Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ahdistus rahasta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.1.25 09:15:11

Onkohan tämä normaalia (ei ole) tai kärsiikö joku samankaltaisesta ongelmasta?

Eli stressaan aivan tuhottoman paljon rahasta. Minulla ei ole mitään kriisiä rahan suhteen, päin vastoin se riittää hyvin. Pystyn pistämään reilu 1000e joka kuukausi hevoseen ja silti jää elämiseen ihan riittävästi ja kaikki pakolliset menot hoituu. Säästöönkin jää. Ja siinä olenkin ihan pakkomielteinen. Meinaan siinä säästämisessä.

Lasken jatkuvasti kuinka paljon saan mistäkin tilistä laitettua säästöön ja mietin erilaisia uhkakuvia ja skenaarioita mitä varten pitää säästää.

Pelkään muun muassa jatkuvasti että jotain todella kallista hajoaa tai saan potkut töistä tai tapahtuu jotain muuta joka suistaa minut rahallisesti epätoivoon. Ymmärrän itsekin että siinä ei ole mitään järkeä mutta en vaan voi tälle mitään. Olen säästänyt niin säästötileille kuin rahastoon. Vaikka kuinka paljon säästän, se ei tuo minulle mitään mielenrauhaa. Jos jouduin käyttämään säästöjäni johonkin mitä en ole sinne ns. budjetoinut, esim. ostamaan uuden pesukoneen, ahdistun siitä suunnattomasti.

Jotain mindfullnesia tässä varmaan pitäisi alkaa harjoittamaan?

Re: Ahdistus rahasta

Lähettäjä: Anneli 
Päivämäärä:   3.1.25 16:14:07

Kyllähän tuo ahdistusoireilulta kuulostaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 16:24:16

Sä oot jo sairastunut... älä jossittele

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.1.25 16:25:53

Olen kohtalotoveri. Minullakin on hyvä rahatilanne ja säästöjä useita kymmeniä tuhansia ja sijoituksiakin on kertynyt. Silti koko ajan ahdistaa raha ja menetän välillä yöunia rahan takia.

Lähettäjä: Nibbeli 
Päivämäärä:   3.1.25 17:01:42

Millainen lapsuus oli?

Mulla on sama ja muistan että kotona vanhemmat tappeli aina rahasta. Maksoivat laskut aina myöhässä, oli noloa kun joskus joku piano-ope tms sanoi että lasku on rästissä. Pelkäsin että hevonen pitää myydä pois ja harrastukset pitää lopettaa, tai talo myydä ja muuttaa muualle. Oli todella turvaton olo.

Olen aivan neuroottinen rahasta itsekin, laskut eivät ole koskaan myöhässä ja säästän rahastoon ja säästötilille. En kehtaa olla koskaan velkaa kenellekään, paitsi pankille talosta tai autosta. Maksan aina kaiken heti pois ja minulle on tärkeää että ihmiset tuntevat minut siitä että hoidan aina laskuni. Turpeen toimittaja muisti minut puhelimessa ja sanoi ”Sinä olitkin se paikka joka maksoi laskun ennen kuin auto ehti edes palata keikalta”.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.1.25 18:52:14

Säästäminen on järkevää, ja moni säästää edes vähän. Pakkomielteeksi se on mennyt siinä vaiheessa, kun vanhuudessa pihistelee kaikessa ja kulkee ryysyissä, ja perikunta löytää patjan alta miljoonan.

Mieti, mikä on mielenrauhasi kannalta hyvä minimisumma pitää säästössä. Jollekulle se on kolmen kuun palkka, jollekulle kymppitonni. Jos rahaa jää makailemaan enemmän, se kannattaa ehkä sijoittaa (mitä jo teetkin)

Voi myös pohtia, miten helposti työllistyt, jos firma 'katoaa alta'. Tai sairastut itse, tai hevonen sairastuu.

Ja sitten turha huoli ja pelko pois. Se on vain rahaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.