Lähettäjä: -.
Päivämäärä: 8.1.25 11:08:47
Eihän kaikkea tarvitse säilyttää, mutta älkää tuhotko vanhoja valokuvia :( Laittakaa niihin mahdollisimman tarkat tiedot, keitä kuvissa on, mitä tapahtuu, missä ja milloin.
Vaikka teillä ei olisikaan enää sisaruksia tai muuta läheistä sukua, teillä voi silti olla jossain sukuhaarassa joku, joka olisi vanhoista kuvista kiinnostunut. Niillä saattaa olla merkitystä paikallishistorian tai vaikka ihan aikalaiskuvauksen kannalta. Olisiko paha juttu sekään, jos kuvat päätyisivät jonkun suvun ulkopuolisen haltuun?
Tietysti jonkinlaista karsintaa voi ja kannattaakin tehdä. Olin itse jokin aika sitten tyhjentämässä edesmenneen sukulaisen asuntoa. Osa hänen valokuvistaan oli kansioissa ja osa teettämisen jälkeen jätetty niihin sellaisiin paperikuoriin, koska niitä oli todella, todella paljon. Tiesin, että muutamat kauempana asuvat sukulaiset toivoivat saavansa kuvia esim. yhteisiltä lomamatkoilta ja sukukokoontumisista, joten kurkkasin kaikki läpi. Juu, olihan siellä niitä privaattikuvia. Minkä on kerran nähnyt...
Etenkään sota-ajan kuvia ja sitä vanhempia ei missään nimessä kannata tuhota, oli kyse sitten virallisista potreteista tai "kotiräpsyistä". Näitähän ihan kerätään ja olen itsekin ostanut jotain, vaikka ostamistani onkin harmillisesti puuttunut kaikki tiedot. Mulla on myös tallessa oman suvun valokuvia yli sadan vuoden takaa. Karmii ajatellakin, että skannaisin ne ja heittelisin roskiin. Olen kyllä skannannut tärkeimmät, esim. isoisovanhempien Amerikassa otetun hääkuvan viime vuosisadan vaihteesta.
Olen lapseton, enkä näin ollen tiedä, mitä kaikille kuville tapahtuu sitten kun mua ei joskus enää ole. Ehkäpä joku tuhoaa ne, koska ei tiedä keitä kuvissa on tai ei vaan välitä. Mutta mä en halua olla se, joka ne tuhoaa. En pystyisi elämään sen kanssa.
|