Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aki Manninen opettaa koiralleen ettei raketteja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 21:23:54

...tarvitse pelätä. Nyt tää ääliö pitää pentua ulkona vapaana Lempäälässä vilkkaalla asuinalueella ja kertoo kuinka opettaa koiralle ettei raketteja tarvitse pelätä. Pennulla häntä koipien välissä mutta se kuulemma aistii isännästään ettei tarvitse pelätä.

Mitenkäs meni sen ekan koiran opetus? Sehän pelkäs raketteja kuollakseen. Eikö Akin opit menneet perille?

Juuri näin ne koirat pääsee Uutena Vuotena karkuun.

Re: Aki Manninen opettaa koiralleen ettei raketteja

Päivämäärä:   31.12.24 21:28:57

enpä tiiä mutta ei ole eläessäni yksikään koira raketteja pelännyt, onnellinen minä mutta olen kyllä opettanutkin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.12.24 21:31:59

Ei tää yhtään yllättänyt tän ihmisen kohdalla valitettavasti.

Päivämäärä:   31.12.24 21:34:59

Kyllähän tuota voi opettaa, mutta varmaan aloittaen aika pienistä paukuista eikä niin että mennään pennun kanssa katsomaan ilotulitteita kun se selvästi pelkää.

Lähettäjä: saunantakan 
Päivämäärä:   31.12.24 21:42:38

Samalla tavalla ne metsästyskoiratkin opetetaan ja hyvin oppii

Päivämäärä:   31.12.24 21:44:56

”Samalla tavalla ne metsästyskoiratkin opetetaan ja hyvin oppii”

Metsästyskoirakin voi pelätä raketteja, vaikka töissään onkin laukausvarma.

Päivämäärä:   31.12.24 21:45:31

ite opetan kyllä ihan arjessa. ei tarvi pelätä työkoneita, ovat mettällä puunkaadossa mukana että meteliä ja ryskettä riittää. mukana remontissa, tallilla jokapaikassa.
siinähän ne oppii että maailmassa sattuu ja tapahtuu ja tottelemaan oppii ihan toisella tapaa.
fiksuja, seesteisiä kääpiökoiria joilla käytöstavat ja itsetunto kohillaan. harvinaista näille seurasellaisille sanoisin.
koira on koira ja koirana kohdeltava. peilistä löytyy 99 vika näistä paukkuarkojen omistajista.

Lähettäjä: Massi 
Päivämäärä:   31.12.24 21:46:40

Voishan sen koiran nyt kuitenkin hihnassa pitää, kun siellä kylillä kulkee :( Ei sen tarvii kuin kerran säikähtää... Ja muutenkin koirat on pidettävä kytkettynä. Jestas se ukko on tyhmä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   31.12.24 21:50:31

Just sillä meni hermo kun pentu tuhosi jonkun taulun tms.

Täyspelle tyyppi. Sääli pentua ja niitä aikaisempia koiria.

Päivämäärä:   31.12.24 22:01:28

"peilistä löytyy 99 vika näistä paukkuarkojen omistajista."

Sääkin oot kyllä naurettava, paukkuarkuus on hyvin periytyvä ominaisuus.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.12.24 22:05:50

Sitä mieltä olen että takettipelko on monesti omistajasta lähtöisin. Hössötetään "voi kun paukkuu, hui hui, ei tartte pelätä yhtään, oho taas kuuluu, hössötihöö".

On ollut monta koiraa, eikä yksikään ole välittänyt raketeista, uusina vuosina ollaan lenkkeilty normaalisti. Olen käyttäytynyt itse kuin raketteja ei olisikaan, koirat ovat huomanneet ettei ne aiheuta minussa reaktiota, eikä tarvitse niissäkään aiheuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.24 22:09:03

Ei tuolla koiralla häntä ole koipien välissä.. ja tosi kaukaa kuuluu paukkeet.

Päivämäärä:   31.12.24 22:11:28

"Ei tuolla koiralla häntä ole koipien välissä.. ja tosi kaukaa kuuluu paukkeet."

Ai ei ole vaikka Akikin itse sanoo videolla, että pennulla on häntä koipien välissä vaikkei yleensä ole? Katsoppa uudelleen ja kuuntele. Joo, ei kuulu kovin läheltä, mutta sitähän ei voi etukäteen TIETÄÄ vaikka naapuri aikoisi juuri samaan aikaan räjäytellä raketteja. Sitten on koira jo kadonnut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.12.24 22:13:09

"On ollut monta koiraa, eikä yksikään ole välittänyt raketeista, uusina vuosina ollaan lenkkeilty normaalisti. Olen käyttäytynyt itse kuin raketteja ei olisikaan, koirat ovat huomanneet ettei ne aiheuta minussa reaktiota, eikä tarvitse niissäkään aiheuttaa."

No sittenhän sää voitkin lanseerata jonkun Paukkuarkuuden poisto -kurssin, sille on taatusti kysyntää ja sinä olet sen jälkeen oikea koirakuiskaaja ja kylvet rahoissasi.

Ehkä ei kannata puhua paukkuarkuudesta jos ei ole koskaan paukkuarkaa koiraa tavannut.

Lähettäjä: jan 
Päivämäärä:   31.12.24 22:15:37

Meillä ollut sekä pelkääviä että pelottomia koiria, nykyinen pentu ei näyttänyt toistaiseksi välittävän. Kaikki kasvatettu samalla tavalla.
Yleistä on, että koirat ei pelkää, siksi niin moni kuvittelee olevansa jotenkin etevä koirankouluttaja :D

Akin videolla pentu ei vaikuttanut mitenkään erityisen pelokkaalta.

Päivämäärä:   31.12.24 22:15:40

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.12.24 22:01:28

"peilistä löytyy 99 vika näistä paukkuarkojen omistajista."

Sääkin oot kyllä naurettava, paukkuarkuus on hyvin periytyvä ominaisuus.

no jos on periytyvä sun mielestä, niin miksi pitää väkisin hommata sellainen vatipää. peilistä se vika siis taas löytyi.

Päivämäärä:   31.12.24 22:16:36

”no jos on periytyvä sun mielestä, niin miksi pitää väkisin hommata sellainen vatipää. peilistä se vika siis taas löytyi.”

Ja ajattelit kaikkien kasvattajien olevan rehellisiä koiransa paukkuarkuudesta?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.12.24 22:19:00

No olkaa sitten onnellisia hyvästä tuuristanne, kenellä ei ole yksikään koira pelännyt raketteja. Ei mullakaan 9 ensimmäistä koiraa pelännyt. Sitten tuli se kymmenes, jolla olikin vähän heikompi hermorakenne. Ei tuota auta mikään totuttaminen. Aivan hiljaisella puhelimesta soitettukin tietynlainen ääni aiheuttaa paniikin. Ja reaktio vaan voimistuu iän myötä ja sen myötä kun altistuu lisää sille äänelle. Itse en yleensä edes kuule, että kuuluu joku ääni ennen kuin huomaan koiran tärisevän. En siis voi itse edes aiheuttaa tärinöitä hössöttämällä, kun en itse edes tiedä jotain kuuluvan

Päivämäärä:   31.12.24 22:19:57

"no jos on periytyvä sun mielestä, niin miksi pitää väkisin hommata sellainen vatipää. peilistä se vika siis taas löytyi."

Se ei ole mielipide vaan fakta. Ja mulla ei ole koskaan ollut paukkuarkaa koiraa mutten pidä sitä itseni ansiona.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   31.12.24 22:21:38

Mikä on Uusi Vuosi? Pienellä yhteen kirjoitettuna uusivuosi on vuodenvaihteen päivä.

Lähettäjä: saunantakan 
Päivämäärä:   31.12.24 22:25:50

Mikä on muhvi?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   31.12.24 22:51:32

Muhvi on käsienlämmitin, sellainen rullaksi ommeltu, johon tyrkätään kädet sisälle, voit vaikka pitää käsiä yhdessä sen kanssa.
Ja paukkuarkuus tai sen olemattomuus ei ole koulutuksesta kiinni. Jestas että näitä "osaavia vatipäitä" riittää vieläkin...

Päivämäärä:   31.12.24 22:56:34

Lähettäjä. 

Päivämäärä31.12.24 22:11:28

"Ei tuolla koiralla häntä ole koipien välissä.. ja tosi kaukaa kuuluu paukkeet."

Ai ei ole vaikka Akikin itse sanoo videolla, että pennulla on häntä koipien välissä vaikkei yleensä ole? 

-------

Kuuntele itse se video, mitä Aki siinä sanoo. Hän sanoo ihan totta, mikä näkyy videollakin, mutta hänen sanoma ei ole tuo, mitä sinä väität. Miksi vääristellä/valehdella ihan tahallaan? Keksimällä pitää keksiä draamaa.

Päivämäärä:   31.12.24 22:58:20

paukkuarkuus no heh. piä se koira villakopassa etkä näytä maailmaa. hössötä joka asiasta. älä anna tutkia, tottua seurustella. rutiinit vakaana ja maisemat myös.mitäpä lottoot mikä sulla käsissä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.12.24 22:59:13

"Mikä on muhvi?"

Putkiosa, jolla liitetään kaksi putkea toisiinsa.

Lähettäjä: Kraken 
Päivämäärä:   31.12.24 23:09:09

Laittakaa nyt ne koiranne pois, kun ette mtn niistä ymmärrä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.12.24 23:13:56

Kun olin vielä lapsi, äitini pelkäsi raketteja ja kertoi myös, että kissatkin pelkää.
Kissat oli yhtä hysteerisiä kuin äiti, kun äiti meni nukkumaan, niin kissat tuli mukanani parvekkeelle katsomaan raketteja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.12.24 23:18:25

Meilläkään ei ole koskaan yksikään koira pelännyt, eikä niitä sen kummemmin ole paukkuihin totutettu. Ovat kyllä olleet kaikki seropeja, ehkä rotukoirat ovat hankalampia.

Päivämäärä:   31.12.24 23:19:56

Minua ei kyllä yllätä enää mikään mitä se tyyppi tekee. En aio edes katsoa videota kun en halua antaa yhtäkään näyttökertaa lisää.

Ja eiköhän tuohon että nakataan pelkäävä pentu irti keskelle asuinaluetta rakettien paukkeen ja liikenteen sekaan ja höösäämisen ja pumpuliin käärimisen väliin mahdu ihan järkevääkin toimintaa. Jos toimintaa kritisoi niin ei tarvitse heti vetää sinne toiseen ääripäähän.

Toivottavasti pennulla on edes joku heijastin niin autoilijat näkee varoa, jos karkaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.12.24 23:35:27

-: Videolla ei näkynyt yhtään pelkäävää pentua

Lähettäjä: Hexe 
Päivämäärä:   31.12.24 23:41:52

Huomaa, ettei joillekin ole vaan osunut raketteja pelkäävää koiraa kohdalle. Ei ole koulutuskysymys, jos koira kovin ääniarka luonnostaan

Päivämäärä:   31.12.24 23:47:24

Hexe: eikö se ole pelkästään hyvä asia? Huolestuttavaa on, että puhutaan silleen, että vähintään joka toinen koira pelkäisi hysteerisenä.. Onneksi todellinen tilanne ei ole sellainen vaan moni selviää uudesta vuodesta ihan normaalin päivän tapaan.

Päivämäärä:   31.12.24 23:48:11

"Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 31.12.24 23:35:27

-: Videolla ei näkynyt yhtään pelkäävää pentua"

Ei tee toiminnasta yhtään sen fiksumpaa.

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   31.12.24 23:48:53

"Olen käyttäytynyt itse kuin raketteja ei olisikaan, koirat ovat huomanneet ettei ne aiheuta minussa reaktiota, eikä tarvitse niissäkään aiheuttaa."

Siinä ei ole sun käyttäytymisellä mitään sijaa, jos taajamassa teiniperseet ampuu nurkan takana raketin keskellä päivää, monta päivää ennen uuttavuotta, samalla hetkellä kun lenkkeilet ohi koirasi kanssa.

Päivämäärä:   31.12.24 23:48:56

”Videolla ei näkynyt yhtään pelkäävää pentua”

Katottiinkohan me samaa videota?

-korvat luimussa
-jäykkä olemus
-silmät ”lautasina”

Kyllä tuo pelkää. Joo se ei tärise tai juokse paniikissa, mutta näistä ilmeistä ja eleistä ei pitkä matka ole siihen paukkuarkaan koiraan. Yksi raketti ammutaan liian lähelle, se oli siinä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 23:49:13

Kyllä toi pentu selkeesti arasteli videolla. On normaalisti hyvin reipas pentu.

Päivämäärä:   31.12.24 23:56:25

"no jos on periytyvä sun mielestä, niin miksi pitää väkisin hommata sellainen vatipää. peilistä se vika siis taas löytyi."

Jos perehtyisit yhtään aiheeseen, voisit oppia, että valitettavan usein äänipelko puhkeaa vähän vanhemmalla iällä, jolloin koiralla on jo jälkeläisiä. Periytyminen ei myöskään ole niin yksinkertaista, että pentujen ominaisuudet tulisivat suoraan vanhemmilta, vaan ne voivat hypätä sukupolvien yli.

Äänipelko on tyypillisempää tietyille roduille. Mieti vaikka jotain paimenkoiria, jotka on jalostettu reagoimaan pieneenkin ääneen ja liikkeeseen.. Silloin valitettavasti saadaan helposti myös tällaisia huonoja ominaisuuksia koiriin.

Päivämäärä:   1.1.25 00:22:15

"Jos perehtyisit yhtään aiheeseen, voisit oppia, että valitettavan usein äänipelko puhkeaa vähän vanhemmalla iällä, jolloin koiralla on jo jälkeläisiä. Periytyminen ei myöskään ole niin yksinkertaista, että pentujen ominaisuudet tulisivat suoraan vanhemmilta, vaan ne voivat hypätä sukupolvien yli."

Edellisellä koiralla alkoi kun oli neljävuotias. Nykyinen koira ei ole moksiskaan.

Päivämäärä:   1.1.25 00:24:44

Juu tuon rotuinen ei helposti pelkoa näytä. Joten on todennäköisesti pennulle liian vaikea paikka, kun on tosiaan silmät lautasina ja liikkuu jäykästi hiipien.

Paukkuarkuutta on kahta tyyppiä: perinnöllistä sekä trauman aiheuttamaa. Molempiin voi itse vaikuttaa jonkin verran, mutta toki tuurillakin on iso osa.

Päivämäärä:   1.1.25 00:33:49

tottakai saa arastella hermostua ja hämmentyä. ei ne eläimet koneita ole.
kyse onkin siitä miten me opetetaan ne selviytymään ns.
ihan sama kuin että jos ihinen pelkää. ollaan tukena ja yritetään näyttää, ei hätää.
ei ne elukat tyhmiä ole.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   1.1.25 00:37:05

.: Et selkeästi tiedä, mitä on äänipelko, joten ole hiljaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.1.25 00:37:36

Mulla on ollut neljä koiraa, joista yksi paukkuarka. Että varmaan sen yhden koulutin siinä välissä päin @!#$ä ja muut erinomaisesti, kun eihän se voi hermorakenteesta olla yhtään kiinni..

Lähettäjä: Tika 
Päivämäärä:   1.1.25 00:50:06

”Sitä mieltä olen että takettipelko on monesti omistajasta lähtöisin. Hössötetään "voi kun paukkuu, hui hui, ei tartte pelätä yhtään, oho taas kuuluu, hössötihöö".

On ollut monta koiraa, eikä yksikään ole välittänyt raketeista, uusina vuosina ollaan lenkkeilty normaalisti. Olen käyttäytynyt itse kuin raketteja ei olisikaan, koirat ovat huomanneet ettei ne aiheuta minussa reaktiota, eikä tarvitse niissäkään aiheuttaa.”

No mistäs meidän kohdalla on kyse, kun kolmesta koirasta yksi pelkäsi? Tällä pelkäävällä oli pelkäämätön koirakaveri ja ei-hössöttävät ihmiset esimerkkinä ja itse asiassa sekään ei ensimmäiseen kolmeen vuoteen pelännyt. Sitten pelko alkoi yhtäkkiä kerrasta (ilman mitään kummempaa syytä) ja siitä laajeni vähitellen moneen eri ääneen.

Mutta näin varsinainen ääniarkuus oikeasti juuri toimii. Tyypillisesti se alkaa ilman selkeää syytä ja pentuiän jälkeen, eikä siihen vaikuta muiden koirien tai ihmisten esimerkki ja sille on tyypillistä pahentua ja laajentua ikää myöten. Ääniarkuus on vahvasti perinnöllinen ja erityisen yleistä se on pehmeillä paimenkoirilla, esimerkkinä vaikka partacollie.

Sitten on erikseen opittu pelko, joka voi tulla mille koiralle tahansa huonon kokemuksen kautta, tällekin alttiimpia ovat pehmeät (”hyvämuistiset”) rodut. Tämä ei tietysti ole perinnöllistä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.1.25 01:52:23

Meillä taas iän myötä jokaiselle kehittynyt paukkuarkuus.
Sinne 10 vuoden tietämille ei ole ilotulituksille korvaakaan lotkauttaneet ja sitten viimeiset vuodet ovat menneet sängyn alla läähättäen ja täristen.

Ei ole mikään koulutuskysymys.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   1.1.25 02:15:09

"”Sitä mieltä olen että takettipelko on monesti omistajasta lähtöisin. Hössötetään "voi kun paukkuu, hui hui, ei tartte pelätä yhtään, oho taas kuuluu, hössötihöö"."

Joo, niin tietenkin. Vaikka tiede muuta väittää, niin kyllä kansa tietää.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   1.1.25 10:04:32

Kuka on Aki Manninen?

Päivämäärä:   1.1.25 10:08:17

On perinnöllistä paukkuarkuutta ja on traumaperäistä. Traumaperäinen syntyy siitä, että koira jonkin kerran säikähtää rakettia kunnolla tai oppii yhdistämään, että pauke tarkoittaa tuntien seisoskelua korvia vihlovassa paukkeessa.

Trauma ei synny pahimmastakaan hössötyksestä. Koira toki voi olla levoton kuten omisraja, mutta se ei ole pelkoa. Se on samanlaista levottomuutta jos omistaja vaikka pakkailee tavaroita ja hääräilee. Silloinkin koira voi olla levoton, ylivirittynyt ja seurailla omistajaa.

Mutta mikään määrä hössötystä ei saa koiraa oikesti pelkäämään raketteja.

Paukkuarkuuden kannalta on tärkeää tutustua pennun vanhempiin. Sen jälkeen tulisi omaa koiraa suojella traumoilta, eli paukuttelun ajan koira sisällä. Sisälle kuuluvat pamaukset ovat melko vaimeita eikä ääni satu korvia tai tule päälle.

Ihmisille, jotka raahaavat koiransa ilotulitteita katsomaan, tulisi määrätä sakkoja eläimen kiusaamisesta. Jos koirasi ei ilotulitteita pelkää, ole onnellinen ja jätä koira kotiin nukkumaan.

Päivämäärä:   1.1.25 10:34:25

Tää on kyllä jännä, että ”kun ei minun koirat pelkää, niin ei voi muutkaan pelätä”. Se ois kuulkaa ihan sama, jos minä täällä kirjoittelisin, että on se kumma, miksi ihmisille tulee syöpä. Itse oon joka aamu katsonut itseäni peilistä silmiin ja sanonut, etten halua syöpää ja eipä sitä syöpää ole tullut. Ootte vaan jämäköitä ja sanotte syövälle hus pois, niin ei se tule.

Päivämäärä:   1.1.25 10:37:19

Meidän metsästyskoira pelkää raketteja kuollakseen. Ei ole koskaan oppinut niihin ja eilen juoksi asuntoa ympäri paniikissa kaikista toimenpiteistä huolimatta.

Sen sijaan muut koirat eivät ole pelänneet. On siis tosi yksilöllistä.

Päivämäärä:   1.1.25 10:41:00

Ja metsästyskoira ei pelkää muita kovia ääniä eikä asetta. Eli kyse ei ole siitä ettei ois koulutettu äänillle.

Päivämäärä:   1.1.25 12:22:15

Ääniarkuus, samoin kuin alusta-arkuus, on tosiaan perinnöllinen ominaisuus. Omista koirista (kaikki aikuisena tulleita) yksi oli aidosti ääniarka, pelkäsi myös ukkosta. Kuitenkin tämän koiran siedättäminen esim. aikoinaan suosituilla äänitteillä olisi ollut turhaa, koska kajareista kuuluvat asiat eivät sitä haitanneet. Luulen, että sekä raketeissa että ukkosessa kokonaisuus tekee pelon - kropassa asti tuntuva ääni, haju, ukkosessa ilmanpaineen muutokset yhdistettynä ääneen. Uudet vuodet meni niin, että koiralle tehtiin rauhallinen tila ja (tämä saattoi olla turhaakin) soitettiin musiikkia vähän hajoittamaan äänimaisemaa. Muuten tämä oli arjessa helppo, tasapainoinen, mutkaton ja reipas koira.

Toinen koira taas oli edellisessä elämässään aidosti traumatisoitunut ja sen kuntouttaminen normaalielämään oli pitkä tie. Äänistä se puolestaan ei välittänyt tuon taivaallista, lähinnä mulkoili ikkunaa kohti, jos kovempi pamaus havahdutti sen unesta. Sen olisi voinut viedä ulos vaikka pahimman paukkeen aikaan, mitä nyt ei kuitenkaan tehty. Kolmas koira oli näiden väliltä, jännitti kyllä muttei niin pahasti kuin tuo ensinmainittu, ja palautui nopeasti.

Nuo kolme olivat minulla yhtä aikaa, kokemus ja ihmisten käytös oli niille kaikille sama. Toki en voi tietää niiden aiemmista kokemuksista ja miten niitä oli käsitelty, mutta eiköhän se "kyllä se on omistajasta vaan kiinni eikä muusta" - teoria ainakin noiden osalta mene metsään.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.1.25 13:33:36

Mitenköhän se vuoden vaihtuminen nyt sitten meni?

Päivämäärä:   1.1.25 14:20:41

kanit ei korvaansa lotkauttaneet. yksi parkkerasi sohvan selälle että näkee raketit paremmin. ilmeet ja asennot aika vinkeitä rakettien myötä. mitäs täällä tapahtuu. koirat oli sitä mieltä että jotain jännää ja ulos ois joka pamauksesta pitänyt päästä.
että kaikkinensa ihan hyvin täällä.

Päivämäärä:   1.1.25 14:39:35

Minullakaan ei ole koirat ikinä raketteja pelänneet. Ollaan käyty yleensä iltapissalla vielä klo 12 aikaan ihan pennusta saakka. Meillä toki tottuvat lapsiperheessä siihen että äänet ei ole vaarallisia (joskin toki lasten äänet on erilaisia), joillakin lapsettomilla eläimet tuntuu menevän rikki jo pienestä kiljahduksesta.

Päivämäärä:   1.1.25 15:10:36

Tässä nyt ei ehkä ollut pointtina pelkääkö sinun koira vai ei, vaan siitä, että miten niiden koirien kanssa käyttäydytään Uutena Vuotena. Taas on karkureita karussa ympäri Suomen. En ymmärrä miten vaikeaa on pitää se koira tallella. Itse olen ihan ekstravarovainen vaikkei kumpikaan koiristani pelkää, mutta mulle olis pahin painajainen, että mun tärkeimmät ystävät katoaisi tuonne kylmään pimeään ja varmasti jäätyisivät kuoliaiksi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.1.25 15:16:25

.: Ja höpö höpö, vähän ihmeissään pentu ”mikä meininki”, jännittynyt joo, mutta silti uteliaana katselee ympärilleen. Rauhallinen omistaja vieressä joka ei tee turhasta koiralle mörköä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.1.25 13:14:21

Ja minä kun olen luullut, että ne kaikki karkurit on oikeasti vahingossa karanneita oven raosta tai pannasta. Mutta että ihmiset oikeasti pitävät koiria irti uuden vuoden räiskeessä...

Päivämäärä:   2.1.25 13:15:46

”vähän ihmeissään pentu ”mikä meininki”, jännittynyt joo, mutta silti uteliaana katselee ympärilleen.”

Ei todellakaan katsellut uteliaana ympärilleen. Utelias ilme ei ole luimut korvat, silmät lautasenkokoiset sekä paskanjäykkä olemus.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   2.1.25 20:30:53

No eihän toi Manninen mikään koirakouluttaja ole! Itse asias tarvitsisivat kouluttajaa avukseen. Aika monet kauhistelivat miten kohteli edellistä koiraansa, ja nää kauhistelivat eivät ole niitä, jotka huutelee netissä

Päivämäärä:   2.1.25 20:36:14

Aki Manninen on niin fiksu tyyppi, että otti kaksi urospitbullia saman katon alle ja kappas kummaa, alkoivat tapella niin kovin, että toisesta jouduttiin luopumaan. Silloinkin Aki oli uhonnut, että kyllä hän koiransa kurissa pitää. :D

Päivämäärä:   2.1.25 20:46:51

Yksi tärkein periaate: koirankoulutuksen ei ikinä pidä olla oman egon pönkitystä. Silloin ihminen toimii idioottimaisesti, ottaa asiat itseensä ja toimii epäloogisesti. Koiraa kouluttavalla pitäisi olla terve itsetunto, joka ei vaadi tietyllä tavalla käyttäytyvää koiraa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.