Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sivutöitä oman työn oheen tstotyöajalle?

Lähettäjä: ei nimellä 
Päivämäärä:   31.12.24 09:14:00

Tylsistyn työssäni. Välillä tekemistä on enemmän, välillä aivan liian loivaliikkeistä minulle. Työpaikan vaihtaminen on aivan vihoviimeinen vaihtoehto, koska rakennusalan vaikean työtilanteen takia lomautusten jälkeen minulla on viimein vakituinen työpaikka.

Olen huomannut jopa jonkinasteista burn out -oireilua itsessäni koska koen suurimman osan työpäivistä vain ajanvietoksi. Haluaisin lähteä rakentamaan tähän kylkeen jotain täytettä jotta en kokisi aikaani tuhlatuksi.

Toinen vaihtoehto on opiskelu ja olenkin jo hyödyntänyt työnantajan tarjoamia Eduhousen koulutuksia aika paljon.

Onko muita samassa tilanteessa? Sinälläänhän tämä tylsä tilanne on ihan herkullinen: jos vaikka kylkeen löytyvä tekeminen toisi lisätulojakin. Tunnistan kuitenkin että jotain on tehtävä tilanteelle ennen kuin olen aivan Ameeban tasolla. Jollain tavalla tämä toimettomuus väsyttää ja lannistaa.

Koen olevani ihan hyvä kirjoittamaan ja esim. englantikin sujuu. Työhistoria on fyysisellä puolella eläinten ja rakentamisen parissa, tietotaitoa on siis muualtakin. Vasta ihan lähivuosina olen siirtynyt näihin tylsiin toimistohommiin.

Miten muut ovat ratkaisseet näitä tilanteita? Tietenkään työn ohessa ei voi ottaa vastaan puheluita tai "kiireellisiä" asiakaspalvelutehtäviä muusta työstä vaan jotain omaan tahtiin tehtävää.
Netissä täytettävät kyselyt?
Freelance/puhtaaksikirjoitus?
Olen kyllä tutkinut somemarkkinoinnin vaihtoehtojakin...

Re: Sivutöitä oman työn oheen tstotyöajalle?

Lähettäjä: Pipo 
Päivämäärä:   31.12.24 10:09:43

Nykyään tiedetään, että töissä tylsistyminen on todella haitallista ja aiheuttaa työuupumista ja passivoitumista. Asiasta kannattaa keskustella työnantajan kanssa.
Sinä et kuitenkaan voi alkaa tehdä toista palkallista työtä ajalla, josta nykyinen työnantajasi maksaa. Ongelma on ratkaistava muuten. Opiskelu/itsensä kehittäminen voi tulla kyseeseen, varsinkin jos työnantajasikin hyötyy siitä. Mutta tästäkin on keskusteltava työnantajan kanssa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.12.24 10:30:31

Voi olla, että työnantaja ei tykkää, jos työajalla teet muita ansiotöitä vaikka itse kokisitkin, että niihin riittäisi aika. Itse olen myös kaikki mahdolliset sivutyöt aina avoimesti kertonut ja muodollisesti pyytänyt luvan työnantajalta, jotta ei tule väärinkäsityksiä. Kilpaileva työ on ainakin minun työsopimuksessa täysin kielletty. Itse olen tehnyt tässä vuosien varrella toimistotyön lisänä mm. liikunta-alan ohjauksia.

Lähettäjä: Jops 
Päivämäärä:   31.12.24 10:42:16

Mulla vähän sama tilanne kuin aloittajalla, olen vasta noin vuoden verran tehnyt toimistohommaa ja välillä on niin tylsää että ei rajaa. Ja huomaan passivoituvani.

Itse opetan ohessa ratsastusta, ajattelin pyrkiä lisäämään tätä jatkossa ja toivottavasti jossain kohtaa voin vähentää tätä päätyötä. Kiva olla säännöllinen tulonlähde mutta pääkoppa ei jaksa tätä työtä tällaisenaan loputtomiin.

Oma työnantaja tietää että teen toista hommaa sivussa, se on meillä ok. Ala on kumminkin eri eikä mene päällekkäin oman ns. virkatyöajan kanssa. Välillä pomo jopa kehottaa lähtemään aikaisemmin että "pääsen hoitamaan heppoja" :D

Lähettäjä: Kuulapää 
Päivämäärä:   31.12.24 11:05:00

Mä teen kotihommia tommoisina hetkinä ja käyn vaikka siivoamassa karsinat. Sitten on kiva kun iltapäivällä eivtarvitse enää tehdä muuta kuin olla lasten kanssa. Ruuat laitettu ja pyykit pesty.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.12.24 11:07:36

Toimistolla on suhteellisen vaikea tehdä kotihommia.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   31.12.24 12:08:49

Otatko aloittaja siis päätyöstäsi sitten vähemmän palkkaa, kun teet työajalla muuta?

Päivämäärä:   31.12.24 12:16:52

Toki olen esimiehelle sanonut useaan otteeseen että voisi töitä olla enemmänkin. Välillä onkin, ja huomaan että niinä päivinä oma mieliala on paljon parempi myös työpäivän jälkeen.
Ala vaan on sellainen että hommien määrä vaihtelee. Toimistolla oloa minulla on 3 pv viikossa ja sielläkin olen pääosin yksin.

Kokonaisuudessaan ikäjakauma yrityksessä jossa työskentelen on sellainen että meno on hyvin leppoisaa.
En kokisi huonoa omaatuntoa jos työpäivän aikana tekisin jotain pieniä sivutöitä.

Tunnistan todella tuon että alkaa passivoitua jos avaa koneen ja ensimmäisen tunnin selailee lähinnä uutisia.
Voisin vaikka ihan hyväntekeväisyyttäkin, oma mielenterveys on tärkeämpää kuin raha.
Työajan jälkeen on omat menot, perhe ja harrastukset. sinne en kaipaa mitään ylimääräistä

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   31.12.24 12:17:04

Sohvapöytä, muita ameeba-aivoille suunnattuja (vai niillä tuotettuja) hyviä kysymyksiä? ;)

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.12.24 12:25:47

Kirjoitat kirjan:)

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   31.12.24 12:28:14

Minä olen opiskellut vierasta kieltä nyt kuusi vuotta. Kahdessa eri työpaikassa. Siihen saa onneksi menemään määrättömästi aikaa ja netissä on paljon materiaalia. Töitä on ehkä päiväksi viikossa. Joskus jopa kahdeksi.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   31.12.24 13:23:47

Kirjoitan päätyön ohessa lehtijuttuja freelancerina. Jos on päätyössä hiljaista teen toisella tietokoneella jutun. Laitontahan tuo työajan kannalta on. Olen myös opiskellut työnantajan luvalla tutkinnon, ja nyt katselen kieltenopetusvideoita. Kannattaa käyttää luppoaikaa hyödyksi, eikä surffata netissä... Sillä välin kun teen yllämainittua, työkaverini lukee murhainfoa.

Lähettäjä: duunari 
Päivämäärä:   31.12.24 14:59:51

Tää voi olla vaikeaa käsittää sellaisille joiden omat työt ovat aina enemmän tai vähemmän hektistä raatamista, tai joiden on vaikea löytää mitään kunnollisia töitä ollenkaan, mutta työpaikka missä sun edellytetään olevan koko ajan skarppina paikalla mutta mitään tekemistä ei oikeasti ole on yksi niistä paskimmista. Jos tulee sellaiseen paikkaan jostain vähän kovemmasta työstä niin se voi tuntua ihan kivalta... Ehkä parin-kolmen päivän ajan, ja sen jälkeen se alkaa vaan ottaa yhä enenevästi kupoliin. Ainakin ketä tahansa tekevää ihmistä, toki on sellaisiakin jotka osaavat jotenkin laittaa aivot tyhjäkäynnille ja joille tuollainen paikka on suorastaan taivaan lahja. Ainakin omassa työhistoriassani muistelen tuollaisia paikkoja miltei yhtä vähäisellä lämmöllä kuin sellaisia missä on ollut aitoja ongelmia ja oikeasti huonot työolosuhteet.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   31.12.24 15:49:20

Samaa mieltä kuin duunari

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.12.24 16:35:35

No etätyöhän on tällaisen työn pelastus, tylsät hetket voi käyttää kotitöihin. Toki mitään isompaa ei pysty siinä tekemään, jos pitääkin hypätä koneelle/puhelimeen.

Päivämäärä:   2.1.25 10:02:49

Duunari puhuu asiaa. Työurani pääosin olen tehnyt fyysisessä urakkaluonteisissa tehtävissä. Tunnen oloni merkityksettömäksi ja entisestä aikaansaavasta ihmisestä alkaa olla vain muisto jäljellä. Alkaa olla vaikea tarttua mihinkään jos ei ole pakko.

Tämä olkoon uuden vuoden lupauksista yksi että jotain on tehtävä. Vaikka sitten se uusi kieli jos ei muuta.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   2.1.25 10:44:22

Vieläkö raksapuolella on jossain noin paljon löysää?
Kannattaa keskustella pomon kanssa olisiko sillä sulle lisähommia, muiden töiden teko on rikollista jos saat palkkaa siitä toimistossa istuskelusta. Ja ennenpitkää jäät siitä kiinni.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.1.25 12:09:51

Tuo on kyllä oikeasti ongelma, vaikkei moni uskosikaan.

Onko sinulla nyt eläimiä tms. josta voisit pitää blogia tai muuta?
Kotona jonkun remontin suunnittelua?
Omaa kunnon kohottamista työajalla?

Tuo Jopsin työnanatajan kommentti "heppoja hoitamaan" oli hauska :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.