Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskallatteko luottaa Temun tuotteisiin?

Lähettäjä: Köyhis 
Päivämäärä:   1.1.25 13:34:07

Tai ylipäätään kiinakauppojen tuotteisiin, esim. kosmetiikkaan? Tekstiileihin? Mielelläni kuulisin tosipohjaisista kokemuksista!

Katsottu on myös dekkari "Totuus Temusta", josta en oikein osaa sanoa oliko mitään uutta informaatiota kuitenkaan.

Teen opiskeluihini liittyen esseetä joka sivuaa tätäkin auhetta, ja sen sijaan että tilaisin itse ha kokeilisin, kysyn niiltä joilla kokemusta jo on :)

Re: Uskallatteko luottaa Temun tuotteisiin?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   1.1.25 13:39:22

Sukulainen työskentelee yrityksessä, joka maahantuo tuotteita mm. Aasiasta. Hänen näkemyksensä ja kokemuksensa perusteella en luottaisi Temun tuotteisiin. Valvonta on täysin olematonta, joten tuotteet voivat sisältää ihan mitä vaan. Lisäksi tulee vielä ympäristö- ja ihmisoikeusongelmat, ellei niidenkään noudattamista valvota.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 14:11:54

Anna palaa vaan, juuri luin uutisen ihmisestä joka tilasi netistä kosmetiikkaa ja sai elohopeamyrkytyksen. Oma on kehosi, kunhan et muille tyrkytä.

Lähettäjä: Um 
Päivämäärä:   1.1.25 14:15:18

Käyttääköhän kiinalaiset itse niitä tuotteitaan? Ja onko ne samoja, mitä suomalaisissa halpakaupoissa myydään? Melkein joka tuotteessa kun lukee "Made in China".

Päivämäärä:   1.1.25 14:16:46

Muutamat kiina housut tilasin vuosi sitten, en tosin temusta. Hyvät housut on. 15 e Kiinasta, Suomessa 60 e.

Vanhin kiinavaate mulla on 8 vuotta vanha ja edelleen hyvässä kunnossa ja käytössä. Silloin vielä selasin wishiä.

Lähettäjä: Haku 
Päivämäärä:   1.1.25 14:21:18

Eniten huolestuttaa tässäkin ketjussa nämä kysymysten esittäjät jotka eivät yhtään viitsi itse ottaa asioista selvää. Ihan jo pikaisella googlaamisella löytyy millaisia tuotteita esim. Suomessa saa myydä ja mitä eroa Suomessa myytävillä made in china tuotteilla on Temuun verrattuna. Mutta kun ei jakseta ottaa selvää vaan ihmetellään tyhminä mitäköhän eroa niillä nyt on.

Päivämäärä:   1.1.25 14:24:10

Aloittaja perehtyy nyt ihan ekana mitä tarkoittaa esim tuotteissa oleva CE merkintä joita temu tuotteissa ei ole ja lähtee siitä liikkeelle uskaltaako tuotteita tilata. Saat ihan tukesilta. Ei tarvitse esseetä kirjoittaa mutuilun pohjalta vaan löydät ihan faktaa.

Lähettäjä: löyhis 
Päivämäärä:   1.1.25 14:28:30

Olen tilannut jotakin työkaluja ja paristokäyttöisiä laitteita, ei moittimista. En tilaisi vaatteita, kosmetiikkaa enkä leluja koska kaikki tuttavat jotka ovat tilanneet esmes vaatteita, sanovat että koko ja tuotteen ulkonäkö voi olla mitä tahansa.
Kosmetiikka voi olla myrkyllistä, samoin lelut jos lapsi laittaa niitä suuhunsa tms. Mutta samaa tavaraa nuo työkalut ovat kuin muuallakin myytävät, ainoastaan halvempia, viimeski tilasin muistikortteja 1/10 hintaan Suomen hinnoista.

Lähettäjä: Kihin Muisto 
Päivämäärä:   1.1.25 14:29:44

Mie oon tilannu lähinnä harrastukseen liittyviä tuotteita, paperituotteita, kaavaimia, siveltimiä, puikkoja ja virkkauskoukkuja, palapelejä. Ovat kestäneet käytössä eivätkä ole sellaisia joita pidettäis iholla saatika jätettäisi iholle.

En tilaisi kenellekään muulle lahjaksi, mutta kyllä oon uskaltanu omiin ostoksiin luottaa niin että käytän ja saatan tilata lisääkin.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   1.1.25 14:38:12

Ei se ole kiinni mistään uskalluksesta. En luota Temun tuotteisiin ja jos vaikka luottaisinkin, niin maksaisin esim. housuista mieluummin sen 60€ Suomeen kuin 15€ Kiinaan, jotta minun maapallon kuluttamisesta olisi sitten edes pientä hyötyä Suomen taloudelle.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.1.25 15:01:50

Pientä kuluvaa työkalua kuten poranteriä ja kärkiä olen tilannut.
Vahatäytteinen timanttiterä maksaa Kiinasta pari euroa ja sillä poraa noin 30-40 reikää. Suomesta ostetulla vastaavalla poraa sata, mutta se maksaa yli 20€.
Myös pienelektroniikka harrastuksiin. Lähinnä projekteihin

Lähettäjä: Jestas 
Päivämäärä:   1.1.25 16:24:45

Hakulla on nyt ainakin on vähän hakusassa asian ydin: ei ollut kysymys siitä mitä SAA tuoda ja mitä ei tai mistään merkinnöistä. Tässä haettiin nimenomaan kokemuksia niiltä jotka on tilanneet ja jos taustalla on opiskeluun liittyvä essee, luulen kyllä että eiköhän nuo merkinnät sun muut ole tiedossa. Suomeen nyt vain tilataan kiinan markkinoilta tavaraa ja jos kysytään että uskalletaanko luottaa, ymmärtäisin sen siten että mitä sieltä tilataan ja mitkä on kokemukset.

Minä olen tilannut jotain aloe vera-rasvaa joka oli lähinnä valkovaseliinia. Sitten olen jonkun verran vaatteita tilannut. 4 euron puuvillapaita on pysynyt kuosissaan, ja parinkympin takki samoin. Pesen aina kaikki vaatteet mitä tilaan, ja usein irtoväriä on tummissa vaatteissa tosi paljon. Yhdet tennarit tilasin kerran, mutta niissä oli niin pistävä haju ettei niitä voinut käyttää. JOstain luin myöhemmin että formadehydissä on pistävä haju, joten kai ne tennarit oli palsamoitu formaldehydillä. Kaksi kertaa olen tilannut korkeavyötäröisiä alushousuja, ja oli samanlaiset kuin mitä paikallinen rintaliivikauppa myy viidelläkympillä kappale. Minä maksoin 6 e kolmen pakkauksesta. RAskauden jäljiltä jääneen hyllyvän alavatsalällykän saa pakattua oivallisesti niihin pöksyihin.

Sen verran olen arka kuitenkin, että lasten tavaroita, vaatteita tai leluja en tilaa, vaan otan riskin vain omaan käyttöön tulevien kamppeiden suhteen.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   1.1.25 16:37:00

Olen tilannut retkeilytarvikkeita, remonttijuttuja, keittiötarvikkeita ja pari mekkoa. Nämä olivat tosi hyviä

En tilaisi kosmetiikkaa enkä elektroniikkaa

Lähettäjä: hup 
Päivämäärä:   1.1.25 16:47:11

En tilaisi mitään. Mistä tahansa tuotteesta, vaatteista, kosmetiikasta ym. voi löytyä myrkkyä. Tästä on ollut paljon lehtijuttuja, kun tuotteita on testattu.

Päivämäärä:   1.1.25 16:49:48

"Tästä on ollut paljon lehtijuttuja, kun tuotteita on testattu."

Paljon?
Pari kolme ja näissä on tarkoituksella tilattu juuri suurimman riskin tuotteita

Päivämäärä:   1.1.25 16:54:50

Jestas//Ei ole asian vierestä vaan kertoo ihmisten tyhmyydestä. Ei viitsitä ottaa selvää asioista ja verrataan kaikkia kiina tuotteita samoiksi. Ummistetaan silmät, koska tavaraa saa halvalla ja kuvitellaan sen olevan sama tuote kun siellä Tokmannilla, kun näytti kuvassa samalta. Johan tämäkin ketju osoittaa kuinka yksinkertaisia ihmiset ovat joten aloittaja voi siihen omaan esseeseen tehdä havainnoin, että yksinkertaiset ihmiset jotka eivät seuraa uutisia ja välitä kuin tavarasta tilaavat Temulta.

Lähettäjä: Stressage 
Päivämäärä:   1.1.25 16:57:13

Mikään ei ole niin noloa kuin temutus. Hyvä ja halpa ei mahdu samaan lauseeseen.

Päivämäärä:   1.1.25 16:58:22

Temun suuri varasto oli palanut Kiinassa perustuksia myöten.
Vahinkojen määräksi arvioidaan jopa 756 dollaria.

Päivämäärä:   1.1.25 16:58:58

Riku//Onhan noita uutisia vähän väliä. Ja nämä jotka nyt vetoaa siihen ettei tilaa korkean riskin tuotteita, lapsille yms. Niin hienosti yrittävät selitellä ja oikeuttaa omaa toimintaa. Te tuette niitä syöpä kemikaali tuotteiden myyntiä, sillä tilaatte kyseiseltä firmalta tuotteita. Se on ihan sama mitä te sieltä tilaatte, kun sillä tilaamisella tuette toimintaa joten ihan turhaa yritätte kaunistella omaa toimintaanne.

Lähettäjä: Suksija 
Päivämäärä:   1.1.25 16:59:30

Minä ostan mieluummin vähemmän ja Suomesta. Romua en tarvitse pieneen asuntooni yhtään enempää, ja vaatteitakin muutaman sovitetun ja harkitun vuodessa.

Päivämäärä:   1.1.25 17:00:43

Haku,
Temu ei ole yritys, joka valmistaa yhtään mitään, vaan nettikauppa.

Päivämäärä:   1.1.25 17:04:06

Riku//Yritys se nettikauppakin on ja sieltä ostamalla sinä tuet tuota yritystä ja niitä yrityksiä jotka valmistavat kemikaali sontaa.

Päivämäärä:   1.1.25 17:06:25

Riku//Vaikka temu ei itse valmista tuotteita niin se on silti vastuutonta myydä tuotteita jotka ovat terveydelle vaarallisia, voivat aiheuttaa sähkölaitepalon jne. Sinä omalla toiminnallasi tuet tuota toimintaa tilaamalla sieltä tuotteita.

Päivämäärä:   1.1.25 17:15:23

Se että ostaa edullisesti ei tarkoita sitä että ostaa turhaa krääsää. Sama toisinpäin, se että ostaa suomesta ei poista krääsän tilailua. Ei elämä noin yksioikoista ole, kuten "paremmat" Ihmiset kuvittelevat.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   1.1.25 17:20:18

Kosmetiikkaa en ole enää vuosiin tilannut. Aikanaan tilasin geelikynsiä varten värigeelejä, mutta ei se kynsien teko -innostus kauaa kestänyt, joten jäi suurimmilta osin käyttämättä.

Vaatteita en Temusta ole tilannut, mutta Sheiniltä usempia ja kaikki olleet vallan hyviä ja käyttöön jäivät kaikki.
Temusta taas sitten on tullut tilattua askartelua varten tarvikkeita, kuten leikkuuteriä, kynäveitsi, kakspuoliteippiä, korttikoristeita yms. Nekin olleet kaikki toimivia ja käyttöön jääneitä.

Päivämäärä:   1.1.25 17:24:21

Haku,
Eipä sieltä kannatakkaan tilata mitään kosmetiikkaa, elintarviketta tai kodinelektroniikkaa.
Se, että tilaan jonkun parin euron servon, niin tiedän sen valmiiksi olevan laadultaan kuraa, mutta ajaa asiansa, kun rakentelen härveleitäni ja jos homma toimii, niin halpisosat vaihtuu Suomesta hankittuihin laatumerkkeihin.
Sen parin euron palikan uskaltaa surutta puukottaa ja muokata haluamakseen ja jos menee perseelleen niin vahinko jää aika pieneksi.
Nyt en siis puhu vain Temusta, vaan Kiinan kaupoista yleensä.
Temun etu on siinä, että toimitus on nopea, kun monessa muussa kiinakaupassa toimitusaika on helposti kuukausi.

Päivämäärä:   1.1.25 17:30:17

Radio Rockin Korporaatiossa Harri Moisio sanoi aika hyvin Temusta.
Hän on periaatteessa Temusta ja vastaavista tilaamista vastaan, mutta ymmärtää täysin pienituloisia, joka tilaa tarpeeseen ja säästää siinä monta euroa.
Eli siinä on ihan turha moralisoida, kun toisilla rahat ei yksinkertaisesti riitä normaaliin elämiseen. Kyllä siinä yksinhuoltajaäiti helposti tilaa Temusta käyttötavaraa, kun vaihtoehtona on ostaa Suomesta ja olla syömättä viikko.

Päivämäärä:   1.1.25 17:33:14

Riku//Mutta tuo toimintasi ei poista sitä, että sinä tuet noiden nettikauppojen toimintaa ja mahdollistat nettikaupan olemassa olon. Se sinun parin euron lärpäke tuodaan tänne rahtilennolla joka saastuttaa enemmän kuin se tuotaisiin laivarahdilla.

Tuossa lisää sheinin ja temun rahtilennoista, jos kiinnostaa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010529588.html

Päivämäärä:   1.1.25 17:36:40

Riku//Vaatteita saa pilkka hintaan alesta monilta luotettavista nettikaupoista, facessa on roskalava yhteisö josta saa käyttötavaraa ilmaiseksi jne. Joten tuo että on pakko tilata temusta on selittelyä. Kenenkään ei ole pakko sieltä tilata yhtään mitään.

Päivämäärä:   1.1.25 17:39:52

Emppu//Sheinillä ihan samalla tavalla löydetty haitallisia kemikaaleja vaatteista ja sen lisäksi käyttävät somekuvia ilman lupaa omassa mainonnassaan.

Tässä ihan suomalaisen kokemus asiasta

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/3b1e4c99-37ba-4564-99de-75ba13935378

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.25 17:40:30

Valitettavasti ihmiset ovat tyhmiä lampaita.

Halpakrääsä on myös yksi iso syy Suomen talousvaikeuksille. Kaikki nämä rahat vuotaa Suomesta pois.

Nää tuotteet on monella tavalla vaarallisia eikä kaikki näy päällepäin, lähde pesemällä tai aiheuta välittömiä reaktioita.

Ihmisten laatukäsitys on hämärtynyt ja laadukkaana pidetään vaatetta, joka ei hajoa ensimmäisessä pesussa tai kestää kolme vuotta kaapin perällä. Ei, se ei ole laatua.

Kolmanneksi nämä krääsäkaupat lisäävät krääsän myyntiä. Siinä kun kivijalkakaupasta ostaisit yhden 10e topin, ostatkin temusta kolme 2e toppia, penaalin, viidet aurinkolasit, stressilelun, sandaalit ja hupipannan. Oikeasti tarvitsit vain yhden topin. Mutta kun "halvalla sai" ja kun minimitilaus oli 20e. Parin kuulauden päästä huomaat että tarvitset kukkaruukun. Ja taas sama homma: kivijalka liikkeestä ostaisit sen 12e kukkaruukun, temusta taas haalit kausivalot, kukkaruukun, kasvivalon, koristetyynyn, pöytäliinan ja hyttysverkon. Vaikka et ehkä olisi varsinaisesti tarvinnut mitään näistä. Mutta ehkä keksit niille käyttöä... tosin kasvivalon lamppu ei toimi ja viimetilauksen aurinkolasit olivat liian pienet, mutta halvalla sai.

Ja ei se ei ole "tyhmää maksaa liikaa" vaan on vastuullista katsoa mitä rahoittaa. Se, että haalii nurkat täyteen krääsää ei myöskään tee sinusta miljonääriä vaikka kuinka haluaisit ja polkisit jalkaa.

Päivämäärä:   1.1.25 17:42:50

Onneksi ei ole tarvetta olla noin täydellinen ihminen. Ei ahdista eikä kiristä tukkaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.25 17:42:56

en tilaisi eloktroniikkaa tai mitään siihen liittyvää paloturvallisuuden vuoksi. enkä mitään mikä on kosketuksissa kehoon, kuten vaatteet, kosmetiikka, lasten lelut.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   1.1.25 17:45:07

Moni toimeentulotuella elävistä kavereistani ostaa kaiken temusta, kosmetiikkaa myöten. Itse suosin kirppareita.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   1.1.25 17:50:32

Pidän temusta tilaajia hieman yksinkertaisina. Joko ovat hyvin nuoria tai sitten niitä, joiden faceprofiilissa komeilee elämäm kova korkea kolu.

Lähettäjä: Sixix 
Päivämäärä:   1.1.25 17:51:44

Eikö porukka tiedä, että myrkkytuotteiden myrkky ei siirry ainoastaan ihokontaktissa vaan myös hengitysilmassa. Kaikesta irtoaa jatkuvasti aineita ilmaan, ja me sitten hengitämme niitä. Ei paljoa lohduta, että ei tilaa lapselle käsiteltäväksi leluja, kun samalla tilaa muuta halpakamaa, joiden mm palonestoaineita ne lapsenne hengittävät. Elektroniikasta irtoavat aineet ovat pahimpia.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   1.1.25 17:54:13

Olen tilannut Temusta paljon ja hyviä tuotteita ovat.

"En tilaisi vaatteita, kosmetiikkaa enkä leluja koska kaikki tuttavat jotka ovat tilanneet esmes vaatteita, sanovat että koko ja tuotteen ulkonäkö voi olla mitä tahansa."

Joskus 10+ vuotta sitten asia oli kiinatuotteiden kanssa näin, mutta ei kyllä koske Temua.

Päivämäärä:   1.1.25 17:58:05

"Eli siinä on ihan turha moralisoida, kun toisilla rahat ei yksinkertaisesti riitä normaaliin elämiseen. Kyllä siinä yksinhuoltajaäiti helposti tilaa Temusta käyttötavaraa, kun vaihtoehtona on ostaa Suomesta ja olla syömättä viikko."

Minulla palkka nettona 1400e/kk ja asun yksin. Ei muita tuloja. En usko että kenenkään on pakko ostaa temusta. Sanoisin, että mulla on varaa sanoa tämä, sillä tulot eivät ole ihan hirveästi paremmat kuin tuilla elävillä (ja jos eläisin tuilla, asuisin halvemmin). Ihan jo se, että tavaroita ei tulisi olla jatkuvasti ostelemassa ja valtaosan löytää kirppareilta/ torista. Tällä tulotasolla on ollut myös varaa säästää ja olen esim. ostanut langat (80e) villapaitaan sekä kengät (130e) ja mekon (120e). Eli en ihan usko etteikö vastuullinen kuluttaminen olisi mahdollista kenelle tahansa, jos vain on halua.

Päivämäärä:   1.1.25 18:00:43

Myrkkyjä on ilmassa kaikkialla. Myös ulkona kävelykaduilla. Vaikea olla hengittämäti.

Lähettäjä: Koi 
Päivämäärä:   1.1.25 18:04:35

Ei ole kyse luottamuksesta, en vaan halua tukea maata, joka auttaa Venäjää. Ja ymmärrän, varmasti omasta kotoa löytyy kiinalaista teknologiaa, mutta en tue sitä maata yhtään temuttamisella.

Päivämäärä:   1.1.25 18:15:46

"Minulla palkka nettona 1400e/kk ja asun yksin."

Miten tämä on verrattavissa tukien varassa elävään yksinhuoltajaäitiin?
Kun pari kouluikäistä lasta tarvitsee aika paljon enemmän kuin villapaidan ja kengät.
Eihän Temusta tilaaminen poissulje kirpparilta hankkimista.
Siteerasin siis Harri Moisiota ja olen hänen kanssaan samaa mieltä, että turha siinä on moralisoida, kun kaikki eivät ole samalla viivalla.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.1.25 18:22:05

En näe kiinakrääsän saavan puhdistusta, jos suomailainen tukkukauppias tilaa sen ja myy suomalaisille kuluttajille lätkäisten 90% katetta päälle.

Itse tukkukauppaa/tuontia Kiinasta tehneenä, en näe mm. Temussa sen isompia riskejä, kuin missään muissakaan tuotteissa, joissa lukee "made in China".
Jos joku jää myrkyistä tms. kiinni tarkastuksissa, vedetään pois ns. kunniallisilta suomimarkkinoilta ja myydään ostohinnalla esim. torikauppiaille (ainoa riski oli se 90%:ntin kate jää pois).

Melkoista hurskastelua suurimmalla osalla. Tämänkin uskaltaa sanoa vain, koska olen ano, ainakin vielä hötölässä.

Ei mulla muuta jatkakaa.

Lähettäjä: ...?! 
Päivämäärä:   1.1.25 18:26:46

En tarvitse mitään temu-krääsää

Päivämäärä:   1.1.25 18:46:17

"Ei ole kyse luottamuksesta, en vaan halua tukea maata, joka auttaa Venäjää."

Mitä sä uskallat ostaa kaupoista?

Päivämäärä:   1.1.25 18:47:51

Mites toi Brassiliha? Tuontiliha? Jos ei halua tukea Venäjää???

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9904592&t=9904592

Päivämäärä:   1.1.25 18:49:29

Niinhän se yksi mainoskin sanoo että se on vaan tyhmä maksaa liikaa.

Päivämäärä:   1.1.25 18:52:26

Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, miksi Temu on niin halpa? Jos kerran enemmänkin rahaa saisi ja helposti, kun suomessa sama tuote maksaa 60e ja temussa euron? Mikä siinä on se juju, mitä luulette?

Kiinnostaisi kuulla etenkin temusta ostajien teorioita.

Päivämäärä:   1.1.25 19:08:57

"Jos kerran enemmänkin rahaa saisi ja helposti, kun suomessa sama tuote maksaa 60e ja temussa euron? Mikä siinä on se juju, mitä luulette?
"

ALV 25,5%
Suomalaisen myyjän kate 50%
Pakolliset työntekijäkulut/kaupan tilat/kirjanpito/markkinointi/tullit/testit jne. 15%
Tuontikulut/tuotteiden etsiminen 1.5%.

Tässähän se juju on.

Päivämäärä:   1.1.25 19:09:10

"Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, miksi Temu on niin halpa?"

Ultranopeaa muotia ja ilman mitään tekijänoikeuksia. Eli kopiota ja suoraa piraattia myyvät suurella volyymilla. Ostaa suoraan hikipajoilta ja myy suoraan kuluttajalle. Eli ei siinäkään välikäsiä.
Toimituksen hoitaa itse. Eli jokainen sentti voitosta jää suoraan omaan taskuun.
Jos nostaisi hintoja, niin kauppa tyrehtyisi.

Lähettäjä: Jll 
Päivämäärä:   1.1.25 19:35:54

”RAskauden jäljiltä jääneen hyllyvän alavatsalällykän saa pakattua oivallisesti niihin pöksyihin.” Miten tämä liittyy Temusa tilaamiseen? Repesin kolmesta kohtaa

Päivämäärä:   1.1.25 19:36:06

Mari perehtyy siihen mitä CE merkki tarkoittaa ja miksi se löytyy tuotteista joita voi pitää luotettavina.

Päivämäärä:   1.1.25 19:42:42

https://urly.fi/3I8E

Miten CE-merkintä tehdään?
CE-merkintä on tehtävä näkyvällä, helposti luettavalla ja pysyvällä tavalla.

CE-merkintä muodostuu tietyn graafisen mallin mukaisista kirjaimista ”CE”. Kirjainten on oltava saman korkuisia, kuitenkin vähintään 5 mm (jollei tuotevaatimuksissa muuta määrätä).

Jos CE-merkintää pienennetään tai suurennetaan, on mittasuhteiden säilyttävä samoina. Merkin väri tai ulkoasu voi vaihdella (esim. kirjaimissa voi olla pelkät ääriviivat tai ne voivat olla umpinaisia), kunhan kirjaimet näkyvät selvästi.

Jos CE-merkintää ei voida tehdä itse tuotteeseen, se voidaan tehdä myös tuotteen pakkaukseen tai tuotteen mukana toimitettaviin asiakirjoihin. Jos tuotteeseen sovelletaan useita eri direktiivejä tai asetuksia, jotka edellyttävät CE-merkintää, tuotteen mukana toimitettavissa asiakirjoissa on ilmoitettava, että tuote on kaikkien sovellettavien EU:n direktiivien/asetusten mukainen.

Jos kyseessä on tuontituote, maahantuojan on varmistettava, että tuotteesta on annettu vaatimustenmukaisuusvakuutus, ja säilytettävä se 10 vuoden ajan tuotteen markkinoille tuonnista.

-----------------------------------------

Toisaalta jos käy oho hupsista, vedetään tuote markkinoilta ja se on siinä. Kuluttaja voi olla huoleton ja luottaa järkevään markkinointiin....
Kyllä se siitä.

Päivämäärä:   1.1.25 19:47:36

CE-merkki ei kerro tuotteen todellisesta turvallisuudesta mitään.
Maahantuoja toimittaa näytteet testiin ja lupaa, että loputkin siitä ja seuraavista eristä ovat samaa tavaraa. Maksaa muutaman kympin.

Kiinalaiset osaa tässäkin kusettaa liimaamalla oman China Export tarran, joka muistuttaa CE-merkkiä.

Päivämäärä:   1.1.25 19:49:10

Mari//Kyllä minä tiedän mitä CE merkki tarkoittaa joten sinun ei tarvitse lainailla tekstejä. Sinä taas et tunnu tietävän ja tuotteilla joita täällä kaupoissa myydään on kuluttajille takuut. Olen työskennellyt kaupan alalla ja se mitenkä sinä mainostat kuinka noita unohduksia ja takaisin vetoja tuntuisi olevan vähän väliä on ihan pötyä puhetta. Tuotteita valvotaan. Sen sijaan sieltä Temusta suoraan ilman välikäsiän ostaessa ostat sian säkissä eikä kukaan takaa sen turvallisuudesta. Jos todella väität näiden olen kaksi samaa asiaa niin et kyllä ole ollut edes omassa työssäsi perillä asioista.

Päivämäärä:   1.1.25 19:51:58

"CE-merkki ei kerro tuotteen todellisesta turvallisuudesta mitään.
Maahantuoja toimittaa näytteet testiin ja lupaa, että loputkin siitä ja seuraavista eristä ovat samaa tavaraa. Maksaa muutaman kympin."

Maahantuojalle ei ole mitään sanktioita, joten oho ja hupsis, ei haittaa - jos unohtui...
Edelleen ostaja on ensisijaisesti vastuussa ostamastaan tuotteesta ja sen turvallisuudesta.

Kiitos Reiska-Riku suomennoksesta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.1.25 19:54:10

Kyllä on tullut tilattua niin vaatetta, verhoja, pöytäliinoja, kenkiä ja etenkin toppahousuja ja paksuja legginssejä talveen <3. Köyhällä ei ole varaa edes haaveilla menevänsä kauppaan ostamaan ja kirppiksillä tarjonta melko huonoa. Ei sieltä vaan löydy sellaista spesiaalimpaa kamaa mitä haluan kodin sisustukseen tai päälleni laittaa. Hyviä ja kestäviä on ollut kaikki mitä tullut. Ei mitään ylimääräisiä hajuja tms...

Päivämäärä:   1.1.25 19:55:36

Riku//Hyvin on sinuun uponnut Temun markkinointi.

. //Totta kai Temu on halpa, koska sen myyvät tuotteet on valmistettu tehtaissa joissa raaka-aineina käytetään pahinta mahdollista jätettä. Se, että Temun mekko näyttää samalle kuin Lindexin mekko ei tarkoita niiden olevan sama tuote ja niiden olevan samalta tehtaalta. Erona niissä on materiaali, kemikaalit jne. Se lideksin mekko on turvallinen käyttää, koska on valvonnan alainen tuote jonka täyttää EU:n lainsäädännön sen sijaan se Temu mekko voi olla ihan mitä tahansa eikä ketään kiinnosta mitä myrkkyjä se sisältää, kunhan vaan menee kaupaksi ja saa rahaa.

Päivämäärä:   1.1.25 19:55:38

"Miten tämä on verrattavissa tukien varassa elävään yksinhuoltajaäitiin?"

Yksinhuoltaja myös saa lapsikorotukset, elarit sekä lapsilisät, jotka on tarkoitettu lasten kulujen kattamiseen eli myös tulot ovat isommat kuin yksinasuvalla.

Päivämäärä:   1.1.25 19:57:46

Mari//Niin kaupoilla ei ole mitään vastuuta Suomessa myymistään tuotteista ja vakuutukset ei korvaa, jos CE merkittyyn tuotteseen tulee oikosulku ja aiheuttaa palon? Vai mitenkä nyt menikään. Älä puhu palturia, jos et itse ole perillä asioista.

Päivämäärä:   1.1.25 19:58:03

"Tuotteita valvotaan. Sen sijaan sieltä Temusta suoraan ilman välikäsiän ostaessa ostat sian säkissä eikä kukaan takaa sen turvallisuudesta. Jos todella väität näiden olen kaksi samaa asiaa niin et kyllä ole ollut edes omassa työssäsi perillä asioista."

Vastuullinen toimija voi toimia oikein.
Toisaalta vastuuttomalle toimijalle, ei ole mitään sanktioita olemassa Suomessa/EU:ssa (ei yhtään oikeuden päätöstä).
Mistään lintukodosta ei kannata huudella mitään, jos on yhtään mistään asioista perillä.

Päivämäärä:   1.1.25 19:59:19

"Mari//Niin kaupoilla ei ole mitään vastuuta Suomessa myymistään tuotteista ja vakuutukset ei korvaa, jos CE merkittyyn tuotteseen tulee oikosulku ja aiheuttaa palon?"

Nimenomaan, nyt olet asian ytimessä.
Oikeuden tulkinnat puuttuu.

Päivämäärä:   1.1.25 20:01:54

"sen sijaan se Temu mekko voi olla ihan mitä"

90%:sesti on mitä luvattu, koska ne suomalaiset jälleenmyyjät ostaa samaa roinaa.
Ostaja ei takaa mitä ostos on.

Päivämäärä:   1.1.25 20:03:59

"Yksinhuoltaja myös saa lapsikorotukset, elarit sekä lapsilisät, jotka on tarkoitettu lasten kulujen kattamiseen eli myös tulot ovat isommat kuin yksinasuvalla."

Ja samoin myös menot ovat isommat kuin yksinasuvalla.

Ja mitä noihin "tuotteiden valvontaan" tulee, ne ovat yksittäisiä ja satunnaisia pyyhkäisytestejä silloin tällöin. Hirveästi en hehkuttaisi "valvonnan" kanssa.

Päivämäärä:   1.1.25 20:12:56

Temu-ostosten kanssa samassa riskiluokassa olet: kirppisostoissa, yksityishenkilöltä ostaessasi, lahjoissa, antiikkiliikkeistä ostaessasi, torimyynnissä, ulkomailta ostaessasi, ei suomalaisista postimyynneistä ostaessasi...

Koskaan et voi tietää, onko joku jälleenmyyjä ostanut Temusta tai vastaavasta.
Jälleenmyyjän riskiluokituksen voinet EU:ssa selvittää. Korvauksien saaminen on aina vähän niin ja näin.

Usko on aina vahva asia.

Päivämäärä:   1.1.25 20:16:08

Kirppisostosten mukana voi saada lutikoita ja muita kivoja kodin pikku veijareita.

Päivämäärä:   1.1.25 20:37:35

Mari//Eli et ole perillä omissa väitteissäsi.

. //Juu juu, älä luota valvontaan vaan mieluummin luota siihen, että Temusta saa ihan samaa kuin Prismasta, Tokmannilla, Lidlistä yms. Hyvin on uponnut sinnekin Temun yms. Markkinointi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   1.1.25 20:38:00

Ei.

Toivon, etten tule koskaan olemaan niin persaukinen ja säälittävä tavaran hamstraaja, että noista kaupoista jotakin ostaisin.

Päivämäärä:   1.1.25 20:39:38

Antiikkia hankkiessa ja varsinkin vihreitä tekstiilejä ja paperia, myös vihreäksi maalattu puu 1800-luvun lopusta ja aikaisemmin valmistetut tuotteet sisältää aivan varmasti arseenia.
Tuoreemmissa astioissa ml. Arabian astiat sisältää lyijyä ja kadmiumia. Aina 90-luvulle saakka. Arabiassa 70-lukuun.

Päivämäärä:   1.1.25 20:43:58

"Temu-ostosten kanssa samassa riskiluokassa olet: kirppisostoissa, yksityishenkilöltä ostaessasi, lahjoissa, antiikkiliikkeistä ostaessasi, torimyynnissä, ulkomailta ostaessasi, ei suomalaisista postimyynneistä ostaessasi.."

Kirppisostoissa pystyt katsomaan mitä merkkiä vaate on. Esim. Prismalla, lindexillä yms. On ihan omat vaate merkit lapsille. Jos ostat kirpparilta niin ei se tarkoita, että ostaisi ihan mitä tahansa. Osaan myös katsoa pöydän kokonaisuutta eli jos siellä on jotain epämääräistä mukana, vaatteet haisee yms. Niin jää väliin. Lahjaksi saamamme tuotteet on myös ihan suomesta kivijalkaliikkeestä ostettu joten eipä tarvitse olla huolissaan niidenkään suhteen. Muuta luettelemistadi asioista en harrasta joten eipä ole kauheasti tässä mitään Temu riskejä.

Päivämäärä:   1.1.25 20:55:34

"Kirppisostoissa pystyt katsomaan mitä merkkiä vaate on."

Muttet näe mahdollisia takaisinvetoja tms. Merkki on helppoa lisätä vaatteeseen (oli kyse CE, Prisman omasta merkistä tms.).
Ihailtavaa on aina, kun pystyy sulkemaan silmänsä ja selittämään oman ostokäytöksensä ns. "puhtaaksi" ja syyllistämään muita.

Päivämäärä:   1.1.25 21:02:24

Haku rakas. Kaikki eivät temua käytä. On olemassa muitakin kiinaliikkeitä, temu ja shein niistä on nyt vaan valikoitu tähtäimeen :)

Voisin ensi vuonna tilata lisää hyviä halpoja housuja Kiinasta, hyväksi toteamaltani liikkeeltä. Saa suomen yksien hinnalla useammat. Taloudellisesti järkevää osata budjetoida ostoksensa.

Päivämäärä:   1.1.25 21:11:08

Mari//Ei huoleta ostaa Prisman yms. Vaatteita, koska tiedän mitenkä noissa takaisin vedot menevät, kuinka yleisiä ne ovat ja mitenkä nopeasti niihin reagoidaan joten ihan turha verrata johonkin sheinin tai temun riskeihin. Joten ei huoleta kirpparilta ostaa tai lahjaksi saada.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.1.25 21:14:40

Miten temu eroaa Amazonista?

Päivämäärä:   1.1.25 21:15:20

"oten ihan turha verrata johonkin sheinin tai temun riskeihin"

Ei niissä kiinakaupan tuotteissa oikeasti ole yhtään Prisman tuotteisiin verrattuna kummallisempaa riskiä. Hysterointia kannattaisi lieventää.
Mutta jatkakaa toki.

Päivämäärä:   1.1.25 21:23:35

Mari//Edelleen puhun Temusta ja Sheinistä. Toisin kuin sinä niin minä en kaikkia kiinan tuotteita niputa yhdeksi ja samaksi. Kiina tuotteissa on eroja ja myös siinä on eroa mistä niitä kiinatuotteita voi turvallisin mielin ostaa. Se ei olen hysterisointia vaan järjen käyttöä.

Päivämäärä:   1.1.25 21:25:18

"Mari//Edelleen puhun Temusta ja Sheinistä. Toisin kuin sinä niin minä en kaikkia kiinan tuotteita niputa yhdeksi ja samaksi. "

Ne on ihan just samaa. Täysin turhaa väittää muuta. Sitä myyvät, mikä menee kaupaksi.

Lähettäjä: Sixix 
Päivämäärä:   1.1.25 21:33:03

^^Kiinan tuotteissa todellakin on eroa. Laatu riippuu maahantuojasta.

Päivämäärä:   1.1.25 22:19:53

Uudestaan, kun ekaa nokukaan ei huomioinut:
Mites toi Brassiliha? Tuontiliha? Jos ei halua tukea Venäjää???

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9904592&t=9904592

Päivämäärä:   1.1.25 22:38:23

Kopioinnin osaa myös japskit.
Vanha duunikaveri jo eläkkeellä oleva oli aikoinaan Hellaksen tehtaalla puuseppänä.
Paikalle oli tullut Japanista vierailulle lauma turisteja.
Kovasti ottivat kuulemma valokuvia.
Aikamäärettä en enää muista, mutta sanotaan nyt vaikka vuotta myöhemmin Yamaha lanseerasi kopion Hellaksen pahvipianosta, mutta laadukkaamman.

Lähettäjä: olli 
Päivämäärä:   1.1.25 22:55:13

Noita temutuotteita on kaikissa kotimaisissa kaupoissa tokmanni, puuilo, prisma k supermarket jne

Päivämäärä:   1.1.25 23:00:56

Yksi tällainen kiinalaisen krääsän kivijalkakauppa on Hong Kong. Nykyinen Rusta.
Jula ja Puuilo ovat samaa kastia.

Päivämäärä:   1.1.25 23:19:09

Ostin vuosia sitten Honkkarista ladattavan hiustrimmerin. Samalla mukaan tartui nahkavyö.
Ei ne juuri mitään maksaneet, mutta trimmeristä puuttui laturi ja vyöstä katkesi se soljen sormi heti ensikertaa kotona kiinni vetäessä.
Palautin kyllä roinat seuraavan kerran ohi ajaessa ja myyjä kertoi, ettei yhdessäkään trimmerissä ollut laturia mukana. Oli siis otettu tullin tarkastuksessa pois.
Palautus onnistui ja massit sain takaisin.
Kiinasta tilattuna riippuu kaupasta ja miten olet maksanut. Toiset palauttaa rahat mukisematta tai antavat lahjakortin, mutta PayPal on siitä kätevä, että voit painaa "dispute" nappia, jos tavara on epäkuranttia ja rahat palautuu sitä kautta.
Mutta tämä on vain esimerkki, että samaa paskaa myydään Suomessakin.
Ostavat tulliin jääneitä ja isommille käsiin jääneitä varastoeriä.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   2.1.25 14:34:38

Olisin ostanut yksisarvisen valon Tokmannilta mutta en ehtinyt kun ne myytiin loppuun. Olivat Kiinadta. Tilasin Temusta samanlaisen. Se oli lähes samanhintainen kun Tokmannilla.
Nyt se on postissa. Kannattaisiko tarkistuttaa sähkömiehellä . Ei mene suoraan pistorasiaan vaan ladataan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.1.25 22:50:58

Sain ladattavan otaalampun lahjakai. Se auttyi latauksess palamaan. Luojan kiitos oltiin samassa tilassa. Kuulin sitten että oli kiinapaskaa se lamppu. Törkeää antaa tuollaista lahjaksi, tosi ajattelematonta. Ottaen vielä hupmioon että itse en ikinä osta mitään temuata vaan ostan laatua (aika usein kierrätettynä) ja olen tarkka turvallisuudesta. En luota temuun enkä temusta ostelevien arvostelukykyyn.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   2.1.25 23:16:15

En todellakaan luottaisi. Kaveri tilasi ripsarin sieltä ja rupes ripset tippumaan päästä.

ja tähän pitää sanoa, että Kiina on iso maa ja siellä on paljon tehtaita. Monissa niissä myös valvonta pelaa ja tuotteita valmistetaan turvallisuus edellä.
Useimmiten temu ja shein tuotteet on kopioita näistä.

Syöpä on lisääntynyt kiinassa räjähdysmäisesti näiden shein/temu tehtaiden takia. Ongelmana on myös työntekijöiden riisto: töitä paiskitaan tyyliin kellonympäri ja kuukaudessa yksi ainoa työpäivä.
lisäksi jos vaikkapa ommeltavaan vaatteeseen tulee virhe, se vähennetään palkasta pois.
Tutkittua tietoa löytyy netistä vaikka kuinka paljon ja silti vaan suljetaan silmät moiselta. ollaan vaan silmät soikeena ihastuksesta kun temu...
Siltikin suurin osa tuolta tulevista tuotteista päätyy roskiin tai kirppikselle muiden riesaksi. Muutenkin tämä vaatteiden ylituottaminen on mennyt aivan mahdottomaksi, vähemmälläkin pärjää. Ultrapikamuoti on todellakin pahasta.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   3.1.25 03:26:29

En todellakaan, en tilaa sieltä mitään.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   3.1.25 07:38:40

En luota. Sitäpaitsi olen jo keski-iässä, ostan tässä kohtaa elämää tosi harkiten ja vaadin ostoksiltani laatua.

Jokainen aikuinen kuitenkin päättää itse kohdaltaan, jos oma identiteetti perustuu jatkuvaan halvan tavaran haalimiseen ja tulot eivät ole rajattomat, niin vaihtoehdot ovat second hand ja uusissa juuri halpa kiinankrääsä. Muuten pienemmillä tuloilla ei ole mahdollista ostella jatkuvasti pelkästä ostamisen ilosta, ja sitähän se monilla on, niistä halpisostoksista tulee ihmisille ihan käsittämättömän hyvä mieli, katso, näin pienellä rahalla sain näin monta tavaraa. Siinä on ihan turha yrittää järkeillä että tarvitseeko tosiaan kukkapenkkiin pienen koristetontun jokaisen kasvin juureen, ei tietenkään tarvitse, mutta olivat halpoja ja toimistuskin ilmainen kun tilaa vähän enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.