Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olenko yliherkkä (raha-asiat)?

Lähettäjä: Kiukkupussy 
Päivämäärä:   31.12.24 11:19:17

En yleisesti ottaen koe olevani lainkaan pihi ihminen vaikka oma kulutukseni onkin hyvin harkittua. Olen pienituloisesta perheestä ja tottunut laskemaan pennejä pärjätäkseni, mutta nykyään kun talouteni on ensimmäisen oman alani työpaikan myötä suht vakaa (=ei tarvitse miettiä kaupassa, onko varaa ostaa kahvia tai vähän parempaa leipää) niin tarjoan mielelläni pienituloisemmille ystävilleni esim. juoman baarissa, vien runsaita juoma- ja ruokatuliaisia nähdessämme jne. Huomaan, että minulle on silti tärkeää tunne siitä, että tarjoaminen on itse tekemäni valinta ja huomaan toistuvasti ärsyyntyväni yhdestä kaverista, joka usein pyytää tuomaan sitä tai tätä kaupasta eikä maksa omia ostoksiaan. Tuntuu todella typerältä erikseen pyytää maksamaan esim. alle kympin ostokset, mutta en itse ikinä kehtaisi jättää maksamatta, koska toisen taloudellisesta tilanteesta ei voi ikinä tietää. Harmittaa, kun tällainen pieni asia tuntuu jatkuvasti keräävän kitkaa muuten hyvään suhteeseen, ja mietin, olenko vain liian niuho vai käyttääkö kaveri tietoisesti tai vähemmän tietoisesti hyväkseen minua? Satun tietämään, että hänellä on täysin sama tulotaso kuin itselläni eli hyväntekeväisyydellekään ei tässä tapauksessa pitäisi olla tarvetta.

Re: Olenko yliherkkä (raha-asiat)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 11:20:45

Tuollainen kaveruus loppuisi nopsaan.

Päivämäärä:   31.12.24 11:21:43

"huomaan toistuvasti ärsyyntyväni yhdestä kaverista, joka usein pyytää tuomaan sitä tai tätä kaupasta eikä maksa omia ostoksiaan. Tuntuu todella typerältä erikseen pyytää maksamaan esim. alle kympin ostokset,"

Vuoroin vieraissa. Pyydä kaveria tuomaan seuraavalla kerralla vastaavan hintaiset ostokset niin pääset rahallisesti tasoihin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.12.24 11:24:34

Jos tuo ei ole molemminpuolista (kaveri ei osta sinulle koskaan mitään), niin ei todellakaan ole OK. Aikuiset ihmiset maksavat itse omat ostoksensa, piste.

En kyllä itse edes tarjoaisi kavereille juomia baarissa "hyvää hyvyyttäni" ellen sitten olisi ihan merkittävästi hyvätuloisempi, kuin kaikki muut.

Päivämäärä:   31.12.24 11:26:51

Et ole yliherkkä. Kaverisi käyttää kiltteyttä hyväkseen. En itse ikinä kehtaisi pyytää tuomaan jotain ilman, että heti perään ilmoitan, että kerro sit paljon maksoi, niin maksan takas. Seuraavan kerran vastaat kaverille ennen kuin menet kauppaan, että joo voin tuoda, niin maksa mulle sitten takas. Tai sitten voit tietysti sanoa, että käy, mutta ehkä mieluummin alleviivaisi, että odotat kaverin maksavan ostoksensa.

Yksi eksä teki sitä, että jos olin menossa hänen luo, laittoi viestiä, että tuotko sitä ja tätä ja tota. Ei koskaan sanonut maksavansa. Ja periaatteessa parisuhteessa ei jokaisen maidon ja leipäpaketin hintaa tarvitse jakaa, mutta eksä tuli minun luo aina tyhjin käsin, ei koskaan tarjoutunut käymään kaupassa matkalla, eikä koskaan kaupassa yhdessä ollessa myöskään tarjoutunut maksamaan, vaan seisoi tumput suorina sanomatta sanaakaan. Jouduin aina erikseen pyytämään, että olen maksanut näin ja näin paljon meidän yhteisiä ruokia ja juomia, että voitko maksaa mulle xx euroa. Ärsyttävää!

Päivämäärä:   31.12.24 11:27:08

Et ole yliherkkä. Ei tulisi mieleenkään pyytää tuomaan mitään ilman että tarjoutuu maksamaan. Pyytämättä tuodut lahjat ilahduttavat ja yritän itsekin viedä sellaista. Tai jos kaveri pyytää tuomaan vaikka leivinpaperia, niin kysyn riittääkö pari arkkia ja vien ne kotoa. Samoin olen itse pyytänyt tuomaan pesuainetta yhteen koneelliseen, eli kaverin kotoa. Niitä ei tietenkään makseta takaisin, mutta kaupasta tuotu euron leivinpaperi pitää tarjoutua maksamaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.12.24 11:37:42

Mulla oli köyhänä opiskelijana kaveri, joka esitti esim. flunssassa olevansa kuoleman kielissä ja pyysi tuomaan apteekista monella kympillä itselleen lääkkeitä. Ei maksanut, ei huomioinut mitenkään. Ovenraosta nappasi ostokset, ettei tartuta. Asuin myös pitkällä hänestä eli kilsoja kertyi.

Joskus pyysi mukanaan tapahtumiin (pitkälle) ja minä toimin omalla autolla ja bensoilla kuskina.

On entinen kaveri.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   31.12.24 12:14:03

Kyllä ne rahat vaan täytyy oppia itse pyytämään. Kerro kaverille, että nämä oli 10,80, maksatko mobile paylla vai laitatko tilille.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.12.24 12:22:00

Kuten jo neuvottu, pyydät parilla seuraavalla kerralla kaveria tuomaan sinulle vastaavanlaiset ostokset, etkä edes puolella sanallakaan mainitse että niistä pitäisi mitään maksaa.

Siitä näkee heti onko kyse puhtaasta hyväksikäytöstä vai ihan vaan väärinkäsityksestä eli kaverisi kuvittelee että teidän välillänne (molemmilla hyvä tulotaso) tuollaisilla pikkujutuilla ei pitäisi olla mitään väliä ja ne tasaantuvat ajan saatossa itsestään, eikä ole rekisteröinyt sitä että toistaiseksi se on ollut vain hän joka on hyötynyt tästä.

Nimittäin jälkimmäinenkin on täysin varteenotettava vaihtoehto. Ei aina pidä automaattisesti tulkita pahantahtoiseksi vedätykseksi sitä mikä saattaa olla vain unohdusta/ajattelemattomuutta/väärinkäsitystä/tyhmyyttä. Olen itsekin joskus langennut tuohon kun ei ole pikkurahasta puutetta ja vasta kaverin huomauttaessa asiasta suoraan havahtunut että niin tosiaan, sähän olet maksanut nyt paljon enemmän kuin minä, annapas kun minä maksan tämän ravintolaillan nyt kokonaan niin ollaan aika tasoissa taas.

Lähettäjä: Mali 
Päivämäärä:   1.1.25 22:48:46

Minulla oli aikoinaan kanssa muutama autoton hyvä ystävä opiskelija aikoina. Koska heillä ei ollut autoa, pyysivät kuskaamaan aina välillä, ikinä eivät tästä maksaneet, enkä kelvannut jotenkin rahaa pyytää. Muutama vuosi myöhemmin toinen niistä pyysi, että haen/ palautan hänet juna asemalta kun menimme yhteisen kaverin tupareihin. Ajoin autolla kotoota 45km/ suunta x2 (n.2.5h yht.) Hänen vuokseen. Oli hakenut yhteuslahjaksi puskan tälle kaverille ja vaati sitten että maksan osani, eli 10e tästä. Annoin rajan käteen ja se ystävyys olis siinä sitten. Toki heitin vielä junalle takaisin. Hän ilmeisesti oli myös pöyristynyt, kun en ollut sitä 10e hänelle omatoimisesti tarjonnut lapaan ennen kuin sitä vaati. En edes kehdannut enää sanoa, että mulla meni aika hitsisti enemmän rahaa pelkkiin bensoihin häntä kuskatessa, sekö toki aika paljon aikaa. Joskus nämä raha asiat ovat siis hieman näkökulmasta riippuen kaksijakoisia, tässä tapauksessa kaveri ei osannut ajatella, kuinka paljon minulla on rahaa hänen kuskailuihin mennyt, koska ei omistanut autoa ja ei varmaan asiaa ikinä ollut ajatellut. Minä en kilttinä kehdannut ikinä sanoa ja oletin, että se 10e osuus lahjasta olisi ihan minimissään tällä taksina toimimisella kuitattu. Toki tässä keississä tuskin kyse vastaavasta.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.1.25 23:28:16

Me maksellaan millon mitäkin kavereiden kanssa, eikä ole euron päälle. Monesti pyydän kaveria tuomaan jotain tullessaan, hän kun tulee kaupan vierestä tänne 20 kilometrin päähän, vaikka pääsääntöisesti yritän hommata kaiken mutta monesti jotain pientä unohtuu.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   2.1.25 08:22:12

** jos se on vastavuoroista, se on ok. Aloittajalla ei ole.

Mulla oli yksi kaveri, joka pyysi aina kyydin joltakulta, ja usein sd oli ok. Sjoin heidän ohi esim. tallille mennessä ja tottakai otin kyytiin. Hänellä ei siis ollut autoa. Muutin pois, ja yhteisen talliporukan WhstsAppista huomasin, ettei kukaan enää vastaa, jos hän kysyy kyytiä, vaikka ajaisivat samaan suuntaan. No, on alkanut kulkea bussilla. Tässä tapauksessa miettisin, jos olisin tuo kaveri, olenko porukalle ollenkaan tärkeä, kun kukaan ei auta mukaan pääsemisessä. Muu porukka varmaan ajattelee, että tuo on aina yksipuolusesti pyytämässä kyytiä. Jos olisin hän, käyttäisin enemmän bussia ja fillaria oma-aloitteisesti ja.pyytäusin harvemmin kyytiä. Hän ei siis ikinä maksa bensoja tms, eikä mulle olisi tarvinnutkaan, koska hän asui matkan varrella.

Päivämäärä:   2.1.25 10:40:07

Minä asun kaukana kylältä (>20km), ja pyydän usein kyläilijöitä tuomaan pari pikkujuttua tullessaan, jos ei itsellä ole ollut pariin päivään kylällä käyntiä. Käteistä harvemmin on, ja vielä harvempi haluaa tilisiirtoja alkaa värkkäämään niiden euron-alle kympin juttujen eteen. Näitä käy ehkä kerran kuukaudessa, ei tiuhempaan. Vakivieraille en enää tuputa rahaa, jos ei sitä käteistä satu olemaan.

Tuon kyllä vastavuoroisesti itse kyläillessäni vähintään suklaalevyn tai muuta tarjottavaa, jos ei pyydetä tuomaan jotain. Tuon mielelläni jotain tuomisia, enkä ole niistä mitään vailla.

Lähettäjä: neppis 
Päivämäärä:   2.1.25 12:20:25

^Tuollaisia muutaman euron juttuja varten on Mobilepay tosi kätevä. Ihan harmittaa kun ei kaikilla ole sitä ja joillekin pitää vaivautua etsimään käteistä tai tilisiirtoa.

Mulla oli aiemmin kaveri joka pyysi kans tuomaan aina ties mitä. Joskus muisti maksaa, joskus ei. Koskaan en omiani pyydellyt, koska aikuisen ihmisen nyt luulisi muistavan mitä on itse tilannut. No viilensin sitten vaan lopulta välit niin että enää en käy, niin ei tule tilauksiakaan. Kotoa olen saanut sellaiset opit, että tällaisista jutuista ei nosteta meteliä, ne vaan kertoo että onko kaveri sun arvoinen ja jos ei ole, niin saa olla entinen kaveri.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   2.1.25 12:51:18

Nykyään on helppo pyytää rahat etukäteen Mobilepaylla (vaikka WA-viestillä) ja käydä vasta sit ostoksilla jos tuolta tuntuu. Kyllä se kaveri ehtii saada ne ostokset sit ku on rahan niitä varten siirtänyt ;)

Lokkien sponssaaminen parisuhteessa jossa yhteiset rahat on ehkä vähän eettisesti kyseenalaistakin. Voishan ne käyttää mieluummin vaikka puolisoon, lapsiin tai säästää tms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.