Lähettäjä: C.A.
Päivämäärä: 1.1.25 21:22:38
Mulla on vajaatoiminnan taustalla sydänvika.
Semmoinen sydänvika, että syntyessä kiersi keuhkoissa yksi veri ja kropassa toinen. Eli kropassa kiertävä veri ei hapettunut ollenkaan. Ensiaputoimenpiteiden jälkeen sydän leikattiin puolivuotiaana, jonka seurauksena mulla on väärinpäin oleva verenkierto. Se kammio, joka terveellä pumppaa kroppaan, pumppaa mulla keuhkoihin. Ja toisin päin. Eli sydän tekee koko ajan työtä johon sitä ei ole tarkoitettu (puoliskot ovat luonnon jäljiltä syystä erilaisia). Lisäksi vuotaa yksi läppä ja eteislepatuksia on ollut. Lääkityksenä verenpainelääke, beetasalpaaja ja verenohentaja.
Vajaatoiminta on pysynyt hyvin aisoissa ihan näihin päiviin asti. Vielä pari vuottasitten juoksin puolimaratonin aikaa 2 h 15 min, mutta se oli kyllä kardiologin mielestäkin melkoinen erikoistemppu tällä historialla.
Nyt suorituskyky on ehkä hivenen muuttunut. Tätä seurataan muun sydänkontrollin ohella. Todennäköistä on, että vajaatoiminta etenee jossain vaiheessa (koska sydän on läpikäynyt ison trauman, se ei ole niin joustava kuin terveillä jne.). Saattaa olla, että etenee hitaasti tai sitten nopeasti. Sitä odotellessa juoksutossut jalkaan ja kaikki peliin mitä omalla toiminnalla peliin tuoda. Uni, maltillinen stressi, alkoholittomuus, tupakoimattomuus, hammaslääkärikontrollit jne.
|