Lähettäjä: *Remontti Riku *
Päivämäärä: 1.1.25 17:50:16
Jälkimmäinen juttu ei oikeastaan selitä asiaa kuin haihtumisen kautta. Tämähän on aivan loogista, koska haihtuminen luovuttaa energiaa todella tehokkaasti ja kyseinen herra toteaakin lopussa.
"Keijo Hämäläinen ei heti usko myöskään väitettä siitä, että kuumavesiputket jäätyvät herkemmin kuin kylmävesiputket."
Ei usko, mutta niin se vaan tekee.
Juttuhan on 15 vuotta vanha ja tämä oli ns. "uusi juttu" tai nostettu tarkasteltavaksi pitkästä aikaa. Kuitenkin ilmiö tunnetaan jo Aristoteleen teksteissä
"Kuuman veden nopeampi jäätyminen perustuu teorian mukaan haihtumiseen ja se ei päde tässä tapauksessa koska putkisto on umpinainen.
- Teoria kuumavesiputken jäätymisestä nopeammin kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta sitä pitäisi miettiä ensin tarkemmin."
Käytännössä vesijohdoista jäätyy aina ensin lämmin.
Mbemba ilmiötä ei ole vieläkään selitetty aukottomasti, mutta tämän hetkisen konsensuksen mukaan se johtuu myös veteen liuenneiden kaasujen nopeammasta liikkeestä, joka aiheuttaa pyörteitä ja kuljettaa kuplat mukanaan nesteessä.
Kotilieden juttu on taas sinällään toimiva, mutta selitetty päin honkia. Kyseessä ei ole jäätymisen nopeus vaan se, että siinä jää muodostuu vain yhdestä suunnasta, jolloin sameaa jää on ylimpänä ja se sahataan pois.
Siinä myös ohjeistetaan viilentämään vesi ennen kuin pistää pakastimeen ja juuri siksi, ettei se höyryä siellä. Parempi tulos tulee silti kuumalla vedellä, mutta eihän siinä niin voida neuvoa, koska kohta olisi lukijoilla pakastimet ummessa. Ulkona pakkasessa höyrystymisellä ole merkitystä ja edelleen suosittelen kokeilemaan, eikä vaan jääräpäisesti luottamaan toimittelijoiden ja kokkien fysiikan tietämykseen.
Minä taas olen asian jo moneen kertaan rautalangasta vääntänyt ja ehdottanut kokeilemaan ihan itse, niin huomaat, että olen oikeassa, mutta kun ei niin ei
|