealistinen tappotahti sentään :D päin vastoin.
Järkevältä kuulostaa, varsinkin tosiaan jos olet selkeästi ylipainoinen.

Päivämäärä:   3.1.25 21:20:05

Minä en tarkoittanut, että ei olisi mahdollista. Tottakai se on mahdollista. Kannattaa vaan viimeiseen asti välttää sitä, että elämäntapojen parannus ei lisääkään hyvinvointia. Ihan jo tutkimusten valossa tehokkain tapa tehdä pysyviä muutoksia elämäntapoihin, on tehdä ne pikkuhiljaa. Työssäni näen esimerkiksi joka vuosi tammikuussa ja syyskuussa ison määrän ihmisiä, jotka ovat päättäneet tehdä ryhtiliikkeen. He jumppaavat ja käyvät salilla vähintään 6 kertaa viikossa ihan yht'äkkiä, kun edellinen kerta salilla on ollut 10 vuotta sitten. Hetken aikaa jaksavat ja sitten lopahtaa into ja iskee väsymys eivätkä he koskaan enää palaa. Sitä nopeammin vielä into lopahtaa, mitä tiukempi kitudietti on otettu samalla mukaan kuvioon. Ne, jotka aloittavat alkuun kevyesti vaikka kerta viikkoon ja siitä sitten pikku hiljaa lisäävät kertoja ja tehoja, kun huomaavat liikunnan tuottaman hyvän olon, ovat niitä, jotka näkyy vielä vuodenkin päästä mukana.

Päivämäärä:   3.1.25 21:44:49

Minulla on pakko olla tiukka tavoite, tunnen itseni, lepsu tahti ei sovi minulle. Pitää olla tekemisen meininki. Osaan sitoutua, kun johonkin ryhdyn. Laihdutettavaa on sen verran, että uskon onnistuvani. Minulla on myös urheilu taustaa, joten tiedän jotain treenaamisesta, myös rasvan poltosta.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   3.1.25 22:47:38

Mä voisin lähteä tähän mukaan. Itsellä myös paljon pudotettavaa mutta nyt oon raskaana ja se tuo tähän omat haasteensa. En ratsasta enää tässä kohtaa joka alkaa tuntua todella jäykkänä kroppana.

Lähettäjä: saas 
Päivämäärä:   3.1.25 22:48:27

VHH:lle kaikki vaan, niin on jo maaliskuuhun mennessä -10kg

Päivämäärä:   3.1.25 23:18:19

Punkero, mutta kun laihduttaminen ei tapahdu liikunnalla. Ei tarvitse käydä salilla 6 kertaa viikossa. Minulla itselläni on tämä ongelma, laihdutuksen alussa menin salille monta kertaa viikossa kun söin edelleen miten sattuu, lopulta kyllästyin. Joten kirjaimellisesti lopetin kaiken liikunnan, kävelen ehkä max. 10 km koko viikon aikana, silti paino vaan tippuu hyvää tahtia kun olen kalorivajeella. Ja vajeesta huolimatta pystyn syömään monta kertaa päivässä kun en vedä pastaa, riisiä tai rasvaista lihaa enkä herkkuja. Turvaudun myös paljon sokerittomiin limuihin kun on mielitekoja.

Lähettäjä: Pinokirja 
Päivämäärä:   4.1.25 10:10:13

"Lähettäjä: Ptrot
Päivämäärä: 3.1.25 21:44:49

Minulla on pakko olla tiukka tavoite, tunnen itseni, lepsu tahti ei sovi minulle. Pitää olla tekemisen meininki. Osaan sitoutua, kun johonkin ryhdyn."

Tämä on hyvä. Ainoa, mikä kannattaa päättää heti nyt, on se, että sitoudut loppuelämäksi, et kuuriluonteisesti niin kauaksi aikaa, kunnes vaaka näyttää jotakin tiettyä lukemaa. Toisin sanoen teet nyt elämäntapaasi sellaisia muutoksia, joista pystyt pitämään kiinni lopullisesti, vuodesta toiseen ja vielä vuosikymmenen ja kahden päästä tästä päivästä.

Lähdet liikkeelle niin, että tässä tämä nyt on: minun uusi elämäni, josta pidän kiinni tästä eteenpäin aina vain.

Olen itse samalla matkalla. Aloitin vuonna 2020, joten viisi vuotta vasta takana. Minulla ei ollut tavoitteena laihtua – tai oli, mutta ei minkäänlaisena päätavoitteena vaan pelkästään keinona saada veriarvot (mm. kolesteroli) paremmiksi. Jotta sain veriarvot paremmiksi, oli pudotettava myös painoa. En lähtenyt laihduttamaan vaan muuttamaan elämäntapani uudenlaisiksi. Kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen olin 14 kiloa kevyempi kuin lähtöpisteessä. Siinä välissä en käynyt vaa'alla kertaakaan. En ole koskaan laskenut kaloreita.

Keinot, jotka itse otin käyttöön: LISÄÄ asoita elämään: lisää kasviksia (paljon! PALJON!), lisää liikuntaa: lisää tehoa liikuntaan, lisää liikuntakertoja ja lisää liikuntaan käytettyä aikaa. Lisää unta. Vähennykset tapahtuivat itsestään: vähemmän herkkuja, vähemmän energiatiheää ruokaa ja vähemmän alkoholia. Mitään en ole kieltänyt itseltäni kokonaan.

Tsemppiä. Kun nyt sitoudut, sitoudu iäksi. Hyvin se menee! Itse olen viiden vuoden jälkeen yksi esimerkki: tässä voi onnistua.

Lähettäjä: Tyllerö 
Päivämäärä:   4.1.25 10:17:17

Mukana. Laitelkaa mittojanne? Minä 160cm/78 kg. Kymmenen kilon pudotuksesta olisin erittäin tyytyväinen.

Lähettäjä: Tyllerö 
Päivämäärä:   4.1.25 10:19:14

Voi kertoa myös mitä syötte. Itse nyt lisännyt kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon, ennen niitä mennyt aivan liian vähän. Terveellisiä ruokia ja aamu iltapala vinkkejä kaivataan.

Lähettäjä: Bulska 
Päivämäärä:   4.1.25 10:32:16

Minä haluaisin olla mukana, mutta tämä htnet alustana ei oikein toimi.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.1.25 11:02:27

Keinot, jotka itse otin käyttöön: LISÄÄ asoita elämään: lisää kasviksia (paljon! PALJON!), lisää liikuntaa: lisää tehoa liikuntaan, lisää liikuntakertoja ja lisää liikuntaan käytettyä aikaa. Lisää unta. Vähennykset tapahtuivat itsestään: vähemmän herkkuja, vähemmän energiatiheää ruokaa ja vähemmän alkoholia. Mitään en ole kieltänyt itseltäni kokonaan

Tämä x 100!!

Päivämäärä:   4.1.25 11:03:52

No näinhän se juuri on, mutta yleensä ihmiset aloittavat niin, että liikuntaa lisätään hullun lailla viikko-ohjelmaan ja samalla hypätään kitudietille ruokavalion kanssa. Tämä yhdistelmä johtaa lähes aina jaksamisen totaaliseen loppumiseen ja johonkin rasitusvammaan. Sitten masennutaan, kun ei laihdutus onnistunutkaan ja jatketaan vanhaan malliin ilman liikuntaa ja huonolla ravinnolla.

"Punkero, mutta kun laihduttaminen ei tapahdu liikunnalla. Ei tarvitse käydä salilla 6 kertaa viikossa. Minulla itselläni on tämä ongelma, laihdutuksen alussa menin salille monta kertaa viikossa kun söin edelleen miten sattuu, lopulta kyllästyin. Joten kirjaimellisesti lopetin kaiken liikunnan, kävelen ehkä max. 10 km koko viikon aikana, silti paino vaan tippuu hyvää tahtia kun olen kalorivajeella. Ja vajeesta huolimatta pystyn syömään monta kertaa päivässä kun en vedä pastaa, riisiä tai rasvaista lihaa enkä herkkuja. Turvaudun myös paljon sokerittomiin limuihin kun on mielitekoja."

Päivämäärä:   4.1.25 11:05:20

Proteiinia olen myös lisännyt ruokavalioon kylläisyyttä pitämään. Kananmunia aamulla etenkin, 3 kpl, niin että kahdesta munasta vain valkuaiset. VINKKI: tuorejuustot sisältävät paljon vähemmän kaloreita mitä tavalliset leivän päällä käytettävät levitteet. Ja tuovat kivasti makua.
Teen tunnin reippaan kävely lenkin päivittäin, satoi tai paistoi. Tästä on tullut tosi hyvä mieli.
Jouluinen turvotus on hävinnyt jo kokonaan, olo tuntuu nyt neljäntenä päivänä jo energisemmältä, eilen illalla kyllä palelsi aika lailla.
Tsemppiä kaikille ketkä lähti mukaan, kyllä me pystytään tähän!! :)

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   4.1.25 11:13:28

Täällä myös edessä ja onneksi uudet työkuviot helpottavat sitä osaltaan. Työn ansiosta liikunta lisääntyy ja on mahdollisuus syödä terveellisemmin. Alholin käytölle aion laittaa stopin. Tiedän sen olevan yksi tekijä joka lisännyt painoani. Minulla myös 20 kiloa pudotettavana, mutta aika tavoitetta en ole laittanut vaan ensiksi aion järkevöittää syömistä ja lopettaa alkoholin käytön.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.1.25 11:18:12

No ei ole vaikeeta, pudotin itse 10kg syys-tammikuu välisellä ajalla viime vuonna ihan vaan pätkä paastolla ja lopettamalla herkut, kermat ja limsanjuonnin. Nyt meinaan kesää mennessä pudottaa 2-5kg pois. Liikuntaa en lisännyt yhtään. Kyllä olo parani. Vieläkään ei tee herkkuja ja rasvaa enää samalla tavalla mieli.

Lähettäjä: antifantti 
Päivämäärä:   4.1.25 12:06:01

Mä voin lähteä tsemppiketjuun mukaan. Itselle 20kg olisi hyvä alku kun kokonaispudotettavaa on lähemmäs 40kg. Aikarajoitusta en itselleni aseta näin alkuun mutta tavoittelen 10kg kesäkuun loppuun mennessä. Vähän yli tai ali ei muuta mitään, jokainen pudotettu kilo on yksi kilo poissa. Juon hyvin harvoin joten mulle elämätaparemontti tarkoittaa paluuta säännöllisiin ruoka-aikoihin ja kunnolliseen kotiruokaan kaloripitoisten välipalojen sijaan. Annoskoot täytyy myös tarkistaa ja jättää herkut pois. Liikunta ulkona on minimissään näin liukkailla keleillä omien rajoitusten takia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.25 12:33:39

Ei ihme että täällä on niin paljon ylipainoisia ja "koko elämänsä laihduttaneita" jos -20kg vuodessa tuntuu mahdottomalta :D Haloo sehän on n. 1,5kg/kk.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.1.25 12:48:50

Sitten mukana kun yhdys sanat hallussa.

Lähettäjä: Tukevainen 
Päivämäärä:   4.1.25 14:49:48

Mukana! Mulla ihan reilusti ylipainoa, olen ollut lapsesta saakka ylipainoinen ja ensimmäisen kerran yritin laihduttaa varmaan tokaluokalla. Ihme kyllä vielä ei ole mitään diabetestä tai muuta tullut, varmaan nuori ikä on toistaiseksi suojannut. Aina joskus pystyn ryhdistäytymään syömisessä joksikin aikaa, mutta sitten taas repsahdan ja ruokavalioni on suoraan sanottuna aika ajoin aivan kamala. Saatan esim. päivän napostella suklaata ja sipsejä ja sitten illalla syödä pizzaa, siipiä, tms.

Sain tällä viikolla taas herätyksen kun tajusin että en ollut varmaan kuukauteen syönyt mitään hedelmiä tai kasviksia (paitsi rosollissa). Ei ihme jos väsyttää, verensokerit heilahtelee ja hiukset lähtee. Alkoholia tai tupakkaa en onneksi käytä ollenkaan, ne olisivat varmaan viimeinen naula mun arkkuun. Liikuntaa en harrasta oikeastaan ollenkaan ja olen aivan rapakunnossa, siis ihan oikeasti rapakunnossa. Jos saisi painoa pois niin kävely alkaisi varmasti olemaan mielekkäämpää.

Ja juu, varmasti olisi ravintoterapeutin paikka ja sinne olenkin tietääkseni jonossa, mutta julkisella jonot on pitkät eikä mulla tällä hetkellä ole varaa mennä omakustanteisesti. Olen nyt päättänyt lähteä liikkeelle sillä, että en laske kaloreita tai käy vaa'alla, mutta käytän vaatteita mittarina. Ruoan suhteen jätän einekset pois ja alan tekemään yksinkertaisia ja helppoja aterioita itse. Esim. tänä aamuna söin kolme keitettyä kananmunaa ja avokadon ihan vain viipaleina ja sirottelin vähän yrttisuolaa päälle. Lisäksi kaksi kiiviä. Vihaan ruoanlaittoa arjessa enkä yksinkertaisesti jaksa alkaa mihinkään salaatin tekoon, joten syön sitten karun näköisiä ruokia. Ainakin parempi, kuin sipsit ja suklaa. Päiväruoaksi ajattelin paahtaa uunissa bataattia ja ihan vain paistaa jauhelihaa, ja lisäksi sitten jotain pakasteesta löytyviä pakastevihanneksia. Ruusukaaleja siellä ainakin taitaa olla.

Mulla on niin paljon ylipainoa, että varmaan se 20kg lähtee jo kesään mennessä. Näin aluksi mulla on kaksi takkia mittarina: toinen menee kiinni mutta on hieman tiukka, ja toisessa on 5cm väliä. Jos tuon pienemmän takin saan sopivaksi niin lisäksi on farkkuja ja paitoja.

Tsemppiä kaikille! :)

Lähettäjä: paimio 
Päivämäärä:   4.1.25 15:11:39

Ptrot, onnea valitsemallesi tielle! Hiilihydraattien vähentäminen minimiin auttaa sinua painon pudotuksessa. Nälkää ei tarvitse kokea kyseisessä ruokavaliossa. Elimistö "oppii" polttamaan omaa rasvaa. Kokeile ilman stressiä ja nälkää.

Päivämäärä:   4.1.25 15:17:52

Jos jollain on helppoja ohjeita kasvisruokiin, niin mielelläni kuulisin! Oon tehnyt pikku muutoksia kuten jättänyt leikkeleet leivältä ja lisännyt tomaattia. Pinaattiletuista tykkään mutta alkaa nekin lopulta kyllästyttää.. Aika paljon syön puuroa ja ruisleipää kun niistäkin tykkään. Mitat on mulla 173/62 joten laihtua ei tarvitse mutta kaipaan jotenkin reippaampaa oloa.
Alkoholin jättäminen tuntuu virkistäneen jo tässä muutamasta päivässä vai liekö kuvittelua.
Päivittäin lenkkeilen koirien kanssa ja siihen tarvitsisi jotain lisää myös. Mietin jos yrittäisi hölkätä pätkiä ja voi kun saisi tehtyä jonkinlaista lihaskuntoharjoittelua myös.

Lähettäjä: Minion 
Päivämäärä:   4.1.25 15:36:09

Itse laitoin viime heinäkuust lähtien kaikki kalorit ylös ja jätin herkut syömättä, vuoden loppuun mennessä oli kymmenen kiloa lähtenyt. Pätkäpaasto on itselle asia, mikä antaa myöden aika paljon mitä saa syödä ja ei tarvitse pois sulkea montaakaan asiaa

Nyt vuoden alusta otettu tavoitteeksi käydä 2 kertaa viikossa salilla, lenkkeilyä pari kertaa viikossa ja hevostelua sekä kotitreenailuja. Tarkoitus saada kuntoa ylös ja liikunta taas osaksi arkirutiinia, nyt kun ruokatavat alkaa olla kunnossa Mû
Samassa remmissä, että 10kg pois nyt alkuvuodesta ja jatkaa ainakin toiset 10kg.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.1.25 15:44:59

Lähettäjä-

Päivämäärä4.1.25 12:33:39

Ei ihme että täällä on niin paljon ylipainoisia ja "koko elämänsä laihduttaneita" jos -20kg vuodessa tuntuu mahdottomalta :D Haloo sehän on n. 1,5kg/kk.

Jos se 20 kiloa on hankittu vuosien aikana niin miksi ihmeessä se pitäisi saada vuodessa pois? Ylipainon pudottaminen ja kilojen pois pitäminen olisi paljon helpompaa jos tämä ymmärrettäisiin.

Päivämäärä:   4.1.25 16:02:30

"En halua dumata, mutta 20 kg vuodessa on ihan hurjan iso tavoite. Ethän pety, jos tavoite jää saavuttamatta?"

No eikä ole. Nimimerkillä puolessa vuodessa -20kg.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   4.1.25 16:44:30

Varovaisesti saman tyylinen projekti menossa, tosin itselläni ei ole paino ylipainon puolella, mutta joutaisi lähteä jokusia kiloja varresta (ajatuksena 6-7 pois). Tiukassa on ja noin kovaan laihdutustahtiin en kykene kuin aloittaja, mutta pikkuhiljaa.

Päivämäärä:   4.1.25 17:03:47

.., koska valitettavasti sen oman painnonnousun huomaa liian myöhään, siinä kohti kun alkaa olla terveyshuolia tai liikkuminen vaikeutuu. Jokainen vuosi ylipainoisena tekee kropalle hallaa jonka takia ne ylimääräiset kilot kannattaa tiputtaa suht nopeasti. Ja totta kai oma olokin paranee henkisesti.

Päivämäärä:   4.1.25 18:08:22

Onko jollain joku hyvä jumppa tai muu liikunta muoto (edullinen ja tehokas) mitä voisi kokeilla?
Uiminen on hyvä, mutta itsellä lähimpään uimahalliin niin pitkä matka, ettei kovin usein voi käydä.
YouTubesta oon tehny joitain Zumba juttuja.

Päivämäärä:   4.1.25 18:32:31

Ptrot, minä oon löytänyt youtubesta videoita joissa yhdistyy tanssi sekä jumppa, esim. growwithjo on hyvä kanava (tai etsi hakusanalla dance workouts). Helpot liikkeet, hyvää musiikkia, ja helppo tehdä omassa kodissa.

Kerttu, leipä, pasta ja riisi, ranskalaiset jne. on ehkä pahimmat mitä tulee turvotukseen ja väsymykseen. Hassua kyllä, ne leikkeleet on ehkä paremmaksi sulle mitä se leipä. Syön itse nykyään puuroa, jogurtteja myslin ja hedelmien kanssa, ja illalliseksi iso salaatti tonnikalan tai kanan kanssa. Sairauksiakin löytyy joiden takia väsymys ollut tosi pahaa mutta nyt tuntuu että energiaa on ihan eri tavalla.

Tukevainen, siis et jaksa salaatin tekoon? Minä nakkaan suoraan lautaselle kokonaisen pussin friseesalaattia (100g), n.20g krutonkia, pieni purkki tonnikalaa (nopea) tai kanaa, fetajuustoa n. 40g ja kurkkua. Siihen menee 2 minuuttia :')

Lähettäjä: Kilona 
Päivämäärä:   4.1.25 21:49:40

Täällä kans mukana.

Ylipainoa 38 kg virallisen bmi:n mukaan. Tavote kuitenkin nyt alkuun 23 kg, jos sais alaspäin. Maanantaina alkaa virallisesti ruokavalio, nyt keventänyt joulun jälkeen.

4 kk alkusysäys ruokavaliolla, jos tuloksia tulee hyvin niin varmasti jatkan tämän kanssa. Mahtavaa olisi, jos heinäkuuhun mennessä sais jo 12 kg pois, eli sen 500g per vko tahtia pudotustoive. Jos mennään alle tai yli, niin ei haittaa. Ajatuksena kuitenkin, että tästä tulee pysyvä tapa.

Liikuntana pilates ja haluaisin myös aloittaa lenkkeilyn, joten hiljalleen lisäystä sitten siihen suuntaan.

Tsemppiä kaikille!

Päivämäärä:   4.1.25 22:09:47

Lähettäjä-..--

Päivämäärä4.1.25 17:03:47

.., koska valitettavasti sen oman painnonnousun huomaa liian myöhään, siinä kohti kun alkaa olla terveyshuolia tai liikkuminen vaikeutuu. Jokainen vuosi ylipainoisena tekee kropalle hallaa jonka takia ne ylimääräiset kilot kannattaa tiputtaa suht nopeasti. Ja totta kai oma olokin paranee henkisesti.

Ei ole mitään hyötyä pudottaa kiloja nopeasti kun ne lähes aina palaavat myös nopeasti takaisin (koettu on itsekin kaksi kertaa). Hidas ja maltillinen vauhti toisi varmemmin ne pysyvät muutokset josta on paljon enemmän hyötyä terveydelle.

Päivämäärä:   4.1.25 22:12:01

LähettäjäPtrot

Päivämäärä4.1.25 18:08:22

Onko jollain joku hyvä jumppa tai muu liikunta muoto (edullinen ja tehokas) mitä voisi kokeilla?
Uiminen on hyvä, mutta itsellä lähimpään uimahalliin niin pitkä matka, ettei kovin usein voi käydä.
YouTubesta oon tehny joitain Zumba juttuja.

Näin talvella hiihtäminen! On todella tehokasta ja nivelystävällistä jos ylipainoa sattuu olemaan paljon.

Lähettäjä: rasia 
Päivämäärä:   5.1.25 06:56:21

"Tukevainen, siis et jaksa salaatin tekoon? Minä nakkaan suoraan lautaselle kokonaisen pussin friseesalaattia (100g), n.20g krutonkia, pieni purkki tonnikalaa (nopea) tai kanaa, fetajuustoa n. 40g ja kurkkua. Siihen menee 2 minuuttia :')"

Tuoko on salaatti? Kasviksia siinä on ravintoarvoltaan mitättömät salaatti ja kurkku. Loppuosa "salaatista" siis purkkintonnikalaa, kanaa tai fetajuustoa (!!), joka on rasvaista ja suolaista. Eihän tuossa ole järjen hiventä?

Jos ei "jaksa tehdä salaattia", niin tuo em. kana-tonnika-fetajuustosekoitus ei ole vastaus, vaan ennemmin vaikka rasiallinen kirsikkatomaatteja, makeaa pikkupaprikaa, jonka nopeasti leikkaa vaikka puoliksi, babypinaattia ja parsakaalinnuppuja. Valmistuu hetkessä ilman suurta vaivaa. Ei kanaa, tonnikalaa eikä varsinkaan fetajuustoa. Jos haluaa tuhdimpaa, lautaselle voi lisätä vaikka kikherneitä, joita saa tölkitettynä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   5.1.25 07:20:36

Ratsastajainliiton facessa oli joku julkaisu, olisiko siitä jotain hyötyä?

Päivämäärä:   5.1.25 09:02:19

-..-, kiitos kommentista mutta en kyllä pysty olemaan samaa mieltä että pitkälle prosessoitu lihajaloste olisi mulle parempi kuin täysjyväruisleipä. Jatkan valitsemaani suuntaa, tuolla jollain olikin hyvä vinkki lisäämisestä eli lisää vihanneksia siihen leivälle juuston ja leikkeleen sijaan.

Lähettäjä: Eriia 
Päivämäärä:   5.1.25 09:12:01

Minä mukana, aamupalaan panostan. Proteiineja silloin enempi ja monipuolinen muutenkin.
Iltaa kohden kevennän, mutta syön silti vielä ennen nukkumaanmenoa kaurapuuroa. Sillä saan nukuttua hyvät unet, joka varmaan tärkein asia.
Jos lopetan kuudelta syömisen, herään jo 01 nälkään ja se ei mene ohi ellen syö jotain.

Ja sama -20kg jouluun mennessä. Ei se ole kuin n. 1.8 kg kuukaudessa, eli 450g viikossa. Nyt viikossa tosin lähtenyt jo kolme kiloa. Ei tosin läskiä mutta ne turhat nesteetkin pitää saada pois, painoa nekin vaa'alla näyttää.

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   5.1.25 09:12:16

Itse tykkään burpeegirlin tanssitreeneistä. Sopivan mittaisia, eivätkä rasita polvia yms. Ei turhaa lätinää vaan toimintaa ja hyvä energia. Tuon lisäksi olen tehnyt aika paljon treenihetken treenejä, mutta niissä pitää vähän valikoida ettei ole punnerruksia ja askelkyykkyjä tai sitten korvaan liikkeen jollain muulla.

Päivämäärä:   5.1.25 09:20:53

Itsellänihän paino putoaa tällä hetkellä n. 1kg viikossa, joten älä usko kun joku väittää ettet voisi pudottaa 10 kg puolessa vuodessa. Aloitin elämäntapa remontin kesällä ja nyt -15kg.
Minulle toimii liikunnan lisääminen ja paastoaminen. Syön kaiken päivän ruuan klo 11-16 välillä ja loput ajasta juon vettä/ teetä.
Salilla käyn 3 kertaa viikossa, lenkkeilen 5km muutaman kerran viikossa ihan hissukseen kävelemällä.
Tsemppiä!

Päivämäärä:   5.1.25 11:18:52

Kun tätäkin keskustelua lukee niin näkee että 90% ihmisistä on pihalla kuin lumiukot. Aloittaja, jos kaipaat järkevää ja oikeaan tietoon perustuvaa keskustelua niin liity esimerkiksi johonkin netti valmennukseen missä on valmentajan tuki ja keskusteluryhmä muiden osallistujien kanssa.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   5.1.25 12:58:00

Oma kokemukseni nettivalmennuksista on se, että kalorit vedetään todella alas. Ruokavalio koostuu rahkasta, kananmunan valkuaisista, kanasta, parsasta ja raejuustosta. Lisäksi suositellaan kaiken maailman lisäravinteita, joita normaali ihminen ei todellakaan tarvitse. Usein myös demonisoidaan mm. banaani, maissi, porkkana. Ei todellakaan lisännyt hyvinvointia ja parantanut suhtautumista ruokaan.

Lähettäjä: Maura 
Päivämäärä:   5.1.25 13:32:00

No 123 on sitten valinnut vääriä toimijoita. Instasta löytyy esim Aino Rouhiaiselta todella hyviä ja monipuolisia reseptejä, häneltä voi myös ostaa valmennuksen, johon sisältyy iso pakki reseptejä. Ei voi yleistää muutaman huonon perusteella kaikkia samaksi shaiboksi.

Lähettäjä: Miiisu 
Päivämäärä:   5.1.25 14:11:49

Lähettäjä123
Päivämäärä5.1.25 12:58:00

Oma kokemukseni nettivalmennuksista on se, että kalorit vedetään todella alas. Ruokavalio koostuu rahkasta, kananmunan valkuaisista, kanasta, parsasta ja raejuustosta. Lisäksi suositellaan kaiken maailman lisäravinteita, joita normaali ihminen ei todellakaan tarvitse. Usein myös demonisoidaan mm. banaani, maissi, porkkana. Ei todellakaan lisännyt hyvinvointia ja parantanut suhtautumista ruokaan.

Kuka tällaista myy ja millä myyntisanoilla tuollaista kuuria markkinoidaan?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.1.25 14:42:54

"Ei ihme että täällä on niin paljon ylipainoisia ja "koko elämänsä laihduttaneita" jos -20kg vuodessa tuntuu mahdottomalta :D Haloo sehän on n. 1,5kg/kk."

-Jos haluaa luonnostaan elää sellaisilla elintavoilla, jotka johtaa 20kg alhaisempaan painoon, ei laihduttamisen tarvetta olisi koskaan muodostunut. 1,5kg/kk vaatii todella perusteellista elintapojen muutosta, eikä laihduttaja todennäköisesti koe niitä uusia tapoja lainkaan omakseen. On todella raskasta koittaa elää jonkun toisen ihmisen arkea koko loppuikä pysyäkseen tavoitepainossa. Siksi tuo tahti noin suurella kilomäärällä kuulostaa hurjalta. On paljon helpompi omaksua pysyviä elämäntapamuutoksia pienemmissä erissä. Olen itsekin laihduttanut nuorempana yli 10kg alle puolessa vuodessa, mutta niillä elintavoilla jatkamalla olisi sitten myös mennyt pahasti alipainon puolelle. Heti kun vähän löysäsi ruuan ja liikunnan kanssa pingottamista painon putoamisen pysäyttämiseksi sopivalle tasolle ja huomio alkoi siirtyä taas muihin asioihin pelkän painon hallinnan ympärillä pyörimiseltä, niin kilot alkoi kertyä vähitellen takaisin ja 10v myöhemmin painon jo lähes 20kg enemmän kuin laihimmillani.

Mitä tulee elintapojen muuttamiseen, niin olen onnistunut sisällyttämään arkeen päivittäisen kyykkäämisen. Kyykkyjä päivämäärän mukaan 1-31. Näennäisen hyödytön pikkujuttu, mutta reidet on huomattavasti kiinteämmät kuin ikinä, vaikka painan edelleen yhtä paljon kuin painavimmillani nyt ylipäätään olen painanut. Pienenpieni matalan kynnyksen muutos jokapäiväiseen elämään on helppo omaksua pysyväksi osaksi arkea ja vuositasolla se tarkoittaa kuitenkin todella monta toistoa. Toinen on kaupassakäynti kävelemällä (auton tai polkupyörän sijaan): tulee askeleita ja ostosten kantamista. Ja olen saanut painon nousun pysähtymään! Enää en liho vuodesta toiseen, vaan paino on pysynyt tässä maksimissa jo useamman vuoden. Välillä on ehkä saanut 4kg alemmaksi, jos on ollut lomautuksia tmv. terveydestään huolehtimiselle tavallista enemmän huomiointiresurssia mahdollistavaa, mutta se on palannut heti, kun työ on taas pakottanut istumaan.

Päivämäärä:   5.1.25 20:33:01

N sanoitti asian hyvin. Jos haluaa pysyviä muutoksia niin elämäntapa muutoksen on oltava alusta alkaen sellainen jota voi noudattaa koko loppu elämänsä.
Terveys kohisee usein myös ilman painon laskuakin, jo terveellosempi ruoka ja liikunnan lisääminen lisäävät terveyttä paljon vaikka vaa'assa ei muutosta tapahtuisi.

Päivämäärä:   6.1.25 00:12:32

Jokaisella tahti ja tavat omat, eikä ole yhtä ja oikeaa tapaa toimia. Tästä on turha kiistellä.

Kävin tänään hyvin mäkisen reilun tunnin kävely lenkin, hengästyin ja hikikin oli kova. Fiilis jälkikäteen kuin olis jotakin voittanut, itsensä ehkäpä! :)

Tsemppiä alkavaan viikon kaikille. Keskiviikkona vaaka päivä mulla.

Lähettäjä: Dixu 
Päivämäärä:   6.1.25 02:57:49

Mukana! 164/100... Kävin indoby-mittauksessa ja järkyttihän se nähdä mustaa valkoisella tulokset, joita oli toki mielessään jo pelännyt.
Napostelu ja isot annoskoot ovat itselle se ongelma. Yritän saada nämä kuntoon.

Päivämäärä:   6.1.25 10:35:20

.
Mikähän se tälllainen valmennus olisi? Olen kokeillut muutamia, mutta esim. Nanna Karalahden tehosetissä alusta oli onneton, eikä motivoinut minua viikkoa pidemmäksi aikaa. Valmennus oli selkeästi suunnattu jo pitkään liikkuneille ja jo valmiiksi terveellisesti syöville. Ja kalliiksikin se tuli kaikkien ostosten myötä mitä ”suositeltiin”.

Toiseksi en halua olla loppu elämääni millään dieetillä, vaan todella oppia uuden tavan syödä, liikkua ja voida hyvin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.1.25 11:10:44

Sekavun ketjuun sen verran että katsokaapa Instasta Nia-Maria Gröhnin tili. Hänellä tolkkuja treenejä ja ruokavaliota. Takaisin salille -valmennuksella otin itse vuosi sitten löysät pois 3 kk aikana. Ruokavaliot löytyy myös, ei ole pakko laskea takitilleen vaan on myös keveämpiä konsteja.

Päivämäärä:   6.1.25 22:16:49

Tänään on ollut meikäläisellä ”vaikea” päivä, mutta kun sai persuuksen ylös ja lähdettyä liikkeelle niin johan mieli (ja mieliteot) parani. Suosittelen kyllä ehdottomasti muillekkin näitä kävelylenkkejä. Tai varmaan mikä tahansa liikunta, mutta näillä kiloilla ei oikein muuhun vielä pysty.
Vaikeita päiviä tulee toki jatkossakin, kaikkihan olis hyvässä kunnossa ja laihoja jos tämä helppoa olisi. Mutta pääasia on, että suunta on oikea!
Mites muilla lähtenyt käyntiin?

Lähettäjä: Tukevainen 
Päivämäärä:   7.1.25 01:06:41

"Tukevainen, siis et jaksa salaatin tekoon? Minä nakkaan suoraan lautaselle kokonaisen pussin friseesalaattia (100g), n.20g krutonkia, pieni purkki tonnikalaa (nopea) tai kanaa, fetajuustoa n. 40g ja kurkkua. Siihen menee 2 minuuttia :')"

Kyllä. Joinain päivinä olen ollut niin väsynyt että voisin nukahtaa pystyyn enkä jaksa tehdä edes leipää. Joku pilkkominen tai kanan paistaminen on silloin aivan ylivoimaista ja sen takia olenkin syömättä ja napsin sitä suklaata ja sipsejä ohimennen kunnes sitten illalla syön hirveän määrän jotain todella epäterveellistä.

Perjantaina siis itse aloitin tämän elämäntapamuutoksen, ja tänään huomasin että on todella virkeä olo eikä oikeastaan edes tee edes kovasti mieli herkkuja, mikä on aivan uskomatonta kaltaiselleni sokerihiirelle. Tänään tein päiväruoaksi lohkoperunoita jotka maustoin oliiviöljyllä ja mausteilla, kanankoipia jotka myös maustoin itse, sekä pakastevihanneksia. Miksihän sitä on ollut niin koukussa pakasteranskalaisiin vaikka nuo itsetehdyt lohkoperunat ovat itse asiassa paljon parempia? On ollut niin hyvä ja energinen olo, että taidan seuraavalla kauppareissulla ostaa ainekset siihen salaattiin. Tykkään kyllä kovasti salaatista, silloin kun teen niin laitan paljon tomaattia ja punasipulia sekä avokadoa, mutta kuten sanottu, se peseminen + pilkkominen on ollut aivan ylivoimaista.

Ptrot, ihanaa että pääsit lähtemään kävelylle! Minä olen välillä käynyt kun maa on ollut sulana, pelkään että liukastun ja se sattuu kovasti eikä näin painavana joku lonkan murtumakaan olisi mikään ihme. Vaikka olisi nastatkin niin silti se on sellaista töpöttelyä ja jännittämistä. Pari vuotta sitten liukastuin ja loukkasin selkäni melko pahasti, niin siitä pieni trauma. Kävely olisi kyllä parasta liikuntaa, ehkä myöhemmin voisi hankkia jäsenyyden kuntosalille ja käydä hiljaiseen aikaan vain juoksumatolla kävelemässä.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.1.25 07:30:41

Tukevainen : Jos jaksat paistaa kanaa, niin sen kanssa kannattaa suosiolla valita vähemmän pilkkomista vaativaa lisuketta ja enemmän pilkkomista vaativille salaattituotteille taas proteiiniksi joku vähemmän valmistusta vaativa. Raejuustopurkki, kourallinen paahdettuja (suolattomia) pähkinöitä, ymv. täydentää salaatin ruokaisuutta vähällä vaivalla. Porkkanan saa suikaloitua sujuvasti salaattiin sopivaksi kuorimaveitsellä, sama suikalointitapa sopii myös wokkiruokiin laittaessa. Paistettavaa proteiinia voi myös paistaa kerralla vähän enemmän ja jättää seuraavan päivän salaattiin tarvittavan jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Jos salaatin pilkkominen tuntuu raskaalta, niin wokit voisi olla hyvä vaihtoehto: lämmintä "salaattia", jossa voi käyttää valmiiksi pilkottuna ostettavissa olevia tuotteita, jotka salaatissa raakana tuntuisi nuhjuisilta. Salaatin tekoon auttaa myös rutiini: tekee saman salaatin joka päivä samaan aikaan, niin se pilkkominen alkaa mennä autopilotilla, vaikka työlästä onkin.

Jos kerran tapana on napostella ennen kuin saat aikaiseksi laittaa ruokaa, niin korvaa ne suklaa ja sipsit suolattomilla ja lisärasvattomilla paahdetuilla pähkinöillä (esim. pekaanipähkinät hyviä) ja kauramuroilla (esim. kaurasydän). Tuttu turvallinen napostelurutiini, ei yhtään sen vaivalloisempaa, mutta parempi ravintosisältö. Kuivatut karpalot täydentää settiä tuomalla makeutta, jos sitä kaipaa suklaan jäädessä pois. Jos tuntuu liian brutaalilta makumuutokselta kerralla, niin korvaa edes osa sipsistä ja suklaasta noilla, ne vie ruokaisuudessaan tehokkaammin nälän tunnetta, niin sipsin ja suklaan kokonaiskulutusta voisi saada alas.

Lähettäjä: deus 
Päivämäärä:   7.1.25 08:53:55

Minullakin olisi tavoitteena 20kg vuodessa. Se ei todellisuudessa ole mikään mahdottomuus, maksimitahti mitä suositellaan on 1kg/viikko, ja maltillinen tahti on 0,5kg/viikko. Vuodelle jaettuna tuo 20kg on 0,38kg per viikko. Olen itse kertaalleen laihduttanut tuon määrän reilussa puolessa vuodessa.

Itse aloitin uutenavuotena. Taktiikkana on keto/vhh ja siinä rinnalla kalorien laskeminen, etenkin jos linjasta poikkean. Yleensä yritykset on menneet metsään siinä kohtaa kun on ollut pakko poiketa ketosta, ja homma menee plörinäksi sitten kunnolla.

Lähtöpainon luulen olleen >85 kaikesta joulumättämisestä, puntarilla kävin vasta torstaina. Silloin paino oli 83,7. Tänään paino 82,8. Ja huomionarvoista on, että söin lauantaina hienon kolmen ruokalajin illallisen jossa oli "kiellettyjä" asioita kuten perunaa, leipää ja viiniä, ja join kolme saunajuomaakin kun kyseessä oli illanvietto kaverin kanssa :D. Silti mahtuivat päivän kaloreihin, kun paastosin muun päivän.

Otin lähtömitat, tiedän aiemmasta että niitä on tärkeämpi katsoa kuin painoa. Lähtömitat ja muutos tähän mennessä (lähtömitat 1.1.):

Rinta 99, -1 cm
Vyötärö 87, -2 cm
Lantio 111, -3 cm
Reisi 68, -1 cm
Käsivarsi 34, -1 cm

Lähettäjä: pohtiva 
Päivämäärä:   7.1.25 09:43:57

deus: mikä meni edellisen kerran painonpudotuksessasi pieleen, ettet päässyt tai pysynyt tavoitteessaan vaan joudut taas aloittamaan projektin? Eli mikä koitui kompastuskiveksi sille, että et saanut muutettua pysyvästi elämäntapojasi? Mitkä silloin tekemäsi muutokset ruokavalioosi olivat niitä, joita et halunnut/kyennyt säilyttämään arjessasi loppuelämääsi?

Päivämäärä:   7.1.25 10:07:50

Pohtiva, elämässä tapahtui todella suuria muutoksia, joista seurasi valtavasti stressiä, sen vuoksi aloin syömään mitä sattuu ja aivan liikaa.

Päivämäärä:   7.1.25 10:11:08

Herkuista:
Jos ostan niitä, syön niitä. Kaiken. Ostin pussin taateleita makean himon yllättäessä hätävaraksi, mutta kun tiesin sen olevan kaapissa, en voinut vastustaa kiusausta. Söin kerralla koko pussin.
Opettelua siis tapojen muuttamiseksi, mutta totesin, että herkkuja ei kotiin enää toistaiseksi kaupasta tule. Silloin niitä ei tule syötyäkään.

Lähettäjä: dejke 
Päivämäärä:   7.1.25 12:58:41

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.1.25 19:23:33

En halua dumata, mutta 20 kg vuodessa on ihan hurjan iso tavoite. Ethän pety, jos tavoite jää saavuttamatta?"

Jos pudotettavaa on paljon, niin tuo 20 kg on helppo pudottaa.

Moni ylipainoinen on turvonnut ja heissä on paljon ylimääräistä nestettä. (Alkoholi, suola, höttöhiilarit, tms.) Ja sitä turhaa höttöturvotusnestettä voi olla enemmänkin kuin 20 kg. Eli jos edes 10 kg karistaisi sitä höttöturvotusta, niin rasvaa tarvitsisi pudottaa vain 10 kg. Eli ei enää tunnukaan paljolta.

Yksi kaverini pudotti ihan elämäntaparemontilla 40 kg vuodessa. Ei laihdutuslääkkeitä tai -leikkausta. Vain ruokavalio ja elintavat kuntoon. Eikä kaikki pudonneet kilot todellakaan ollut rasvaa, iso osa oli nestettä. Seuraavana vuonna pudotti vielä 20 kg lisää, eli kahdessa vuodessa lähti 60 kg. Ja jokainen tajuaa, että lähtötilanteessa pudotettavaa oli 170-senttisellä naisella paljon. Kyseinen ihminen oli aina, ihan lapsesta asti ollut lihava. Mutta kolmekymppisenä, kahden lapsen äitinä tuli mitta täyteen kun halusi, että hänen lapsillaan on äiti vielä 10 vuoden päästäkin.

Tärkeää on se, ettet ajattele, että repsahdat, tai että repsahdus on moka, ja koko elämäntapamuutoksen voi jättää kesken kun kerran repsahtaa. Aina ei tarvitse olla niin tiukkis, joten tee sellaisia muutoksia, joita voit jatkaa lopun elämäsi. Jos joskus tulee mässättyä liikaa tai ei ehdi/jaksa liikkua kuten suunnittelit, niin huomenna on päivä uusi ja parempi elämäntapa jatkuu eilisestä lösöttämisestä huolimatta.

Teet elämäntapamuutoksen, et vain harrasta jotain kuuria joka kestää X ajan tai X kiloa.

Omatkin elämäntavat on menneet muutaman vuoden ajan päin prinkkaaa, olo on huono, vaatekoko kasvanut kahdella ja ryhti huono ja joka paikkaa kolottaa. Eilen meni ihan mössöksi, tänään olen niin väsynyt kun en viime yönä saanut nukuttua, että menen varmaankin lähituteina nukkumaan ja huomenna sitten virkeämpänä aloitan sen paremman elämän. En tänäänkään aio mitään karkkia mässätä, mutten jaksa tehdä kyllä mitään muutakaan.

Tavoitteena pudottaa kiloja niin että vanhat vaatteet mahtuu taas päälle, olo on hyvä ja on ryhdikäs ja kivuton.

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   7.1.25 13:03:27

”Tärkeää on se, ettet ajattele, että repsahdat, tai että repsahdus on moka, ja koko elämäntapamuutoksen voi jättää kesken kun kerran repsahtaa. Aina ei tarvitse olla niin tiukkis, joten tee sellaisia muutoksia, joita voit jatkaa lopun elämäsi. Jos joskus tulee mässättyä liikaa tai ei ehdi/jaksa liikkua kuten suunnittelit, niin huomenna on päivä uusi ja parempi elämäntapa jatkuu eilisestä lösöttämisestä huolimatta.
Teet elämäntapamuutoksen, et vain harrasta jotain kuuria joka kestää X ajan tai X kiloa. ”

TÄMÄ!!!

Lähettäjä: öee 
Päivämäärä:   7.1.25 13:17:25

"Moni ylipainoinen on turvonnut ja heissä on paljon ylimääräistä nestettä."

TÄMÄ!!
Ihmiset ovat ylipäätään todella turvonneita. Myös normaalipainoiset ovat turvonneita, eli nestettä kertynyt. Silmäpussit, turvonneet sormet, jne... Kun sen turvotusnesteen saa pois, sutjakoituu kummasti, vaikkei rasvakudoksen määrä ole vähentynyt grammaakaan... Minä jätin joskus lisätyn sokerin ja viljat pois ja kiloja katosi kuukaudessa 5. Varmasti jonkin verran oli rasvaakin, mutta kyllä suurin osa oli nestettä!! Myös alkoholi turvottaa paljon, mutta itse en alkoholia juo, joten minä turpoan muista syistä.

Päivämäärä:   7.1.25 22:27:11

Kaipaisin helppoja iltapala vinkkejä, jaa omasi? Salaatti illalla ei sisällä juurikaan proteiinia. Nälkäisenä/liian kevyellä iltapalalla uni on parina viime yönä ollut huonoa. Nyt en keksi mitään terveellistä iltapalaa.

Päivämäärä:   8.1.25 10:39:16

Ptrot, salaattiin voi tunkea vaikka mitä proteiinilähteitä. Raejuustoa, kananmunaa, kalaa, lihaa, juustoa.. Itse olen tämän reilun viikon syönyt pääasiassa pelkkiä salaatteja, mutta teen niistä todella ruokaisia. Esim. savulohisalaatti raejuustolla ja kananmunalla, tacosalaatti (tacotäytteet ilman niitä kuoria), cesarsalaatti..

Päivämäärä:   8.1.25 10:57:29

Ptrot: itse syön usein pari keitettyä kananmunaa ja hedelmiä.

Päivämäärä:   8.1.25 15:11:30

Syön aamulla tuon 3 munaa (1keltuainen & 3 valkuaista)
Mietin kolesteroli arvoja, kun suvussa taipumusta korkeaan kolesteroliin, että kuinka palkon munia uskaltaa syödä.
Tänään kiertelin ruoka kaupassa ja eteeni tuli karjalan piirakat. Yhdessä n.80 kaloria, mutta olisi ainakin vaihtelua leipään. Mutta onko ne ihan höttö kaloreita?

Lähettäjä: NOm 
Päivämäärä:   8.1.25 16:08:56

Itsellä tilanne että 2021-2022 painoin 62kg ja se oli lihasta. Sitten tuli todella ikävät pari vuotta jolloin iski myös vaihdevuodet ja painoa kertynyt n 7kg. Treenaan 3-5krt vkossa monipuolisesti, kävelen jokapäivä koiran kanssa ainakin tunnin yleensä 3lenkkiä 15-60min. Lisäksi ratsastan kahta hevostani 3-4krt vkossa. Liikuntaa tulee siis paljon. Syön jo terveellisesti mutta kilot ei lähde joten nyt viitataan vielä lisää: sokeri pois, vaalea vilja pois. Lisään proteiinia ja myös nostan treenien intensiteetti. Olen lähes kala-kasvis linjalla, en syö karkkia, sipsejä, roskaruokaa, limsoja tmv mutta esim lämmin tonnikalaleipå tai juustoinen pasta houkuttaa välillä kovan treenin jälkeen. Meitin että otan mitat ja katson pari kk tätä jos ei läski lähde tästä putoamaan täytyy miettiä mitä muuta voisi vielä tehdä.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   8.1.25 16:49:24

Mukana olen.
170/89.
Ennen lapsia painoa 20kg vähemmän. Molemmista lapsista jäi 10kg joka ei ole lähtenyt. En ole "hyllyvä läskitankki" ja luulen ettei moni uskoisi painoani jos kertoisin. Läskiä on kertynyt ns oikeisiin paikkoihin.
Mies tykkää, minä en.
Nyt olen aloittanut kuntopyörällä (5km/15min) ja hulavanteella 20min (10min/suunta) noin joka toinen päivä. Pyrkimys on jokapv, mutta ei ehdi/jaksa aina.
Syön suht terveellisesti. Paheena iltaisin jäätelö 0,25l paketista ja satunnaisesti kahvipulla. Alkoholia menee n.1-3 ×0,25-0,33l/vko.
Eilen päätin että nyt loppuu mässäily kunnes anoppi toi kääretortun ja karkkia mitä lapsemme eivät syö.
Aiemmin pudotin muutaman kilon pelkällä pyöräilyllä, mutta syksyn tullen into laantui.

Päivämäärä:   8.1.25 17:50:33

"Mietin kolesteroli arvoja, kun suvussa taipumusta korkeaan kolesteroliin, että kuinka palkon munia uskaltaa syödä.
Tänään kiertelin ruoka kaupassa ja eteeni tuli karjalan piirakat. Yhdessä n.80 kaloria, mutta olisi ainakin vaihtelua leipään. Mutta onko ne ihan höttö kaloreita?"

Kolesterolin kannalta suuri vaikutus on painonpudotuksella: jos siinä onnistut, se kolesteroli laskee. Tämän on todenneet todella monet ketoilevat, joilla ruokavalioon kuuluu paljon kananmunia.

Karjalanpiirakoissa on vähän kaloreita joo, hiilarit ei kamalan kauaa nälkää vie, ja sitten kun päälisiä laitat niin paljonko kaloreita onkaan kasassa..

Päivämäärä:   8.1.25 19:23:03

Noniin kävin tänään vaa’alla, painoa pudonnut viikossa 4 kiloa. Ja sen voin kyllä tunteakkin. Nyt on helppo lähteä päivittäiselle lenkille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.