Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kulut - lapsen kaverit leffassa, hoplopiss

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   1.1.25 13:12:32

Hei,

Jos näin loma-aikaan lapsenne kutsuu kaverin mukaan leffaan, hoplopiin tai vastaavaan, ja sinä järjestät lapsille reissun kuljetuksineen, niin miten mielestäsi kulut kuuluu hoitaa? Maksatko leffalipun, hoplop-lipun ja ruuat myös lapsen kaverille, koska lapsesi kutsui kaverinsa? Vai kuuluuko lapsen kaverin vanhempien laittaa omalle lapselle rahaa mukaan lippuun ja ruokiin?

Nyt ei ole kyse synttärijuhlista tai vastaavista, vaan ihan lomapäivien ratoksi toteutetuista aktiviteeteista.

Itse yleensä aina näissä tilanteissa tarjoan reissun järjestävälle aikuiselle, että voin maksaa oman lapsen kulut, joko tälle aikuiselle suoraan tai laitan lapselle rahaa mukaan. Nyt tuli yllätyksenä, kun itse järjestin lapselle ja kahdelle kaverille hoplop-reissun, en huomannut puhua rahasta etukäteen, ja päädyin sitten maksamaan kolmen tenavan puuharannekkeet ja ruuat. Kaikilta kolmelta kulut yhteensä 140 €. Lapsilla oli tosi kiva päivä ja kaikki meni muuten hyvin, mutta jäi outo olo kun kahden kaverin vanhemmat antoivat kyllä luvan retkeen, heidän on ollut pakko ymmärtää että liput maksaa, ja eivät edes jälkikäteen tarjonneet maksua.

Oma vikani, kun en tajunnut etukäteen puhua retken rahoituksesta. Silti harmittaa, kun ei minusta kutsuminen ja reissun järjestäminen tarkoittanut sitä että maksan lapsen kavereillekin kaiken. En oikein kehtaa jälkikäteen alkaa rahaa kyselemään, mutta pakko ottaa opiksi. Ensi kerralla tällaisia reissuja järjestäessäni tiedän, että rahoituksesta pitää sopia vanhempien kanssa etukäteen, se että jokainen maksaa oman lapsen huvitteluliput ei ole itsestäänselvyys.

Re: Miten kulut - lapsen kaverit leffassa, hoplopiss

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.1.25 13:16:06

Jos samassa kaupungissa niin kaikki maksaa omansa.

Jos lähdette jonnekin 100 km tai yli päähän niin varmaan kulut sovitte erikseen.

Meillä ei kyllä koskaan ole vaadittu bensarahoja lasten kavereilta. Tosi noloa.

Päivämäärä:   1.1.25 13:17:03

Noista pitää puhua aina etukäteen, nyt menee oppirahoista. Jos olet vain kutsunut mukaan puhumatta mitään rahapuolesta, on muut vanhemmat olettaneet sen olevan hoidossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 13:17:44

Eikö näille lapsille oltu annettu rahaa mukaan? Kuka heidät toi hop lopiin? Voihan olla,että jos kutsun muotoilee niin, että lähtekääpäs mukaab hoplopiin, me haetaan teidät, sen ymmärtää, että myös tarjotaan. Jos niin haluaa ymmärtää. Tosin normi aikuinen varmaan antaisi lapselle mukaan lippurahat, jos usompi tai menisi sitten itse mukaan, jos pienempi.

Päivämäärä:   1.1.25 13:17:46

Mutta siis tottakai liput nyt vanhempien pitäisi itse maksaa.

Nykyään on niin paljon lokkeja, että kannattaa aina sopia jo kutsuessa noi raha-asiat.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   1.1.25 13:18:46

Se maksaa , joka tilaa. Näin ajattelivat kavereitten vanhemmat.
Oikeasti sovitaan etukäteen, jos ei ole tarkoitus, että maksetaan itse kaverillekin. Ei bensarahoja, mutta ainakin liput ja ruokaraha erikseen.

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   1.1.25 13:19:36

Ei tosiaan ole oletusarvoista, että kaikki ajattelisivat samalla tavalla. Itse olen aina maksanut tai ainakin tarjoutunut maksamaan oman lapseni kulut, vaikka joskus noista maksuista on joku kieltäytynytkin. Itse ajattelen, että on kiva kun joku viitsii järjestää, kuskata ja valvoa useampia lapsia, jolloin omakin lapsi saa mukavaa tekemistä ja itse ns. lapsivapaata. Näistä en ole tarjonnut rahaa, mutta tosiaan suorista lapsikohtaisista kuluista kyllä.

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   1.1.25 13:21:31

^^ Eli maksut oman lapsen lipuista ja ruokailuista tietenkin, mutta polttoainekuluja tai ns. vaivan palkkaa valvomisesta ei.

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   1.1.25 13:26:51

Suurinosa lapsen kavereiden vanhemmista joko siirtää minulle rahaa mobilepaylla tai sitten lapsella on käteistä omiin kuluihin mukaana. Yhden kaverin (joka vielä sattuu olemaan lapsen paras kaveri) vanhemmat eivät ikinä maksa lapsensa kuluja vaan olettavat, että minä maksan. Lapsi on pari kertaa ollut heidän mukanaan uimahallissa ja tällöin heidän äiti on kyllä muistuttanut minua, että pääsylippu maksaa tämän verran ja hän aikoo ostaa lapsilleen eväät mukaan joten pakkaanhan omalle lapsellenikin eväät. Viimeksi alkoi ärsyttämään niin paljon, että päätin, että tämän lapsen mukaan ottaminen loppuu. Olin edellisellä viikolla maksanut tälle lapsen kaverille superpark lipun sekä ruokailun hesessä. Kaverin äidiltä tuli viesti, että voisivat vuorostaan ottaa lapsemme mukaan uimaan ja tosiaan viestissä maininta, että sisäänpääsy uimalaan maksaa 3,70€, miten maksan sen ja ottaahan lapsrmme omat eväät mukaan. Olin itse maksanut superparkin sisäänpäsyn 19€ ja hese ruokailun hänen lapselleen. Lapsen kaverilla oli uimala eväänä pillimehu ja pringles tuubi, mutta äiti oli tarkka ettei lapseni syö näitä koska ne ovat hänen ostamiaan. Mitään kiitosta ei edes ikinä ole tullut jos olet maksanut tälle kyseiselle kaverille reissuja, lippuja, kaupungilla syömisiä ymv vaan ainoastaan viesti ”voi lähteä mukaan, monelta haet” tai ”ok”. Samoin joskus tämän saman kaverin vanhempi oli ostanut lapselleni jäätelön ja pyysi tästä rahaa jälkikäteen minulta. Maksoin, mutta mielessäni pohdin, että montakohan kertaa olin tälle kaverille tarjonnut jätskin tai antanut herkkurahaa, että voivat köydä lähikaupassa eikä ole mieleenkään tullut pyytää rahaa tästä.
Ihan työssäköyviä ihmisiä olemme kaikki.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   1.1.25 13:28:29

Siis tottakai tuollaisessa jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa liput, ruuat ja muut kulut. Pitäisi minusta olla itsestäänselvää mutta nykyään ei näköjään ole sitä. Itse aina olen kysynyt että miten laitan lippurahat tulemaan ja sama homma ollut toisin päin. Joskus tullut vastaus että ei tarvitse, mutta silloinkin siis aina on tarjottu rahat.
Kaikki nuokin on niin kallistuneet ettei mitään oletusta voi olla niin että muut maksavat.. ota aloittaja tästä opiksesi ja seuraavalla kerralla sitten kysyttäessä jo esim. ollaan menossa hoplopiin, haluaisko Anna mukaan, voidaan ottaa, liput näyttäs olevan 20e per pää.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   1.1.25 13:34:19

Nanan vastaus ei ollu äsken näkyvissä kun kirjoitin omaa, pakko vielä todeta tuohon että on lapsesi kaverin vanhemmilta noloa käytöstä. Miten ihmiset ovatkin noin sokeita omalle käytökselle vai kuinka tarkoituksenmukaista tuo ”kuppaaminen” heiltä on. Mutta lopettaisin sinuna kyllä ehdottomasti tämän lapsen ilmaiset huvit sinun puoleltasi ja samalla tyylillä vain heille rahapyynnöt menemään ja ilman kustannusten maksua ei mukaan. Tilannehan olisi ihan eri jos toimisitte vastavuoroisesti.

Päivämäärä:   1.1.25 14:59:43

Nana muistaa jatkossa pyytää aina rahan kun vie tätä muksua jonnekkin, samalla tavalla

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.1.25 15:04:32

Lapsen kaverit maksaa omansa ja itse tarjotaan kyyti. Tietty pitää etukäteen sopia että lapsilla tosiaan on rahat mukana.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.1.25 15:05:56

"Siis tottakai tuollaisessa jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa liput, ruuat ja muut kulut. Pitäisi minusta olla itsestäänselvää mutta nykyään ei näköjään ole sitä."

Mä ajattelen myös näin, pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.

Päivämäärä:   1.1.25 15:15:01

Jos lapsi kutsuu kavereita matkaan mukaan, niin tietenkään kuljetuksesta ei erikseen tarvitae maksaa mitään, nehän menee joka taoauksessa omasta pussista, oli kyytiläisiä tai ei, mutta kyllä kavereiden vanhemmat saavat maksaa oman lapsensa muut kulut, kuten lipun ja syömiset.

Mutta toki nää raha-asiat täytyy sopia vanhempien kanssa erikseen ennen reissua, koska jos lapset ovat keskenään asioista sopineet, niin voi olla oletus, että mukaanpyytäjä maksaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.1.25 15:31:48

Kyllä ihan avoimesti on sovittu. Minä oon kuskannu ainoaa lastani usein kavereiden kanssa leikkipaikkoihin, huvipuistoihin ja kylpylään. Johonkin meillä on ollut lähes ilmaisia sarjalippuja, joten olen jo kysyessäni ilmoittanut, että maksan sisäänpääsyn ja hoidan vahtimisen, mutta olisi kivaa, jos lapsella olisi ruokarahaa mukana tai sitä voidaan reissun jälkeen siirtää tililleni käytetty summa.

Tai jos kohde on ollut lapsen kanssa selvillä ja hinnat tiedossa, niin ne on ilmoitettu kaverille jo kysyessä. Että lähteekö mukaan, pääsymaksu on 15€ ja meillän tarkoitus myös syödä kohteessa.

Omalla lapsella on ollut oma pankkikortti 9-vuotiaasta asti. On myös huolehdittu, että osaa sitä käyttää ja sanottu kaverien vanhemmille, että lapsi itse maksaa sillä oman osansa maksuista. Pystyn tarvittaessa siirtämään sinne lisää rahaa, jos tulee ylläreitä.

Lähettäjä: Olena 
Päivämäärä:   1.1.25 15:44:36

Miten kukaan voi edes kuvitella, että toisen lapsen vanhempi maksaisi omalle jotain hoplop-lippuja ihan vaan tarjoamisen ilosta. Joskus joku on voinut saada vaikka ilmaislippuja tai lahjaksi lippuja ja siksi haluaa tarjota, mutta kyllä aina pitäisi ainakin tarjoutua maksamaan oman lapsen osuus, reissun järjestäjä sitten itse sanoo jos haluaakin tarjota esim.saatujen ilmaislippujen takia.

Päivämäärä:   1.1.25 15:50:59

Juntteja kaverien vanhemmat. Tai mitä jos ovatkin laittaneet rahaa mukaan, mutta kaverit ei ottaneet puheeksi? Tyytyväisinä pitivät rahat itsellään kun sinä maksoit viulut?

Päivämäärä:   1.1.25 16:08:27

Meillä lapsi kuskataan itse kohteeseen. Luotan ainoastaan pariin ihmiseen, että osaavat asentaa ja käyttää turvaistuimen oikein. Ala-asteikäinen ei vielä itse sitä osaa tehdä. Muutenkin osalla tuntuu olevan eri käsitys turvallisuusasioista. Samalla, kun kuskataan, niin maksetaan liput ja kysytään rahajutuista.

Useimmiten kuitenkin tehdään nämä maksulliset jutut oman perheen kesken. Nautitaan sitten perheenä näistä. Lapset leikkivät siellä keskenään ja painelevat. Muita lapsia ei voida ottaa mukaan, kun omaan autoon ei mahdu. Kavereiden kanssa lapsilla on sitten muita puuhia. Meille saa aina tulla, kun kotona ollaan. Ja pihalle saavat lähteä, kunhan velvollisuudet on hoidettu.

Lähettäjä: Luuta-akka 
Päivämäärä:   1.1.25 16:09:41

.: oman lapsen kaveri teki juuri noin, että piti rahat itse. Me siis tarjosimme hänelle aina aktiviteetin ja ruuat eli hyvät rahat sai vanhemmiltaan.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.1.25 16:16:05

Kutsuja maksaa, jollei toisin sovita.

Päivämäärä:   1.1.25 16:24:27

Niin, no sehän riippuu ihan mitä on sovittu, ja nyt kun mitään ei ole sovittu, niin sittenhän se on vähän voi voi. Me ollaan kyllä aina maksettu, jos ollaan joku kutsuttu mukaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.25 16:34:04

Kannattaisi sopia ensin vanhempien kanssa ennen kuin lapset kutsuvat toisiaan mihinkään. Ei voi ikinä tietää, onko siellä vanhemmilla edes juuri nyt varaa noihin reissuihin. Ikävä jos lapset keskenään sopii ja sitten ei käykään - toki fiksu vanhempi sitten sanoisi lapselleen ettei tällä kertaa pääse mukaan - mutta parempi olisi kysyä ensin vanhemmilta ja sopia ne kulut myös valmiiksi. Jos mitään puhetta ei ole ja kutsutaan mukaan, voi jollakin oletus olla että maksatte.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.1.25 16:36:58

Kai se täytyy myös kaverin vanhemmilta kysyä lupa, jospa siinä yhteydessä otat asian puheeksi, että lapset ovat sopineet keskenään.

Päivämäärä:   1.1.25 16:37:45

Tietenkään lapsia ei laiteta reissuun ilman rahaa. Jokainen huolehtii oman lapsensa kulut

Päivämäärä:   1.1.25 16:39:29

Jos perheellä meno yhdessä jonnekin ja kaverin lapsi tulee mukaan, niin toki sille kaverilapselle tarjotaan myös ruoat ja uimaliput tai vastaavat, mihin yhdessä mennäänkin.

Jos keskenään menevät vaikka laskettelemaan, niin jokainen lapsi maksaa tietysti itse, riippumatta kuka kuskaa.

Lähettäjä: viuma 
Päivämäärä:   1.1.25 16:41:57

Jos mä kutsun jonkun lapsen kaverin mukaan ihan minne vaan niin satavarmasti maksan myös sen kaverin kulut! ei voisi kuvitella toisin. Suomalaiset on kitsaita ja haluttomia tarjoamaan mitään ikinä kenellekään, lapsille tai aikuisille. Noloja juntteja.
Ainut milloin vanhempi maksoi oli kun lapsen kaveri oli mukana viikon Teneriffalla. Silloin maksoivat matkan. Paikan päällä mä toki maksoin ruuat ja muut menot.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   1.1.25 16:43:16

Mulle ei tulis pieneen mieleenkään että kutsuja maksaa.

Lähettäjä: viuma 
Päivämäärä:   1.1.25 16:44:06

No ootkin juntti.

Päivämäärä:   1.1.25 16:45:16

Viumalla ei ole yhden yhtä lasta. On vain suuri katkeruus suomalaisia kohtaan ja vähän nolottaakin.

Lähettäjä: sama linnanmäellä 
Päivämäärä:   1.1.25 16:45:36

Ainoa kuluminen on perseen kuluminen kun istutaan ja tuijotetaan nettiä ja luullaa että lapsilla kivaa yksin

Päivämäärä:   1.1.25 16:48:59

Riippuu tilanteesta... Periaatteessa jokaisen lapsen vanhempi maksaa itse oman lapsensa kulut kuten liput ja ruuat, antaa joko rahat lapselle tai suoraan sille aikuiselle

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   1.1.25 16:53:22

Yritä ymmärtää, että Viuma ei olekaan suomalainen, vaan oikein epsanjalainen kun on Tenerihvallakin käynyt :D.

Päivämäärä:   1.1.25 16:55:07

Tietenkään kutsuja ei maksa! Häneltä rahanarvoinen lahja on jo se, että vahtii lapsia ja kuskaa.

Mutta aloittaja, älä ole säälittävä marttyyri. Nyt vain laitat vanhemmille tilinumeron/ mobile payn ja siihen summan mitä ovat auki. Ennen kuin katkeroituu, tulisi toisista ajatella hyvää. Raha on voinut unohtua tai lapsi on unohtanut sanoa että se on repussa tai ei ole edes tiennyt. Joten ennen kuin olettaa kavereiden olevan ahneita lokkeja, niin rahat voi ihan vain pyytää. Jos alkaa joku pullikointi, niin sitten tietää mikä on heidän laitansa.

Toki kutsuja saa maksaa, jos haluaa, mutta sitä ei voi olettaa jos sellaista ei ole luvattu. Ihan samoin jos aikuinen kysyy kaveriaan lounaalle tai voisivatko mennä vaikka huvipuistoon, niin lähtöoletus on että molemmat maksaa omansa.

Ja edelleen, se, että reissun järjestäjä vahtii lapsia useamman tunnin ajan on jo todella iso lahja vanhemmille.

Päivämäärä:   1.1.25 17:01:56

Jos lapsi lähtee jonnekin niin mä maksan liput. Jos pyydetään kaveria mukaan niin oletan, että vanhempi maksaa oman lapsensa lipun. Jos ei maksa niin toiste ei meidän matkaan voi tulla.

Päivämäärä:   1.1.25 17:59:07

jokainen maksaa omat penskansa ja polttoaine myös puoliksi. jos perheellä on tiukka rahatilanne ja haluaa auttaa että lapset pääsee retkelle, se on toki hienoa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.1.25 18:12:58

Itse maksan aina yhden lapsenlapsen kaverin kulut, koska tiedän, ettei lapsen vanhemmilla ole rahaa ja jos en maksa, ei kaveri pääse mukaan.
Lapsen äiti on taitava neuloja ja ompelija ja on tosi usein laittanut kiitoksena sukkia/neuleita, ommeltuja paitoja kiitoksena (kun olen tunkenut kaikki itselle ylimääräiset vanhat vaatteet/kankaat hänelle, tekee paljon kierrätysjuttuja).
Sanoin suoraan lapsen äidille, että sopiiko - mä maksan, kun tiedän ettei sulla ole ylimääräistä? Ja asia sovittiin ja siitä ei tarvinnut joka kerta käistää.

Mutta Nanan kuvaaman tyypin vanhemmilta kyllä vaatisin rahapolitiikan sävelet selville etukäteen (niin ettei lapset kuule) ja selitystä epäreilulle maksupolitiikalle.
Sovittavia asioitahan nämä ovat.

Päivämäärä:   1.1.25 18:21:37

Jos me olemme menossa jonnekin ja rupeamme kyselemään porukkaa mukaan, niin ei todellakaan tarvitse mitään bensoja maksella. Pääsyliput on kiva, jos perhe hoitaa, mutta syötävät tarjoan. Jos en halua muiden kuluja maksaa, ei kutsuta muita mukaan. Yleensä kaverit pyydetään siksi, ettei vanhempien tarvitse mitään tehdä. Riittää, kun on paikalla ja vahtii.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.1.25 18:55:50

Jos minä kutsun lapsen kaverin johonkin mukaan varaudun myös maksamaan kaiken. Jos vanhemmat kysyvä kustannuksia ja haluavat maksaa, se on toki OK. Näin toimin itsekin omien lasten kanssa, tarjoudun aina maksamaan kulut.

Jos tarkoitus on, että jokainen kustantaa itse oman osallistumisensa, pitää asia ottaa ennen kutsumista puheeksi ko. lapsen vanhempien kanssa ja varmistaa, että kulut ovat heille OK.

Kommunikointi. Kommunikointi. Kommunikointi.

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   1.1.25 19:16:52

Meillä tarjotaan aina sitä, mitä itse syödään (ja jos mahdollista niin erikoisruokavaliot huomioiden. Eli jos meillä on jo makkarat valmiina niin yllätysvieras saa syödä kaikkea muuta pöydästä jos makkara ei käy jne). Eli jos mennään ravintolaan tai haetaan pizzaa niin sitä tarjotaan, tai jos on retkieväät tai mannapuuro, niin niitä sitten. Kyydit tarjotaan ja jos ehdotan että lähdetäänpä ex tempore leffaan, niin tarjoan. Samoin jotkut uimaliput tarjoan kyllä. Kalliimmat aktiviteetit sovitaan erikseen. Hotellissa maksetaan myös kulut, otetaan ehkä kaksi huonetta tai isompi huone tai vain lisävuode, riippuu paikasta. Jos vieraan lapsen mukana olo lomareissulla maksaisi useita satasia, niin saattaisin heittäytyä saidaksi kuten viuma.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.1.25 20:00:30

Vanhemmat maksaa tottakai.
Jatkossa kannattaa laittaa että pääseekö purjopetteri meidän kanssa uimaan ja sen jälkeen mäkkäriin, liput uimaan näyttäs olevan 5€ ja mäkkäriateriat noin 10€.

Nana: oletko koskaan maininnut kun karhuaa rahoja että sinä maksoit viime viikolla superpark tms liput?
Jatkossa ota sinäkin maksu

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   1.1.25 20:02:58

Sovitaan jo kysyessä mukaan, joko kerrot että voit maksaa kaverinkin lipun tai kerrot että lippuraha (+ruokaraha josset tarjoa, ite yleensä ruuat tarjoon, usein eväät jos sellainen paikka jossa niiden nauttiminen onnistuu) tarttis varata mukaan.

Päivämäärä:   1.1.25 20:07:33

Niin ja odotan jonkinlaista vastavuoroisuutta, kukin varojensa mukaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   1.1.25 20:11:13

Ja tosiaan joskus niillä lapsilla jää vahingossa tai tahallaan se oma raha taskuun jos sitä ei erikseen kysy kun ruokia/lippua pitäisi maksaa.

Päivämäärä:   1.1.25 20:15:36

"Jos minä kutsun lapsen kaverin johonkin mukaan varaudun myös maksamaan kaiken. Jos vanhemmat kysyvä kustannuksia ja haluavat maksaa, se on toki OK. Näin toimin itsekin omien lasten kanssa, tarjoudun aina maksamaan kulut."

Sama. Jos kutsun johonkin niin olen valmis maksamaan kulut. Jos on joku kalliimpi juttu jota en ole halukas maksamaan niin todellakin jo etukäteen sovin kustannuksista. Olen kyllä viuman kanssa samoilla linjoilla että suomalaiset ovat vähän juntteja. Kuitenkin jos esim. treffikumppani pyytää kahvilaan niin odotetaan kutsujan tarjoavan ja laskunpuolittajia pidetään käytöstavattomina.

Päivämäärä:   1.1.25 21:20:17

Minkä takia muiden lapsia pitää kutsua mukaan, jos ei halua kustantaa heidän osallistumistaan? Menee sitten omalla porukalla, jos haluaa säästää kuluissa.

Päivämäärä:   1.1.25 21:32:46

H: oletko minkämaalainen?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   1.1.25 21:51:51

En oikein ymmärrä, miten tällainen tilanne pääsee edes syntymään. Että oma lapsi pyytää kavereitaan mukaan kertomatta siitä äidille. Että yhtäkkiä autossa istuu oman lapsen lisäksi Minni ja Pinni? Kuka kysynyt luvan reissuun Minnin ja Pinnin vanhemmilta? Minni ja Pinnikö? Silloin voi käydä niin, että Minnin ja Pinnin vanhemmat olettavat, että lapset on kutsuttu ja reissu tarjotaan heille. Ei tällaisia reissuja voi järjestää ilman, että vanhemmat sopii ja hoitaa käytännön asiat.

Kyllä aloittajan olisi kuulunut soittaa Minnin ja Pinnin vanhemmille, että hei, me oltais lähdössä hoploppiin, käykö se teille? Sisäänpäsymaksu on tämän verran ja ruuat päälle. Muusta ei tarvitse maksaa.

Lähettäjä: Chi 
Päivämäärä:   1.1.25 22:00:08

. J Remontti Riku siis itse paljastivat olevansa tällainen aloittajan kuvaama lokkeilija. Eivätkä edes itse näe siinä mitään noloa tai väärää.

Ei sitten kannata ihmetellä, jos ei enää kutsuta mukaan.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   1.1.25 22:28:45

No minäkään en ymmärrä miksi kutsutaan johonkin, ei sovita etukäteen kustannuksista mitään ja sitten pahoitetaan mieli kun muut olettavat että kutsuja tarjoaa kun kerran ei muuta maininnut... Jos itse pyydän ystävän vaikka leffaan niin tarjoan myös. Jos rahatilanne olisi heikko niin mainitsisin että onhan ok että molemmat maksetaan omat lippumme kun on vähän tiukkaa. Jos aikuinen ei saa suutaan auki tai viestiä kirjoitettua niin oppirahoista menee. Ei ne muut ajatustenlukijoita ole, ja kuten huomaat, ihmiset "olettavat" aika eri asioita.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   2.1.25 02:42:13

Kyllä maksaisin jos oma lapsi on kutsunut. Jaettu ilo, paras ilo.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   2.1.25 06:32:06

Mä olen aina laittanut rahat mukaan jopa kun on lähtenyt kummien mukaan heidän ehdottamalla retkelle. En oleta, että muut maksaa lapseni kulut. Mielestäni kaverien vanhempien olisi kuulunut maksaa. Mutta ihmisiä on niin erilaisista taustoista, että nykyään ei voi olettaa mitään. Osa on ihan hiton röyhkeitä, eli tajuavat kyllä että pitäisi maksaa mutta eivät maksa kiusallaan jollei suoraan pyydä ja osa on vaan täysin käytöstavattomia ja sosiaalisesti kömpelöitä ja eivät ymmärrä asiaa.

Harmittaa sun puolesta aloittaja.

Päivämäärä:   2.1.25 07:50:10

Ei sitä voi aloituksen perusteella sanoa, että mikä tilanne on ollut. Jos joku kirjoittaa tyylillä "Moikka, Ollaan menossa Hoplopiin ja syömään. Otettaisiin Liisa mukaan, onhan ok?", niin kyllä silloin voi olettaa, että kutsuja maksaa. Jos taas viesti on ollut "Moikka, Ollaan mietitty Hoplop reissua. Haluaisitteko, että otettaisiin Liisa mukaan? Käydään varmaan myös syömässä, jos se on teille ok? Eikä haittaa, jos tällä kertaa teille ei sovi, ajateltiin kuitenkin kysyä, kun ollaan itse menossa ja kyydillö pääsisi."

Päivämäärä:   2.1.25 10:07:30

Oma lapseni pääsee välillä kaverinsa mukaan, milloin mihinkin ja joko laitan lapselle rahaa mukaan (ostan itse lapselle lipun etukäteen tms.) tai sovimme kaverin vanhempien kanssa etukäteen, että maksan heille reissun jälkeen. Sama toisin päin. Mutta, jos lapseni kaveri on ollut meillä esim. mökillä mukana, niin normaalit syömiset yms. menee meidän piikkiin. Lapsen kaverin vanhemmat ovat kyllä tällöinkin kysyneet, että hei, mitä ovat velkaa, mutta olen aina sanonut, että ei näistä tarvitse :)

Aloittajan olisi kannattanut etukäteen puhua lasten kavereiden vanhemmille, että lippu ja mahdolliset syömiset olisi noin xx, että laitatteko lapselle rahaa mukaan vai maksavatko jälkikäteen. Jos reissusta ei ole kulunut vielä kovin montaa päivää, niin ihan hyvin kehtaa vielä laittaa viestin, että hei lapsilla oli tosi kiva reissu, teidän lapsen lippu + mahdollisesti syömiset oli xx e, laitatteko mobilepayllä? Eihän kukaan voi oikeasti olettaa, että ei tarvitse oman lapsen kuluja maksaa. Bensakuluista en kehtaisi pyytää.

Päivämäärä:   2.1.25 10:12:47

No, kun me olin (ainut) lapsi, meidän perhe kutsui usein jonkun mun kaverin mukaan kaikkiin puuhiin. Vanhemmat maksoi aina kaverinkin lipun ja ruuat, kaverilla oli mukana vähän taskurahaa karkkiin tms.

Ihan hyvin kaltaiseni ihminen saattaa ajatella, että on ihan yleinen tapa toimia että kutsuja maksaa eikä edes mieti asiaa ellei toinen ota puheeksi.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   2.1.25 10:17:53

Mitä hittoa taas XD Kyllä jokaisen täytyy ymmärrtää että oman lapsen kulut menee omasta pussista. Kyse on slevästi taas etuoikeutetuista lumihiutaleista. Ap, voit aivan hyvin sanoa jälkikäteen kaverivanhemmille että rannekkeet maksoi niin ja niin paljon, tässä tilinumeroni. Jos oikein reilu haluat olla ja sulla on siihen varaa niin voithan sanoa että tarjoat syömiset. Vain siksi ettet tajunnut etukäteen ottaa puheeksi. Bensarahoja en ole tämmösessä tilanteessa koskaan ollut vailla :D

Noin muuten raha-asiat on sellaisia jotka aikuiset sopii etukäteen. Omille kakaruille tehdään selväksi ettei ketään kutsuta mukaan mihinkään maksulliseen (ei muutenkaan) ennen kuin asia on sovittu vanhempien kanssa. Röyhkeää olettaa että joku toinen paitsi viihdyttää sun kakaroita myös maksaa siitä.

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 1.1.25 13:17:03

Noista pitää puhua aina etukäteen, nyt menee oppirahoista. Jos olet vain kutsunut mukaan puhumatta mitään rahapuolesta, on muut vanhemmat olettaneet sen olevan hoidossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.