Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin maahan muuttaisit?

Lähettäjä: eläkkeellä 
Päivämäärä:   31.12.24 12:46:17

Jos eläkkeesi ei olisi iso, niin mihin maahan Euroopassa muuttaisit?

Siellä olisi siis varaa asua eikä mikään Fuengirola.

Re: Mihin maahan muuttaisit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 12:52:38

Oletettavasti kuolen ennen eläkeikää joka mulla on 70-vuotta. Mutta olisihan se eläkkeellä kiva asua jossain Kyproksella. Lämmintä ja lepposaa. Voisin olettaa.

Käytiin lomalla vasta Teneriffalla. En tykännyt. Hälyisä ja stressaava paikka. Toki turistipaikassa, ehkä joku ei turistipitäjä voisi olla rauhallisempi. Mutta sitten mietin että onko niissä palveluja, ei tullut tutustuttua.

Lähettäjä: Xeena 
Päivämäärä:   31.12.24 12:54:40

Portugaliin

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.12.24 13:15:22

Nythän eläkettä ei enää makseta ulkomaille (toivottavasti olen väärässä).

Pohjois-Italiaa voisi harkita. Ei kyllä ole Euroopasta mitään ehdotonta suosikkia.

Lähettäjä: AtRisk 
Päivämäärä:   31.12.24 13:31:12

Itävalta - Alpeille. Olen käynyt 5 kertaa siellä kesäisin patikoimassa. Ihmiset mukavia, mahtavat maisemat.

Päivämäärä:   31.12.24 13:41:07

"Nythän eläkettä ei enää makseta ulkomaille (toivottavasti olen väärässä)."

Tarkennusta tähän: Työeläke eli jos olet ansainnut oman eläkkeesi, sitä maksetaan vaikka Timbuktuun. Kansaneläke eli valtion tuki sellaisille, jotka eivät ole omaa eläkettään saaneet kasaan, sitä ei enää makseta ulkomaille.

Olen siis ihan työeläkkeen saamassa ja voin asun eläkkeellä ihan missä vaan. Teneriffa sun muut ovat kalliita turistisaaria, samoin Alpit. Portugali ei hirveesti kiinnosta, mutta on kyllä edullinen maa

Päivämäärä:   31.12.24 13:45:58

Valitettavasti eläkejärjestelmää ei tule olemaan siinä vaiheessa kun minä pääsen eläkkeelle, että meikäläisen taitaa olla turha unelmoida.

Lähtisin mielelläni kyllä täältä Suomesta pois.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.12.24 13:56:20

Italia, todennäköisesti Toscanan maaseutu.

Päivämäärä:   31.12.24 14:11:25

Ihmettelen jos nämä kansaneläkkeensaajat jotka asuu ulkomailla ei hanki suomesta jotain osoitetta. Ja jatka elämää ulkomailla.

Päivämäärä:   31.12.24 14:22:48

^ koska paikallinen laki vaatii, että heidän on oltava rekisteröityneitä asukkaita siinä maassa missä asuvat. Tämä siis Espanjassa. Toki joku 3 kuukautta menee...

Espanja olisi mulle helppo maa muuttaa, mutta siellä on hinnat nousseet pilviin. Joten tässä nyt mietin muitakin maita

Lähettäjä: mary 
Päivämäärä:   31.12.24 14:41:40

Johonkin missä aina kylmää ja sataa? Islanti kenties.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.24 16:47:31

Unkariin.

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   31.12.24 17:56:18

Kroatiaan.

Lähettäjä: Soppa 
Päivämäärä:   31.12.24 18:01:16

Kyll se on Venäjä tai Pohjois-Korea.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.12.24 18:09:24

Olen jo 10 vuota eläkkeellä ja asun ulkomailla pysyvästi, töitä täällä tehnyt 30 vuotta. Välillä olin Suomessa töissä. Asun täällä ja vietän rakkaassa kotimaassa monta kuukautta aikaa, OKT vaatii pihatöitä ja ne ihanat omenat syksyllä. Mustikat ja sienet myös ja tuore kala siellä.

Nyt en muuttaisi mihinkään louhikkoon tai jyrkille rinteille, siis kolmanteen maahan. On jo koluttu tarpeeksi. Tämä tasamaa on ihan hyvä ajaa polkuppyörällä. Täällä on Keski-Euroopassa myös talvi, mutta leudompi ja tuskin lunta. Kyllä Suomessa lumityöt vielä tehdään jos ollaan talvella siellä.

Päivämäärä:   31.12.24 18:18:38

Kun alkaa kivistää ja kävely huononee, niin sitten muutetaan sieltä tosi ihanasta auringosta takaisin Suomeen.
Tämäkin asia on nyt ihan elämäntilanteesta kiinni. Kuka menisi portaita kiipeilemään ja uimarannat tuskin kiinnostavat aina, nimittäin niihin turtuu. Kaunein auringonpaiste tulee joka päiväiseksi ja uimarannat ihan tavallisiks.

Voi Suomesta tai täältä Keski-Euroopasta olla monta kuukautta muualla, ihan mikä milloinkin kiinnostaa. Se antaa ulottuvuutta enemmän kun saa vielä valita jonkun toisen kohteen missä asuu muutaman kuukauden. Thaimaa, Intia, Kreikka, Turkki jne valinnanvaraa on kokeilla. Mitään veropakolaisuutta tuskin kannattaa harkita, vaikka kuinka suututtaisi. Minäkin maksan eläkkeestä täällä sairasvakuutuksen, sosiaalivakuutuksen tuolle itäosalle maata, vanhuusturvan ja vaikka mitä, ne vähennetään minun eläkkeestä eikä niin, että Suomessa vain normaali vero, joka on samaa luokkaa muin täällä.

Päivämäärä:   31.12.24 18:20:48

Lähettäjä: Luru
Päivämäärä: 31.12.24 18:15:03

Kirjoitustaidosta päätellen triplapiste on manne.
Eli jäänyt eläkkeelle heti ala-asteen jälkeen.

Sinulle, olet aika hävytön! Ihan menee samaa mallia viidellä kielellä, entä sinulla?

Lähettäjä: siipi 
Päivämäärä:   31.12.24 19:04:50

Mä muuttaisin Skotlantiin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.12.24 20:52:10

Kroatia tai Bosnia ja Hertsegovina (vaikka siellä upeassa luonnossa liikkuminen onkin oma lukunsa miinavaaran vuoksi)

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   1.1.25 10:24:10

Vaikea vastata.

Saksa olisi yksi vaihtoehto, koska mun sukujuuret on siellä. Paljon on muitakin hienoja paikkoja mihin voisi muuttaa;

Eteläranska
Portugali
Irlanti/Englanti/Skotlanti
Italia ja Toscanan alue, Sisilia
Itävalta
Tanska
Montenegro/Albania/Kroatia

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   1.1.25 10:53:05

Jos nyt oletetaan, että joskus tulen saamaan yhtään minkäänlaista eläkettä, niin tuskin olen siinä kunnossa että jaksan muuttaa yhtään mihinkään...

Lähettäjä: ,Eliza 
Päivämäärä:   1.1.25 19:13:51

Luru pahoitti mielensä, kun jollain on mahdollisuus asua ulkomailla. Pitihän se jotenkin purkaa.

Lähettäjä: Limppisoppa 
Päivämäärä:   1.1.25 19:29:34

Mää kans Pohjois-Koreaan, koska sehän liitetään lähitulevaisuudessa Eurooppaan.

Lähettäjä: Limppisoppa 
Päivämäärä:   1.1.25 19:34:01

Venäjästä on turha haaveilla, koska Kanadan vallattua sen se kuuluu Pohjois-Amerikkaan.

Päivämäärä:   1.1.25 19:39:23

Hollanti. Niin kaunis paikka, kotoisa ja rakastan sitä kulttuuria. Luonto ja maaseutu on todella kaunis. Helppoa myös muuttaa. Mikään halpa paikka se ei ole asua mutta hieman halvempaa kuin Suomessa.

Lähettäjä: Satusetä 
Päivämäärä:   1.1.25 20:39:40

Kalumeetin valtioon Misikaanissa.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   1.1.25 20:51:16

Mä muuttaisin Norjaan johonkin (lähes) autioituneeseen vuonokylään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.1.25 22:22:50

"Lähettäjä: Mi
Päivämäärä: 1.1.25 20:51:16

Mä muuttaisin Norjaan johonkin (lähes) autioituneeseen vuonokylään."

Lappalaiset toisivat välillä poronlihaa ja tanskalaiset maitua ja juustua. Sokuria saa pussista ja sähköä töpselistä.
Turskaa vuonosta ja polttopuita Savonmualta.

Päivämäärä:   1.1.25 22:56:25

haaveilla voi mutta haluaisin eläkkeellä elää islannissa. norjan vuonot toka vaihtoehto.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   2.1.25 01:20:25

En asu Suomessa enkä Euroopassa tällä hetkellä. Ajatuksena asustella täällä Aasiassa vielä muutama vuosi mutta olen menossa tänä vuonna katsomaan taloja Italiasta ja Portigalista.
Ajatuksena ostaa valmiiksi sieltä talo jossa voi vanhempana asustella, nykyisessä kodissa voi sitten viettää talven kylmimmät kuukaudet.

Lähettäjä: Sfr 
Päivämäärä:   2.1.25 01:33:35

Sinne, missä silloin on järkevä poliittinen tilanne ja hyvä terveydenhuolto. Eläkeikään 25 vuotta aikaa niin moni asia ehtii muuttua.

P.S. Minulla on yksityinen eläkevakuutus ja säästän myös rahastoon.

Päivämäärä:   2.1.25 02:08:58

Joillakin mahdollisuus nyt nuorena eläkeläisenä tai töitään ulkomailta hoitavana liikkua maanosasta toiseen.
Miten sitten kun jalat ei enää ole niin vetreät, juuri silloin tarvitsisi sitä lämmintä aurinkoa. Miten jaksatte matkalaukkujenne kanssa liikkua ja kulkea portaita jyrkillä viettävillä asuntoalueilla.
Jos olisin 84 vuotiaana jaloistani hyvä, niin lähtisin silloin matkaamaan, mutta kun nyt jo alkaa remppaa tulemaan.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   2.1.25 10:20:41

… olet oikeassa että usein odotetaan sinne vanhuuteen/ eläkkeeseen saakka että muutetaan eikä kunto enää välttämättä ole hyvä tai liikkuminen saattaa olla jo hidastunut.
Itse en ole eläkkeellä tai työelämässä, eläkevuosiin olisi parikymmentä vuotta mutta hyppäsin pois oravanpyörästä ajoissa ja aloitin nauttimaan elämästä auringon alla.
Meidän yhteiskunnassa on vahva ajatus siitä että elämä täytetään työllä ja vasta vanhuudessa nautitaan.
Toki ymmärrän ettei jokainen kykene taloudellisesti tekemään tällaisia ratkaisuja.

Lähettäjä: nojaa 
Päivämäärä:   2.1.25 10:36:36

En haluaisi kokonaan muuttaa muualle ja ihan vain siksi että oikeastaan jokainen maa Euroopassa on pilattu. Osan vuodesta voisin asua Portugalissa tai Ranskassa.

Pari entistä jenkkikollegaa muutti Costa Ricaan. Kuulemma paratiisi. Palvelut länsimaiden tasoa, turvallista ja edullista. On luontoa ja rantaa sekä kaupunkeja sopivasti jokaiselle.Kiinnostava vaihtoehto. Havaiji on alkanut myös kiinnostaa kun olen katsonut telkkarista Hawaii life asunnonmetsästystä :D Todennäköisesti täältä ei sinne voi muuttaa eikä mulla olisi varaa asua siellä. Elämäntyyli olisi juuri mulle sopiva eli ulkoilua ja aktiviteetteja meren äärellä tai merellä.

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   2.1.25 10:45:34

Mikäli saisin viisumin ja rahaa riittäisi niin Englantiin tai Uuteen-Seelaantiin.

Mutta todennäköisimmin asun Tanskassa, koska olen maksanut sinne eniten eläkettä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.