Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä harrastustanne olette selitelleet?(EH)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.1.25 20:48:01

Otsikko jäi tyngäksi. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä harrastustanne on ihmetelty eniten ja mitä olette selitelleet eniten. Jätetään hevoset tällä kertaa pois - eli jotakin muuta.

Omista harrastuksistani eniten on kummasteltu swappailua, postcrossingia ja jyrsijäharrastusta (silloin, jos kasvatat tai käyt näyttelyissä). Sen sijaan esimerkiksi kirjeenvaihtoa tai päiväkirjan pitämistä kukaan ei ole ihmetellyt aikuisiälläkään.

Re: Mitä harrastustanne olette selitelleet?(EH)

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   2.1.25 20:51:40

Sienestystä on ihmetelty ja myös neulomista etenkin, kun olin 20-30v (eli miten noin nuori sellasta harrastaa). Joku on myös ihmetellyt viime vuosina mun parvekeviljelyä. Ite en käsitä, miten joku IHMETTELEE sienestystä varsinkaan :D

Lähettäjä: Com 
Päivämäärä:   2.1.25 20:55:57

En tiedä lasketaanko nämä harrastukseksi, mutta seuraan maastohiihtoa ja kesäisin pesäpalloa, näitä kumpaakaan ei meillä töissä ymmärretä. Sienestämistä meillä töissä ei paheksuta, kun vien heillekin sieniä. Tai ehkä seläntakan sitten.

Päivämäärä:   2.1.25 20:58:15

Veeras, sienestystä moni pitää kyllä mummojen harrasteena yhä, mikä on hassua. Samoin mulle on naurettu, kun keitän luista liemiä tmv. En niinkään säästön vuoksi, vaan siksi, että ne maistuu paremmalta...

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   2.1.25 20:59:19

Kanien kasvatusta näyttelyihin ja lihaksi. Nykyään enää lihakaneja.

Päivämäärä:   2.1.25 21:30:25

Ällö, kyllä, sienestystä pidetään erikoisesti mummojen touhuna myös. Kuitenkin oikeasti aika paljon nuoria ja keski-ikäisiä löytyy sienestäjistä.

Btw, sain upeat sienikorit joululahjaksi, kelpaa ens kesänä aloittaa taas :D

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   2.1.25 21:33:16

No häpeän skräppäämistäni mutta saan siitä hyviä kiksejä. Tosin nykyään ei ole enää aikaa sille kun tarvitsen siihen luovuuteen paljon aikaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 21:35:03

Kanien kasvatus lihaksi. Tai en selitellyt. Jos ihminen ei ymmärrä että nämä kaninpojat syödään, niin vika on kuulijassa, ei kertojassa. Mutta menihän se yli ymmärryksen joillakin että joku voi itse kasvattaa ruokansa.

Harmi kun harrastus on ollut liian monta vuotta tauolla. Jospa joskus taas olisi olosuhteet otolliset.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   2.1.25 22:08:32

Kaikenlaiset taxidermia-jutut herättää kyllä kummastusta. Varsinkin kun olen naisihminen. :D

Kotonani on muutamaa eri sorttista eläimen kalloa, luita ja sarvia.. Parit hirvenkallot on työn alla..

Pienimuotoista yrittäjyyttä olen näistä myös miettinyt...

Lähettäjä: Kikka 
Päivämäärä:   2.1.25 22:30:41

Tuo kaninkasvatus lihaksi on ovela veto, ruokaneuvottelunnan vegaanit ei ymmärrä sitä kieltää.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.1.25 00:15:06

Harrastan erikoisempaa pukeutumistyyliä. Vaatteet erottuu hyvin selkeästi massasta ja herättävät jonkin verran huomiota. Joskus kysytään olenko menossa johonkin esitykseen. Mutta minä vain tykkään vaatteideni estetiikasta ja koen itseni kauniiksi kun olen laittautunut oman tyylini mukaisesti. Jotkut eivät ymmärrä, miksi käytän satoja euroja vaatteisiin. Samat ihmiset kuitenkin voivat ostaa ns tavallisia vaatteita jatkuvasti.
Itse ostan vaatteita hyvin harkiten ja usein käytettynä. Tyylini mukaiset vaatteet on usein pienyritysten/ yksittäisten ompelijoiden tekemiä ja laadultaan erittäin hyviä ja niillä on myös käytettynä hyvät markkinat harrastajien parissa. Ei siis haittaa maksaa vaikka 500€ yhdestä mekosta.

Sukulaiset, läheiset kaverit ja puoliso onneksi ymmärtävät ja kehuvat.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.1.25 00:16:25

Pokemonien pyydystys

Lähettäjä: Cherry 
Päivämäärä:   3.1.25 00:18:05

Fiftari/pinup.

Lähettäjä: Seteli 
Päivämäärä:   3.1.25 00:31:22

Trapetsilla keikkuminen. Saa ihmiset kohottamaan kulmakarvojaan mutta luulen sen johtuvan siitä että olen aika vanha lajiin.
Elikkä selitän sitten ihmisille että se on hyvä tapa pitää kuntoa, tasapainoa ja koordinaatiota kunnossa eikä se ole ollenkaan niin vaarallista mitään ihmiset luulevat!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 00:35:43

Eipä oikeastaan mitään. Toisaalta en kyllä olekaan harrastanut mitään erikoista, ratsastuksen lisäksi vain lenkkeilyä, koiraharrastuksia, lukemista ja käsitöitä.

Tuli tuosta Veerasin neulomisjutusta mieleen, että silloin kun olin 20v niin tutustuin uuteen kaveriporukkaan. Oltiin kaikki siinä 18-22v. He ihmettelivät että miten oikein osaan neuloa, ja seurasivat suu auki kun loin silmukat ja aloin tekemään villasukan vartta. No, porukasta kaikki innostuivat opettelemaan neulomaan, ja alettiin sitten pitämään "mummo-iltoja", eli kokoonnuttiin isoimmassa kämpässä asuvan kaverin luo neulomaan. Oli huvittavaa kun muuten meno oli musiikkia ja tarjottavia myöten kuin kotibileissä yleensä, mutta me vain neulottiin:D

Mummo opetti minut neulomaan silloin kun olin 6v, ja aktiivisin neuloja olin joskus 11-13 vuotiaana.

Lähettäjä: [] 
Päivämäärä:   3.1.25 01:43:55

Harrastan ammuntaa. Olen nuori nainen, en ole käynyt armeijaa enkä harrasta metsästystä, joten sitä välillä ihmetellään. En tosin viitsi joillekkin puolitutuille siitä edes kertoa.

Lähettäjä: Pasu 
Päivämäärä:   3.1.25 05:04:13

Tankotanssi, varsinkin vanhemmat ihmiset tuntuu kummastelevan

Lähettäjä: Rapiiri 
Päivämäärä:   3.1.25 07:34:19

Keskiaikamiekkailu.

Lähettäjä: frida 
Päivämäärä:   3.1.25 08:04:20

Jostain syystä balettiharrastukseni, vaikka omasta mielestäni se on hyvinkin tavallinen harrastus. Erityisesti kylään tulevat vieraat aina hämmästelevät ja tutkivat mielenkiinnolla kärkitossujani ja ihmettelevät hyväntahtoisesti miten niillä on mahdollista tanssia. Rakastan balettia ja treenaan tunneilla 5 kertaa viikossa, vaikka mitään tavotteita lajin suhteen ei siis ole.

Päivämäärä:   3.1.25 08:06:59

Keppihevosharrastus esiteini-iän jälkeen. Ei vaan mene aikuisille ihmisille jakeluun, että harrastus siinä missä pallon perässä juokseminenkin.

Päivämäärä:   3.1.25 08:08:40

Minkä ikäisenä Frida olet aloittanut baletin? Mielenkiinnosta kysyn.

Päivämäärä:   3.1.25 09:38:46

Koiraharrastuksia kyllä ihmetellään, että mikä järki varsinkin jos yhtään avaa esim. tokon evl:n liikkeitä :) yllättävän paljon ihmetellään myös sitä, kuinka paljon aktiviteettia ja lenkkikilometrejä aktiivinen paimenkoira vaatii ja että se on minulle täysin ok.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   3.1.25 09:43:01

En ole lähtenyt selittelemään mitään, vaikka esim. golfia moni ihmettelee "mitä järkeä siinä on". Totean tyynesti, että ei mitään järkeä ja siirryn seuraavaan asiaan :D

Lähettäjä: Book 
Päivämäärä:   3.1.25 09:50:45

Lukemista. Tarkemmin mun lukemia kirjoja on kommentoitu (ai, sä luet tollaisia kirjoja) eli kirjahyllyssä olevia kirjoja. En tiedä millaisia kirjoja mun pitäisi lukea ettei aiheuttaisi ihmetystä. Ihan tavallisia kirjoa siis luen.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   3.1.25 09:59:34

DnD aiheuttaa ehkä eniten kummastelua. Että en vaikuta niin nörtiltä ja huonoja vitsejä aiheesta.

Toinen on järjestötoiminta ylipäätään. Monelle on outoa, että käytän niin paljon aikaani järjestötoimintaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.1.25 11:03:58

Laulaminen aikuisena yksityistunneille ilman esiintymistarvetta on myös yksi mitä joskus ihmetellään.

Ihmiset olettaa että jos laulan, osaan laulaa tosi hyvin ja haluan laulaa heille. Usein pyydetään ”laula jotain”. Oikeasti en ole tosiaankaan lahjakas laulaja enkä tykkää yhtään esiintyä. Laulan ihan vaan omaksi iloksi. Jos jotain kappaleita osaankin laulaa ihan hyvin, en pysty laulamaan yhtäkkiä ilman äänenavauksia ja säestystä. Enkä edes halua.

Tuntuu myös että laulamiseen suhtaudutaan todi kriittisesti. Jos joku soittaa pianoa keskitasoisesti, se voi silti olla tosi hienoa ja siitä kehutaan. Mutta jos laulaa keskitasoisesti, eli silleen että pysyy nuotissa mutta ei tosiaan mitään ammattitasoa, se herättää lähinnä irvistyksiä.

Lähettäjä: frida 
Päivämäärä:   3.1.25 11:11:30

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 3.1.25 08:08:40

Minkä ikäisenä Frida olet aloittanut baletin? Mielenkiinnosta kysyn.

Taisin olla 9 tai 10, kun menin ensimmäiselle tanssitunnille. Varsinaisesti syvästi balettiin hurahdin ehkä 12 vuotiaana. Eli aika vanhana vasta moniin muihin verrattuna, vaikka eipä sillä tosiaan siinä mielessä ole väliä, kun tanssin vain omaksi ilokseni, en tavoitteellisesti. Pidin tosin reilun parin vuoden tauon parikymppisenä kipuillessani terveyteni kanssa, mutta veri veti palaamaan takaisin tanssisaliin vaan uudelleen taas. Kiva kun kysyit :)

Päivämäärä:   3.1.25 11:30:35

Lukemista (olen parikymppinen) ja sitä, että en katso sarjoja/elokuvia, vaan luen.

Geokätköilyä. Ei sekään vissiin ihan ikäiseni seksikkäin harrastus ole reaktioista päätellen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.1.25 11:33:57

Jännä huomio että Ällön avaamaan keskusteluun tulee tyyppejä jotka eivät pidä Ällöstä ;) siis asiat riitelevät...

Päivämäärä:   3.1.25 11:48:18

Frida, kysyin, sillä baletti oli yksi asia, mikä lapsena olisi kiinnostanut, mutta en tunneille päässyt. Äitini oli aika tiukka siinä, että ei halunnut minun harrastavan liian vakavasti mitään lajia hirveästi - piti lepoa ja vapaa-aikaa tärkeänä, jotta saa olla lapsi ilman tiukkoja treenejä tms. Tästä syystä harrastukseni olivat aika pintapuolisia, joskin partio alkoi vanhempana viedä niin paljon aikaa, että lopulta lopetin sen, kun halusin lopulta enemmän vapaata omalle tekemisille. Lukemiseen, taiteisiin ja kirjoittamiseen sain merkittävää kannustusta ja ne olivat juttu, joita kaikki meistä lapsista harrastivatkin. Veljeni oli aiemmin harrastanut kilpauintia ja äiti ei halunnut minulle mitään niin sitovaa - eikä toki yksinhuoltajalla ollut varaakaan toteuttaa kaikkea. Sain kuitenkin tehdä niitä omia juttujani varsin vapaasti, vaikka kaikki ei onnistunut.

Päivämäärä:   3.1.25 12:03:30

True crime.
En roiku Minfossa tai seuraa mitään some-juttuja, saan niistä näppyjä. 99% harrastuksesta on erilaista alan kirjallisuutta, plus seuraan paria podcastia. Pääpaino on brittiläisissä tapauksissa 1880-luvulta II maailmansotaan, mutta on mulla myös muita mielenkiinnon kohteita, joista olen haalinut kirjoja. Tapauksista kertovien kirjojen lisäksi mulla on myös ns. yleistajuisia kirjoja kriminologiasta ja psykologiasta, kuin myös aikakauteen liittyviä historiakirjoja.
Mulle kyse ei ole vain siitä, että kuka teki ja mitä, vaan miten esim. tutkintatavat, lääketiede tai oikeuslaitos on tekojen myötä muuttunut. Onko teolla ollut yhteiskunnallista vaikutusta, miten sitä on käsitelty mediassa, tai jopa viihdeteollisuudessa. Toki mua kiinnostaa myös teon taustalla olevat syyt.

Vaikka tämä aihepiiri on ollut viime vuosina tapetilla, mulle tämä ei ole mikään uusi harrastus. Lapsena 30 vuotta sitten luin Ilta-Sanomista jutusta joka jäi mietityttämään, ja kun olen aina ollut ahkera lukemaan ja hakemaan tietoa, niin jotenkin nämä nivoutuivat yhteen.
Harrastus on vienyt myös ulkomaille ja olen onnekseni päässyt tapaamaan kasvokkainkin tutkijoita ja kirjailijoita, joita en olisi koskaan uskonut tapaavani.

Lähettäjä: lukutoukka 
Päivämäärä:   3.1.25 13:42:59

Lukemista- olen lukenut aina ja tulen lukemaan.

Kysytty, että miksi haaskaat aikaasi moiseen? No- se on minun juttu ja muut saa tehdä omia juttujaan.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   3.1.25 14:54:20

En nyt tiedä voiko tätä sanoa harrastukseksi, mutta minulla on lihansyöjäkasveja joita on usein ihmetelty. Eipähän huonekasveissa juuri muuta tekemistä ole kuin kastella sajoittain etteivät kuihdu, vaihtaa mullat vuoden parin välein ja tarvittaessa leikata kuihtuneet lehdet ja kukkavarret pois.

Päivämäärä:   3.1.25 15:18:09

Haluaisitko Najadi kertoa lisää niistä lihansyöjäkasveistasi? Mistä hankit, onko kärpäsloukkuja vai kannulasveja?

Lähettäjä: Paapii 
Päivämäärä:   3.1.25 15:46:41

Täällähän saa hyviä vinkkejä uusiin harrastuksiin. Jotain uutta olisi kiva aloittaa, mutta en oikein tiedä mitä.
Omista harrastuksista olen joskus joutunut selittelemään käärmeitä. Yleensä ei ole harrastuksia tarve selitellä, eikä niitä kukaan oikein kummastelekaan. Joku täällä mainitsi, ettei viitsi puolitutuille kertoa harrastuksestaan. Jäin miettimään tuota. Kertooko joku tosiaan puolitutuille harrastuksistaan? Itsellä harvoin tulee harrastukset puheeksi muiden kuin saman harrastuksen harrastajien kanssa.

Päivämäärä:   3.1.25 16:14:06

"Lukemista- olen lukenut aina ja tulen lukemaan.

Kysytty, että miksi haaskaat aikaasi moiseen?"

Onpa outoa. Oletko kovin nuori vai tunnetko muuten vaan vähän sivistymättömämpiä ihmisiä? Olen itse ollut pikkulapsesta asti suuri kirjojen ystävä, mutta en muista, että kukaan olisi koskaan ihmetellyt lukuharrastustani.

Lähettäjä: game on 
Päivämäärä:   3.1.25 16:22:20

Lautapelejä. Hämmästyttävän moni on vieläkin siinä uskossa että tämä tarkoittaa siis Afrikan Tähteä ja Monopolia, koska eihän muita lautapelejä ole. :D Eli siis asia tulkitaan niin, että käytännössä leikitään lapsen leluilla lapsen tasolla.

Sitä aiemmin se oli tietokonepelit, mutta tätä ei ole tarvinnut enää pitkään selitellä: Aluksi kun tietokoneet tulivat toimistoihin ja kaikki alkoivat luppoajalla hakata Windowsin miinanraivaajaa ja herttaa, sitten tietokoneet tulivat käytännössä jokaiselle kotiin, ja lopuksi uuden aallon pelikonsolit sekä älykännykät joilla joka toinen tahkoaa jotain peliä vaikka ruuhkabussissa: Hey presto, eipä tarvitsekaan enää selitellä mitään, kun 99,9% porukasta pelaa tavalla tai toisella nykyään itsekin tietokoneella. Oho hupsis, eihän se ollutkaan vain lasten juttu :D

Päivämäärä:   3.1.25 16:41:37

Täällä on kyllä tosi outoja juttuja, esim lukeminen, lautapelit, baletti... Aika perusharrastuksia?!

Lähettäjä: lukutoukka 
Päivämäärä:   3.1.25 16:44:53

En ole nuori- lähes eläkeikäinen.
Työkaverit ovat enemmän jääkiekkofaneja. Ja lukevat hekin- tosin vaan juorulehtiä.

Päivämäärä:   3.1.25 19:04:11

Ällö, minulla on vähän kaikenlaisia lihiksiä. Kärpäsloukkuja, kihokkeja, yökönlehtiä, kannukasveja ja tötterölehtiä. Kääpiökannukasvini, joka oli lempilihikseni, ikävä kyllä kuoli tuntemattomasta syystä jokunen vuosi sitten enkä ole tullut hankkineeksi uutta tilalle. Suomesta ei oikein saa eli pitäisi ulkomailta tilata. Ja hinnat ovat nouseet pilviin. Mutta ehkä jonain päivänä sitten...

Onko jotain erityistä mitä haluaisit niistä tietää? Hoitona on kastelu sen mukaan ettei kasvualusta pääse kuivumaan, talvisin niillä on yläpuolellaan 21w lediloisteputki antamassa lisävaloa kun päivänvalo ei trooppisille kasveille riitä. Kesät ne viettävät ulkona kuistilla yhdessä sitruunapuun kanssa. Kasvualustana on lannoittamaton ja kalkitsematon turve. Tavallinen kukkamulta tai muu lannoitus ja kalkki tappaa lihikset ajan kuluessa. Ne kun käyttävät ötököitä ravinnokseen, niin lannoitettu multa saa aikaan ravintoähkyn. Kalkki puolestaan tukkii juuret niin että ne eivät enää pysty imemään vettä. Siksi pitää olla varovainen siinä, että jos vesijohtovesi on kovin kalkkipitoista se pitää jollain keinolla puhdistaa ennen kuin sitä voi lihiksille käyttää. Sadevesi parasta.

Osan kasveistani olen saanut muilta lihansyöjäkasvien kasvattajilta ostamalla tai vaihtamalla, osan olen ostanut aikaa sitten plantagenista, ja ne rakkaat, edesmenneet kääpiökannukasvini tilasin aikoinaan tsekeistä.

Ja tietysti kasvi on kasvi, ne lisääntyvät. Osa siemenien kautta kuten kihokit, osa juuren kautta tekemällä ns. poikasia kuten kärpäsloukku. Kääpiökannutkin jakautuivat juuresta, mutta tämä iso kannukasvini ei ole tehnyt oikein mitään. Se alkaa vain silloin tällöin kasvattaa uutta oksaa jostain kohtaa, mutta poikasia se ei ole tehnyt eikä se myöskään kuki. Kukintaa varten kasvuolosuhteiden pitäisi olla täydelliset, ja sitä minä en pysty järjestämään. Se on kuitenkin köynnöskasvi joten oksat kasvavat pituutta jatkuvasti, niin että niitä joutuu välillä leikkaamaan lyhyemmäksi. Kasvi ei siitä kärsi, vaan alkaa haarautua siitä oksasta mikä on katkaistu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 19:12:51

No kerro toki, Ällö, mitkä sinusta on selittelyä vaativia outoja harrastuksia.

Päivämäärä:   4.1.25 12:28:01

Najadi, nuo on niin mielenkiintoisia! Mun isoveli harrasti noita kans joskus kun vielä asui kotona (siis n. 20v sitten). En vaan muista enää mitä kaikkea, mutta ainakin kihokkeja ja kannukasveja.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   4.1.25 12:36:16

Eikö lihansyöjäkasveja siis tarvitse ruokkia sisätiloissa erikseen millään ötököillä, ts. lihalla? Hoidetaan siis samoin kuin muitakin viherkasveja?

Päivämäärä:   4.1.25 12:37:57

Aloituksessahan ei edes kyselty ”outoja” harrastuksia vaan niitä, joita on ihmetelty eniten.

Päivämäärä:   4.1.25 12:41:08

Veeras, totta, ne ovat kiinnostavia. Ja hyödyllisiä siksi, että kesäisin ne ovat puhtaasti biologisia ötökäntörjujia ja oikeasti toimivat. Yökönlehdet ovat erinomaisia nappaamaan niitä pikkuöttiäisiä jotka tulevat pyörimään ihan silmien eteen, mutta joita ei kuitenkaan ehdi nähdä tarpeeksi hyvin että niitä saisi kiinni. Kihokit nappaavat pikkukärpäsiä, kuten banaanikärpäsiä ja muita sen kokoluokan ötököitä, ja kärpäsloukut, kannukasvit ja tötterölehdet nappailevat isompia ötököitä. Isot kärpäset, ampiaiset sun muut sellaiset eivät välttämättä mahdu kärpäsloukkujen ansoihin ja saattavat päästä pakoon, mutta kannukasvien kannuihin mahtuu, samoin sarracenioiden tötteröihin. Ne keräilevät sekalaisempaa saalista. Syksyisin on tötteröt täynnä ötököiden kuoria, sitten lehdet kuihtuvat ja tilalle kasvaa uusia.

Samoin se mitä monikaan ei tiedä kärpäsloukuista on se, että ne voivat sulkea lehtensä vain 5-7 kertaa, sitten lehti kuihtuu.

Päivämäärä:   4.1.25 12:41:32

Niin, se että melko tavallisiakin harrastuksia joutuu selittelemään kertoo ehkä enemmänkin ihmisistä yleisesti ottaen kuin niistä harrastuksista.

Päivämäärä:   4.1.25 13:00:03

Ilma-akrobatia (rengastrapetsi) ja baletti aiheuttavat vähän kummastelua kun olen keski-ikäinen lyhyt pullukka.

Korkealla keikkuminen on kivaa ja todella haastavaa. Nyt on ollut taukoa kun vaihtui tilat eikä sinne saa mitään ripustettua enkä ole etsinyt uutta paikkaa.

Baletti on ihan kuntobalettia kansalaisopistolla, menen kyllä aikuisbalettiinkin jos joskus mahtuisin kurssille. Siellä ei käytetä kärkitossuja ollenkaan enkä siihen koskaan lähdekään.

Baletissa on jotenkin niin rentouttavaa kun asiat tulevat niin ulkoa päin määritellysti, että on vain seurata opetusta. Aivojumppatunneiksi niitä sanon välillä. Käyn muillakin tanssitunneilla ja vaikka esim. soololattarit on sata kertaa hauskempaa ja rankempaa, riittää siellä kun juoksee suurinpiirtein samaan suuntaan kuin muu ryhmä.:D

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää, että balettia, kuten mitä tahansa muutakin voi harrastaa ihan ilman tavoitteita, käydä yhdellä viikkotunnilla tavoittelematta edistystä.

Lautapelejä ei oikein ymmärretä. En todellakaan pelaa mitään monopolia ja perhepelejä kun sanon meneväni lautapelaamaan vaan pitkiä ja raskaita, välillä useamman vuoden kamppanjoita. Yksi pelikerta on usein 2-6h ja harvoin jää yhteen. Saatetaan kyllä pelata jotain vähän kevyempää päälle, mutta ei nekään mitään afrikan tähtiä ole.

Huonekasveja ihmetellään myös, kukaan ei tunnu uskovan etten ole mikään viherpeukalo, minä vaan kerään kuolleet lehdet ja kasvit usein pois ettei kissat syö. :D

Lähettäjä: juuh elikkäs 
Päivämäärä:   4.1.25 14:15:53

Lihakanien kasvatusta sai aikoinaan selitellä eniten, samoin lampaiden teurastamista, lihat tuli siis omaan käyttöön ettei tarvitsisi kaupasta ostaa lihaa. Jotta saisi hyvän elämän, lajityypillistä elämää elänyttä, kotioloissa ilman stressiä teurastettua lihaa. Tämä oli useille sekasyöjille aivan hirvittävä ajatus että murhaan lemmikkini. Vegaanit ja kasvissyöjät ymmärsi paremmin, eivät tietenkään itse halunneet ryhtyä moiseen mutta ymmärrystä asiaa kohtaan tuli paljon enemmän.

Sitten taas kanan pitämistä ei kukaan ihmettele tai kyseenalaista (okei, joskus joku on kysynyt voiko niitten munia oikeasti syödä), vaikka siinä nyt ei ole mitään järkeä, järkyn hintaisia munia, joita tulee vuodenajasta riippuen joko liikaa tai liian vähän kerralla ja vielä työlästäkin kun haet rehusäkkejä sieltä sun täältä ja vahdit kanojen turvallisen ulkoilun. Kerran mulle kommentoitiin että kivaa, käyt vaan keräämässä munat eikä tarvi muuten tehdä mitään! Juuei.... :D

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   4.1.25 17:02:41

Harrastan myös balettia. Mielestäni baletti on ihan tavallinen harrastus mutta sen harrastamista saa kyllä selitellä. Työpaikallani joudun aina selittelemään, etten suinkaan ole, tai ole koskaan ollut, ammattitanssija (itse asiassa olen oikeastaan tosi kehno tanssija, vaikka vuosia harrastanutkin). Asiaan liittyviä juttuja saa myös selitellä, esim. miksi en tanssi kärkitossuilla juuri nyt/enää, tai miksi käyn monta kertaa viikossa tunnilla, tai miksi en aina skippaa tuntia jonkin muun asian takia, yms.

En siksi yhtään yllättynyt nähdessäni baletin mainittuna monta kertaa :D varmaankin siksi, että se mielletään lasten harrastukseksi, ei suinkaan aikuisten.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.1.25 21:00:31

Jännä tuo baletti. Itse lopetin muutama vuosi sitten 50-vuotiaana. Tunneilla oli ikähaarukka kyllä 14-63 lopettaessani, suurin osa varmaan kolmekymppisiä. Mun mielestä aikuisbaletti on aika normaali harrastus, mutta kyllä sitä yllättävän paljon ihmeteltiin. En minäkään kärjillä enää halunnut tanssia, tanssin niillä joskus 11-14-vuotiaana, ja se riitti. Sitten olikin baletissa 30 vuotta taukoa,

Kyllä mulle ihmetellään koirien kanssa harrastamistakin, suurimmalla osalla ihmisistä koirat käy kai vaa lenkillä. Enkä ole mitenkään erityisen aktiivinen tai edes kilpaile. Hauskanpitotreeneissä käydään 2 x viikko.

Päivämäärä:   4.1.25 21:04:58

Ihmetellään, kun käyn katsomassa taitoluistelukisoja. Suomessa on nyt kiitettävästi ollut GP-kisat joka vuosi, EM-kisoja ym. Mutta käyn myös ulkomailla. Tunnen lajin osallistujat, seuraan instassa, katon loput kisat telkkarista tai streaminä. Tunnistan hypyt, osaan erottaa hyvät ja huonot suoritukset.

Tykkään vain lajista. Ensi marraskuussa taas GP Helsingissä, muutaman viikon päästä EM-kisat Tallinnassa.

Lähettäjä: Valjakko 
Päivämäärä:   4.1.25 22:08:43

Yhden koiran valjakkolajeja esim. koirapyöräily tai koirahiihto.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.1.25 22:31:10

lihakanit täälläkin. virkkausta jostain syystä oudoksutaan myös.

jännä että kani ihmisiä tännekin useampi osunut. etsimälläkään ei kontakteja löydä. täällähän ne luuhaa :D

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   4.1.25 22:36:38

Sienestys, marjastaminen, kutominen nuorempana, näyteikkunoiden katselu, silloin kun ne oli vielä tehty hyvin. Ennen ostoskeskuksia.

Lähettäjä: Rukki 
Päivämäärä:   4.1.25 22:59:33

Kehrääminen perinteisellä vanhalla rukilla (mm. Koiran karvasta lankaa)
Koiran kanssa vetohiihto ym.

LähettäjäNN 
Päivämäärä:   5.1.25 01:12:25

Seuraan aktiivisesti ja monipuolisesti eri urheilulajeja, mikä jostain syystä on jaksanut hämmästyttää yllättävän montaa miestä. Erityisesti jääkiekon, jalkapallon ja formuloiden seuraamista on saanut välillä selitellä.

Lähettäjä: villa 
Päivämäärä:   5.1.25 09:32:34

Lemmikkisikoja-on ollut minisikoja ja isompia ns.lihasikoja.kasvattanut myös 3 pahnuetta.Touhuiltu monenlaista sikojen kanssa.

Päivämäärä:   5.1.25 09:44:17

Villa, kertoisitko lisää possujen pidosta? Kuulostaa hauskalta. :D

-, tämän topan pointti oli lähinnä se, mitä harrastusta olet joutunut selittelemään. Ei se, että jokin harrastus olisi itsessään outo. Minua lähinnä huvitti tuossa ylempänä, että miten joku lautapelit voi olla jonkun mielestä ihmettelyn arvoinen. Omalla kohdalla jyrsijänäyttelyt ovat aiheuttaneet eniten hupia kuulijoissa. On ilmeisesti ennen kuulumatonta, että hiirillä, hamstereilla, gerbiileillä jne on omat rotumääritelmänsä ja väristandardinsa.

Najadi, talvehditatko kärpäsloukkusi? Minulla on ollut niitä muutama joskus ja yhtä lukuunottamatta olivat lyhytikäisiä ja tämän yhden laitoin talvehtimaan vihanneslokeroon ja tarjosin vain seisotettua vettä, en kraanasta. Tarjoatko niille hapetettua/keitettyä/pullovettä? Kraanavettä niille ei kai sellaisenaan saisi antaa..? Mistä ostat nuo? Kannukasvi olisi tosi hauska.

Lähettäjä: villa 
Päivämäärä:   5.1.25 11:17:37

Yksi minisioista asui sisällä ensimmäisen vuoden.Meillä kokoajan siis karsinaolot saatavilla.Tuo joka asui vuoden sisällä oli siis luovutusikäisenä tullut porsas.

Kasvatuksesta jo 12 vuotta kun viimeinen pahnue syntyi.Tällä herkellä ei taida Suomessa olla minisian kasvattajia.Ongelmana tuli,että niitä ostettiin ympäristöön,jossa elämä ei oikein sian kanssa onnistunutkaan.Vaativat siis tonkimista ja tutkimista.

Eniten touhusin villasian eli Mangalitza sian kanssa.Se on iso vanha alkuperäisrotu.
Kulki valjaissa ja sen kanssa pyörähdin myös vierailulla sisätiloissa esim. vanhusten ja kehitysvammaisten luona.

Nyt minisiankin pito vaatii sikatilalliseksi rekisteröitymisen ja sikaruton ehkäisyn takia aitausasiat ovat vaativat.

Lähettäjä: M51 
Päivämäärä:   5.1.25 13:04:06

"Seuraan aktiivisesti ja monipuolisesti eri urheilulajeja, mikä jostain syystä on jaksanut hämmästyttää yllättävän montaa miestä. Erityisesti jääkiekon, jalkapallon ja formuloiden seuraamista on saanut välillä selitellä."

Tasan ei mee nallekarkit: Itse joudun tuon tuostakin selittelemään, miksi _en_ seuraa ko. lajeja. Tai siis en ainoastaan en seuraa, vaan että ne eivät kiinnosta pätkän vertaa enkä tiedä niistä yhtään mitään. Hyvin tyypillistä on että minulle esitetään täysin puskista jokin ko. lajeissa meneillään olevia tapahtumia koskeva kysymys sillä oletuksella että tottahan toki minä tiedän. Ilmeisesti pelkän sukupuolen, iän, ulkoisen habituksen ja joidenkin muiden kiinnostuksen kohteiden perusteella tehdään se oletus, että varmaankin seuraan näitä lajeja ja tiedän niistä. Mutta kun en seuraa enkä tiedä, eikä kuten sanottua kiinnosta pätkääkään.

Lähettäjä: hehe 
Päivämäärä:   5.1.25 13:04:37

Villa, noudatattehan kuitenkin porsaan sääntöä? ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.