Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveystietojen julkisuus

Lähettäjä: Calling 
Päivämäärä:   2.1.25 13:08:31

Miten voi olla että vielä tänä päivänä kuka tahansa saa toisen ihmisen terveystiedot kunhan vain kehtaa soittaa osastolle ja kysyä?! Kunhan nimen tietää niin kaikki tiedot tulee.

Re: Terveystietojen julkisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 13:11:40

No ei kyllä pitäisi saada. Ainoastaan jos papereihin merkitty joku jolle voi tietoja luovuttaa niin vaan se saa ne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 13:13:38

Olen kerran katsonut potilasta silmiin ja sanonut huolissaan olevalle lähiomaiselle, joka oli puhelimen päässä: ”en valitettavasti tiedä kyseisen henkilön olinpaikkaa.” Tuntui julmalta, mutta tietojen luovutuskielto tosiaan on luovutuskielto ja koskee myös sitä tietoa, että potilas on hoidossa.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   2.1.25 13:17:34

Esihenkilöllä on oikeus levitellä työntekijöiden ja heidän perheenjäsenten terveystiedot muille työntekijöille.

Enkä nyt tarkoita mitään ”Liisan lapsen päiväkodissa on vesirokkoa ja Liisan lapsi ilmeisesti saanut tartunnan.”

Viime keväänä esihenkilö kertoi kaikkien (myös Liisan) kuullen, että Liisan lapsi käy psykiatrilla. Liisasta näki, ettei olisi halunnut lapsen tilannetta kaikkien tietoon. Nykyään välttelen Liisaa, kun en osaa suhtautua asiaan. Liisa tietää minun tietävän, joten pitäisikö minun olla kiinnostunut ja kysellä lapsen tilanteesta. Vai pitäisikö teeskennellä, etten ole lapsen tilanteesta kuullutkaan.

Olisi eri asia, jos Liisa itse olisi halunnut asian kertoa työkaverille. Silloin olisi helpompi suhtautua Liisaan ja mahdollisesti kysellä lapsesta, kun tietäisi, että Liisa on itse halunnut työkavereiden tietävän lapsen tilanteen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.1.25 13:19:46

Esihenkilöllä ei kyllä ole tuota huun kuvaamaa oikeutta.

Päivämäärä:   2.1.25 13:20:52

"Liisasta näki, ettei olisi halunnut lapsen tilannetta kaikkien tietoon."

Vai luuli näkevänsä?

Lähettäjä: Mjuu 
Päivämäärä:   2.1.25 13:22:01

Mitä te sekoilette. Ei ole mitään oikeutta levitellä terveystietoja. Rikosilmoitusta vaan tekemään jos joku ammattihenkilö levittelee asioita eteenpäin.

Päivämäärä:   2.1.25 13:58:10

Voi kunpa tietäisit kuka näitä tietoja on antanut. Äitini soitti osastolle ja kyseli ja hän sai kaikki tiedot. Eikä tietoja pitäisi saada kenenkään muun kuin aviomieheni. En välttämättä haluaisi näin aikuisena että äitini tietää terveystietoni kun ei niitä kuitenkaan pidä omanaan. Itse asiassa oli tehnyt jo Facebook julkaisun kuinka on huolissaan... Olisin halunnut pitää asian omanani kunnes olen käsitellyt sen itse.

Päivämäärä:   2.1.25 13:58:54

Ootko ihan varma, että se äiti ei sulla siellä ole lähiomaisena?

Päivämäärä:   2.1.25 13:59:37

”Voi kunpa tietäisit kuka näitä tietoja on antanut.”

Ei sun tarvitsekaan itse tietää, kyllä se selvitetään virallisia teitä pitkin.

Päivämäärä:   2.1.25 14:01:09

Olen ihan varma että en ole äitiäni lähiomaiseksi lisännyt täysi-ikäiseksi tultuani. En tosin ole myöskään kieltänyt erikseen hänelle luovuttamasta tietoa koska kuvittelin että täysi-ikäisen ihmisen vanhemmille ei tietoa tule ilman suostumusta. Olinko väärässä?

Päivämäärä:   2.1.25 14:05:19

"Olen ihan varma että en ole äitiäni lähiomaiseksi lisännyt täysi-ikäiseksi tultuani. En tosin ole myöskään kieltänyt erikseen hänelle luovuttamasta tietoa koska kuvittelin että täysi-ikäisen ihmisen vanhemmille ei tietoa tule ilman suostumusta. Olinko väärässä?"

En osaa vastata kysymykseen, mutta voit itse tarkistaa, kuka sinulla on merkitty lähiomaiseksi. Minulta on joskus lääkäriin mennessäni tarkistettu, että täällä on lähiomaisena henkilö y, että onko vielä voimassa.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.1.25 14:05:42

Otahan aloittaja pikaisesti yhteys hva:n tietosuojavastaavaan. Siellä on henkilökunta lörpötellyt lain vastaisesti.

Päivämäärä:   2.1.25 14:10:19

Lisäsin pian 18 täytettyäni nykyisen aviomieheni lähiomaiseksi. Mistä voin tarkastaa onko järjestelmässä muitakin?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   2.1.25 14:12:30

9 kertaa kymmenestä on parempi antaa omaisille tietoa kuin valehdella!! 9 kertaa kymmenestä ongelmia tulee valehtelusta eikä tietojen luovuttamisesta!!!

Päivämäärä:   2.1.25 14:13:32

”9 kertaa kymmenestä on parempi antaa omaisille tietoa kuin valehdella!! 9 kertaa kymmenestä ongelmia tulee valehtelusta eikä tietojen luovuttamisesta!!!”

Minä kyllä noudatan vaitiolovelvollisuutta. Mitään ongelmia ei voi tulla velvollisuuden noudattamisesta.

t. Kollega

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.1.25 14:17:32

No ei kyllä oke parempi antaa tietoja kuin valehdella.
Et voi tietää, mitä taustalla on, joskus "huolestunut" vanhempi tai aviomies voi olla väkivaltainen ja vaarallinen. Siksi yksikin luvatta annettu tieto on liikaa.
Itse olen poistanut kaikki yhteyshenkilöt tiedoistani eikä tietojani saa näin ollen antaa kenellekään niitä kysyvälle. Ja tähän on ihan syynsä.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   2.1.25 14:21:41

Jokainen joka kuvittelee ettei tietoja ole aiheellista antaa voi joskus joutua tilanteeseen jossa joku lähipiiristä sairastuu tai joutuu kolariin tms ettekä saakaan mitään tietoa mistään. Ei varmasti tunnu kivalta siinä kohtaa!
Tein ensimmäistä harjoitteluani Jyväskylässä kun Konginkankaan onnettomuus tapahtui. Eipä tullut mieleen ruveta valehtelemaan ettei ole täällä kun omaiset olisivat sitten suotta alkaneet etsimään ruumiita.... Oli paljon parempi että he pystyivät tulla katsomaan omaisiaan ja saivat sen helpotuksen, etteivät nämä ole kuolleet!!!

Päivämäärä:   2.1.25 14:25:55

”Jokainen joka kuvittelee ettei tietoja ole aiheellista antaa voi joskus joutua tilanteeseen jossa joku lähipiiristä sairastuu tai joutuu kolariin tms ettekä saakaan mitään tietoa mistään. Ei varmasti tunnu kivalta siinä kohtaa! ”

Siksi jokaisen tuleekin huolehtia se lähiomainen sinne tietoihin.

Lisäksi aika harvoin se potilas on sellaisessa tilanteessa, ettei hän voi kommunikoida. Satoja kertoja omaisen soittaessa olen pyytänyt omaista odottamaan hetken ja kävellyt potilaan luokse. Kysynyt, saanko kertoa että olet täällä hoidossa ja saanko kertoa terveystietojasi. Loppu riippuu sitten potilaan vastauksesta, suurin osa luvan antaa ja sitten kerron omaiselle potilaan tilanteesta.

Koskaan en kumminkaan kerro mitään, jos lupaa tietojen luovutukselle ei ole. Ja näin tulisi toimia jokaisen hoitajan.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   2.1.25 14:29:38

Ei saa muut kuin tietty lähiomaiseksi nimetty henkilö. Pitää olla aika kiero, jotta saa edes tietää, mille osastolle menee katsomaan siellä potilaana olevaa.

Jos vierailija selvästi tietää, että joku on sairaalassa, ei ole enää syytä jättää kertomatta, missä on. Tarkempia tietoja ei kuitenkaan saa antaa muuten kuin että mistä löytyy.

Päivämäärä:   2.1.25 14:31:20

Mitä tietoja lähiomaiselle siis annetaan? Olin siinä uskossa, että ei lähiomainenkaan kaikkea saa tietoonsa vaan jotain yleistä kuten potilaan olinpaikan tai missä kunnossa on. Ehkä eri jos on tajuton. Silloinkin niin ettei henkilökohtaisia tietoja kerrota turhaan. Voisiko joku vielä selventää mitkä ovat lähiomaisen oikeudet?

Päivämäärä:   2.1.25 15:10:31

"Olen kerran katsonut potilasta silmiin ja sanonut huolissaan olevalle lähiomaiselle, joka oli puhelimen päässä: ”en valitettavasti tiedä kyseisen henkilön olinpaikkaa.” Tuntui julmalta, mutta tietojen luovutuskielto tosiaan on luovutuskielto ja koskee myös sitä tietoa, että potilas on hoidossa."

Miksi valehtelit? Tuollainen valehtelu on epäasiallista ja epäammattimaista toimintaa. Sinun olisi pitänyt sanoa, että sinulla ei ole oikeutta luovuttaa minkäänlaisia tietoja, etkä siis pysty ottamaan kantaa siihen, onko kyseinen henkilö potilaana vai ei. Nyt valehtelit, että et tiedä henkilön sijaintia, mistä omainen saa tietenkin sen käsityksen, että henkilö ei ole sairaalassa.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   2.1.25 15:20:07

"Mitä tietoja lähiomaiselle siis annetaan? Olin siinä uskossa, että ei lähiomainenkaan kaikkea saa tietoonsa vaan jotain yleistä kuten potilaan olinpaikan tai missä kunnossa on."

Lähiomaiselle voi kertoa kaiken, mihin on potilaan lupa eikä mitään, mihin lupaa ei ole.

Jos potilas sanoo, että kaikille saa kertoa kaiken silloin niin saa tehdä. Jos hän sanoo että lähiomaiselle saa kertoa vain että on sairaalassa, silloin muuta ei saa kertoa.

Lähettäjä: Turvakielto 
Päivämäärä:   2.1.25 15:26:30

Sh: Hoidatko sitten esimerkiksi minulle taas uuden nimen, puhelinnumeron, kaikki kortit, sähköpostit, asunnon, työpaikan jne. kun olet möläyttänyt tietoni ja olinpaikkani hullulle isälleni joka lähtee minun ja perheeni perään jos tietää missä olemme. Tiedän hänen nykyäänkin soittelevan säännöllisen epäsäännöllisesti esimerkiksi sairaaloita läpi jos vaikka sattuisin olemaan siellä.
Sairaanhoitajalle joka ei ymmärrä salassapitovelvollisuuden tärkeyttä pitäisi antaa potkut ja poistaa oikeudet.

Päivämäärä:   2.1.25 15:30:00

”Miksi valehtelit? Tuollainen valehtelu on epäasiallista ja epäammattimaista toimintaa. Sinun olisi pitänyt sanoa, että sinulla ei ole oikeutta luovuttaa minkäänlaisia tietoja, etkä siis pysty ottamaan kantaa siihen, onko kyseinen henkilö potilaana vai ei”

No ei nyt sattunut juuri siinä hetkessä löytymään juridisesti oikeita sanoja. Enkä kyllä näin vuosien jälkeen sanatarkasti edes muista mitä sanoin, joten todennäköisesti se ei mennyt ihan nuin miten lainauksessani sanoin.

Tämän jälkeen kumminkin kehoitin potilasta soittamaan omaiselleen ja näin hän teki.

Päivämäärä:   2.1.25 15:32:38

”että et tiedä henkilön sijaintia, mistä omainen saa tietenkin sen käsityksen, että henkilö ei ole sairaalassa.”

Ja henkilöhän olisi voinut olla ihan hyvin myös toisella osastolla, jolloin en olisi tiennytkään henkilön sijaintia, vaikka hän sairaalassa olisikin.

Päivämäärä:   2.1.25 15:39:06

Tarkista se lähiomainen. Minulla lähiomaisena pysyi sitkeästi äitini, vaikka olin jo ollut tovin täysi-ikäinen, ja olen mieheni kanssa ollut 17-vuotiaasta saakka. Äidilleni jopa soitettiin äitipolilta, kun olin raskaana 25-vuotiaana, olikohan jotain testituloksia. Oma numeroni on ollut tiedoissani siitä asti kun puhelimen 10-vuotiaana sain, eikä se ole kertaakaan muuttunut.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   2.1.25 15:39:28

Jokaisella pitäisi olla oikeus yksityisyyteen eikä sairaalan henkilökunnalla ole oikeutta rikkoa tätä oikeutta.
Ihmisillä voi olla monia syitä siihen, ettei halua edes paljastaa sitä, että on sairaalassa ja niin kuin Turvakielto kirjoittaa vaitiolovelvollisuutta rikkomalla voi oikeasti aiheuttaa vakavaa vahinkoa.
Entä jos on hoidossa psykiatrisella osastolla, ovatko omaiset oikeutettuja siihenkin tietoon? Entä pitäisikö vaikka pariskunnan lapsettomuushoidotkin selvittää jos vaikka jommankumman äiti sattumalta soittaa ja kysyy?

Päivämäärä:   2.1.25 15:46:09

Käsittääkseni DVV:ltä menee tieto jos potilaalla on turvakielto.

Lähettäjä: Beanie 
Päivämäärä:   2.1.25 15:54:03

Lähettäjä: Sh
Päivämäärä: 2.1.25 14:21:41

Jokainen joka kuvittelee ettei tietoja ole aiheellista antaa voi joskus joutua tilanteeseen jossa joku lähipiiristä sairastuu tai joutuu kolariin tms ettekä saakaan mitään tietoa mistään. Ei varmasti tunnu kivalta siinä kohtaa!

Ei, ei, ei! Kuvittele tilanne, jossa sinua elämässäsi monin tavoin pahoinpidellyt, mieleltään sairas vainoamaan pyrkivä vanhempi tms lähiomainen saa käsiinsä tiedot olinpaikastasi ja terveydestäsi huolestuneeksi omaiseksi tekeytymällä ja onnistuu siinä vain koska hoitajan mielestä ”se tuntui oikealta teolta” vastoin vaitiolovelvollisuutta. Se viaton ”minusta tuntui kivalta kertoa” voi saada aivan äärettömän paljon tuhoa aikaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.1.25 15:56:34

Kun soittelin avopuolisoni menemisiä ja tietoja, minulta kysyttiin vain kuka olen, no avopuoliso. Nimi oli kyllä heillä papereissa, mutta välillä tuntui, että pelkkä sanani riitti, ehtivätkö tarkistaa, että minulla oli oikeus.

Päivämäärä:   2.1.25 16:41:56

”Entä jos on hoidossa psykiatrisella osastolla, ovatko omaiset oikeutettuja siihenkin tietoon?”

Ovat, jos potilas siihen antaa luvan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.1.25 17:01:28

Monella tuntuu olevan se kuva, että vain ensisijaiselle yhteyshenkilölle luovutetaan tietoja. Kyllä ainakin oman hva:n järjestelmässä voi olla useita yhteyshenkilöitä, joista vaikka jokaisella voi olla nerkittynä lupa tietojen luovutukseen. Toki vain yksi voi olla ensisijainen yhteyshenkilö, jolle ilmoitetaan asioista. Muutkin luvalliset yhteyshenkilöt saavat tietoja pyytäessä. Ja lupa on voimassa kunnes potilas itse pyytää sen tietyltä yhteyshenkilöltä poistamaan.

Olisiko aloittajan tapauksessa käynyt niin, että vaikka tietoihin olisi lisätty uusi ensisijainen yhteyshenkilö, kukaan ei ole poistanuti äidin kohdalta lupaa tietojen luovutukseen.

Päivämäärä:   2.1.25 17:10:19

Avopuolisoni oli osastolla toipumassa operaatiosta, kun sh tuli kertomaan, että hänen lastensa äiti on puhelimessa ja haluaisi keskustella. Ko. henkilöllä ei ole mitään tekemistä avopuolisoni asioiden kanssa ja lähiomaisiksi on merkitty minut ja miehen aikuinen lapsi. Kun siis sh tuli puhelusta kertomaan oli ex vaimolle jo onnistuttu kertomaan osasto jossa puolisoni oli ja samalla osaston nimessä paljastettu diagnoosikin vähintään puoliksi. Minkä ihmeen takia tälle ihmiselle oli annettu tämä tieto pelkän puhelussa esitetyn nyyhkytarinan takia? Puolisollani oli myös oma puhelin luonnollisesti mukana, siihen tuo nainen ei soitellut, kun on oikeudessa sovittu, että vain alaikäisen lapsen asioista keskustellaan ja vain sähköpostitse.

Puolisoni oli aivan raivoissaan tästä tapahtumasta, ei saa edes sairasvuoteella rauhassa toipua vaan ex vaimo tunkeutuu sinnekin häiritsemään. Lisäksi tuo puhelimessa täysin väärälle ihmiselle vuodettu osastotieto eli osittainen diagnoositieto aiheutti lisäongelmia myöhemmin. Ex vaimo päätti kertoa lapsille kauhukuvilla höystettynä tämän "diagnoosin". Kun isä oli nimenomaan odottanut lisätietoja ja tutkimuksia, jotka voisi sitten toipumisen edetessä rauhallisesti kertoa lapsille ilman paniikkia ja epämääräisyyksiä. Hyvin ex vaimo sai sitten lapset peloteltua ja hankittua taas valokeilan itseensä kuten kaikissa muissakin asioissa.

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   2.1.25 17:23:51

Suomen pikku julkisia ei ainakaan haittaa , itse ilmoittavat kaikki sairaudet Iltapäivä lehdessä

Lähettäjä: Vouu 
Päivämäärä:   2.1.25 19:11:08

LähettäjäSh
Päivämäärä2.1.25 14:21:41

Jokainen joka kuvittelee ettei tietoja ole aiheellista antaa voi joskus joutua tilanteeseen jossa joku lähipiiristä sairastuu tai joutuu kolariin tms ettekä saakaan mitään tietoa mistään. Ei varmasti tunnu kivalta siinä kohtaa! …

Ymmärrätkö, että tällainen voi asettaa jonkun aivan äärimmäisen suureen vaaraan? On olemassa kaiken maailman sekopäitä, jotka esiintyvät taitavasti vaikka huolestuneena läheisenä, mutta todellisuudessa ovat aivan kaikkea muuta kuin hyvällä asialla kyselemässä. Siitä näkökulmasta kun on elänyt tilanteessa, jossa oikeasti on joutunut pelkäämään jotain ihmistä henkensä edestä, niin tuollainen tietojen huolimaton lipsauttelu kuulostaa pahimmalta painajaiseltani.

Lähettäjä: JOO 
Päivämäärä:   2.1.25 19:29:48

En lukenut kuin aloituksen ja kommentoin siihen.

Olen sairaalan vuodeosastolla se henkilö joka vastaa puhelimeen ja pidän tiukkaa linjaa niin kuin mielestäni kuuluukin. Varmistan ensin, että kyseessä on lähiomaiseksi merkattu henkilö ja vaikka olisikin, niin siinäkin tapauksessa jos potilas on itse kykeneväinen kertomaan voinnista niin ohjaan puhelun potilaalle itselleen. Maksimissaan totea lähiomaiselle, että potilaan voin on hyvä eikä ole syytä huoleen. Monella on lähiomaiset merkattuna vain hätätapauksia varten eikä ole minun tehtävä kertoilla tervejärkisen aikuisen ihmisen asioista kenellekään omaiselle. Lähes aina potilaalle itselleen on "ihan sama" minkä verran infoa omaisille annan ja lähes yhtä usein omaiset suuttuvat kun en hoitajan roolissa potilaan voinnista kerro vaan ohjaan olemaan yhteydessä suoraan potilaaseen. Tavallista on myös se, ettei potilas halua itse olla jatkuvasti tähän omaiseen yhteydessä eikä siksi vastaa puheluihin.

Jotkut työkaverit ovat paljon lepsumpia ja nyt kun mietin tätä, niin meillä ei ole työpaikan puolesta mitään ajantasaista ohjeistusta asiaan. Joo kyllä "koulussa opetettiin" tietosuoja-asioista mutta kun kollegat ovat valmistuneet alalle aikahaarukalla 1970 - 2024 niin opit ja matkan varrelta mukaan tarttuneet käytännöt ovat vähintäänkin kirjavat.

Päivämäärä:   2.1.25 19:51:54

Mitä ihmettä täällä porukka sekoilee. Ei tietenkään saa luovuttaa terveystietoja edes yhteyshenkilöille, jos a) ne eivät ole relevantteja ja b) jos potilas itse kykenee kommunikoimaan.

Yhteyshenkilö ei ole sitä varten, että hän olisi oikeutettu koko sairashistoriaan aina seksitautitesteistä alkaen tai vuosi sitten tehdystä abortista. Vaitiolovelvollisuus koskee osittain sitä mitä kertoo lähiomaisillekin. Vähän huolestuttaa minkälaisten lörppäsuiden hallussa ihmisten tiedot ovat.

Lähettäjä: JOO 
Päivämäärä:   2.1.25 20:02:08

Kiitos ylempi piste, hienosti kiteytit asian!

Itse tosiaan toivon että omaiset enemmän ymmärtäisivät sen, ettei potilaasta anneta ihmeempiä tietoja sillon kun hän itsekin pystyy kommunikoimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.