Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikeasti lämpimät kengät?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 22:32:11

Nyt haussa siis tällaiset "ääriolosuhde"-kengät, eli älä tarjoa Sorel Caribouta tai vastaavaa kaupunkikenkää. Baffin Impact ollut mietinnässä, mutta en löydä kuin yhdestä kaupasta Suomessa ja siellä vain camo-väriä.

Vinkkejä?

Re: Oikeasti lämpimät kengät?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.25 00:56:27

Kuut ja niihin kertakäyttöiset pohjalliset

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.1.25 11:04:04

Retkitukussa olisi useampikin vaihtoehto, mutta sekö ei nyt kelpaa? Hae Motonetistä pilkkisaappaat sitten.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.1.25 11:05:52

Huopikkaat.

Lähettäjä: Vertaile 
Päivämäärä:   1.1.25 11:24:53

https://www.outdoorgearlab.com/topics/shoes-and-boots/best-winter-boots-men

Tuossa nuo Baffin Impact -saappaat eivät ainakaan saaneet hyviä pisteitä kategoriassa comfort and fit. Sopivat vaan seisoskeluun lähinnä.

Päivämäärä:   1.1.25 12:25:06

Power bootsit

Lähettäjä: €€ 
Päivämäärä:   1.1.25 12:30:44

Power Bootseille peukku

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.1.25 12:33:41

Lahtiset huopikkaat ja villapohjallinen.

Mitoitus on väljä ja villasukka mahtuu puristamatta.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   1.1.25 12:38:14

Ja muistaa hoitaa se muu vaatetus myös kuntoon. Ei auta mitkään kengät jos kropassa on liian vähän vaatetta päällä

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   1.1.25 15:39:25

Lahtiset löytyy, eivät ole lämpimät.

Miehellä Power Bootsit, mutta jos hän ei tarkene niillä niin tuskin minäkään.

Vertaile; Tiedän, mutta eivät tule juoksulenkeille. Lämpö tässä nyt se tärkein.

Tavis; Mitä vaihtoehtoa suosittelet? Pilkkisaappaat eivät riitä.

Mainittakoon, että aiemmin oli käytössä Sorel Glacierit ja ne jalassa pärjäsi kohtuu hyvin. Kengät kuitenkin kuluivat ja tuota mallia ei enää saa.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   2.1.25 09:37:12

Talvella hyvä hattu, käsineet ja haalari estää lämmön haihtumisen. Silloin lämpöä riitää myös varpaisiin.

Ootko kokeillut talvikäytöön tehtyjä Suomalaisia työjalkineita? Siis Sievin ja Jalaksen tuotteita.
Porukoilla näkee talvisin Sievi Aslak XL miesten talvisaappaita. Eikä talvikäytöön tehdyt maiharitkaan oo huonoja.

Päivämäärä:   2.1.25 09:54:04

Sievi Alaska Thermo. Taatusti tarkenee.

Päivämäärä:   2.1.25 09:56:22

Muck boot arctic

Hiukan raskas, mutta todella lämmin!

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   2.1.25 09:59:36

Jos tarvitsee naparetkivarusteet, ne pitää ostaa sellaisia myyvältä taholta. Kuluttajakaupat myyvät sitä tavaraa, joka saadaan kaupaksi kuluttajien tarpeisiin. Et löydä yksisarvista lähimarketista, vaikka kuinka hötölässä kyselet.

Itse hankkisin riittävän kelvolliset kengät ja niihin lämmittimet, mutta se ei nyt sinua auta, kun pelkillä kengillä pitää pärjätä. Ota yhteyttä napa-alueilla työskenteleviin tutkimusjärjestöihin. Eiköhän sieltä joku tylsyyksissään kerro, mitä kenkiä siellä porukka käyttää.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   2.1.25 10:24:48

Minä olen käyttänyt viimeiset pari talvea ihan paljasjalkakenkiä. Niihin kun pistää villasukat, niin ei ole varpaat paleltunut ja minulla on äärettömän herkästi palelevat varpaat. Ja kun ottaa tarpeeksi väljät, mahtuu vaikka ne kahdetkin villasukat alle.

Päivämäärä:   2.1.25 10:39:16

Paljasjalkakenkiä ja etenkin xeron alpineita minäkin suosittelisin jos liikkumiseen tulee. Paikallaan seisoskeluun pj:t eivät ole lämpimät ja ymmärsin että aloittaja tarvitsee kengät joilla tarkenee seisoskella paikallaan?
Tarpeeksi isot huopikkaat johon mahtuu oikeasti paksut villasukat ja silti kenkä jää väljäksi on minun ehdotukseni. Moni sulloo jalkansa liian pieniin kenkiin ja sitten ihmetellään kun palelee.

Päivämäärä:   2.1.25 10:53:23

Mihin olosuhteisiin kengät sitten ovat? Itse asun Lapissa, ja ostin nuo Sorelit nimenomaan koville pakkasille, kun joudun töissä ja hevoshommissa olemaan ulkona joka kelillä. Ovat olleet käytössä -20-42 asteessa, eikä varpaita ole palellut. Lämpimämmillä keleillä jalat hikoaa. Tämä on perusasia mutta mainitsen varmuuden vuoksi, pakkaskenkään pitää mennä paksu villasukka ja jäädä vielä sittenkin tilaa reilummin kuin normikengässä.
Joskus lainasin mummolta huovutettuja villakenkiä -40 pakkasella kävelyyn. Olivat luullakseni pelkkää villaa, ei kumipohjaa. Ja jalat hikosivat villasukissa. Liukkaat ovat toki, eikä näillä kuljeta kuin puhtaalla lumella jos haluaa siistinä pitää..

Pj-kenkiä on aivan turha miettiä oikeaan talveen ja ulkonaoleiluun.

Lähettäjä: ----*---- 
Päivämäärä:   2.1.25 12:57:40

Powerbootsit on rumat.

Suosittelen Dachstein-merkkisiä talvikenkiä.

Päivämäärä:   2.1.25 13:19:08

Aidot Powerbootsit. Pärjää vaikka ilman sukkia.

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   2.1.25 13:44:11

Minulla on Sorellin Caribout metsästyskenkinä pakkasille, kun pitää paljon seisoskella paikallaan mutta oltava kuitenkin kenkä, joka pitää myös vettä ja jolla voi myös liikkua eli pilkkisaapas ei sovi. En kyllä miellä näitä miksikään kaupunkikengiksi, vaikka voisi kai niitä sielläkin käyttää, jos ottaisi koon johon mahtuu vain ohut nilkkasukka. Omani on hieman väljä kahdella villasukalla eli 2-3 kokoa isompi kuin normaali kokoni. Suurin ongelma yllä mainittu jalkojen hikoilu vähänkään lämpimämmässä, joka sitten saattaa aiheuttaa palelemista. Pitää aina muistaa, ettei laita jalkaan vielä kotoa lähtiessä, muuten hikoaa jalat autossa, vaan vasta pelipaikoilla niin on kuivat ja lämpöiset kengät.

Nämä siis vinkkinä muille lämpimien kenkien etsijöille, aloittajaa en osaa auttaa, kun mulle ratkaisu löytyi näistä :)

Päivämäärä:   2.1.25 13:49:11

Piste: pj kengät ovat oikein hyvät oikeaankin talveen mutta seisoskeluun ne eivät sovi. Noissa alpineissa hikoaa jalka 30 asteenkin pakkasessa villasukka jalassa. Kun jalkaterä tekee töitä pysyy se helpommin lämpimänä. Mutta jos vain seisoo paikallaan niin kylmä alkaa hohkamaan nopeammin läpi kuin paksupohjaisessa kengässä (tietenkin) eli sanoisin että ihan käytön mukaan kenkä.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   2.1.25 13:54:38

Kenkien tarve mm. huskysafareiden ajoon, pilkille ja valokuvausretkiin Lapin olosuhteissa. Nuo Sorelin Glacierit olivat tähän käyttöön tosiaan täydelliset ja siksi kyselen, jos jollain olisi kokemusta lämpimistä kengistä.

Muck Boot löytyy kahtena eri mallina (Arctic, lyhyempi ja pidempi) ja ovat syksyllä ihan ok kengät kun ei ole niin kylmä, mutta kosteaa. Kylmässä niillä ei enää tarkene.

Ja tosiaan nuo Caribout itsellä tosi isoa kokoa, menee useampi sukka ja olenkin laittanut, huolehtien ettei kuitenkaan kiristä. Ne ovat vaan tosi kylmät kengät, eivätkä riitä minun tarpeisiini. Sama huopikkaiden kanssa.

Otan vastaan myös vinkkejä hyvistä lämmittimistä. Sellaisia sukkia olen kokeillut, mutta niissä oli huonot säädöt ja jalka tuli liiankin lämpimäksi, jolloin se hikosi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.