Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiertohäiriö, lääkäriin vai ei?

Lähettäjä: Lettu 
Päivämäärä:   31.12.24 21:00:30

Kuukautiset alkoivat viime kesänä synnytyksen jälkeen ja synnytyksen tai perussairauden takia kierto ollut vaihtelevan pitkä, 30-40 pv.
Nyt kuitenkin viime kierrossa oli jotain tiputtelua pari päivää ennenkuin kunnon vuoto alkoi kp 35.
Nyt tiputtelua ollut kp 26 ja kp 32 ja muistaakseni joku päivä tuossa välissäkin. Siis sillai että paperiin jäi ihan vähän verta mutta muuten ei vuoda. Aloitin minipillerit tuolloin kp26 kohdalla kun luulin että menkat alkoi mutta ei ne sitten alkaneetkaan.

Mitään kipuja tmv ei ole, mutta ei ole koskaan ennen ollut tällaista. Mulla kilpirauhasen sairaus joka aiheuttanut aiemmin lähinnä sitä että kierto pitenee, mutta ei koskaan tämmöistä tiputtelua/verta menkkojen ulkopuolella.

Olen 33v ja edellinen Papa oli normaali. En kyllä muista onko siitä 3 vai 2 vuotta..
Nyt tosiaan aloitin minipilleritkin niin sekin voi kai sekoittaa jo ennestään tuota kiertoa, mutta kun tätä tiputtelua oli jo ennen pillereitä.. Mitä tekisitte?

Re: Kiertohäiriö, lääkäriin vai ei?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 21:06:02

Niin puolen vuoden sisään oot synnyttäny ja alottanu minipillerit, sitte ihmettelet tiputtelua?

Päivämäärä:   31.12.24 21:07:34

Ei, kun synnytyksestä on 1,5 vuotta mutta menkat palasivat kesällä. Tiputtelua oli eka kerran viime kierrossa ja toisen kerran nyt tässä kierrossa.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   31.12.24 23:49:54

Minä odottelisin vielä ja katsoisin, mulla ainakin meni synnytyksen jälkeen tosi pitkään ennen kuin kierto asettui tasaiseksi ja samaa olen kuullut muiltakin. Mullakin kuukautiset alkoi n 1,5 vuotta synnytyksen jälkeen mutta oli yli kahden vuoden ennen kuin kierto tasaantui. Mulla ei olut tiputteluvuotoa mutta paljon menkkamaisia kramppeja niin että luulin moneen kertaan menkkojen alkavan ja kierto oli tosi pitkä verrattuna aiempaan.

Lähettäjä: Maito 
Päivämäärä:   31.12.24 23:54:39

Minipillerit voi aiheuttaa tiputtelua ja on ihan normaalia kunnes hormoonit tasoittuu. Kerta muutenkin vähän aikaa kuukautisten alkamisesta niin katsoisin myös ihan rauhassa mihin suuntaan menee. Et puhunut mitään kuinka olet imettänyt ja oletko imettänyt vauvaa. Se myös vaikutta hormoonitasapainoon.

Itsellä tiputtelua tullut ensimmäiset kuukaudet kun olen aloittanut minipillerit ja imettyksen lopettaminen myös sellainen joka selkeästi sotkenut hormonitoiminnan ja aiheuttanut tiputtelua.

Päivämäärä:   1.1.25 12:13:19

Hei hyvä huomio tuo imetys!
Olen syksyllä vähentänyt huomattavasti imetystä ja nyt viikko sitten lopetin myös sen viimeisenkin iltatissin antamisen. Se voi toki olla myös syy tähän!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.