Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ollut liian raskas vuosi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 22:42:09

Itkettää ja ahdistaa. Kulunut vuosi piti olla lepäämistä, uuden opettelua ja palautumista. Valitettavasti se on ollut kaikkea muuta kuin sitä. Vuosi on ollut raskas, mistään kivasta tai palautumisesta ei ollut tietoakaan. Tapahtumat eivät ole olleet millään tavalla minun vaikutettavissa, läheinen siis sairastui. Valitettavasti uusi vuosi näyttää vielä synkemmältä ja raskaammlta kuin tämä. Mistä helvetistä sitä oikein ammentaa iloa tai jaksamista silloin kun kaikki menee perseelleen?

Ei tällä purkauksella ollut mitään ideaa. Ei ole valitettavasti ketään kenlle jutella.

Re: Ollut liian raskas vuosi

Lähettäjä: remus 
Päivämäärä:   31.12.24 22:46:09

Syö suklaata, tulee parempi olo.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.12.24 23:00:23

Voi, ompa ikävä kuulla. Älä välitä tuosta remuksen kommentista. Kaikilla ei vain ole sitä, sympatian tajua ja tunteita.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   31.12.24 23:28:53

Remus on kuitenkin oikeassa, kyllä se suklaa auttaa. Hanki myös kirkasvalolamppu. Auttaa aivoja. Silloin kun vaikeita asioita, joihin ja joiden lopputulokseen ei voi vaikuttaa, niin silloin täytyy keskittyä siihen, mitä sitten voi tehdä. Mikä auttaa sinua voimaan ja jaksamaan paremmin. Muuhun et välttämättä voi vaikuttaa, mutta itseesi voit. Ihminen väsyy ja uupuu, jos elämässä ei ole riittävästi asioita, jotka tuottavat iloa ja mielihyvää. Se mitä nämä sitten ovat, riippuu jokaisesta ihmisestä itsestään. Huolehdi myös levosta, rauhoittumista ja turvallisuuden tunteesta. Nuku vaikka unipehmolelun kanssa ja juo lämmintä hyvää teetä, jos se auttaa.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   31.12.24 23:33:42

Ja tosiaan, aloita ihan jostain pienestä asiasta. Muista, että olet tärkeä ja sinulla väliä. Sinulla itselläsi on vastuu huolehtia itse itsestäsi.

Lähettäjä: Pyy 
Päivämäärä:   31.12.24 23:48:00

Täällä piti aloittaa elämäntapa remontti, tiputtaa painoa yms., mutta ei ole paljon kiinnostanut sen jälkeen kun useampi läheinen sairastunut vakavasti, lapset olleet jatkuvasti kipeinä ja joudutti ravaamaan lääkärissä ties minkä syyn vuoksi jne. Ihan hyvällä omalla tunnolla olen antanut itseni keskittyä lepäämiseen ja hyvään ruokaan. En ole jaksanut ottaa paineita. Nyt onneksi vähän helpottaa ja josko ensi vuosi toisi mukanaan muutoksen tuulia.

Lähettäjä: Pyy 
Päivämäärä:   31.12.24 23:49:10

Juu ja suosittelen aloittajaa myös lepäämään, katsomaan hyviä sarjoja, lukemaan jos se kiinnostaa jne. Anna itsellesi lupa nauttia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 23:51:44

Ota edes puoli tuntia tai tunti viikossa itsellesi, jos mahdollista, ja tee jotain mistä tykkäät tai älä tee mitään. Lepää.

Lähettäjä: siipi 
Päivämäärä:   1.1.25 06:10:19

muista, että aina tulee uusi päivä

Lähettäjä: sj 
Päivämäärä:   1.1.25 07:15:14

Melkein kuin omalta näppikseltä tuo aloitus, ja suklaansyöntikehotukset todella irvokkaita kommentteja. Kertovat kirjoittajastaan ja kirjoittajan kokemusmaailmasta.

Iloa en itse jaksa oikein enää toivoakaan, vaikka kyllä sitä ihan pienenpieninä annoksina välillä onneksi tulee. Jaksamista saan ulkona liikkumisesta ja luonnosta. Siitä en tingi, vaikka kaikesta muusta omasta ja itselle tärkeästä olen joutunut tinkimään. Lähden päivittäin ulos kävelemään ja seuraan luonnon tapahtumia. Ei siinä ehdi palautua, mutta saa hetkeksi hengähdystauon. Omaa aikaa ei ole, eikä sitä nyt ole lähitulevaisuudessa näköpiirissäkään.

Minulla olisi muutama läheinen ystävä, joiden kanssa periaatteessa voisi jutellakin, mutta ei ole oikein voimia siihen. On hankalaa soitella, kun puheluidenkin pitää olla itsestä riippumattomista syistä aikataulutettuja, eivätkä aikataulut aina käy yksiin. Viestittelyt ovat vähentyneet, ystävät eivät enää usein kysele kuulumisia eikä minulla itsellä riitä energiaa ottaa yhteyttä kuin hyvin harvakseltaan. Vielä harvemmin pystyn lähtemään ystäviä tapaamaan. Silloinkin aika menee liiaksi murehtimiseen ja sen miettimiseen, että pitäisi olla jossain muualla, siellä missä minua tarvitaan.

Tilanne on minulle vielä uusi, enkä ole oikein vielä osannut järjestää elämääni sen mukaan. Tiedän, että itsestä pitää tai pitäisi pitää paremmin huolta, koska vaarana on, että kun yksi sairastuu, läheinenkin sairastuu. Olen jo sairastunut: ahdistukseen, lamaannukseen ja toivottomuuteen. Voimia tämä tuntuu vaativan enemmän kuin niitä on.

Luonto, siinä minun ainoa henkireikäni. Sitä voi varauksetta suositella kaikille vaikeassa tilanteessa oleville. Lähde ulos, luontoon, metsään, rannoille kävelemään. Ota päivittäin oma aikasi ja mene ulos. Kuuntele, katsele ja haistele, halaa puita. Seuraa kevään tuloa.

Paska juttu, aina ei vain voi käydä hyvin. Joka sen on kokenut, sen tietää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.1.25 08:39:18

Pitää vaan osata nauttia pienistä kivoista ihanista asioista jotta jaksaa. Ei niin ikävää ettei kivojakin juttuja. Ja välillä hemmotella itseään suklaalla tai muulla kivalla ettei elämä ole vaan ikävien asioiden märehtimistä.
Toivottavasti helpottaa ja valoakin tunnelin päässä . Voimia aloittajalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.