Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vieläkö siivoojille on töitä?

Lähettäjä: Työnhakija 
Päivämäärä:   3.1.25 16:46:30

Suunnittelen alanvaihtoa vähemmän aivotyötä vaativalle alalle.
Onko siivoojille vielä tarjolla työtä entiseen malliin jos koulutusta ei ole?

Opiskelijana siivosin kahtena kesänä kesätöissä joten hieman kokemusta on.

Re: Vieläkö siivoojille on töitä?

Lähettäjä: Tmi 
Päivämäärä:   3.1.25 17:03:25

Harvassa taitaa olla työsuhteessa olevat siivoojat. Pitäisi olla toiminimi. Isot siivousyritykset eivät enää palkkaa työsuhteeseen vaan ottavat alihankkijoina toiminimellä työskenteleviä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.1.25 17:05:21

Joo tai ulkomaalaisia/taustaisia..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 17:09:09

Kolme vuotta siivousalalle kouluttamattomana siivoojana ja hyvin on töitä riittänyt. Nyt jään kohta äippälomalle mutta tarkoitus on sen jälkeen jatkaa samassa firmassa. Suomalainen pieni yritys. Tuntipalkka parempi kuin ollessani koulutettu lähihoitaja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.1.25 17:17:17

Olen alalla keskisuuressa kaupungissa ja siivousalan avoimet työpaikat tuntuvat kadonneen maan alle. Olen töissä, mutta seuraan jatkuvasti tilannetta, jos tulisi joku mielenkiintoinen paikka hakuun. Firmat eivät enää ilmoittele TE-toimiston sivuilla entiseen malliin ja firmojen omat sivut loistavat tyhjyyttään. En jaksa uskoa, että yhtäkkiä olisi löytynyt vakituiset huippuosaajat, niin ettei tarvetta rekryille ole, vaan pohdin, mistä kautta nykyään rekrytoivat.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   3.1.25 17:23:59

Työnvälitysfirmojen kautta voi löytyä töitä ja jotkut kunnat käyttää näitä hakiessaan vakkareille tuuraajia lomien tai sairauspoissaolojen ajaksi. Kannattaa kunnasta kysyä minkä firman kautta ottavat tuuraajia ja sen mukaan myös katsoa vuokratyöfirmaa.

Somessa paikallisryhmien kautta olen nähnyt joidenkin pienyrityksien mainostavan ja etsivänsä lisätyövoimaa mm. kotisiivouksiin.

Lähettäjä: ses 
Päivämäärä:   3.1.25 17:31:49

Saman pannut merkille kuin M, itse en enää alalla töissä mutta aktiivisesti seuraan työmarkkinoita ja mielenkiinnosta tulee aina pantua merkille myös siivousalan paikat. Eipä ole ainakaan noissa julkisissa hauissa siivousalan työpaikkoja yhtään siihen malliin kuin ennen, mistä lie johtuu.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   3.1.25 17:33:41

Ei niitä työpaikkoja kannata laittaa edes hakuun, kun tekijöitä ei ole - luulen.

Lähettäjä: -..-- 
Päivämäärä:   3.1.25 18:13:22

Eiköhän nuo siivousduunit nykyään jotain reittiä vipata suoraan maahanmuuttajille, suurilta osin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.1.25 18:14:59

Niin minäkin luulen

Lähettäjä: laikkari 
Päivämäärä:   3.1.25 18:42:14

Teen vakituista siivoustyötä ja on laitoshuoltajan koulutus. Joudun tekemään päivittäin aivotyötä, jotta saisin kaikki paikat siivottua, jotka on siivousvuorossa. Työpäivät elää asiakkaiden tilojen käytön mukaan. Meillä on myös kouluttamattomia siivoojia, jotka yleensä suorittavat laitoshuoltajan tutkinnon työn ohella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 18:43:23

Jos sinulla on tällä hetkellä työ, joka "vaatii aivotyötä", niin luultavasti siinä on suht hyvä palkka. Oletko ottanut huomioon siivoojan palkkatason? Todennäköisesti saat siivoojana tottua ihan toisenlaiseen elintasoon kuin mihin olet nyt tottunut.

Lisäksi: Sinulla on nyt ehkä sellainen kuva (monilla "hienompia" töitä tekevillä on), että siivous olisi rentoa hommaa. Juu, ei tarvita samanlaista aivotyötä kuin nykyisessä työssäsi, mutta työtahti on todella kuluttava. Aikataulut on vedetty erittäin tiukoiksi. Työ on oikeasti raskasta. Vaikka olet joskus opiskelijana siivonnut, niin sinulla ei ehkä ole käsitystä siitä millaista se on kun teet sitä joka päivä ja koko toimeentulosi on riippuvainen siitä.

Kirsikkana kakussa huonon palkan ja raskaan työn lisäksi saat ympäristön halveksunnan kun olet "vain" siivooja, vaikka ilman kyseistä työtä hukkuisimme saastaan niin eihän se parempi väki sellaista mieti, siivoojaa katsotaan kuin halpaa makkaraa.

Ja monet firmat eivät taida haluta suomalaisia töihin, johtuen siitä, että suomalaisilla on yleensä joku käsitys työntekijän oikeuksista täällä. Halutaan helpommin kyykytettäviä.

Lähettäjä: Yötyö 
Päivämäärä:   3.1.25 18:51:01

Onko oikeasti siivousalalla nykyään noin? Juuri mietin, että tarvisin vähän ylimääräistä ja ainoa vaihtoehto oman työni lisäksi olisi siivoustyö ja öisin. Olen nuorena opiskelijana tehnyt omat siivousurakkani, mutta ilmeisesti aika on ajanut ohi..? Olen ollut siinä luulossa, että siivoojille ja lähäreille on aina töitä.

Lähettäjä: siivousyrittäjä 
Päivämäärä:   3.1.25 19:01:38

Minäkin äskettäin katselin vapaita työpaikkoja ja hämmästyin että siivoojia ei haettu ollenkaan! Eikä ollut lähäreillekään paikkoja haussa...
Minun kokemukseni mukaan kotisiivouksia halutaan edelleen vaikka kotitalousvähennys pieneneekin. Jos sivutuloa kaipaa niin perustaa toiminimen mutta ei liity alvirekisteriin, tämän vuoden alusta asti saa tehdä 20 000€ liikevaihdon ilman alvivelvoitetta (ennen alaraja oli vain 15 000), ei toki saa verovähennyksiä hankinnoista mutta kun myy palvelua johon tarvitsee minimaalisen vähän tarvikkeita niin ei haittaa. Sitten veloittaa noin 40e tunnilta niin eipä tarvitse hirmuisia tuntimääriä edes työtä tehdä kun saa jo jonkinnäköisen elannon itselleen ja on vielä aikaa tehdä vaikka osa-aikaista palkkatyötä lisäksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.