Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sydämen vajaatoiminta, ihmisellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 20:23:25

Todettiin suht nuorella, nelikymppisellä.

Kertokaa kokemuksia jos tiedätte tästä.

Re: Sydämen vajaatoiminta, ihmisellä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.1.25 20:26:22

Että asiaa pystytään nykyään melko hienosti hoitamaan ja ihminen voi silti elää pitkän ja täyden elämän.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.1.25 20:43:56

Itse olen sairastanut toistakymmentävuotta "diastolista kardiomyopatiaa".
Sydämen vasen puoli on paksuuntunut, ekg:ssä näkyy poikkeava sydänkäyrä ja ensisijainen oire oli voimakas hikoilu vähäisessä rasituksessa.
Osa ihmisistä tulkitsi vajaatoiminnan oireet laiskuudeksi, koska kun sydän käy vajaalla, niin rasitus vie/vähentää keuhkoihin menevää verentuloa ja siksi tuntuu ettei happi riitä.

Nuorilla (alle 70v) vaivaa ei yleensä todeta/ole todettu, koska ko. ihmiset ovat kuolleet. Sydänsairaalan toiminta on lisännyt eliniän odotetta ja aiheesta on saatu lisää tutkimustuloksia.

Lääkitys, ruokavalio (googlaa dash ruokavalio), liikunta ja mahdolliset korjaavat (läppävika/aorttavuodot jne.) toimenpiteet pidentävät eliniän odotetta.
Verenpaine/kolestroli on tärkeää saada suositustenmukaiselle tasolle..

Sairaus on vakava, mutta osa ihmisistä elää sen kanssa vielä hyvän ja pitkän elämän. Sydänlihasta voi treenata, kuten muita lihaksia. Vajaatoimintapotilas lähtee aina takamatkalta, muttei toivoasilti pidä menettää.

Päivämäärä:   1.1.25 20:48:34

https://sydan.fi/fakta/sydanta-laajentava-eli-dilatoiva-kardiomyopatia/

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   1.1.25 20:58:06

Äitini kuoli siihen 70-vuotiaana.
Todettiin joskus 50-60-vuotiaana, en muista tarkkaan.

Päivämäärä:   1.1.25 21:01:57

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kardiomyopatia

Tässä vielä wikin määrittely aiheeseen.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   1.1.25 21:22:38

Mulla on vajaatoiminnan taustalla sydänvika.
Semmoinen sydänvika, että syntyessä kiersi keuhkoissa yksi veri ja kropassa toinen. Eli kropassa kiertävä veri ei hapettunut ollenkaan. Ensiaputoimenpiteiden jälkeen sydän leikattiin puolivuotiaana, jonka seurauksena mulla on väärinpäin oleva verenkierto. Se kammio, joka terveellä pumppaa kroppaan, pumppaa mulla keuhkoihin. Ja toisin päin. Eli sydän tekee koko ajan työtä johon sitä ei ole tarkoitettu (puoliskot ovat luonnon jäljiltä syystä erilaisia). Lisäksi vuotaa yksi läppä ja eteislepatuksia on ollut. Lääkityksenä verenpainelääke, beetasalpaaja ja verenohentaja.

Vajaatoiminta on pysynyt hyvin aisoissa ihan näihin päiviin asti. Vielä pari vuottasitten juoksin puolimaratonin aikaa 2 h 15 min, mutta se oli kyllä kardiologin mielestäkin melkoinen erikoistemppu tällä historialla.
Nyt suorituskyky on ehkä hivenen muuttunut. Tätä seurataan muun sydänkontrollin ohella. Todennäköistä on, että vajaatoiminta etenee jossain vaiheessa (koska sydän on läpikäynyt ison trauman, se ei ole niin joustava kuin terveillä jne.). Saattaa olla, että etenee hitaasti tai sitten nopeasti. Sitä odotellessa juoksutossut jalkaan ja kaikki peliin mitä omalla toiminnalla peliin tuoda. Uni, maltillinen stressi, alkoholittomuus, tupakoimattomuus, hammaslääkärikontrollit jne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 02:50:19

Hop

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.1.25 03:49:44

Riippuu tosi paljon syystä mikä sen vajaatoiminnan aiheuttaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.