Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vanhempi maksaa lapsen asuntolainaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.12.24 14:55:07

https://www.iltalehti.fi/talous/a/45dbbd45-ca2a-437e-ae84-ce46c31c96ef

Tutkitaanko pankissa tilitapahtumia, jos vanhempi alkaa maksamaan lapsensa asuntolainaa suoraan lainanantajalle. Jäin miettimään tuosta uutisesta, kuka tätä valvoo ja kuinka tästä jäädään kiinni verottajalle? Kokemuksia?

Vanhemmathan saa maksaa lapsen elantokustannuksia ja nykyään näköjään opintolainankin. Onko pankeissa salapoliisin virkoja, jotka vahtivat, mitä kaikkien tileillä tapahtuu?

Re: vanhempi maksaa lapsen asuntolainaa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.12.24 15:02:28

En tiedä mutta luulisi että pankkia kiinnostaa saada rahansa eikä mikään muu. Ei heillä liene mitään poliisin tai verovirkailijan velvollisuuksia jos ei mikään rahanpesuhomma tmv rikos ole epäilyssä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.24 15:02:29

Onhan tuo lahjavero nyt aivan naurettava. Mitä se keltään on pois, jos vanhemmat haluaa lapsensa velkoja maksella?

Lähettäjä: etsivä 
Päivämäärä:   31.12.24 15:03:22

On, itsekin olen sellaisessa nyt määräaikaisena. Ihan leppoisaa hommaa, istun vaan toimistolla päivät pitkät ja surffailen ihmisten tilejä ja etsin epämääräistä toimintaa.

Lähettäjä: ?????? 
Päivämäärä:   31.12.24 15:20:16

etsivä; luulen, että tiedän mitä teet, siis se nimike. Olen pohtinut tuossa työssä sitä, että mitä jos huomaa jotakin epäilyttävää, otetaanko itse yhteyttä tilinomistajaan vai ilmoitetaanko siitä jollekin muulle ja asia etenee sitten sieltä? Tuleeko oma nimi noissa hommissa sen "epäillyn" tietoon, että juuri sinä olet huomion tehnyt?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.12.24 15:28:54

"En tiedä mutta luulisi että pankkia kiinnostaa saada rahansa eikä mikään muu. Ei heillä liene mitään poliisin tai verovirkailijan velvollisuuksia jos ei mikään rahanpesuhomma tmv rikos ole epäilyssä."

Kyllä vaan on ja sen määrää laki.
Riittää, että käyt talletusautomaatilla tarpeeksi usein tallettamassa omalle tilille rahaa, niin kysely tulee.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.12.24 15:34:23

Kyllä Riku mutta tuohan olisi tyypillinen rikosepäily, harmaata taloutta, huumekauppaa tmv ehkä taustalla. Onko välttämättä rikos jos vanhempi maksaa lapsen asuntolainaa?

Päivämäärä:   31.12.24 15:39:43

"Onko välttämättä rikos jos vanhempi maksaa lapsen asuntolainaa?"

On jos ei makseta lahjaveroa.
Syytettä sieltä ei kuitenkaan heti tule vaan jäännösvero.

"Kyllä Riku mutta tuohan olisi tyypillinen rikosepäily, harmaata taloutta, huumekauppaa tmv ehkä taustalla."

Ei sentään rikosepäily. Selvityspyyntö, että mistä rahat on kotoisin ja jos et toimita kuitteja niin tili menee kiinni.
Samoin saattaa käydä myös lainan kanssa. Eli irtisanovat lainan.

Lähettäjä: O-O 
Päivämäärä:   31.12.24 15:45:04

"niin tili menee kiinni."

Niin että palkkarahoja tai vuokralaisen maksamaa vuokraakaan ei saa käyttää ja laskuja maksaa? Että sitten mennään ulosottoon eikä osteta bensaa tai matkalippua jotta voi mennä töihin kun "tili on kiinni" eikä saa kortilla maksettua eikä käteistä? Really?

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   31.12.24 15:45:21

No tämän voi kiertää niin että lapsi maksaa itse lainanlyhennykset, vanhemmat voivat sitten maksaa vastaavalla summalla lapsen elinkiäustannuksia kuukausittain, esim. laskuja tai sitten antaa ihan käteistä vaikka ruokaostoksiin ja muihin menoihin.

Päivämäärä:   31.12.24 15:48:09

"Niin että palkkarahoja tai vuokralaisen maksamaa vuokraakaan ei saa käyttää ja laskuja maksaa? Että sitten mennään ulosottoon eikä osteta bensaa tai matkalippua jotta voi mennä töihin kun "tili on kiinni" eikä saa kortilla maksettua eikä käteistä? Really?"

Kyllä niin se menee, mutta se kovin helposti vältetty toimittamalla tositteet mistä rahat on peräisin.

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   31.12.24 15:52:04

mii oikein ,lapsi maksaa lainoja,vanhemmat antaa persetaskusta käyttörahaa
tarpeen mukaan.

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   31.12.24 16:00:25

"toimittamalla tositteet mistä rahat on peräisin."

Pulloja keräämällä? Myynyt vaatteita ja tavaroita myyjäisissä, torikirpparilla jne käteisellä? Myynyt tavaraa torissa käteisellä? Lainannut kaverille rahaa, jonka tämä maksaa takaisin käteisellä? Löytynyt muutama seteli oman takin taskusta pesulaan taskuja tarkistaessa? Tosite kirppariostajilta, kaverilta ja omalta takilta?

Käteinen on täysin normaali ja laillinen vaihdon väline edelleen.

Päivämäärä:   31.12.24 16:08:28

Kannattaa kysyä kelasta ne tietää kuinka vähällä pärjää.

Päivämäärä:   31.12.24 16:14:19

"Pulloja keräämällä? Myynyt vaatteita ja tavaroita myyjäisissä, torikirpparilla jne käteisellä? Myynyt tavaraa torissa käteisellä? Lainannut kaverille rahaa, jonka tämä maksaa takaisin käteisellä? Löytynyt muutama seteli oman takin taskusta pesulaan taskuja tarkistaessa? Tosite kirppariostajilta, kaverilta ja omalta takilta?"

Ei pankkia muutamat kympit tai edes sataset kiinnosta.

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   31.12.24 16:16:48

"Ei pankkia muutamat kympit tai edes sataset kiinnosta."

No sitähän minäkin.

Kun aloit näistä pankin kiinnostumisista kommentoimaan, et maininnut mitään summista tai talletusten euromääristä, vain useista talletuksista.

"Riittää, että käyt talletusautomaatilla tarpeeksi usein tallettamassa omalle tilille rahaa, niin kysely tulee."

Päivämäärä:   31.12.24 16:19:29

Miksi pitääs laittaa tilille,euro on aivan käypä valuuttana maksaessa ostoksia.

Päivämäärä:   31.12.24 16:25:48

Luulisi olevan sanomattakin selvää, jos käy vaikka säästöpossun tyhjentämässä talletusautomaattiin, niin se on eri juttu kuin se, että vie sinne suurempia summia useamman.

Lähettäjä: no se 
Päivämäärä:   31.12.24 16:28:32

"Miksi pitääs laittaa tilille,euro on aivan käypä valuuttana maksaessa ostoksia."

Joo niin on, mutta nykyään on vaikka kuinka paljon näitä, jotka ei "osaa käyttää käteistä" ja oikein ylpeilevät sillä, kuinka minulla ei ole euroakaan käteistä koskaan kun on tää "kätevä" sovellus luurissa ja kortti. Niiden pitää laittaa jokainen sentti sinne tilille ja "kätevästi" vasta kassan sanottua summan aletaan ruuhkajonossa renkata luuria että saadaan se sovellus esiin (jonka olisi voinut tehdä jo jonottaessa) ja "kätevästi" se ei sitten toimikaan ja sitten kokeillaan "kätevästi" korttia, jota ei ole mukana ja mangutaan ostoksia velaksi ja kun ei tietenkään saada, ne on siinä kassalla haittoina.

On myös "kätevää" kun lounaalla se sovellus/kortti ei toimi ja jää lounas saamatta. On todella kätevää (huom. ilman lainausmerkkejä) maksaa käteisellä ja saada lounasta.

Lähettäjä: juttua 
Päivämäärä:   31.12.24 16:31:16

Minä laitoin omaa ansaitsemaani rahaa dansken tililleni, siirsin omalta ulkomaantililtäni, asun ulkomailla, 25.000 kahteen kertaan suomeen. Ei tullut kyselyä, mutta TILI SULJETTIIN, ilmoittamatta. Se oli vimmattua, omaa rahaani EUssa siirsin. Ja se oli vielä enemmän vimmattua että sain tilin uudelleen auki. Ei mitään autettu, mutta piti tili, joka oli merkitty minun nimissäni todistaa tästä maasta käsin.
Piti lähettää todisteet työssä olosta, ammattia myösten. Kesti kauan että sain maksettua laskuni suomessa ja juoksevat kulut katkesivat tililtä myös.
Ei se auta jos siirtää 15.000 kerralla, senkin se syynää. Aika pahaa käytöstä, eivät edes ilmoittaneet sulkeneensa. Online tilille en päässyt.

Sen jälkeen olen käyttänyt paperirahaa, siis pienissä asioissa 5000€ jne.
Paperiraha on hyvä asia, mutta suomi on siirtymässä siitä.

Päivämäärä:   31.12.24 16:35:42

täh kaikkilla ei oo kokemusta jos on kerran vuodessa tyhjentäny possunsa,oot oikeassa ei liian usein ,ei liian paljon ,Tili menee kiinni turhaa takkua molot ei ymmärrä.

Päivämäärä:   31.12.24 16:50:12

juttua käyttäytyy aluksi hyökkäävästi ku olisit rikollinen,vaikka omat rahat laillisesti hankittu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.12.24 18:59:48

Tilin sulkeminen on törkeää, tuossakin tapauksessa olisi vain voinut jäädyttää summat ja lähettää sen suojatun pankkiyhteyden kautta tiedustelut, mitä rahaa.

Muutenkin käyttävät tilin sulkemista liian herkästi. SP vaanii rahanpesijöitä, hoidan pienen tiekunnan tiliä, vähän väliä tulee kyselyä, kuka hoitaa ja mitä teette. Kysely on tietenkin suunnattu yrityksille, mitä tiekunta ei ole, joten kysymyksiinkin mahdoton vastata oikein. Niin estivät tilin käytön, satuilin vastaukset ja tilin käyttö sallittiin. "Heidän pitää tuntea asiakkaansa", selitetään, Tilille tulee 30 tiemaksua vuodessa ja maksetaan 5 laskua, senkus katsoisivat tiliotteen ilman typeriä kyselyjä.

Päivämäärä:   31.12.24 19:15:34

Kirjoitat hyvin tieyhteisön tilistä. Tosiaan haluavat tuntea asiakkaansa. Minä olen dansken asiakas ja mikä se pankki aikaisemmin ja sitäkin aikaisemmin sitten olikaan. Olenhan vain noin 50 vuotta ollut asiakkaana. Ei tuntunut kiinnostavan kun kävin esittäytymässä henkilökohtaisesti, että 50 vuoden jälkeen vielä tuntisivat hii. Puhelimitse sitten olen hoitanut, ja kysynyt kenen kanssa olen puheissa, no siellä oli Tiina tai Pentti tai joku muu, ei se minulle riittänyt. Kirjaavat kyllä kaiken sinne minun osaltani ylös. Kysyin silloin kun tätä rahaa siirsin, että onko siinä jotain eoäselvää vai sujuuko se pankin kautta joustavasti, no vastaus, ei mitään kyllä se sujuu. Vaan ei sujunut. Onneksi korjasivat sen, ettei sähköjä laiteetu pois maksamattomasta laskusta ja kaikkea muut. Mutta kaikki lisätiedot minun piti niille tuiki tuntemattomille antaa, edes oikeaa nimeä en tiennyt, ja mihin niitä vielä käyttivät ei kerrottu.

Aikaisemmin kun pankki vielä toimi henkilöasiakkaille Espoossa, menin kysymään lainaa virkailijalta, Oikein istumaan sai käydä. Ensin henkkarit, no selvä se, sitten keskustelua ja varmaan juuri pestinsä saanut opiskeluista tullut virkaansa hyvin perehtynyt henkilö sanoi minulle ylväästi, että tule sitten keskustelemaan lainasta kun sinulla on voimassaoleva henkilöllisyystodistus. Arvatkaa henkkari oli EDELLISENÄ päivänä mennyt vanhaksi. Noisin ripeästi ylös ja sanoin, ettei tämä asia jää tähän, vaivoin antoi mies nimensä minulle.

Päivämäärä:   31.12.24 19:20:49

Lisään vielä,että minun piti lähettää kahden vuoden verotustodistus heille sinne kaikkien katseltavaksi. Ihan alistavaa.
En maksa laskuja kortilla vaan juuri siksi kaiken käteisellä. Tiliotteessa kun ilo kaikki, jopa viinipullon osto alkosta, joka oli saaja. Kohta loppuvat pankkiautomaatit Tanska jo lopettanut, kun niitä räjäytellään niin tiheään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.