Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanha koira putoilee sängystä

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.1.25 01:06:51

Mitä ihmettä tässä tekisi? Kohta 16v pikku koira, joka ei osaa nukkua muualla kuin minun sängyssä. Minulla on aika korkea 160cm jenkkisänky ja koira on nyt öisin pudonnut sängystä alas muutamaan kertaan. Heräsin just äsken taas samaan ryminään ja koira oli todella kipeä putoamisen jälkeen, että hätäännyin jo itsekin et pitääkö lähteä eläinsairaalaan. Annoin kipulääkettä ja koira rauhoittui ja kävi nukkumaan takaisin. Olen yrittänyt saada koiran nukkumaan lattialla omassa pedissä, mutta ei suostu siihen, on hirveän jääräpäinen ja rutiinit tärkeitä. Putoaa ilmeisesti sen takia, että hämäränäkö heikentynyt eikä tajua missä kohtaa sänky loppuu, tai sitten on pyörinyt ja vaihtanut paikkaa ja pudonnut alas.

Onko täällä kellään ollut samoja ongelmia ja miten ratkaissut asian? Vai pitäisikö sänky siirtää seinää vasten ja itse nukkua ulkoreuna puolella ja koira seinää vasten. Joskus vielä käy huonosti ja putoaa viimeisen kerran :( ei noin vanhat kestä ja ei niitä pysty hoitamaankaan niin kuin nuorempia.

Re: Vanha koira putoilee sängystä

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   2.1.25 01:12:51

Osta lasten sänkyreunukset tai miksi niitä nyt kutsutaan.

Lähettäjä: Ota 
Päivämäärä:   2.1.25 01:40:55

Ota sängynjalat pois.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   2.1.25 01:49:02

Jos ei enää näe, niin ei kai tuohon auta kuin pehmentää putousta tai pitää valoja päällä.
Tyynyä ja vaikka toppatakkia ensihätään pehmikkeeksi.
Huomenna mietit sitten pysyvämpää ratkaisua

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   2.1.25 07:05:39

Siirtäisin sängyn seinää vasten, kuten itse ehdotit ja lisäisin vielä jalkopäähänkin jotakin, ettei putoa sieltä (tuolin selkämykset sänkyä vasten, tyynyt korokkeeksi patjan alle tms.). Pitäähän putoaminen estää ennen kuin loukkaa itsensä!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.1.25 07:12:56

Henkkoht purkaisin sänkyvirityksen niin että nukkuisin patjan ja petarin päällä lattialla. Noin vanhalla ei ole kovin paljon aikaa jäljellä ja haluaisin mukavammat viimeiset muistot kuin hätälopetuksen paniikki keskellä yötä kun käy pahasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 07:16:15

Jep, nukkuisin kanssa lattialla.

Päivämäärä:   2.1.25 09:22:31

Ja ps, tekisin sen muutoksen tänään, enkä odottelisi ja päivittelisi vielä muutamaa rysäystä. Jotta ohoh, ihankos tässä edes siirtäisi sänkyä seinän viereen kysymättä hötöraadilta ensin, huhuh, ei kai nyt sentään! Eli pystyt varmaan tosiaan edes siirtämään sängyn ja jolllain tavaralla tukkimaan jalkopäänkin ym niin että se vanhusreppana ei pääse enää yhtään enempää putoilemaan. Joskus olisi vaan hyvä toimia heti kun ongelma ilmenee eikä ämpyillä ja pohdiskella että pitääkö jotain tehdä vai ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 09:34:57

Sängystä jalat irti, siirto seinän viereen ja avoimille reunoille/päätyyn jotain eteen laidaksi ja/tai patja lattialle pehmentämään pudotusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.1.25 09:37:49

"Henkkoht purkaisin sänkyvirityksen niin että nukkuisin patjan ja petarin päällä lattialla. Noin vanhalla ei ole kovin paljon aikaa jäljellä ja haluaisin mukavammat viimeiset muistot kuin hätälopetuksen paniikki keskellä yötä kun käy pahasti."

Tämä. On se kumma että aloittajalle ei tule tällainen mieleen.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.1.25 10:35:38

On taas avuttomuus huipussaan. Juu mitään ei voi tehdä, annat koiran putoilla vaan, niin aika hoitaa tämänkin ongelman.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.1.25 10:35:43

Tämä ongelma on vasta nyt tullut, ei ole aiemmin putoillut mistään alas. Sohvalle pääsyä varten hankin jo rampin, sen jälkeen nuo putoillut alkoikin ehkä. Sängyn jalkojen irrottamista mietin, mutta en sitä nyt yöllä ruvennut tekemään vaan siirryin sohvalle nukkumaan, kun aamulla piti herätä töihin. Päivisin koira nukkuu sohvalla, sänkyyn tulee vaan siksi kun haluaa olla aina samassa huoneessa kanssani eikä suostu nukkumaan muualla. Keittiön tuolit selkänojineen voisi nyt laittaa ensiyöksi näin alkuun, netistä löytyi ehkä jotain turvareunoja, jotka saa käännettyä alas päiväksi. Ellen sit vaan irrota niitä sängyn jalkoja, niin se putoamisen korkeus laskee.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   2.1.25 11:14:26

Mä nukuin edellisen koiran kanssa viimeisen vuoden lattialla patjalla. Ihan siksi,että en halunnut sen yrittävän edes hypätä sänkyyn,kun oli jo voimat heikentyneet.Se on kuitenkin lyhyt aika ,kun viime metrit alkaa häämöttää.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.1.25 11:15:28

Tuohan on helppo ratkaista ja ratkaisuja tullut täällä jo monia. Joko sänky seinän viereen ja tukit mahdolliset "tippumisreitit" tai sitten sänky matalaksi tai patjalle lattialle...

Meillä vähän samanlainen tilanne, vanhalla koiralla (toivottavasti) hetkellinen tasapainohäiriö joten nukun sen "turvana" sohvalla joka on matalampi kuin sänky, mutta jossa saan sen taakseni (minun ja seinän väliin) niin että herään jos se yrittää lähteä itsekseen sohvalta. Sitten olen valmiina ottamaan kopin, koska tällä hetkellä oli yö tai päivä / valot tai ei, sen tasapaino heittää ihan suoralla kävellessäkin.

Päivämäärä:   2.1.25 11:19:47

Minulla on aika korkea 160cm jenkkisänky ja koira on nyt öisin pudonnut sängystä alas muutamaan kertaan. Heräsin just äsken taas samaan ryminään ja koira oli todella kipeä putoamisen jälkeen

^ Ai, ok, tästä lainaamastani aloituksen tekstistä ei heti saanut sitä kuvaa että viime yönä tapahtui ensimmäiset putoamiset.

Kyllä se varmaan joskus hetken kestää havahtua. Mutta jos vielä nyt kun annoit reppanalle kipulääkettä putoamisen jälkeen, pohdit nettipalstalla että pystyisitköhän edes siirtämään sänkyä, tarvitsee jo vähän katsoa peiliin olisiko aloitekyvyssä kehittämisen varaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.1.25 11:57:18

Irtopatjoja sängyn ympärille, että putoaa pehmeästi. Saattaa silti säikähtää kovasti jos pimeässä putoaa. Oletko kokeillut yövaloa huoneessa, auttaako näkemiseen? Tai sitten nukut joka yö sohvalla.

Reunalla varustettu koiranpeti sängyssä voi myös auttaa, jos suostuu nukkumaan sellaisessa kulhossa.

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   2.1.25 14:15:18

Itse tein tuon että siirsin sängyn seinää vasten ja koira nukkui seinän puolella. Heräsin, jos lähti yöllä liikkeelle. En antaisi putoilla, voi olla kohtalokasta. Aloituksessa sai tosiaan käsityksen, että on jo useamman kerran pudonnut.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.1.25 22:42:40

Siis on pudonnut nyt kolme kertaa sängystä, ensimmäisen kerran loppu vuodesta. Olin ihan kuitti yön jälkeen, että kirjoittelin mitä sattuu. Kaksi ekaa kertaa putosi, kun en ehtinyt napata kiinni, kun pyöri illalla sängyssä ennen nukkumaan menoa ja silloin oli peti ja pehmeä matto alla. nyt viime kerralla ei ollut mitään alla, ei petiä eikä mattoa. Koira toipui tuosta onneksi ja mitään ei mennyt rikki. Laitoin seuraavaksi yöksi tuoleja sängyn reunan ympäri, että selkänojista tuli reunat. Huomenna saan kaverin avuksi siirtämään sänkyä.

Täytyy varmaan katsoa minkälainen korkeilla reunoilla varustettu peti olisi, suostuisko nukkumaan sellaisessa sängyssä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.1.25 22:45:13

Laita ny vaikka jotain pehmustetta siihen sängyn ympärille, niin ei tarvii sitte ainakaan mihinkään kalliimpaan leikkaukseen mennä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.1.25 23:44:07

Joo on kyllä nyt pehmusteet takaisin, matot sekä karvapeti oli olleet pesussa ja kuivumassa just silloin, kun koira putosi alas. Ja reunoilla on nyt tuolien selkänojat

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.