Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko hevosharrastuksestasi ivailtu?

Lähettäjä: ----*---- 
Päivämäärä:   1.1.25 22:01:37

Minun hevosharrastuksestani on ivailtu useinkin, ja monin eri tavoin.

Kerran huoltoasemalla päässäni oli ratsastuskypärää muistuttava musta hattu, jonka perusteella joku minulle tuntematon mies alkoi äännellä kuuluvastei "kloppoti kloppoti.." Toinen tapaus oli, kun eräs puolituttu henkilö nauroi ivallisesti pihassani olevaa ulkovarastoa osoitellen, että "tuo on varmaan se sun hevostallisi, hahhahhah" (tiesi, että harrastan hevosia, vaikka hevoseni asusteli täysihoitotallissa toisaalla).

Miten muilla? Oletteko reagoinut ivallisiin kommentteihin vai jatkaneet elämäänne?

Re: Onko hevosharrastuksestasi ivailtu?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.1.25 22:17:39

Eipä kyllä ole ivailtu sitten ala-asteen. Tai ainakaan en ole huomannut.

Ei täyspäiset ihmiset ivaile toisten tekemisiä. Huono vitsiyritys ei myöskään ole ivaa vaikka olisikin läppänä heikko. Joko skippaan tai teen vitsistä paremman.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   1.1.25 22:27:17

Läpi kouluvuosien ja nuoren aikuisuuden sain satunnaisesti kommentteja kuten: aina puhut niistä hevosista (enkä edes puhunut, sanoin vain meneväni tallille), sää hoitelet vaan niitä heppoja, vieläkö sää heppailet... Jne. Ei varsinaisesti ivailua, mutta jokseenkin väheksyvää.

Huvitti lähinnä, koska mun "heppailu" pyrki olemaan ihan tavoitteellista, valmentauduin, kisasin ja tein tallitöitä. Joskus ohimennen saatoin jotain tästä sanoakin, mutta enpä oikein jaksanut välittää.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.1.25 22:28:37

Älä ota noita ivailuina vaan käännä vaikka huumoriksi. Ehkä mies halusi huomiotasi ja toinen tyyppi yritti vain olla hauska. Sinulla on siisti harrastus, se on kiva että ihmiset huomaavat sen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.1.25 22:38:58

Ei ole kyllä ikinä ihailtu, ei edes vitsailtu.

Meitä oli peruskoulussakin luokan 32 oppilaasta ainakin 10, jotka kävivät ratsastamassa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   1.1.25 22:59:06

On varmaan yritetty. Olen ottanut huumorilla ja heittänyt takaisin jotain nasevampaa.

Lähettäjä: R.koulu 
Päivämäärä:   2.1.25 01:49:55

Ei nyt varsinaisesti ivailtu, mutta jos harrastus tulee puheeksi, sitä ihmetellään: ”Että mitä? Olet aloittanut ratsastuksen 7-vuotiaana, olet nyt yli 40v. ja käyt edelleen ratsastusKOULUSSA??”

Hevosihmiset ymmärtävät, jos sanon, että aiemmin on ollut vuokrahevosia, mutta tällä hetkellä työ on sellaista, etten pysty sitoutumaan vuokrahevoseen. Töissä saattaa lyhyellä varoitusajalla tulla tilanne, etten pääsekään lähtemään kotiin klo 17. Ratsastuskoulun tunnin saa perua samana päivänä klo 12. Vuokrahevosen kanssa se ei onnistu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 04:16:24

Ala-asteella jotkut muut lapset joko yököttelivät että hevoset haisee tai pyörittelivät silmiään että "miten jaksat joitain _hevosia?_". Yläasteella ei enää kukaan sanonut mitään, tosin tiesin että jotkut pitivät harrastusta nolona. Kaikki aikuiset sitten taas vain ihastelivat ja ihailivat hevosharrastustani, en tiedä mikä siinä sitten oli niille muille lapsille niin häiritsevää. Se yksikin pahin yököttelijä harrasti muistaakseni taitoluistelua, eikä se vaikuttanut minuun pätkääkään, niin en ymmärrä miksi häntä rassasi minun hevosteluni.

Lopetin hevostelut teini-iässä, ja harmittaa ihan vietävästi. Nyt aikuisena sitä tajuaa miten hyvä ja kaikin puolin vaativa harrastus se on, ja ymmärrän ihan täysin ne aikuisten ihailut silloin kun olin itse lapsi.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   2.1.25 07:30:46

Itse kuulen lähinnä ihastelevaa kauhistelua, miten uskallan harrastaa näin vaarallista lajia vielä tässä iässä. Olen 46-vuotias ja aloitin ratsastuksen viime vuonna uudestaan pitkän tauon jälkeen. Onhan se totta, että se on vaarallista, ja tässä iässä riski loukkaantumiselle on paljon suurempi kuin nuorena. Vaikka olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja minulla on hyvä tasapaino, ei se mielestäni automaattisesti siirry satulaan, vaan ratsastuksen vaatima tasapaino kehittyy vain ratsastamalla.

Mutta eipä niille kauhistelijoille voi oikein sanoin sitä kuvata, millaista hevosen kanssa oleminen parhaimmillaan on. Just tallilla yksi työntekijä sanoi, että se, kun saa yhteyden hevoseen, on parempaa kuin mikään ihmisrakkauden ensihuuma.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   2.1.25 09:39:12

Ei ole kommentoitu mitenkään erikoisesti, tuttavapiirissä kun on paljon hevosihmisiä.
Ebba, sä oot vielä nuori ;) mä oon 57v ja ostin itselle ratsuprojektin pari vuotta sitten, helposti kuumuva ja pöllövirtaa keräävä lv-tamma mutta niin kiltti <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.1.25 09:51:49

Ala-asteella jotkut lapset ivailivat hevosharrastuksesta, yläasteella sitä tekivät aikuiset. Tai aikuisten ivailu oli lähinnä sen kaltaista, että odottivat koska pojat ja lasten hoitaminen alkaisi kiinnostaa, ja tuollaiset hölmöt hevoset unohtua.

Nykyään viiskymppisenä hevosharrastus kerää ihailua ja työkaveritkin muistavat sanoa, että hevoset ovat _oikea_ harrastus, koska se vie kaiken ajan ja rahat. Oikeita harrastuksia arvostetaan ruuhkavuosien jälkeen. =)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.1.25 10:00:09

Ei kyllä kukaan ole hevosharrastusta ivaillut tai ihmetellyt, mutta kerropa jollekin käyväsi jyrsijänäyttelyissä... :D

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   2.1.25 10:39:10

Olen kokenut ivailua mm oman veljeni taholta. Oltiin silloin ihan aikuisia. Ala- asteella jotkut tytöt ivailivat. Liekkö ollut kateutta. Opin jo varhain, että muille ei kannata hevosista puhua. Lisään vielä, että hevostelu jatkuu edelleen aktiivisena näin 60-vuotiaana. :)

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   2.1.25 11:09:39

En ainakaan muista, että olisi.

Ala-asteella olin suositun tytön paras ystävä, joten minun harrastuksia ei koskaan kommentoitu negatiivisesti, vaikka luokan pojat välillä naljailivatkin eräälle toiselle meidän luokan tytölle hevosharrastuksesta.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.1.25 12:19:13

Sulla on ehkä asennevamma. Aloituksen esimerkit kuulostivat normaalilta sosiaaliselta kanssakäymiseltä. Lähtökohtaisesti vieraat aikuiset eivät ivaa toisiaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.25 12:26:44

Jännästi kukaan ei ivaa jonkun lasketteluharrastusta. Vieläkös nii:lä suksilla kiidät? Tai motorcrossia-eiköhän olisi aika pistää mopot pois-tai lukuharrastusta-mikäs lukutoukka se sinä olet. Vain hevosharrastus jostain syystä kohauttaa-eikös se ole kallista? Jääkiekkoharrastus taas ei ole yhtään kallista- kyllä siitä maailmanmestari tulee!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.1.25 12:32:03

Ratsastin lapsena/teininä ja veljeni tykkäsi kiusata minua "meetvursteista."

Kerran sitten aloin selittämään hänelle että joo, se on ihan fiksua laittaa vanha hevonen lihoiksi. Hevonen on useimmalle rakas lemmikki ja jos sen ruhon voi ihmiset tai muut eläimet jotenkin hyödyntää hevosen elinkaaren päättyessä, niin sehän on vain hieno asia. Näin ei mitään mene hukkaan. Samalla kerroin, että esim. antibiootit ja muut lääkkeet voivat kuitenkin estää sen, että hevosta ei voi laittaa teuraaksi.

Veli jotenkin yllättyi kannastani ja asiallisesta vastauksestani ja lopetti kiusaamisen :D

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   2.1.25 12:37:14

joo, joskus ala-asteella lähes 40 vuotta sitten...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.