Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko käyttää vesiastiana?

Lähettäjä: Laastipalju 
Päivämäärä:   2.1.25 19:25:42

Voiko laastipaljua käyttää vesiastiana vai irtoaako niistä jotain myrkyllistä/haitallista hevoselle? Vai onko laastipaljuissa eroja?

Re: Voiko käyttää vesiastiana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 19:26:56

Kyllä voi, mutta varmaan niistä jotain irtoaa, kuten muoviastioista yleensäkin. Mikromuovit on vähän sellaisia. Ideaalinen olisi joku metallinen astia, mutta sen pitää olla yhdistettynä lämmitykseen tai on aika mahdoton talvella tarhassa.

Päivämäärä:   2.1.25 19:30:02

Meillä olisi iso kylpyamme joutilaana. Saa hakea purku ja kanto hinnalla.
Etelä-Pohjanmaalla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.1.25 19:40:49

No meillä on iät ja ajat käytetty laastipaljuja hevosilla. Ja laastiämpäreitä. Kestävät pyöriä jaloissakin jos kaadetaan- tavis muoviämpärit heti halki kun kolhitaan.

Lähettäjä: Laastipalju 
Päivämäärä:   2.1.25 20:02:26

Kiitos teille vastauksista. Kylpyammetta emme tarvitse tällä hetkellä hevosille.

Päivämäärä:   2.1.25 20:26:50

Talvella ammeet jäätyy helposti - paljut helppo pakkasilla tyhjentää yöksi. Kesällä ne helpompi pestäkin kuin amme.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.1.25 20:41:54

Laastipaljut ja sankot tallikäytössä olleet jo vuosia.
Kestäävät paremmin kuin tavis muovisankot.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   2.1.25 22:01:55

Hevonen elää niin vähän aikaa että ei kannata mitään mikromuoveja edes miettiä. Jos nyt kannattaa ihmisenkään kohdalla, mutta se on aivan toinen asia.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   2.1.25 22:03:19

No periaatteessa ei saisi käyttää kuin elintarvikemuovista valmistettuja astioita, näissä paljuissakin on niitä, kun etsii. Muista irtoaa mm. PAHheja, jotka aiheuttavat syöpää jne. Tosin hevosen elinikä on sen verran lyhyt verrattuna vaikka nyt ihmiseen, että todennäköisesti eivät ehdi sairastua.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   3.1.25 12:52:25

Ihan surutta käytetään. Hevonen ei niin pitkään elä että todellista haittaa olisi. Edullisia, hyvä saatavuus, näppärä rakennella lämpöpaljuja..laastiämpärit passelin kokoisia ja kestäviä.

Amme on näppärä pestä ja tyhjentää kun tyhjennys (ja täyttö) tehdään alakautta :)

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   3.1.25 13:01:49

Tavalliset mustat laastipaljut on polypropeenia Eli samaa tavaraa kuin elintarvikemuovi, vaikkei siitä merkintää aina löydy.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.1.25 13:29:14

Polyeteeniä. Ratkaisevia ovat käytetyt lisäaineet, valmistustapa ja kierrätysmuovin aiempi käyttö.

Lähettäjä: gk 
Päivämäärä:   3.1.25 13:59:03

Sillon kun mulla oli hevosia, ne ei mielellään juoneet siitä laastipaljusta. Ne paljut haisi omaan nenään ihan kamalalta ja varsinkin silloin kun aurinko paistoi ja palju sai aurinkoa.
Vaihdoin orthexin vesisaaviin joka kovaa muovia, vaaleaan jotta aurinko ei kuumenna niin paljon ja heboset alkoivat heti urakalla juomaan.
En siis suosittele ihan siksi että niistä irtoaa taatusti makuja ja hajuja veteen, mikä saattaa aihwuttaa sen että hevoset välttelee juomista, ja josta voi aiheutua ähkyä ja rahanmenoa. Se että säästää kympin ostamalla kunnon saavin sijaan näitä.jätemuovilaitoksia niin tulee äkkiä kalliimaksi.
Mut tää vaan mun kokemus..

Päivämäärä:   3.1.25 14:09:36

gk,
Johtunee siitä, että astia on musta, niin se lämpenee auringonvalossa.
Mutta voi myös olla jotain kiinakrääsää, jotka on valmistettu vanhoista autonrenkaista ja abortoiduista sikiöistä.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   3.1.25 14:15:53

Mä käytin aikanaan kans orthexin vesisaaveja. Ainoa missä oli toi musta astia ni sellanen betoninen lämmitettävä vesiastia ni siin oli sisäastia sellanen

Päivämäärä:   3.1.25 14:23:35

Paljut tosiaan haisee uutena ihan kauhealle. Kun tuo niitä autossa kaupasta niin haju on hirveä. Äkkiä uutuuden haju kuitenkin haihtuu ja saavit ei haise .
Orthexit on heti halki kun joku hevonen niitä kopauttaa yms. Olisivat omaan silmään kauniimpia mutta niitä saisi ostaa jatkuvasti uusia.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   3.1.25 15:22:08

Se haju on just peräisin niistä haihtuvista PAH-yhdisteistä.

Päivämäärä:   3.1.25 15:28:30

Jos pystyy väsäämään suojuksen vaikka auton/työkoneen renkaista niin sen sisällä joku orthex palju voisi pysyä ehjänä, mutta ei kestä jäätymistä niin pitäisi tyhjentää yöksi. mä käytän vanhoja laastipaljuja, uudet on hintelämpiä. aina välillä kokeilen jotain muuta mutta vaikea löytää toimivaa ratkaisua.

Ammeista aina jossain heppakirjoissa varoiteltiin että ovat hevoselle vaarallisia. Varmaan totta ainakin jos hevonen sinne astuu sisään.

Jollain oli vanha saunanpata ja piti tulipesässä lämpökynttilää ettei jäädy. Sellaisen itsekin haluaisin!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 15:47:48

Pidän uutta paljua aina vähintään viikon ulkona ja pesen hyvin monta kertaa ennenkuin laitan hevosten eteen. Ei enää haise.
Orthexit ei talvella kestä.

Päivämäärä:   3.1.25 21:43:48

Mulla ollut hevosia 30v ja laastiämpärit tallissa ja paljut pihalla. Ei mitään tullut koskaan. Uutena pesu reippaasti astianpesuaineella ja kiehuvalla vedellä. Anna olla päivänkaks pihalla.no hätä

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   3.1.25 23:19:33

Hyvä keskustelu, oon tätä nyt kans pähkäillyt tässä alkutalven ja vielä menty ihan tavallisella Orthexin saavilla. Se alkaa olemaan valmista kamaa, ei kestä kyllä pakkasessa mitään tölväisyjä.

Viime vuonna tehtiin eristetty vesiastia niin, että uloimpana oli pyöreä iso laastipalju, välissä eriste ja sisällä Orthexin (elintarvikekelpoinen) korkeampi palju. Ei vaan mistään ole osunut silmiin elintarvikekelpoista pyöreää palju -tyyppistä saavia, ovat vaan niitä korkeita missä on kahvat. Ja näistä kahvoistahan saa teiniheppa oikein kivasti kiinni.

Ootteko laastipaljujen käyttäjät hankkineet omanne mistä? Hankkijalla olis ainakin, tosin mm. Motonetin näyttää olevan paljon halvempia mutta niissä oikein erikseen lukee, että "ei sovellu syötävien kasvien viljelyyn". Samaa kamaa kyllä taitavat joka kaupassa olla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.1.25 23:31:17

Puuilosta mä oon hakenut.

Päivämäärä:   4.1.25 01:20:00

Puuilon suorakaiteen muotoiset laastipaljut eivät kestä vedellä täyttöä: laidat plötkähtävät.

Laastipaljuissa on jonkin verran merkkikohtaisia eroja käytetyn muovin, paksuuden ja laitojen muotoilun välillä.

Päivämäärä:   4.1.25 03:14:49

Itse olen niin ekohippi että en käytä juuri niiden mikromuovien ja ftalaattien takia. Varsinkaan kun kasvatamme pienimuotoisesti, ja muovien molekyylit tunnetusti tunkeutuvat jopa sukusoluihin, alkioihin ja maitoon, ja olisivat siten vahvasti läsnä jo pikkuvarsojen elämässä ja voivat vaikuttaa nisäkkäillä esim. kehitykseen (aivot ja sisäelimet) ja lisääntymiseen (hormonitoiminta, hedelmättömyys, ennenaikaiset synnytykset ym). Ihmisillä haittavaikutuksia näkyy alle 12-vuotiailla lapsillakin, enkä usko että hevoset ovat sen enempää immuuneja.

Meillä käytetään metallia ja elintarvikehyväksyttyä muovia. Myös ruoka-astiat ovat silikonia tai elintarvikehyväksyttyä muovia. Voi olla ylisuojelua, mutta ei siitä haittaakaan ole paitsi ehkä kertalaatuinen isompi kustannus.

Päivämäärä:   4.1.25 04:30:24

"Se haju on just peräisin niistä haihtuvista PAH-yhdisteistä."

PAH-yhdisteitä syntyy epäpuhtaasta palamisesta. Muoveissa käytetään flataatteja pehmentäjäaineina. Eli ei ole samasta asiasta kyse.
Aikoinaan vedeneristeenä ja homesuojaukseen käytettiin kivihiilitervaa, josta PAH-yhdisteitä leviää huoneilmaan.

Muovi on raaka-aineena kovaa ja haurasta ja sitä pehmennetään aina flataateilla. Sen käytölle on raja-arvot, mutta haisee sekin, koska on aromaattinen yhdiste.

Päivämäärä:   4.1.25 06:57:44

Onko merkitystä kokemuksille koska on ostanut ne paljut? Meille ostettiin 25 vuotta sitten nämä mustat paljut ja koskaan ei ole ollut niistö ongelmia, onko uudet erilaisia?

Päivämäärä:   4.1.25 08:54:37

Uudet on huomattavasti heikompia.

Lähettäjä: gk 
Päivämäärä:   4.1.25 10:03:13

"Ja näistä kahvoistahan saa teiniheppa oikein kivasti kiinni."
Entä jos sahaa ne kahvat irti? Lähtee varmaan aika helposti hienoteräisellä sahalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.1.25 11:28:25

"ehkä kertalaatuinen isompi kustannus"
Tai ehkä viisinkertainen tai kymmenkertainen, jos hevoset laittaa astioita paskaksi, ja ne elintarvikelaatuiset on olleet helpommin rikkoutuvia. Jos teillä hyvät, mitkä ei rikkoudu, niin vinkkaa!

Lähettäjä: Tui Tui 
Päivämäärä:   4.1.25 11:41:08

Laastipaljut tehdään kierrätyskamasta (mm. autonrenkaat), lämpöisellä kelillä niistä irtoaa mm. öljyjä. Joten en suosittele vaikka muuten kestäviä ovatkin.

Miettisin jotain muuta tilalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.