Lähettäjä: Hep
Päivämäärä: 2.1.25 08:10:09
Olen juuri alkanut ostolakon. Vain ruokaa, pesuaineita, wc-paperia, lääkkeitä, bensaa ja palveluja ostan.
Miten estän ostamista? Korjaan vaatteitani, jolloin ei tarvitse ostaa uutta ainakaan niin usein. En mene verkkokauppojen sivuille, enkä käy Tokmannilla. Sieltä tuli aina ostettua muutakin, kuin mitä meni varsinaisesti ostamaan.
Tein listan, mihin merkitsen ostetut "kielletyt jutut" ja ne, mitä ennen olisin ostanut ja nyt en. Ostettujen listassa on nyt ratsastushanskat. Ja mistä kieltäydyin listassa on kynttilät. Kynttilöiden loputtua olisin aiemmin mennyt Tokmannille ostamaan lisää, nyt en. Sen sijaan vein lyhdyt varastoon. Listan tarkoitus on kannustaa muistuttamalla onnistumisista.
Sekin auttaa, että miettii, mihin yleensä käyttää rahaa. Mulla on mennyt paljon rahaa puutarhaan mm. kasvien ostamiseen. Nyt ajattelun alkaa lisätä niitä pistokkaista ja jakamalla. Mulla meni siis viime vuonna n. 2000 e pihaan... eli kyse on merkittävästä säästöstä. Tosin ei siellä enää niin paljoa laitettavaakaan ole.
Harrastuspalveluihin käytän rahaa, käyn kerran viikossa ratsastamassa. Tosin en tarvitse uusia varusteita, ja kun omaa hevosta ei ole, säästyy tosi paljon rahaa.
Kun kohta kylven rahassa, mitä teen? Sijoitan osan ja osalla lyhennän asuntolainaa ja osa on puskurirahastona.
|