Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  4 työpaikan "pakkohaku"

Lähettäjä: työö 
Päivämäärä:   1.1.25 23:34:13

Työttömän pitää siis hakea joka kk vähintään neljää työpaikkaa.

Miten löydätte työpaikkoja, jonne hakea - joka kuukausi?

Jotenkin hävettää laittaa hakemusta sellaisiin paikkoihin, joihin en vain ole pätevä :(
Eikä oikein muitakaan löydy. Tässähän menee jo oma mainekin, jos nämä hakemukset jäävät firmojen arkistoihin.

Re: 4 työpaikan "pakkohaku"

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   2.1.25 01:11:37

Kuulostat lähinnä laiskalta, kun et viitsi käyttää 10 minuuttia kerran viikossa työnhakuun.

Päivämäärä:   2.1.25 01:18:36

Vai niin. Ja sinä vaikutat lukutaidottomalta.

Lähettäjä: ei kannata 
Päivämäärä:   2.1.25 01:41:35

Jokaista avointa työpaikkaa kohti tulee niin valtava määrä hakemuksia (osittain juuri tämän "pakkohaun" takia) että jos firmat rupeaisivat niitä arkistoimaan, se muodostaisi jo n. puolet niiden toiminnasta, ilman minkäänlaista vastaavaa hyötyä.

Lähettäjä: Kaverit 
Päivämäärä:   2.1.25 02:02:33

Kavereissa on paljon yrittäjiä. Hakee heille töihin. Kaverit kirjoittavat todistuksen ”Maija Meikäläinen kävi henkilökohtaisesti hakemassa töitä Yritys Oy:stä. Tällä hetkellä ei ole Maijalle sopivaa työtä.”

Ennen kuin kukaan vetää hernettä nenään: Entinen työpaikka meni konkurssiin. Raadettiin niska limassa, että konkurssi olisi vältetty. Kun konkurssi kuitenkin tuli, olin ihan loppu. Oli pakko saada pitää lomaa. Olin työttömänä ansiosidonnaisella 3 kk ja hain kavereiden yrityksiin töihin. Tuon 3 kk:n jälkeen aloitin työnhaun oikeasti ja työllistyin saman tien (toki tiesin, että tulisin heti työllistymään).

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   2.1.25 02:26:42

No älytöntähän tuo pakkohaku onkin. Jopa oma te- keskuksen virkailija myönsi tämän kun kävimme tilannettani läpi. Minä olen melkein vuoden ollut töissä, mutta koska työsopimukseni on vuokrafirman puitesopimus, minulla on täysi työnhakuvelvoite päällä. Vakkarisopimusta en saa, koska firman tilanne on tiukka eikä töitä riitä ympärivuotisesti. Ihan hullua tämmöinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 06:42:21

Minulla on alennettu velvoitetta kahteen paikkaan/kk ja alani mahdollistaa sen että voin hakea myös ulkomailta etätöitä. Sillä keksii helposti paikkoja.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.1.25 07:10:31

En ole kehdannut työkavereilta udella miten hoitaavat velvoitteensa. Moni ollut jo 2 vuotta osa- tai kokoaikaisesti lomautettuna ja tiedän heidän joutuvan tuon hakuvelvoitteen kanssa temppuilemaan. Alalla ei ole käytännössä yhtään työpaikkaa auki ja tämän alan papereilla on paha hakea mitään muutakaan. Välillä joku firma koittaa kalastella josko työttömissä olisi joku superosaaja ja siinä kohtaa vähimmäisvaatimukset on sellaista tasoa, ettei niin spesifillä osaamisella ole olemassakaan kuin kourallinen ihmisiä. Eli todennäköisesti töitä hakeakseen joutuu vaan näyttelemään idioottia, joka ei muka ymmärrä, että oma osaaminen ei vastaa lainkaan sitä mitä avoimen työpaikan työnantaja etsii. Tuo pakkohaku käytäntö on pelkkää turhaa kuormitusta kaikille osapuolille.

Jos hakemattomuutta halutaan paimentaa, pitäisi paimentavalla taholla olla sitten realistinen käsitys siitä, onko olemassa mitään mitä realistisesti voi hakea.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.1.25 07:16:47

Siis miten maine menee jos hakee firmoihin mihin ei ole realistista mahdollisuutta työllistyä? Ihanko oikeasti meinaat että kymmenien tusinahakemusten ja epäpätevien hakijoiden seasta jää yksi nimi mieleen niin vahvasti että se vaikuttaa maineeseesi jollain tavalla? Ja ei, epäpätevien hakemuksia ei myöskään arkistoida mihinkään "näitä olisi kiva lueskella ajankuluksi"- kansioon ;)

Työn "pakkohakemisesta" ja sen järkevyydestä voidaan toki keskustella, mielestäni neljä hakemusta kuussa ei ole mikään kohtuuton homma, oma lapseni tekee sitä myös, siinä opetellaan työnhakutaitoja ja ehkä tavallaan herätellään miettimään sitä omaa tilannetta, jos on kouluttauduttu alalle mihin ei realistisesti ole mahdollisuuksia työllistyä niin voisiko alkaa miettiä uudelleen kouluttautumista tai muita mahdollisuuksia? Sen sijaan firmoille tämä on älytöntä, kun on rekry päällä niin työaikaa tuhlaantuu ihan turhaan kun sähkärin paikkaa hakee sirkustaiteilija.

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   2.1.25 07:24:24

Jossain firmassa oli työnhakukaavake, että laita rasti ruutuun jos tämä on pakkohaku. Velvoitteesi täyttyy ja aikaamme säästyy.

Lähettäjä: Uusi työtön 
Päivämäärä:   2.1.25 07:29:43

Jäin työttömäksi eilisestä alkaen kun firma missä olin töissä lopetti toiminnan. Nyt sitten pitää aloittaa työnhaku, mutta mietin just tuota 4 paikkaa/kk, mistä löytää ne haettavat paikat. Työkkäristä tähän ei apuja tullut. Mulla muutenkin varmaan hankala työllistyä kun ikää 60 vuotta ja koulutus vain peruskoulu ja muutamia kursseja. Työssä olin tuossa lopettaneessa firmassa 37 vuotta.

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   2.1.25 07:35:15

Uusi työtön: Sinulle ei siis 37 vuoden aikana kertynyt mitään taitoja?

Päivämäärä:   2.1.25 07:44:39

Jos työpaikkoja ei löydy neljää per kuukausi, niin olisi tosiaan syytä miettiä tilannetta. Asuuko paikassa, missä töitä ei ole, pitäisikö kouluttautua, jos oma osaaminen on alalta, millä ei ole työpaikkoja? Onko ylipäänsä liian nirso paikkojen suhteen. Eli mitä voi itse tehdä sen eteen, että työllistyisi. Ei vaan todeta, ettei töitä nyt ole. Ei varmaan, jos asuu jossain, missä viimeinen tehdas juuri lakkautettiin tai osaaminen on alalla, jonka työt on automatisoitu koko Suomesta.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   2.1.25 08:06:24

A taitaa olla samainen kolleega, jonka kanssa on aiemminkin avauduttu ;)

Koulutus on korkea, alalla oli noin 2015-2022 akuutti osaajapula, joka on odotettavissa jälleen saman tien, kun rysyt lähtee keinolla X kotionsa. Tai aiemmin, jos tää kotimainen talous lähtisikin nousemaan. Oma sijaintini on naan vetovoimaisin, A:n taitaa olla vajaat oarisataa km etelämmässä. Eläkkeelle jää alalta koko ajan rautaisia ammattilaisia, joita meidän 40+ vuotiaiden olisi tarkoitus tässä alkaa oleen. Alan lomautus- ja irtisanomisputken (jälkimmäisiä huomattavan vähän, koska työnantajat tietävät rekryämisisen vaikeuden siinä kohtaa, kun talous alkaakin nousta) aikana on kolleegoja vaihtanut työpaikkaa ns. tiskin alta (=TE-keskus ei osallistu asiaan vähää alusta) toisiin alan firmoihin ilman minkäänlaista julkista hakua silkoilla suosituksilla, sekä kuntien kaavoituksiin ja tilakeskuksiin (näistä julkiset työpaikkailmoitukset). Alalla on pienet piirit, joten ns. huumorihakemuksia ei kannata pistää.

Ite vaihdoin läpsystä vaihto -tyylisesti pari vuotta sitten. Nykyisen työpaikkani johdossa ja henkilökunnassa on useita samoihin aikoihin opiskelleita, entisiä työkavereita ja tyyppejä, joiden kanssa on vuosien aikana kokoustettu. Ei näihin työpaikkoihin lähetellä pakkohaun vuoksi hutaisten tehtyjä hakemuksia, vaan jokaiseen alan hakuun pitää suhtautua vakavasti :D

Linkkariin on muuten viime aikoina tullut jokusia alan paikkoja, joten ehkäpä tämä ala alkaa taas nousta.

Päivämäärä:   2.1.25 08:39:08

Kun on pidempään hakenut 4 paikkaa kuukaudessa, on jo huomannut senkin, että niistä julkisesti haettavistakin töistä osa on sellaisia, joissa on haku päällä aina, ilmoitus julki aina tai melkein aina. Näissä työpaikoissa on jokin vialla tai niihin ei oikeasti olla edes palkkaamassa ketään. Paljonkohan niitä avoimia työpaikkoja olisi, jos laskettaisiin vain kokoaikatyö tai siihen verrattava ja jätettäisiin nämä ikuisesti avoimet paikat huomiotta? Haettavia paikkoja on monilla aloilla tosella vähän ja hakijoita paljon.

Päivämäärä:   2.1.25 08:45:19

.: eli on jopa järkevää hakea alipalkattua osa-aikatyötä muutaman sadan kilometrin päästä ja hankkia sieltä kakkosasunto. Vai pitäisikö jopa erota turskauttaa sen osa-aikatyön takia?

Lähettäjä: Työllinen 
Päivämäärä:   2.1.25 08:56:23

Lähettäjä.
Päivämäärä2.1.25 07:44:39

Jos työpaikkoja ei löydy neljää per kuukausi, niin olisi tosiaan syytä miettiä tilannetta. Asuuko paikassa, missä töitä ei ole, pitäisikö kouluttautua, jos oma osaaminen on alalta, millä ei ole työpaikkoja? Onko ylipäänsä liian nirso paikkojen suhteen. Eli mitä voi itse tehdä sen eteen, että työllistyisi. Ei vaan todeta, ettei töitä nyt ole. Ei varmaan, jos asuu jossain, missä viimeinen tehdas juuri lakkautettiin tai osaaminen on alalla, jonka työt on automatisoitu koko Suomesta.

^ Sinäkin varmastin työttömäksi jäädessäsi muutat tulanteestasi viis töiden perässä vaikka kuuhun? Oli sinulla sitten omistusasunto, senkin myy näinä aikoina helposti tai oli sinulla sitten puoliso-lapset tai muu tukiverkko nykyisessä asunpaikassasi. Kaikki on helposti jätetävissä taakse ja jos perhettä on he tulevat helposti mukaan.
Ei niitä työpaikkoja vaan tällä hetkellä oikeasti ole tarjolla. Ihan on uutisissakin asti kerrottu että työttömiä, ihan jännä uusi juttu varmasti kaikille, huomattavasti enemmän vallitsevan tilanteen vuoksi, kuin esim vuonna 2023 ja vastaavasti työpaikkoja oli avoimena huomattavasti vähemmän, kuin esim vuonna 2023.
Toivottavasti sinä joudut työttömäksi ja saat vähän katsella kuinka helppoa se elämä onkaan. Otathan sitten niitä 10h sopimuksia vaikka siivoojana vastaan? Kotia ei kumminkaan voi jäädä makoilemaan meidän muiden verorahoilla!

Päivämäärä:   2.1.25 09:07:57

Tehtiin miehen kanssa jo alunperin päätös muuttaa pääkaupunkiseudun läheisyyteen, jotta työpaikkoja on. Ei tarvitse muuttaa, jos toisella työt syystä tai toisesta loppuu.

Ei ihmisten tarvitse muuttaa, jos alueella on töitä ja työllistyminen on mahdollista. Jos kuitenkin tilanne on, että työpaikat on alueelta hävinneet, niin ei sitä voi jäädä työikäisenä vaan kotiin makoilemaan. Itse niitä vaihtoehtoja on haettava. Eikä vain odoteltava, että kyllä yhteiskunta maksaa kaikki viulut. Ja sitten pahimmillaan vielä valittaa jossain lehdessä, kuinka lapsille ei ole samoja mahdollisuuksia, kuin työssäkäyvien lapsilla. Ei pääse huvipuistoihin eikä matkoille. Ja puhelimet ja vaatteetkin on sinnepäin.

Ja kyllä töitä on. Ei kaikilla aloilla, mutta sitten pitää opiskella alaa, jolla töitä riittää. Ja mentävä niiden töiden äärelle.

Jos tukia ei maksettaisi työkuntoisille ihmisille nykyisessä mittakaavassa, niin alkaisi ihmisten omakin halukkuus ratkaista asioita nousta. Nyt vaan voi olla toistrn rahoilla ja todeta jossain 10 vuotta sitten kuolleessa kunnassa "no ei täällä niitä töitä ole ja en minä mitään millekään voi".

Päivämäärä:   2.1.25 09:14:55

Up, älä hae alipalkattua osa-aikatyötä, vaan kokoaikaista ja normaalisti palkattua työtä.

Meidän perheessä on aina tehty töitä. Eikä ole valitettu. Opiskeluaikana tein töitä useamman sadan kilometrin päässä. Ei siitä paljon käteen jäänyt ennen Onnibussia, mutta sain sen ansiosta hyviä hommia kesiksi, joten se kompensoi. Sen avulla sain myös heti vakityön valmistuttua. Päättötyön jo tein kuukausipalkalla. Isäni asui työpaikalta useamman sadan kilometrin päässä. Muutti halpaan soluasuntoon. Teki aina pitkää päivää töissä ollessaan ja sitten oli pidemmillä vapailla kotona. Ei voinut muuta, kun kunnollista työpaikkaa ei maalla ollut. Äidilläni on ollut terveyshaateita jo pitkään. Ei ole kuitenkaan jäänyt kotiin asiaa valittamaan, vaan on tehnyt töitä. On saanut rahaa, millä nauttia vapaa-ajasta, matkustelusta ja muusta. Ja on sanonut, että pääkin pysyy kunnossa, kun käy ihmisten ilmoilla. Eikä jää joka sekunti aikaa miettiä jokaista kolotusta.

Ei meillä ollut vaihtoehtona, ettei me lapset oltaisi suoritettu korkeakouluopintoja aloilla, jossa on töitä. Vanhemmat eivät itse opiskelleet, mutta meidän kanssa homma oli alusta alkaen selvä. Koulut on käytävä kunnialla ja hankittava ammatti, jossa töitä riittää ja mistä maksetaan kunnollista palkkaa. Ja toisaalta jos työt joskus loppuisi, niin todistuksilla pääsee sitten aina opiskelemaan jotain muuta.

Lähettäjä: Hahhah 
Päivämäärä:   2.1.25 09:18:11

.: Eikö olekin ihanaa olla täydellinen?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   2.1.25 09:22:25

Kuinkas paljon meillä on nyt työttöminä korkeakoulutettuja joiden alan piti olla varmasti hyvin työllistävä ...

Päivämäärä:   2.1.25 09:24:03

Minä taas en missään nimessä jätä lapsiani. Mies tekee jo vuorotyötä ja lapset olisivat öitä ja iltoja keskenään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 09:25:52

piste, kun EI OLE varaa muuttaa muutaman kuukauden välein! Tai kulkea taksilla töihin kun julkisilla ei pääse sinne. Sinuna ottaisin sen pään perseestä ja selvittäisin montako avointa työpaikkaa oikeasti on, ja montako työttömiä..

Päivämäärä:   2.1.25 09:33:54

Ymmärrän, jos töitä ei saa. Varsinkaan nyt. Mutta jos edes haettavia paikkoja ei ole, niin joku on kyllä vialla. Kyllä paikkoja koko ajan aukeaa. Hakijoita vaan on paljon. Jos taas ei ole mitään edes mitä hakea, niin joku on pielessä. Ja sitä on syytä pohtia, että mikä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   2.1.25 09:36:52

Näihin henkilöstövuokraus firmoihin vaan hakemuksia sisään, paikkoja ei ole mutta ilmoittavat silti hakevansa kauppoihin työntekijöitä.

Päivämäärä:   2.1.25 09:41:11

"Kuinkas paljon meillä on nyt työttöminä korkeakoulutettuja joiden alan piti olla varmasti hyvin työllistävä ..."

Tämä. Täällä kouluja koskevissa topickeissa haukutaan ammattikoulut ja kehutaan kuinka ammattikorkeakoulun käyneet saavat sata varmasti töitä.

Mutta sitten näissä työttömyyskeskusteluissa aina korkeakoulutetutuilla on niiiin vaikeaa saada töitä.

Päivämäärä:   2.1.25 09:42:39

Hahhah, ei tarvitse olla täydellinen. Kunhan kantaa vastuun omasta elämäästään. Eikä ruikuta muille, kun hommat menevät ihan vihkoon. Itse niistä on vastuussa. Ei yhteiskunta ja muut.

Lähettäjä: ----*---- 
Päivämäärä:   2.1.25 09:45:48

No jos oikeasti et halua etkä tarvitse töitä, niin lähettele ulkomaisiin firmoihin hakemuksia.

TE-virkailija kertoi mulle, ettei hakuja tarkisteta ollenkaan, koska TE:llä ei ole resursseja.

Eli lopulta on ihan sama mitä haet, tai haetko edes ollenkaan, kun sitä ei kyetä valvomaan.

Lähettäjä: Sydänfilmi poikki 
Päivämäärä:   2.1.25 10:01:05

"Lähettäjä: Ecg
Päivämäärä: 2.1.25 01:11:37
Kuulostat lähinnä laiskalta, kun et viitsi käyttää 10 minuuttia kerran viikossa työnhakuun."

Vaikutat lähinnä typerältä, jos tuon lisäksi luulet, että työnantajat haluavat käsiteltäväkseen näitä pakkohakuja, kun ne eivät kelpaa edes pa$kapaperiksi.

Onhan tuolla työllistävä vaikutus, jos firma on tarpeeksi suuri, niin sinne pitää palkata työntekijä käsittelemään näitä hakemuksia.

Päivämäärä:   2.1.25 10:07:09

Jos käyttää viikossa 10 minuuttia työnhakuun, niin todella voi olla varma, ettei työllisty yhtään mihinkäään. Kun olen töitä hakenut, niin se on ollut itselleni lähes kokopäivätyö. Työpaikkojen etsiminen, työhakemusten, cv:n ja nettilomakkeiden täyttäminen huolella vie jo todella pitkäään. Ei ole tunnissa tai kahdessa valmista.

Lähettäjä: Kihin Muisto 
Päivämäärä:   2.1.25 10:08:17

^Tuo vinkki saattoi päteä toissapäivään asti. Eilen työllisyystoimi siirtyi TE-keskuksista kuntien vastuulle, ja kunnat joutuu maksamaan työttömyyden pitkittyessä suuremman ja suuremman osan työttömän työttömyyskorvauksesta, myös liiton ansiosidonnaisesta. Kunnat on keskimäärin sen verta pa, että alkaa löytyä kiinnostusta tarkastella asioita ja saada työttömiä pois kortistosta jos se vaan mitenkään on mahdollista.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   2.1.25 10:09:59

Näin kuuttakymppiä lähestyvänä työpaikkojen pakkohaku on jo konseptina aivan järjetön. Työkkäri tietää aivan yhtä hyvin kuin minäkin ettei mua kukaan palkkaa. Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa (toinen melko tuore) ja työkokemusta jollaista moni kadehtii. Olen täysin työkykyinen ja työhalua riittää. Työnantajat näkee seniorikansalaisen eikä kutsu edes haastatteluun. On aika masentavaa ja itsetuntoa nakertavaa ettei minnekään kelpaa etenkin kun syy on sellainen ettei sille mitäään voi. Jokainen ikääntyy. Eniten masentaa se että eläke tulee olemaan lähinnä takuueläkkeen suuruinen enkä voi asiaan itse vaikuttaa. Meitä tulee olemaan kokonainen sukupolvi katkeria tuilla kituuttavia. Ehkä tarkoius onkin saada meidät multiin mahdollisimman nuorena ;c(

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   2.1.25 10:10:41

Saako tuossa neljän paikan nipussa edes hakea osa-aikaisia?

Tosi vähän on nyt paikkoja haussa verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Itse laitan hakemuksia ympäri maata. Eipä ole pelkoa, että tällä terveydellä kukaan kiinnostuisi.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.1.25 10:13:34

Työkkärin sivuilla on reilu 8000 paikkaa auki, haet niitä. Ihan sama mitä haet ja mistä haet, et pääse kuitenkaan. Ei työttömiä palkata mihikään.

Päivämäärä:   2.1.25 10:16:27

Ei se mikään pakkohaku ole. Jos ei ole vailla kelan/liiton rahoja, niin mitään työpaikkoja ei tarvitse hakea. Kukaan ei käske sinun ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, se ei ole pakollista.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.1.25 10:17:00

Hmm: tuttua käskettiin hakemaan työpaikkaa, jossa työ alkaa silloin kun hän jää eläkkeelle.

Hän sanoi kyllä virkailijalle tästä, mutta mutta virkailija totesi: "ja sähän muuten haet".

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.1.25 10:27:42

Pakkohakurallilla on ollut varmasti ihan hyvä tarkoitus, mutta käytännössä tuo ei ole toiminut. Ihan turhaa stressä vain hirveästi. Ei kaikki tee niitä hakemuksia suit sait 10 min/haku. Itse yritän katsoa tarkkaan mihin paikkaan voisin kelvata. Pelkkiä turhia hakemuksia ei kehtaa pikkupaikkakunnalla laittaa kun kaikki tuntee jokaisen jotain kautta. Ja todellakin teen ne hakemukset aina huolella sitä avointa paikkaa varten. Ei mitään kopioita yleisestä hakemuksesta.

Mutta kun näihin hakemuksiin olen selvästi haaskannut ihan liikaa huomiota ja ottanut niistä turhaa stressiä, niin muutetaan suunnitelmaa. Voisin lähettää hakemuksia sinne isompiin kaupunkeihin. Sieltä löytyy enemmän paikkoja haettavaksi. En minä ole silti muuttamassa kun perhe on täällä. Onpahan vain tehtävä tehty. Ja voisin tosiaan tehdä sen kopioitavan version. Paikkoja voi kysyä myös ohimennen suullisesti. Käyn isommilla kylillä ja kysyn kaupassa että ei sattuis olemaan töitä. Ai niin, sitähän ei voi tarkistaa. Ei niitä muitakaan hakemuksia tarkisteta. Eli onko pakko edes hakea oikein jos rehellisyys antaa myöten. Väittää hakeneensa.

Sitten todellisuudessa hakee itse oikein ja itseään nolaamatta sitä mukaan kuin mahdollisuuksia löytyy. Kyllä useimmat kuitenkin haluavat ja tarvitsevat sitä työtä ja siitä saatavaa palkkaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   2.1.25 10:29:53

^ Työkkärin kanssa ei voi neuvotella, se on vaan tehtävä mitä sieltä määrätään. Pykälien mukaan ne menee joten se että kahden kuukauden päästä olet opiskelemassa tai eläkkeellä tms. ei vaikuta tämän hetken tilanteeseen. Mulla henkilökohtaisesti ei ole mikään ongelma hakea paikkoja joita toistaiseksi ihan hyvin myös löytyy. Haen myös useampaa kuin vain neljää paikkaa kuussa. Lopputulokseen se ei vaikuta ja sen tietää kaikki. Siksi tämä on turhauttavaa. Mun ajan voisi käyttää hyödyllisempäänkin. Voitais esimerkiksi myöntää etten töitä saa ja voisin opiskella täyspäiväisesti ilman rajoituksia. Sekä tehdä ne neljä hakemusta joka kuukausi. Tai siirtää virallisesti eläkkeelle. Hullua ettei käytännössä mitään saa tehdä, pitää vaan istua kotona ja pyöritellä peukaloita.

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   2.1.25 10:34:38

Ei todellakaan revitä töihin. Itse en ole päässyt näissä pakkohakupaikoissa edes kertaakaan haastatteluun.

Aika näihin menee kerralla noin tunti, kun kuitenkin täyttelee kuntarekryn tai valtion lomakkeita, ja ja ylipäätään selaa duunitoria ja mollia, että löytäisi jotakin sopivaa haettavaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.1.25 10:45:14

"Työkkärin kanssa ei voi neuvotella, se on vaan tehtävä mitä sieltä määrätään."

Kyllä työkkärin kanssa itse asiassa voi neuvotella. Tai siis voisi jos virkailijalla on siihen tahtoa. Suunitelman tehtävämääriä voi laskea jos siihen on syytä esim jos hakija on ns vaikeasti työllistyvä iän, terveyden, paikkojen vähyyden tms takia. Virkailijat eivät aina halua tai uskalla poiketa valmiista kaavasta. Kyykyttäviä kettuilevia virkailijoitakin on valitettavasti oikeasti olemassa.

Lähettäjä: Tari-noita 
Päivämäärä:   2.1.25 10:45:22

Tarkistaako se työkkäri kaikkien työttömien työhakemukset firmoilta? On aika iso homma tuottamatonta työtä molemmin puolin.

Päivämäärä:   2.1.25 11:03:07

Lähettäjä:.
Päivämäärä2.1.25 09:33:54

Ymmärrän, jos töitä ei saa. Varsinkaan nyt. Mutta jos edes haettavia paikkoja ei ole, niin joku on kyllä vialla. Kyllä paikkoja koko ajan aukeaa. Hakijoita vaan on paljon. Jos taas ei ole mitään edes mitä hakea, niin joku on pielessä. Ja sitä on syytä pohtia, että mikä.

Ongelma on juu tiedostettu, vähäinen työkokemus. Se on vaan aika vaikea yhtälö, että saadakseen työkokemusta alalta pitäisi olla työpaikka, mutta sitä ei saa kun ei ole työkokemusta..

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   2.1.25 11:09:21

Ei työkkäri tarkista hakemuksia. Varmaan joskus käyvät tirkistelemässä jos sattuu hakemaan sellaista paikkaa jonka haku on julkinen eli kaikkien hakijoiden nimet löytyy netistä. Itsekin tommosia tullut haettua ja kummasti on profiilia käyty linkkarissa stalkkaamassa haun päätyttyä XD Ei välttis työkkärin toimesta, ehkä muita hakijoita kiinnostaa.

Lähettäjä: liisa 
Päivämäärä:   2.1.25 11:22:07

Hakekaan aktiivisesti joka kuukausi töihin niihin työvoimatoimistoihin, itse ainakin luukuttaisin työkkäreitä.

Päivämäärä:   2.1.25 11:54:14

Oi, onpa tullut paljon keskustelua! t. ap

Joo, kyllä tämä oikeasti on syvältä. Niin mielelläni olisin taas töissä ja vielä siten, että se olisi muuta kuin pätkätyö tai muuta "väärää".

Olen tosiaan jo sen ikäinen, etteivät työnantajat revi haastatteluihin - saatikka töihin.

Enkä edes ole työtön. Teen koko ajan osa-aikaisesti töitä huolimatta siitä, että sehän rokottaa pientä ansiosidonnaistani entisestään. (Jokainen tienattu euro vähentää siis korvausta 50 senttiä.)
Pelkästään ansiosidonnaisella ei vain oikein pärjää, kun muita tukia ei todellakaan saa ja teinejä ja nuori opiskeleva aikuinen vielä lisäkuormaa tuomassa. Joten näillä mennään toistaiseksi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.1.25 12:40:55

Jos aloittajalla on joku osa-aikatyö niin hakuvelvoite pitäisi olla 1 kpl/ 3 kk tarkastelujaksolla. Jopa nollasoppari laskee hakuvelvoitteen tuohon.

Lähettäjä: sijainti 
Päivämäärä:   2.1.25 12:56:39

Eri puolilla maata on hyvin erilainen työtilanne, sitä ei kannata unohtaa. Parheellinen ei voi pitkäaikaisten töidensä loppuessa niin vain lähteä muualle asumaan, jos toisella puolisolla on vakituinen työpaikka nykyisellä paikkakunnalla.Eikä tavalliset palkat mahdollista edes kahden asunnon ja auton pitoa välttämättä ollenkaan. Samoin lasten kanssa ei voi koko ajan olla muuttamassa minkään pätkätyön perässä. Myös haettavia työpaikkoja voi esim. 100 kilometrin säteellä kotoa olla hyvin rajallsesti haettavissa yleenskin , saati omaa osaamisalaa vastaavia. Joltain tehdaspaikkakunnaltakin kun laitetaan kymmeniä vuosia tai ikänsä töissä olleita pihalle, kyllä on hankalaa löytää osaamista vastaavaa työtä. Jos alkaa olla vähän vuosia eläkeikään, melko toivotonta on. Nuoremmat tietysti uudelleenkoulutukseen ja sitä kautta uuteen ammattiin viipymättä.

Lähettäjä: Sirpa 
Päivämäärä:   2.1.25 13:48:09

Olen monimuoto-opiskelija, valmistun kesällä 2025. Silti joudun hakemaan töitä 1/kuukausi. Mitäs sitten jos pääsenkin töihin, esim. vuodeksi. Pitääkö tämä opiskelu, joka työllistäisi varmasti loppuajaksi mitä työuraa on jäljellä, lopettaa ja mennä tuohon 1 vuoden kestävään työhön?

Päivämäärä:   2.1.25 13:58:24

Sirpa: Ei sinun tarvitse olla kovin huolissasi työpaikan löytymisestä. Haet mitä haet ja teet vaikka huonoja hakemuksia. Se vaan nyt kuuluu tehdä niin vaikka mitään järkeä siinä ei ole.

Saako kysyä mitä opiskelet?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.1.25 14:07:45

Koko Suomi muuttaa pk-seudulle ikuisuusopiskelijoiksi. Tutkinto tutkinnon perään vaan, ehkä jossain vaiheessa nappaa.

Päivämäärä:   2.1.25 14:30:44

Kannattaa muistaa että moni avoimista työhakupaikoista ei ole edes aitoja avoimia paikkoja. Otetaan ehkä jos löytyy täydellinen kultakimpale eli se yksi harva tuhannesta. Eräs fiksu sanoi, että jos työpaikat saavat kusettaa noin radikaalisti, niin työntekijä saa myös, jos sillä mahdollistaa paikan saamisen. Laita vähän lisää cv:seen mitä ei oikeesti ole, työpaikkafirmat pelaa ihan samaa peliä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.1.25 14:57:20

"No älytöntähän tuo pakkohaku onkin. Jopa oma te- keskuksen virkailija myönsi tämän kun kävimme tilannettani läpi. Minä olen melkein vuoden ollut töissä, mutta koska työsopimukseni on vuokrafirman puitesopimus, minulla on täysi työnhakuvelvoite päällä. Vakkarisopimusta en saa, koska firman tilanne on tiukka eikä töitä riitä ympärivuotisesti. Ihan hullua tämmöinen."

Ei ole mikään pakko hakea töitä. Elät omilla tuloillasi ja sillä hyvä.

Päivämäärä:   2.1.25 15:00:15

”Ei ole mikään pakko hakea töitä. Elät omilla tuloillasi ja sillä hyvä.”

Tämä.’

Päivämäärä:   2.1.25 15:05:31

"Työkkärin kanssa ei voi neuvotella, se on vaan tehtävä mitä sieltä määrätään"

Totta kai voi, mutta tietenkin neuvottelu täytyy lähteä niistä lähtökohdista, että virkailija on toiminut väärin ja sinulla on mustaa valkoisella se osoittaa. Sitten vain asiallinen sähköposti ja hyvät perustelut, niin ei niillä ole asiaan mitään sanomista.

Sen sijaan aloittajan kaltaisten laiskojen loisijoiden vikinöitä ei kuulukaan ottaa vakavasti.

Lähettäjä: Miyu 
Päivämäärä:   2.1.25 15:09:19

Käsittääkseni tuohon lasketaan myös avoimet hakemukset. Eli älä odota vain työpaikkailmoituksia vaan etsi paikkoja, joissa koet, että voisit olla töissä ja laita työhakemus, vaikka ei olisikaan avointa hakua menossa. Siten paikkoja on paljon enemmän.

Päivämäärä:   2.1.25 16:17:00

"Jos aloittajalla on joku osa-aikatyö niin hakuvelvoite pitäisi olla 1 kpl/ 3 kk tarkastelujaksolla. Jopa nollasoppari laskee hakuvelvoitteen tuohon."

Onko näin? Kun tällä "laiskalla aloittajalla" on kuitenkin velvollisuus 4/kk.
Johtuisiko se sitten siitä, että minulla ei ole pysyvää osa-aikatyötä, vaan teen keikkatöitä ja siitä ansioita tulee 250 - 1100 e kuussa. Ennalta en kuitenkaan voi tietää mitään tuloja.

Lähettäjä: Mp 
Päivämäärä:   2.1.25 16:46:24

"Jos aloittajalla on joku osa-aikatyö niin hakuvelvoite pitäisi olla 1 kpl/ 3 kk tarkastelujaksolla. Jopa nollasoppari laskee hakuvelvoitteen tuohon."

Väärää tietoa: nollasopparia, tarvittaessa töihin kutsuttavaa, jollainen vuokrafirman puitesopimuskin on, ei huomioida työkkärissä, vaan silloin työnhakijalla on sama kohtelu ja velvoitteet kuin kokonaan työttömällä. Eli 4 paikkaa/kk silloin valitettavasti sääntöjen mukaan ok.

Kun jokuhan saattaisi ottaa nollasopparin ilman aikomustakaan ottaa töitä vastaan ja lusmuilla vaan työkkärin rahoilla - nih!

Päivämäärä:   2.1.25 16:56:22

VN/20391/2023

TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA

..."Osa-aikaisessa työssä oleva työnhakija
TE-toimiston tulee sisällyttää vähintään kaksi viikkoa kestävässä osa-aikatyössä olevan työnhakijan
työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan kolmen kuukauden tarkastelujaksot,
joiden aikana työnhakijan tulee hakea yhtä työmahdollisuutta. Osa-aikatyössä olevan työnhakuvelvollisuus alkaa työnhakijaksi rekisteröitymisen yhteydessä. Osa-aikatyöllä tarkoitetaan tässä työtä,
jonka säännöllinen työaika on enintään 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän
enimmäistyöajasta.

Edellisessä kappaleessa kerrottu koskee myös osa-aikaisessa palkkatuetussa työssä olevia työnhakijoita ja lisäksi myös niitä työnhakijoita, joiden työaika on alle neljä tuntia viikossa, tai joiden ns.
nollatuntisopimuksessa työnantaja ei ole taannut lainkaan työtunteja. TE-toimiston tulee näissä tilanteissa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että työnhakijaa tuetaan paremmin työllistävän työn
hakemisessa."...

Siihen yhteen velvoitteeseen riittää jos kysyy lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.

Lähettäjä: Mp 
Päivämäärä:   2.1.25 17:01:50

Oho! Meinasinkin laittaa omaan viestiini lisäyksen "elleivät säännöt ole TAAS muuttuneet". Mutta tuohan on siis ehdottomasti järkevä muutos. Olikin älytöntä, että työnhakijaa/tekijää rankaistaan siitä, jos työnantaja ei suostu antamaan kuin nollasopparin. Ja minun kokemukset vajaan vuoden takaa keväältä -24. Kiitos korjauksesta N.

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   2.1.25 17:06:36

Minä en ymmärrä miten voi olla vaikea hakea 4 työpaikkaa. Täytyy asua todella, todella syrjäisellä seudulla.
Mikäli töitä ei ole eikä edes paikkoja mitä hakea niin kuten jokin muukin oli ehdottanut niin miettisin niitä omia valintoja. Pitäisikö kouluttautua, muuttaa paremmalle sijainnille, etsiä muitakin kun oman alan töitä jne .

Päivämäärä:   2.1.25 17:12:59

Mp: Tämä ohje on ollut voimassa jo 1.7.2023 alkaen toistaiseksi. Aika monelta työkkärin virkailijalta on mennyt tämä ohje ohi. Mutta koko tiedoston voi ladata helposti omalle koneelle ja lukea huvikseen jos jaksaa.

Lähettäjä: Maalla 
Päivämäärä:   2.1.25 17:18:48

Tipsu, ei tarvitse edes asua syrjässä niin niitä työpaikkoja ei vain ole. Täällä on 8-15 paikkaa auki vaikka ihan iso kunta, siis kaikki avoimet paikat. Itsellänikin on 3 ammattia ja silti olen ollut pitkään työtön.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   2.1.25 17:30:04

Useamman kaverin kohdalla olen tätä taistelua seurannut. Heillä on ollut tilanne, että ovat kesän työttömiä ja syksyllä taas hommat jatkuu samssa työpaikassa. 'On siis jo nimet paperissa jne. Silti pitää hakea se 4 paikkaa/kk, kun on työttömänä. On oikeasti alan ongelma ollut jo vuosikymmeniä. Vuodessa on 10 kk töitä ja 2 työttömänä.

Minä olen itse ollut todella onnekas. Olen alusta saakka saanut kesän yli työsoppareita ennen vakipaikkaa. Tämä on alalla poikkeuksellista ja melkoisista korvista näitä paikkoja on haettukin.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   2.1.25 17:42:29

Oikeastiko joku hakee noihin paikkoihin? Itse aikanaan työttömänä katsoin netistä muutaman paikan ja kirjoitin ne työkkärin sivuille tai kirjoitin soittaneeni johonkin ja kysyneeni töitä. Ei tullut seuraamuksia. Ei ne niitä tarkista onko oikeasti haettu vai ei.

Päivämäärä:   2.1.25 17:42:49

Tipsu, koska monesta tuntuu hyvin turhalta ruuhkauttaa niitä muita rekryjä, joihin on paljon pätevämpiä hakijoita kuin sinun "en oo koskaan ollu alalla tai kokemusta siitä mut koitan nyt kumminki" -hakemus.. Enkä usko, että sekään tuntuu kivalta että rekryäjät pitää jonain elämäntapatyöttömänä kun haetaan ilman sopivaa kokemusta jota ilmoituksessa halutaan

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.1.25 18:04:06

Täällä ilmoittautuu yksi joka on ihan oikeasti hakenut niitä paikkoja. Olen kai liian rehellinen. On turhauttavaa panostaa turhiin hakemuksiin vain koska pitää tehdä kiintiö niitä hakuja. Ikää on jo vähän liikaa, kaikenlaista kremppaa löytyy. En ole helmi työmarkkinoilla. Mieluiten hakisin omaan tahtiin maalaisjärjellä. Se ei vaan sovi työkkärin asiantuntijoille. Ai niin, eihän minun ole pakko roikkua siellä työkkärin listoilla. Silloin vain joudun elämään 0€ budjetilla.

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   2.1.25 18:53:16

Läheiseni valmistui ICt insinööriksi. Nyt hakee työtä TE- keskuksen ohjeiden mukaan. No eräs työnantaja vaati video esitelmän hakijasta. Tämmöistä tuo 4 työpaikkaa haku TE keskukselta tarkoittaa.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   2.1.25 19:24:30

"Ja kyllä töitä on. Ei kaikilla aloilla, mutta sitten pitää opiskella alaa, jolla töitä riittää. Ja mentävä niiden töiden äärelle."
Tämän kommentin kirjoittaja voi sitten selvittää meille muille, että millä rahalla aikuinen kouluttautuu alalle, joilla töitä riittää?
Työkkärikoulutuksia juu on. Paitsi että samaan aikaan on pakko hakea töitä, jolloin on vaara työllistyä ihan minne tahansa hetkeksi, vaikka juuri opiskelet alaa, josta töitä löytyy satavarmasti ja mahdollisuus opiskella työn ohessa koko tutkinto (ja varmistaa työllisyytesi) alalle, joka työllistää tällä hetkellä ihan varmasti.

Päivämäärä:   2.1.25 19:32:14

Tuo uuden alan opiskelu aikuisena on aika työlästä. Minua kiinnostaisi opiskella yksi amk mutta se kestää vähintään 3,5 vuotta, pyöristän suoraan neljään. Tällä hetkellä työllistää semihyvin. Mutta mistä sen tietää, työllistääkö sitten neljän vuoden päästä vielä/enää? Kuitenkin olisu pitkä koulu, taloudellisesti olisi tiukkaa. Ei tekisi mieli opiskella tyhjää.. Sama varmasti muillakin mietityttää.

Päivämäärä:   2.1.25 19:42:24

Piste: monet AMK-opinnot pystyy tekemään joustavasti työn ohessa.
Ai niin, sulla vaan ois hyvä jo olla se työpaikka, joka tukee opintojasi ja pystyt esim tekemään opinnäytetyön työnantajasi yritykseen.
Alanvaihtajia ja itseään kehittävien tyyppien työllistymistä edistäviä toimia nyt ehkäistään - ainiin, niin että työttömät saadaan töihin????

Päivämäärä:   2.1.25 20:06:16

"Jos kuitenkin tilanne on, että työpaikat on alueelta hävinneet, niin ei sitä voi jäädä työikäisenä vaan kotiin makoilemaan. Itse niitä vaihtoehtoja on haettava."

-Jos kasvukeskusten työttömät asiantuntijat muuttaa peräkorpeen asumaan maakuopassa ja viljelemään nauriita, niin mistä ajattelit löytää korvaavat asiantuntijat siinä kohtaa, kun sille asiantuntemukselle on taas kysyntää? :D Kyllähän sitä on vaihtoehtoja, mutta kaikki niistä ei ole yhteiskunnan oman edun mukaisia.

"Tehtiin miehen kanssa jo alunperin päätös muuttaa pääkaupunkiseudun läheisyyteen, jotta työpaikkoja on. Ei tarvitse muuttaa, jos toisella työt syystä tai toisesta loppuu. "

-Pk-seudulla taitaa olla myös lukumäärällisesti kaikkein eniten työttömiä, että sikäli alueelle pakkautuminen ei takaa työllistymisen osalta yhtään mitään.

Päivämäärä:   2.1.25 20:08:25

Ainut työllistävä vaikutus taitaa olla hakemuksia vastaanottavien yritysten päässä.

Päivämäärä:   2.1.25 20:09:45

"Ai niin, sulla vaan ois hyvä jo olla se työpaikka, joka tukee opintojasi ja pystyt esim tekemään opinnäytetyön työnantajasi yritykseen"

Eli saa kuopata koko ajatuksen. Eihän nuo paikat ota töihin jos ei ole tuota koulutusta.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   2.1.25 20:18:12

Lähettäjä: Ööö
Päivämäärä: 2.1.25 17:42:29

Oikeastiko joku hakee noihin paikkoihin? Itse aikanaan työttömänä katsoin netistä muutaman paikan ja kirjoitin ne työkkärin sivuille tai kirjoitin soittaneeni johonkin ja kysyneeni töitä. Ei tullut seuraamuksia. Ei ne niitä tarkista onko oikeasti haettu vai ei.

---------------------------------------------

Ainakin ne meistä, jotka haluaa joskus myös työllistyä...

Päivämäärä:   2.1.25 20:32:11

Piste: siis sulla pitäisi olla työpaikka vaikka alemman koulutustason/oman, hyvän kokemuksesi kautta. Jos oot noheva, työnantaja saattaa tukea kouluttautumistasi esim joustavilla opintopäivävapailla. Opinnäytetyön voi tehdä työnantajan piikkiin, jos se on työnantajan eduksi.

Päivämäärä:   2.1.25 20:38:40

Piste: siis joo, jos haikailet ihan kokonaan alan vaihtoa suoraan AMK -opintoihin niin sithän se on perussettiä eli opintotuki+laina.

Päivämäärä:   2.1.25 21:03:25

Kun Metris jo kavalsi alan, niin vastataanpa nyt sitten ihan yksityiskohtaisesti tähän:

"Ihanko oikeasti meinaat että kymmenien tusinahakemusten ja epäpätevien hakijoiden seasta jää yksi nimi mieleen niin vahvasti että se vaikuttaa maineeseesi jollain tavalla?"

-Jos nyt asuntorakentamisen romahdettua työttömäksi jäänyt asuntosuunnittelija hakee 10vuoden pelkällä asuntotuotantokokemuksella työkkärin vaatimuksesta samaan arkkitehdin tutkintoon liittyen kaavoittajan virkaa, rakennusvalvonnan johtajaksi ja sairaalasuunnittelun pääsuunnittelijaksi, niin kyllä, hän vaikuttaa hakemuksen vastaanottajien silmissä siltä kuin ei ymmärtäisi omasta alastaan yhtään mitään. Ja piirit on niin pienet koko maassa, että maine kyllä jää, jos kovin moneen paikkaan koittaa hakea osaamiseensa nähden ilmeisen epäsopivaa tehtävää.

Jos sitten laman pitkittyessä, velkaisen asunnon pakkomyytyään, opiskelee uuden ammatin ja lähtee muuttotappiopaikkakunnalle vaihtamaan vanhusten vaippoja, niin sieltä ei välttämättä työvoimapulan taas palatessa putkahdeta enää innokkaasti takaisin alalle, josta on katkerat kokemukset, kaupunkiin, jonka asumiskustannukset on tähtitieteelliset, taloudellisesti 15v takamatkalta.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   2.1.25 21:31:12

tassu, siis kun OLIN työttömänä. Opiskelin alalle jossa riittää töitä kun en jaksanut enää hakea töitä turhaan. Ja tykkään työstäni, toki siinäkin välillä paineita.

Päivämäärä:   4.1.25 01:12:27

Eihän tätä pitäs olla enää loppu viimevuoden syksyllä tää työnhakuvelvoite. Liikaa tuli firmoille turhia hakemuksia ja eipä ihmiset sen paremmin työllistyneet

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   4.1.25 08:46:44

Meillä oli hiljattain rekry, yli tuhat hakijaa joista varmaan yli 90% oli näitä pakkohakijoita. Turhauttavaa resurssien tuhlausta kaikille osapuolille.

Päivämäärä:   4.1.25 08:48:05

” Meillä oli hiljattain rekry, yli tuhat hakijaa joista varmaan yli 90% oli näitä pakkohakijoita. Turhauttavaa resurssien tuhlausta kaikille osapuolille.”

Laittakaa suoraan sinne työhakemukseen täppä, jonka voi valita, jos hakee vain työkkärin velvoitteesta, eikä ole oikeasti tulossa töihin. Helppo sitten karsia nämä pois.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.1.25 08:52:16

"Pk-seudulla taitaa olla myös lukumäärällisesti kaikkein eniten työttömiä, että sikäli alueelle pakkautuminen ei takaa työllistymisen osalta yhtään mitään."

Prosentuaalisestihan nuo luvut lasketaan. Tietysti Pk-seudulla on eniten työttömiä, kun asukkaitakin on 1.5 miljoonaa. Prosentuaalisesti työttömiä on vähemmän kuin muualla.

Päivämäärä:   4.1.25 08:59:10

Käytännössä se prosenttuaalisuus vaikuttaa vähemmän kuin se, montaako yksilöä vastaan kilpailet yksittäisestä paikasta. Pienellä paikkakunnalla voi olla 2 muuta edes sinnepäin sopivaa hakijaa vastassa, isolla paikkakunnalla 200. Erottuminen ja parhaaksi valikoituminen on paljon haastavampaa, vaikka prosenttuaalisesti tilanne näyttäisi miten hyvältä suhteessa paikkakunnan väkimäärään.

Päivämäärä:   4.1.25 09:00:15

A, vastaavasti niitä sopivia työpaikkoja on enemmän kuin muualla.

Päivämäärä:   4.1.25 09:03:00

Ainahan täällä pk-seutulaiset vinkuu miten on vaikeaa siellä työllistyä kun samaa paikka hakee satoja ihmisiä.

Päivämäärä:   4.1.25 09:07:37

. , ja vastaavasti muualla vingutaan, kun ei ole töitä. :D ehkä liikun väärissä piireissä, mutta tunnen huikeati yhden työttömän, muut ovat kaikki töissä.

Päivämäärä:   4.1.25 09:13:35

Hästäg ällöllätaasmenitunteisiinkunhesaeiolekaanmaailmanparaspaikka

Päivämäärä:   4.1.25 09:15:01

. Ei mennyt. Kerroin vaan sen, että Suomessa enemmän työttömiä on ihan muualla.

Päivämäärä:   4.1.25 09:18:16

https://yle.fi/a/74-20120170

Juuka näyttäisi olevan ykkösenä.

Päivämäärä:   4.1.25 09:26:40

Ja silti hesan työttömät ei työllisty :D

Päivämäärä:   4.1.25 09:28:24

. , niin? Ei työllisty siellä Juukassakaan.

Päivämäärä:   4.1.25 09:48:30

"vastaavasti niitä sopivia työpaikkoja on enemmän kuin muualla."

-Mutta ne kilpailevat hakijat ei lopu kesken missään kohtaa, vaan joka haussa on sama asetelma. Jos pienellä paikkakunnalla on jollain välillä paikkoja auki, niin ne kilpailevat työnhakijat loppuu ennenpitkää kesken.

Pienemmissä piireissä myös keskinäinen solidaarisuus on parhaassa tapauksessa parempi ja pidetyille tekijöille järjestellään työtä. Vaikka paikka olisi osa-aikainen ja tarvittaessa töihin kutsuttava, niin se tuo lisää euroja vaikeaan tilanteeseen ja cv:hen täytettä. Suurkaupunkien ja suuryritysten anonymiteetissä tuijotellaan kylmemmin talouslukuja. PK-seudulle muuttaminen ilman kontakteja vain avoimien työpaikkojen suuren määrän houkuttelemana on aika haastava tie työelämään. Olemassaolevat kontaktit on huomattavasti helpompi väylä työelämään, vaikka avoimia paikkoja olisi määrällisesti vähemmän.

Päivämäärä:   4.1.25 09:57:00

Kuten Ällön linkkaamasta jutusta huomaa, niin myös kaikken alhaisimman työttömyyden alueet on hyvin pieniä paikkakuntia. Alhaisin työttömyysprosentti ei ole kasvukeskuksissa. Paikkakunnan koko ei siis suoraan korreloi hyvän työllisyystilanteen kanssa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   4.1.25 10:37:43

Onkohan kukaan laskenut kokonaiskustannusten eroja sille, että joku on työtön muuttotappio maalaiskunnassa tai muuttaa esim. pääkaupunki seudulle.

Jos työttömällä on vanha talo siellä syrjäseudulla ja saa yhteiskunnalta pelkästään alinta työmarkkinatukea vs työtön muuttaa pääkaupunkiseudulle urakoimaan niitä työhakemuksia ja joutuu hakemaan asumistukea, työmarkkinatukea ja toimeentulotukea että eläisi. Ai niin, ei ehkä saa toimeentulotukea kun se talo on siellä jossain. Talo ei mene kaupaksi. Pikku paikkakunnalta olisi kadonnut taas yksi asukas joka kävi kaupassa ja maksoi vähän verojakin. Tai yleensä siinä lähtee koko perhe. Suomi autioituu kovaa vauhtia.

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin aluksi saattaa näyttää. Jos joku vakionimimerkki on saanut nyt tukevan jalansijan töihin niin se on hienoa. Mutta on jotenkin noloa aina olla terävänä neuvomassa miten niitä töitä löytyy kun vain yrittää. Ei tarvitse paljon sattua kun on jo itsekin kilpailemassa nuorempien ja terveempien kanssa samoista paikoista. Toivotaan tietenkin että hän pysyy aina terveenä ja töitä riittää.

Päivämäärä:   4.1.25 10:56:05

Samaa mieltä A:n kanssa. Pitäisi tukea enemmän pikkupaikkakuntuen elinkeinoelämää ja ihmisten pärjäämistä. Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi, että ihmiset elävät siellä, missä elämiseen ei tarvitse yhtä paljon yhteiskunnan tukia. Ei ole järkevää muutattaa ihmisiä täysin yhteiskunnan tukien varaan ja omien sosiaalisten verkostojen varaan työttömiksi.

Kuulin kerran työttömänä ollessani jopa työkkärin työntekijältä, että enhän minä voi mitenkään työllistyä, kun elän niin syrjässä. Kerroin asuvani 50 km yhdestä Suomen suurimmista kaupungeista, omistamani auton ja olevani valmis muuttamaan kokoaikaisen ja pitkäaikaisen työn perässä. Kysyin häneltä, missä minun pitäisi asua työllistyäkseni helpommin, mutta en saanut vastausta kysymykseeni.

Päivämäärä:   4.1.25 12:05:36

Ymmärtääköhän Ällö kummat tulevat yhteiskunnalle kalliimmiksi, Juukan vai Helsingin työttömät?

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   4.1.25 12:13:41

Joo on se kauheeta kun työttömät kehtaa yrittää työllistyä ja hakea työpaikkoja. Miten ne julkeaa??1?1

Anna vinkki toimarille että seuraavaan rekrytointiin lisäävät kohdan "emme palkkaa työttömiä" niin ei tule rupusakin inhoja hakemuksia teille.

Lähettäjä: Tipi
Päivämäärä: 4.1.25 08:46:44

Meillä oli hiljattain rekry, yli tuhat hakijaa joista varmaan yli 90% oli näitä pakkohakijoita. Turhauttavaa resurssien tuhlausta kaikille osapuolille.

Päivämäärä:   4.1.25 12:20:28

Minulta on onneksi poistettu työnhakuvelvoite.

Oli tosi vaikeaa löytää ne 4 paikkaa, hain mm. autokauppiaaksi vaikken niistä mitään ymmärrä ja meikkimyymälään vaikka en ole meikannut kymmeneem vuoteen enkä kestä hajusteita/kemikaaleja. Todella ikävää noille firmoille tämä velvoite.

Ja oli se itsellekin, kun ei sitä velvoitetta tosiaan misän 10min täytetty. Kävin kerran viikkoon katsomassa olisiko haettavana mitään mikä menisi kelalle läpi ja nykyään ne ovat 100% nettilomakkeita mihin pitää yksi kerrallaan syöttää samat tiedot kuin cv:ssä. Alkoi loppua kohden syömään valtavasti omia voimia ne kysymykset, "miksi olisit meille hyvä työntekijä?" No en ole, olen sairas, "miksi haluat meille töihin?" No en halua, en ole työkykyinen enkä voi työskennellä kemikaalien kanssa. Valehtelu, pienikin on tosi voimia kuluttavaa ja itkin ja täytin niitä syvässä burnoutissani.

Ja koska soteresurssit ovat mitä ovat olen työtön työnhakija enkä sairaslomalla kohti eläkettä kuten kuuluisi. Pääsin sentään itsemurha-aikeideni ansiosta ennätysnopeasti "hoitoon", meni vain 5kk päästä lääkäriin että päästiin alkuun uusissa lääkekokeiluissa. Mitään tukea sieltä ei kyllä ole saanut.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.1.25 12:28:15

"Ymmärtääköhän Ällö kummat tulevat yhteiskunnalle kalliimmiksi, Juukan vai Helsingin työttömät?"

En ole Ällö, mutta sen verran ymmärrän, että työttömälle itselleen tulee edullisemmaksi asua Helsingissä kuin Juukan takana, vaikka asuminen olisi kalliimpaakin (saa myös asumistukea) Juukassa tarvitsee auton, johon työttömyyskorvausta ei ole mitoitettu. Myöskään toimeentulotuki ei huomioi autoa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   4.1.25 12:34:53

Itse mietin siltä kannalta, mikä tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi. Asumistuet ovat aika kalliita. Siellä syrjäseudulla omaan mökkiin ei makseta sellaisia. Eikä välttämättä niitä toimeentulotukiakaan. Mutta silti sitä työtöntä siellä syyllistetään ja neuvotaan muuttamaan ruuhkasuomeen tukia nauttimaan.

Päivämäärä:   4.1.25 12:44:30

hyh: et oikeasti muka näe mitään eroa työpaikkaan pätevien ja sitä vakavissaan hakevien työttömien ja tehtävään täysin epäpätevien pakkohakijoiden välillä?

"Jos kuitenkin tilanne on, että työpaikat on alueelta hävinneet, niin ei sitä voi jäädä työikäisenä vaan kotiin makoilemaan. Itse niitä vaihtoehtoja on haettava."

-Tähän teemaan vielä lisäyksenä, että jossain siellä Juuassa se työtilanne on ollut stabiilin huono jo todella kauan. Yhä useampi työtön jää työttömäksi nimenomaan kasvukeskuksissa: Kasvukeskuksissa on rakennettu ahkerasti ja käytetty paljon palveluita. Juuri kasvukeskuksissa on rakentaminen pysähtynyt ja palvelykysyntä taantumaan hiivuttama. Ohejistus muuttaa työn perässä maalta kaupunkiin on siten täysin aikansa elänyt. Ei siellä kuolevalla maaseudulla ole ollut asuntotuotantoa, eikä palveluita, enää vuosikymmeniin, ei ole ollut työpaikkoja enää aikoihin, niin ei ne voi enää lähes nollista paljon vähentyä. Kodin myyminen työn perässä muuttaakseen on sekin haastavaa myös kasvukeskuksesta ulospäin: hinnat on olleet korkeita, joten velat on valtavia ja asuntokysyntä on selvästi heikentynyt tällä hetkellä, joten jäljellä olevia velkoja ei välttämättä kata tämänhetkisellä myyntihinnalla. Jopa Helsingin halutuimmilla alueilla on havaittavissa hinnoissa hätkähdyttävää laskua.

Ja kontaktien merkitykseen vielä palatakseni: Jos samalla nimellä hakee ensin tahallisen huonosti työkkärin pakottamana tilanteessa, jossa haettavaa työtä ei kannata ottaa vastaan palkan ollessa ansiosidonnaista pienempi, niin myöhemmin työn vastaanottamisen ollessa tukien tiputtua taloudellisesti mielekästä, on vaikea karistaa antamaansa ensivaikutelmaa. Osalla ihmisistä on hämmästyttävän hyvä nimimuisti, joten sen varaan ei voi laskea, että kukaan rekrytointia hoitava ei hoksaa saman henkilön olevan kyseessä. Samalla käy hyvin ilmi, että on ollut huonossa työmarkkinatilanteessa jo kauan. Työllistyminen olisi helpompaa tehdä puhtaalta pöydältä siinä kohtaa, kun kyseinen työpaikka on realistinen valinta. Työllistymisen näkökulmasta kannattaa hakea vain sellaisia paikkoja, joihin oikeasti haluaa työllistyä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.