Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko yksin matkustava vanhempi hlö outo ilmestys

Lähettäjä: Solo 
Päivämäärä:   1.1.25 16:45:44

Onko jo hieman vanhempi (50+ v.) ihan outo ilmestys reppureissaamassa pitkin poikin? Nuoret menee ja tutustuu paikallisiin ja muihin reissaajiin, ja saavat näin halutessaan seuraa, mutta pidetäänkö maailmalla vanhempaa reissaajaa kummajaisena vai saako halutessa juttuseuraa/apuja/tms?

Olen lueskellut matkustusjuttuja ja tuntuu että etenkin yksin matkustaminen on nuorten juttu, ja vanhemmat ihmiset joko viihtyvät kotona/kotimaassa, koska ovat reissunsa jo tehneet, tai matkustavat pariskuntana.

Kokemuksia muilta vanhemmilta yksin matkustavilta olisi kiva kuulla. Ja missä muut ovat reissanneet?

Re: Onko yksin matkustava vanhempi hlö outo ilmestys

Lähettäjä: silleen 
Päivämäärä:   1.1.25 17:39:38

Käypä katsomassa Instagramissa mammanmatkalaukku

Lähettäjä: Tesla 
Päivämäärä:   1.1.25 17:43:33

Harvinaisia tuollaiset vanhemmat henkilöautot.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.1.25 17:49:09

Olen yli 40v yksinreissaaja ja eipä juuri muita näy. Ylipäätään "kukaan muu" ei ole liikkeellä yksin ja jos on, ovat nuoria. No en tämän takia tietenkään jätä reissaamattakaaninen enkä ole sosiaalinen tyyppi joten en seuraa kaipaa. Joitain juttuja jää tekemättä kun arvelen etten yksin niissä pärjäisi.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   1.1.25 18:00:18

Mä oon 49-vuotias yksin reissaaja, enkä ole kokenut olevani mitenkään silmiinpistävän ”vanha” tai millään lailla poikkeus. Sekaan vaan! Ei tartte sitten jossitella, kun se joskus ei enää ole fyysisesti mahdollista ja kiikkustuoli kutsuu.

Lähettäjä: Nera 
Päivämäärä:   1.1.25 18:06:13

Hostelleista kai yleisimmin nuoret reissaajat löytää seuraa, ja ehkä vanhemmalla iällä reissaaja ei enää halua majoittua hostelliin ja toisaalta niitä nuoria tuskin niin kiinnostaa vanhemman tyypin seura.

Itse tykkään reissata yksin, mutta en oikeastaan kaipaa seuraa, niin ei ole tullut sitä oikein etsittyäkään. Jos kaipaisin juttuseuraa, niin yrittäisin ehkä jostain facebook-ryhmistä etsiä tai sitten paikan päällä jodelista tai tinderistä. Tietty esim. jostain ohjatuista aktiviteeteista voi löytyä juttuseuraa myös.

Päivämäärä:   1.1.25 18:11:04

###: ei ollut missään nimessä tarkoituskaan jättää reissuja tekemättä. Kunhan mielenkiinnosta kyselen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.1.25 18:21:35

Oli näitä aiemminkin. Tulivat ihan hyvin juttuun nuorempien kanssa, mitä hostelleissa tutustui. Ei sitä nuorempiinkaan sen syvällisemmin yleensä suhteita solmittu, vaikka kimppahuone jaettiin. Aamulla eri suuntiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 18:49:58

Olen jonkin verran matkustellut yksin +50 vuotiaana.
Täytyy ihmetellä että yhä vieläkin välillä hämmästellään tai katsotaan pitkään kun esim. illallisella olen yksin.
Itse en edes osaa kaivata seuraa, en hakeudu muiden seuraan koska viihdyn itekseni.
Viime kesänä autokuskina toiminut nuori poika jopa kysyi minulta kuinka vanha olen kun oli hämillään yksin kulkemisestani, vastasin että 100v. niin hämmästeli vielä enemmän :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.25 18:53:12

ap päätohtorille

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   1.1.25 19:11:24

Yksin matkustaminen on ihan parasta!
En ole edes ikinä miettinyt että se olisi jotenkin "outoa".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.25 19:21:45

Muistaakseni luin jostain lehdestä jutun (saattoi olla muutaman vuoden vanha), että interrail on yleistynyt eläkeläisten keskuudessa. Heillä kun on aikaa hitaaseen matkustamiseen. Jutussa taisi olla juurikin joku eläkeläisrouva joka oli lähdössä yksin junalla kiertelemään Eurooppaa kun ei nuorempana päässyt.

Tuntuu että aika pieni maailmankuva on ihmisellä jos ihmettelee yksin matkustavia, nuoria tai vanhoja. Mistä sitä edes tietää onko tyyppi matkalla yksin vai onko matkaseura käymässä vessassa tai muualla?

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   1.1.25 19:25:30

Mä olen 60 vuotias ja viimeiset 20 vuotta matkustanut yksin. En halua ketään lörpöttään tyhjyyksiä tai tehdä kompromisseja

Joka kesä teen vaellusreissun Lappiin ja samalla kierrän road trippiä Suomessa. Inter teillä Euroopassa on nyt suunnitelmissa

Lähettäjä: Død 
Päivämäärä:   1.1.25 20:28:39

Nimeni on Jæssica ja olen tween ikäluokkaa. Matkustelen tuvan ja tunkion väliä useasti päivässä.

Lähettäjä: peeaa 
Päivämäärä:   1.1.25 20:59:01

Minä olen viisikymppinen, mutten mielestäni vanhempi henkilö vaan vasta ohuesti keski-ikäinen. Olen reissannut yksikseni paljon. Alussa roudasin mukana tylsää aviomiestä, joka ei halunnut juuri majoituspaikasta hievahtaa. Laskettelureissuilla parkkeerasin sen rinnebaariin ja suihkin menemään, kaupunkilomilla johonkin tuopin ääreen ja itse ravasin museot ja maisemat.

No, se mies putosi jonnekin matkan varrelle jo muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen olen reissannut yksin kotimaassa ja eteläisessä Euroopassa. Ulkomailla useimmiten vuokraan auton ja asun tarpeen tullen siinä, yleensä kuitenkin airbnb-kämpissä tai sopivissa halpispaikoissa. Oman huoneen haluan, mutta minua ei haittaa jakaa kylppäriä muiden kanssa. "Retkiautoilu" onnistuu turvallisesti, kun etsii sopivia uimarantojen tai vaelluskohteiden parkkipaikkoja, niillä usein yöpyy pakumatkailijoita ja asuntoautoilijoitakin. Luksusta se ei ole, mutta ainakaan en ole vielä liian vanha ja mukavuudenhaluinen ;)

Olen myös suunnitellut workaway- tai house sitting -tyyppistä lomailua, sillä tavoin voisi ehkä helpommin vielä tutustua paikallisiin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.1.25 21:42:11

Oon 55, reissaan yksin, mutta en ehkä reppureissaa. Enkä majoitu hostelleissa. Majoitun hotellissa tai oikein mielellään keittiöllisessä Airbnb:ssä, koska en tykkää mennä ravintoloihin kuitenkaan yksin. Kiva ostaa ruoka mukaan ja helpompaa jos on keittiö.

Syksyllä olin viikon yksin Pariisissa, kävin yksin museoissa ja tavarataloissa. Saa viipyä just niin pitkään kuin haluaa, katsella mitä haluaa ja istuskella. Mennä kahville, kun huvittaa. Ei tarvi neuvotella kenenkään kanssa.

Sen verran ikä rajoittaa, että en lähde ihan mihin tahansa, pysyn länsimaissa ja maissa, joiden kieltä osaan edes jonkin verran. Puhu suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa, joten kohtuullisesti pärjään. Ja toki ok maat, joissa pärjää hyvin englannilla.

En matkusta yksin Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan. Tai ehkä Japaniin voisin mennä, tuttu maa. Mutta muuten jonkun kanssa.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   1.1.25 21:43:18

Olen 66-vuotias, matkustan aina yksin, yövyn hostelleissa ja airbnb-majoituksissa. Yksin matkustaminen on parasta vapautta. Jos haluan juttuseuraa, sitä kyllä löytyy hostelleissa ja kaupunkikohteissa milteipä mistä vaan. En ole kokenut olevani outo ilmestys vaan positiivisessa mielessä erilainen ja energinen reissumummo. Reppu selkään ja menoksi, jos siltä tuntuu!

Lähettäjä: Pippe 
Päivämäärä:   2.1.25 01:25:51

Lähes saman ikäinen olen kuin aloittaja ja reissaan aina yksin. Reppu selässä pitkin Aasiaa. Hostelleissa en yövy koska kuorsaan ja olen herkkä uninen.
Seuraa löytyy aina halutessa, paljon on nuoria mutta eniten vietän aikaa paikallisten kanssa. Asia mikä minulla on muuttunut on se että en jaksa vaihdella koko ajan paikkaa. Viivyn nykyään yhdessä paikassa aiempaa kauemmin.

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   2.1.25 01:30:40

Nykyään matkustan matkalaukun kanssa ja yövyn hotelleissa, mutta yksin kuitenkin. Välillä vähän liikaakin tulee seuraan tuppautumista.

Lähettäjä: että mitä ? 
Päivämäärä:   2.1.25 08:32:44

Olen itse 53v.
Lapset jo omillaan, möin omaisuuteni 2 vuotta sitten, yksiön jätin vuokralle Suomeen.
Olen reissannut nyt ympäri Aasiaa sen 2 vuotta yksin, Laos, Vietnam, Kambodza, Myanmar ja tällä hetkellä Thaimaassa.
Täällä Thaimaassa on paljon suomalaisia ravintoloita/hotelleja jos haluaa höpistä suomea ja syödä suomiruokaa.
Eipä ole missään katsottu kieroon.
Asun hotelleissa kk-hinnalla ( tyyliin 300€ saa jo hyvän ) ja välillä vuokrannut täysin kalustetun asunnon suurinpiirtein samaan hintaan.
Halvin asunto on ollut kalustettu yksiö, mikä oli 90€/kk+sähkö.
Seuraa löytää aina kun haluaa.
Ensi kesänä käyn Suomessa, yksiön vuokratuotto ei ole kummoinen joten laitan myyntiin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.1.25 08:49:24

Pitääkö aloittaja viiskymppisiä vanhoina?? Taitaa itse olla ihan lapsi vasta.

Ja kyllä, reissaan aina yksin. En jaksa kuunnella lörinöitä siitä missä pitäisi käydä ja milloin, mitä nähtävyyksiä täytyy käydä katsomassa ja mihin aikaan baariin vai nukkumaan. Menen ja teen juuri sitä mitä itse milloinkin huvittaa. Ja en majoitu hostelleissa enkä reppureissaa, tässä iässä on varaa ostella lentoja mihin vain ja majoittua siisteissä hotelleissa.
Yksin tehtyjä reissuja on pikaisesti laskettuna nyt jotain päälle 30 matkaa, ympäri Eurooppaa ja Aasiaa, kertaalleen Jenkeissä kuukauden kierros ja pisimmät matkat Aasiassa 4kk pituisia.
Ja ei, ei ikinä reissuissa ole kukaan kyseenalaistanut yksin matkustamista, eikö se ole ihan normaalia iässä missä tahansa...

Lähettäjä: kameleontti 
Päivämäärä:   2.1.25 09:48:22

"Olen yli 40v yksinreissaaja ja eipä juuri muita näy."

Mistä sinä jossain kaupungissa tiedät ettei kuka tahansa vastaantulija voisi olla yksinreissaaja? En ainakaan itse koskaan kanna rinkkaa selässä kaupunkia katsellessani. Matkustan lentokoneilla ja vuokra-autoilla, yövyn hotelleissa ja tavalliset vaatteet päällä kuljen kaupunkia katselemassa eli voisin olla kuka tahansa etkä varmasti kiinnittäisi minuun mitään huomiota. Kuitenkin olen yksinreissaaja ja ikää 50+.

Päivämäärä:   2.1.25 10:05:55

Ihanasti jotkut tarttuvat tuohon vanhempi-termiin ja panikoivat, että pidän 50+ ikäisiä vanhoina. Ei hätää, en pidä. Tänne vaan pakko vetää överiksi ja alleviivata asioita, jotta saa suurin piirtein sellaisia vastauksia mitä haluaa.

Itsellänikin tosiaan tavoitteena, että kun jään eläkkeelle, myyn taloni ja reissaan niillä rahoilla ympäri maailmaa pidempiä aikoja. Sitä ennen lyhyempiä reissuja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.