Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen koira on lapinporokoira?

Lähettäjä: Rotua etsivä 
Päivämäärä:   2.1.25 16:15:53

Harkinnassa on seuraava koira, mutta rotu on vielä iso kysymysmerkki.

Kaveri heitti pohdinnassa vaihtoehdoksi porokoiran. Minua nyt kiinnostaisi tietää, millaisia koiria ne oikeasti ovat. En tunne yhtään, mutta jonkun verran olen nähnyt eri tapahtumissa esim. raveissa ja ovat sangen fiksuilta siellä vaikuttaneet.

Re: Millainen koira on lapinporokoira?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.1.25 16:24:55

Ei pelkkä sohvakoira.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   2.1.25 16:31:06

Itselleni osui varsin reaktiivinen yksilö. Kaipaa rutiineja, liikuntaa, aivotyöskentelyä, paljon kyllä myös ihan lepoakin. Aina valmis mukaan kaikkeen touhuun, ei hirveästi viihdy yksikseen vaan haluaa olla lauman kanssa. Tykkää istua sylissä ja nauttii rapsutteluhetkistä, nukkuessa pitää hajurakoa. Upea turkki, jota ei ole tarvinnut pestä kuin kerran kakkapyörittelyn jälkeen, kurat ja hiekat kuivuu nopeasti karvaan ja kertaravistelulla turkki on taas puhdas. Äänekäs, vahtii tonttia, sisällä ei hauku vaan juttelee maltillisemmin. Mukava kaveri, terhakka ja valpas.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   2.1.25 16:33:35

Erittäin riistaviettisiä. Luonteissa hajontaa. Osa hiljaisia ja pidättyväisiä ja osa sitten taas sähliä ja äänekkäitä. Suurin osa tulee hyvin lasten kanssa juttuun. Paljon luusto-ongelmia ja sen vuoksi en itselle ottaisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 16:53:34

Riistaviettiä on hallittavissa olevasta erittäin voimakkaaseen ja saman pentueen sisällä on vaihtelua. Pohjoisessa niitä käytetään myös haukkuvina lintukoirina ja ovat erittäin hyviä myyrän ja hiiren pyytäjiä kytkettynäkin.

Jollain tasolla herkkiä haukkumaan mutta ei vaadi erikoisia temppuja että oppii hiljenemään käskystä. Tykkäävät jutella muutenkin omalla murteellaan. Mutta äänen käyttö on niillä verissä, ne käyttää sitä poropaimennuksessa. Eli jos takuuvarmasti mykän hiljaisen koiran haluaa, niin ehkä ei porokoiraa silloin.

Koirasosiaalisuus on aika valikoivaa monilla. Useimmiten toimeen tulevat kaikkien kanssa, mutta kavereiksi kelpuuttavat vain harvat ja valitut. Niinkuin suomalaiset ihmisetkin.

Turkki on varmasti kolminkertainen. Siltä se ainakin tuntuu karvan lähdön aikaan joka on täsmällisesti kaksi kertaa vuodessa. Muutoin ei tunnu irtoavan. Säänkestäviä, eivät palele täällä Lapissa oikeissa pakkasissa (etelässä kaikki koirat jäätyy heti kun mittari menee alle +4). Tekevät töitä joka säällä, vaikka jotkut ovat vähän kermaperseitä ja niitä ei sade aina nappaa :D

Hyvä ruokahalu pääsääntöisesti. Joillakin liiankin. Kuten suomalaisilla ihmisilläkin :D

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   2.1.25 17:19:45

Aika 'adhd-tyyppi' oli meillä,. turkki tosi helppo. suht Ihmisystävällinen muttei mitenkään kaikkienkaveri tyyppi. Kohtuu helppo kouluttaa. Kova hyppiin ja riistaviettiä oli jonkin verran, haukkui myös aika herkästi joka asiaa. Meidän yksilö ei ollut kovin koirasosiaalinen toisten kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 18:45:07

"Tykkäävät jutella muutenkin omalla murteellaan."

Ihana. :)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.1.25 18:49:03

Tsekkaa maatiaistyyppinen porokoira.

Päivämäärä:   2.1.25 19:16:29

Fiksu, itsenäinen. Oppii helposti, joitain asioita kuin itsestään. Näyttää osaamansa, jos haluaa. Ihmisen näkökulmasta jääräpää. Haukkuu paljon, varsinkin tehdessään jotain. Rauhallinen kotosalla, pötköttelee ja seurailee sivusta tai änkeää syliin, riippuen vähän, millä tuulella on. Rodussa paljon vaihtelua yksilöiden välillä. Riistaviettiä on.

Lähettäjä: Nak 
Päivämäärä:   2.1.25 20:44:22

Meidän poro ei ollut mikään räkyttäjä. Päästi haukku sarjan jos joku kulki liian läheltä tonttia, mutta siihen se jäi. Nitisti hengiltä myyriä, räksiä, sammakoita, jopa lepakon, jotka kuulemma voivat nukkua marjapuskien alaoksilla. Veti minulta sukan jalasta kun halusi iltalenkille. Lumitunnelissa leikki lasten kanssa. Tykkäsi vapaana touhuta metsässä, mutta pysyi ihmislauman lähettyvillä. Aktiivinen, reipas, mutta ei ADHD, eli osasi kyllä myös rauhoittua. Vahva karva ja perusterve. Piilokivestä ei saatu poistettua, ja siksi joduttiinkin lopettamaan 13-vuotiaana kasvaimen vuoksi. Ottaisin ilman muuta saman rotuisen, omakotitaloon, mieluiten maalle.

Lähettäjä: Voi mahoton 
Päivämäärä:   2.1.25 21:58:07

Oon itekkin miettiny mulla pari lappalaista ollu ni porokoira vois olla hyvä jatkumo.

Lähettäjä: Huoi 
Päivämäärä:   2.1.25 22:31:48

Mulla kans lapinkoiria nyt ja porokoira käyny mielessä. Mutta käsittääkseni ovat just enempi aktiivisia ku suomenlapinkoirat

Päivämäärä:   2.1.25 22:56:44

Joo nopeaoppisia ovat. Joku kuvasi kerran hyvin, että kun porokoira saa kerran tehdä jotain, niin se on sen mielestä sen jälkeen tapa. Mun porkkis on isosti riistaviettinen ja opin kyllä kerrasta pitämään kiinni, kun kävi ajamassa kaurista ja viipyi retkellään varrin verran. Palasi samaan paikkaan, mistä oli lähtenyt. Se on myös hyvä kuvaus, että kyllä porokoira paimenena pysyy omistajansa lähettyvillä, sillä vaan voi olla sanalle "lähettyvillä" eri merkitys kuin omistajalla. Irtoaa kauas, mutta tulee kyllä takaisin. Pidän vapaana ainoastaan isolla koirarannalla, jossa näen sen koko ajan. Tulee ekasta kutsusta todella kaukaakin.

Päivämäärä:   3.1.25 12:16:13

Miten nuo porokoiran terveysjutut? Joitain periytyviä sairauksia oli jalostuksen tavoiteohjelmassa, mutta miten noin yleisesti. Onko todennäköistä että saisi terveen koiran, jos rotuun päätyy? On kuitenkin ulkoisesti rakenteeltaan fiksu eikä ole mitään liioiteltuja piirteitä.

Miten porokoirat selviävät etelän kesästä? On aika eri asia olla Lapin kesässä +15 asteessa kuin kuukausi Etelä-Suomessa helteessä.

Päivämäärä:   3.1.25 12:38:19

Minä päädyin rotuun osittain sen terveyden ja hyvän rakenteen pohjalta. Mitään ongelmaa ei ole ollut ainakaan tähän 2v ikään mennessä. Kesää kestävät ihan samoin kuin muutkin turkkirodut, vaikkei porokoiralla olekaan yhtä pitkää turkkia kuin esim lapinkoiralla. Ilmastointi kotona ja ulkoilut viileimpään aikaan. Tykkää kyllä makailla myös lämpimässä.

Päivämäärä:   3.1.25 20:29:50

Typerä turhan räksyttäjä.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   3.1.25 20:37:28

Ihan kiva perhekoira, mutta sangen äänekkäitä.

Lähettäjä: Nak 
Päivämäärä:   3.1.25 21:45:52

Meidän koira kaivoi kuistin alle syvän montun ja makasi siellä hellepäivinä. Uimaan ei suostunut.
Mulle oli yllätys, miten moni mainitsee räkytyksen. Olen luullut, että se suomenlapinkoira on räksy, ja poro on siinä suhteessa kivempi.

Päivämäärä:   3.1.25 21:55:50

Lapinkoira on minusta herkempi haukkumaan ja niillä on aivan jäätävä se kiljuntahaukku, mitä pitävät. Poroilla koiramaisempi haukku.

Mutta on näilläkin terveysjuttuja vaikka onkin verrattain suhteellisen terve rotu. Kuten jo joku mainitsi, on löytynyt porokoiria joilla selissä on ollut sanomista. Toistaiseksi jääneet yksittäisiksi. Lonkathan näillä on kuvattava, kyynärissä harvoin on ollut mitään niin niitä ei yhtä ahkerasti kuvata. Sitten on yksi korvajuttu, mitä aika-ajoin pompsahtelee esille. Tätäkään ei oikein missään julkisesti kerrota vaan "piirien kautta" kuulee. Siinä jo aikuisiän koirilla toinen korva erittää herkemmin likaa (ei hiivaa, ei tulehdusta) ja haukkumisen jälkeen riiputtaa sitä korvaa. Tympeä vaiva mutta hoidoksi yleensä on riittänyt näillä koirilla muutaman viikon välein korvien putsaus kotona. Yleisyydestä en tiedä.

Päivämäärä:   4.1.25 00:38:30

"Olen luullut, että se suomenlapinkoira on räksy, ja poro on siinä suhteessa kivempi."

Sorry, ajatusvirhe ja väärää koiraa haukuin, lapinkoira on tietysti se turhan räksyttäjä, porokoirasta ei kokemusta.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   4.1.25 10:59:23

Meilläkään porokoira ei halunnut uimaan, muut koirat on tykännyt.

Päivämäärä:   4.1.25 11:14:21

Mun porkkis oikein etsii joka paikasta vettä, että pääsee pluttaamaan, mutta ei kans ui. Menee ikään kuin käsipohjaa, niiaa etujaloilla etupäänsä veteen ja pitää takajaloillaan pepun pystyssä =D. Mikään vesi ei ole liian kylmää vaan talvellakin hakee esim meren rannassa kaiken sulan veden mihin vain pääsee kahlaamaan.

Päivämäärä:   5.1.25 16:26:27

Mitenkäs uusi vuosi meni? Onko paljon paukkuarkuutta?

Päivämäärä:   5.1.25 16:36:05

Täällä meni hyvin, toki asutaan vähän syrjemmässä niin, ettei ihan pihassa kukaan paukuttele. Porkkispoju söi luutaan ja nukkui välillä, hyvin lukee ihmisiä ja kun itse oltiin rauhassa niin oli tämäkin. Äkillisiin ääniin reagoi kyllä noin muuten ja ilmoittaa roska-auton ja naapuriin ajavan auton.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   5.1.25 18:13:33

Kovin äänekkäitä yksilöitä en ole itse tavannut, eikä omanikaan ole. Ilmoittaa kyllä vieraat ja vahtii pihaa, mutta sisällä ei muuten ääntä pidä haukkumalla. Treeneissä taas sitten haukkuherkkyyttä löytyy, riippuen toki mitä tehdään.

En osais helpompaa koiraa keksiä. Omani kestää vapaapäiviä hyvin ja näin olen ymmärtänyt myös tutuista porokoirista. Lenkille ja töihin lähtee kyllä aina innoissaan, tätä ei paljoa tarvi herätellä treeneihin. :D Treenaaminen porokoiran kanssa voinee olla aika erilaista, näille mitä itse tunnen kannattaa treeneissä antaa aikaa ratkaista tehtävä itse. Pyytävät aika harvoin ihmiseltä apua mutta tekevät sitäkin jos ratkaisua ei ala löytymään. Naurettavan helppoja kouluttaa mielestäni. Omani oli sisäsiiti ennen ensimmäisiä rokotuksia, on oppinut ”opettamatta” monet asiat ja on kaikinpuolin ollut helppo ja mukava koira. Tosin aika hitaasti nämä taitavat kypsyä, omani alkoi viiden-kuuden vanhana vaikuttaa sillä tavoin kypsältä mitä aikaisemmat koirani ovat olleet jo kolmen vuoden ikäisenä.

Meidän ainoa ongelma on ”kevyt remmirähjäys”, koira innostuu kun näkee toisen koiran ja rupeaa vinkumaan ja haukkumaan. Omaa mokaa tämä, kun ensimmäiset muutama vuosi lenkkeiltiin omissa metsissä ja tavattiin vain tuttuja koiria. Ihmisille, autoille jne. ei hauku. Moottorikelkkaa ekalla kerralla vähän väisteli ja murisi, toisella kertaa ei paljoa jaksanut välittää. Ei yleisesti ottaen stressaa oikein mistään, uusivuosi meni tänäkin vuonna oikein hyvin vaikka kaupungin taajamassa paljon raketteja ammuskeltiinkin. Ei jännitä uusia asioita, tämän voi raahata mukanaan bussiin, kahvilaan, kouluun, hevoskisoihin jne… Uimisesta ei hirveästi välitä, mutta tulee kyllä veteen mukana ilman suurempaa maanittelua. Lelua hakee vedestä, paitsi jos tulee heitettyä pojan mielestä liian kauaksi. :D Veneilystä tykkää, soutuveneeseen hyppää ensimmäisenä ja matkustaa hyvin myös isommassa veneessä.

Ihmisiä kohtaan älyttömän ystävällinen koira, nuorempana kyllä innostui vieraista välillä liikaa mutta nykyään käy tervehtimässä ja rauhoittuu sitten taas omalle paikalleen. Yksi lempparivieras kyllä on, jonka vieressä/jaloissa sitten haluaakin aina olla. :) Muutoin seurailee pääosin minua, ei ole perskärpänen mutta jos vaihdan huonetta niin tulee isolla todennäköisyydellä mukana. Sylissä on harvemmin, mutta välillä sitäkin vaikkei meinaa syliin mahtuakaan :D

Treenaaminen näiden kanssa on tosiaan helppoa, oppivat todella nopeasti ja ovat halukkaita työskentelemään. Tää mun on jokaisen treeniporukan lellikki, koska on aina iloinen ja sosiaalinen hölmö. Huumorintajua tämän kanssa kyllä tarvii välillä, on kai niin fiksu että välillä onnistuu vetämään minua höplästä. :D Meidän harrastuksiin kuuluu toko, agility, canicross, jälki ja haku. On myös ihan huviksi kokeiltu mondioringiä (suojelu) ja ohjaajan mukaan koira toimisi hyvin siihenkin lajiin vaikkei tyypillinen rotu olekaan. Kovasti on eri koiraohjaajat tämän luonnetta kehuneet, suurimpana haittana meillä on se ettei koira kestä kovin paljoa toistoa. Silloin kyllästyy ja motivaatio laskee.

Terveys on kohtalaisen hyvä, mutta tottakai ongelmiakin esiintyy rodun sisällä. Omani on herkkävatsainen ja vaatii tietyn ruokavalion.

Rodun sisällä on paljon vaihtelua niin luonteen, koon kun terveydenkin suhteen. Jopa pentueen sisällä luonnevaihtelua on paljon ja siksi kannattaa etsiä hyvä ja osaava kasvattaja, joka osaisi valita pennuista parhaiten sinulle sopivan. Riistaviettiä on varmasti vähän kaikilla, mutta toisilla paljon enemmän. Tiedän useamman porokoiran jota käytetään metsästykseenkin, omani emä ja veli muunmuassa. Omanikin on riistaviettinen, mutta ei kovin kauaa jaksa saalista jahdata. Lienee näöllä metsästävä ja kun saalis katoaa näkyvistä niin koira kääntyy takaisin kotiin. Joskus onnistuu käskeä koira takaisinkin saaliin perästä.

Kaikki tietämäni porokoirat ovat kuitenkin irtipidettäviä. Usein metsälenkeillä koiraa ei näe, mutta kun kutsuu käymään luona niin aina se jostain suht läheltä pölähtää paikalle. Vaikka etäisyys on isompi kuin aikaisemmilla koirillani niin sanoisin että tämä on silti luotettavin tulemaan kutsusta luokse. Ikävä kyllä kutsujan vain pitää olla mieluiten minä tai mieheni, ei oikein ota kaikkia käskyjä vastaan esimerkiksi vanhemmiltani.

Uskomattoman hieno koira. Näillä on jotenkin niin erilainen sielunelämä kuin monilla muilla paimenilla, ehkei tämä koskaan mikään mitalihai tule olemaan mutta on silti minulle täydellinen koira. Todella ”tunneälykäs” yksilö, huomaa kyllä jos olen surullinen tai ahdistunut ja ”osaa lohduttaa”. Olen itse ahdistukseen taipuvainen ja tärkeää olikin löytää koira jolla on hyvä hermorakenne, itseluottamus, on rohkea jne… Sellainen joka ei ahdistu omistajan jännityksestä.

Pentuina nämä voi olla kyllä aika riiviöitä. :D

Päivämäärä:   5.1.25 18:22:11

Porokoira ei olekaan pelkkä paimen vaikka pääasiassa se on niiden tehtävä ollut. Niiden työhön on kuulunut ja joillakin kuuluu myös se metsällä käynti ja hälyttävänä vahtina toimiminen. Vähän niinkuin norjalainen buhund, maatilojen yleiskoira joka on paimentanut, toiminut metsällä ja vahtinut. Molemmat kuuluvatkin pystykorvien roturyhmään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.