Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikea unettomuus, mikä neuvoksi?

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   31.12.24 04:30:46

Sairastuin loppusyksystä työuupumukseen ja sanassa yhteydessä epäiltiin post traumaattista stressihäiriötä. Siitä yritän edelleen toipua.. pahin ongelma on unettomuus. Lääkkeistä huolimatta en saa unta kuin joskus klo 2-4 välillä. Tämä yö mennyt kokonaan valvoessa. Kokeiltu on mirtatsapin, doksepin ja ketipinor. Väsyttävät, mutta en saa unen päästä kiinni. Aluksi söin nukahtamislääkettä, mutta se piti lopettaa kun alkoi syntyä toleranssia. Alkaa olla jaksaminen ihan loppu. Työterveyteen aika tulossa, mut miten jaksaa? Miten voi olla ettei nuku, vaikka väsymys on ihan äärimmäinen.

Re: Vaikea unettomuus, mikä neuvoksi?

Lähettäjä: ° 
Päivämäärä:   31.12.24 04:59:48

Sama, sama. Väsyttää, mutta uni ei tule (tänä yönä en ole kokeillut tosin.) Yleisesti ottaen... Ja aina sama homma: kun ei ole mitään pakkoa nukkua, nukun kyllä. Kun on pakko, en nuku. Lomat, vapaat... Ei ongelmaa. Heti kun velvollisuudet painavat niskaan, en vain kykene. Ja kun en kykene nukkumaan, en kykene mihinkään muuhunkaan. Ihmiset eivät vain ta-ju-a. En pysty tekemään monia asioita, joita muut tekevät, koska olen aivan liian uupunut aina. Sitten ihmetellään kun en valmistu "ikinä" yms. Joskus valvotun yön jälkeen olen yrittänyt toimia kuten normaalit ihmiset. Yrittänyt soittaa tärkeitä puheluja tms. Ei siitä tule mitään. Hyvä jos muistan edes osoitettani, kun en ole nukkunut. Niin vakavasti se minuun vaikuttaa. Kerran olin unettoman yön jälkeen jossain terkkarin tai minkä lie vastaanotolla, enkä meinannut muistaa missä kävin peruskouluni. Hän kysyi rokotteisiin liittyen. Tosin en ymmärrä miten se itse paikka liittyi aiheeseen, varmaankin vähän loogisempi asia olisi peruskoulun ajankohta. Joka tapauksessa en kykene mihinkään nukkumatta. Edes fyysinen rasitus ei aina auta. Minulla se muuntuu helposti yliväsymykseksi ja yhtäkkiä olenkin kuin Duracell, vaikka hetkeä aiemmin minun piti olla aivan poikki.

Lähettäjä: ° 
Päivämäärä:   31.12.24 05:02:30

Valvotun yön jälkeen unohtelen tavallisia sanoja. Saatan tehdä kirjoitusvirheen, jota en huomaa. Meinaan kirjaimellisesti nukahtaa pystyyn. Silmät alkavat menemään väkisin kiinni. Itselleni toimiva lääke on stressaavien asioiden hoitaminen pois päiväjärjestyksestä. Sitä tässä kovasti odotellaan, että pääsisi niistä vihdoin ja viimein eroon.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.12.24 05:16:02

Pyydä kokeiluun Triptyl. Itse huomasin unilääkkeiden toleranssin kehittyvän jo viikossa joten päätin ne unohtaa. Tuon T sain kipukynnyksen nostamiseen mutta isompi hyöty oli nukkumisen suhteen. Minulla toimii jo 10mg. Kannattaa ottaa ajoissa ettei jää tokkuraista oloa seuraavaan päivään. Nuo olotki tasoittuu muutaman päivän päästä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.12.24 05:22:49

Unilääkkeet uudelleen käyttöön. Eiköhän se toleranssi ole vähentynyt ja mitä sitten jos sitä syntyykin? Mulla käytössä tsilpideemi + väsyttävä lääke joka ilta, näillä pärjäilen, kun toinen auttaa nukahtamaan ja toinen pitää unessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.12.24 05:47:12

Unettomuus on oire, eikä se poistu muuten kuin sen syyn poistamalla.

C-PTSD ja burnout, nukun vain jos koen olevani turvassa ja elämäni on mahdollisimman stressitöntä, eli käytännössä MITÄÄN sovittuja menoja ei saa olla tulossa. Tai jos olenkin käynyt vaikka lääkärissä niin en nuku viikkoon ennen enkä viikkoon jälkeen.

Päivämäärä:   31.12.24 05:47:51

Niin, ja en saa lääkkeitä kun tätä hoidetaan ADHD:na, pitäisi aloittaa uudestaan lääkkeet jotka vievät yöunet kokonaan.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   31.12.24 07:58:37

Millä annostuksella söit ketipinoria? Mulla menee unettomuuteen 6×25mg ja sillä pysyn sopivan tajuttomana n.7 tuntia, että jaksan seuraavan päivän. Muut lääkkeet ei mulla tehonneet. Nyt olen aloittanut myös työterveyden unikoulun ja tuntuu, että siitäkin on saanut vähän apuja, mutta kaukana ollaan vielä siitä, ettei tarvis mitään lääkettä ottaa yöksi.

Päivämäärä:   31.12.24 08:05:15

Minua rauhoittaa paljon uniäänien kuuntelu, itse tykkään eniten vesisateesta.
Samaten rauhoittavat pikku unitarinat ovat hyviä.
Ei aina pääse syvempään uneen mutta kevytkin uni auttaa jaksamaan.

Jos mahdollista niin nuku 20minuutin jaksoissa päivällä (itselläni se on kevyttä unta, eli kuulen kaiken ympärilläni mutta kuitenkin olen unessa).

Minä huomasin joulun aikaan että mitään pulla-tyyppistä en kestä illalla syödä, uni ei tule jos sen teen ja löysinkin maininnan että joillakin vehnän ja sokerin syöminen haittaa unta.

Voimia sinne, et ole yksin.

Lähettäjä: Lea 
Päivämäärä:   31.12.24 08:08:00

Mulla meni unet 16v sitten, kun sain lapsen. Hän ei nukkunut päivisin kuin 5-15min pätkiä, nekin sylissä. Yöt nukkui ekan pätkän 3h ja sen jälkeen heräili 15-30min välein loppuyön. Tuota jatkui ekan 1,5v ja kun lapsi alkoi nukkumaan paremmin (kokonaisia öitä vasta joskus 5-vuotiaana), minä en enää pystynytkään nukkumaan. Hermosto meni jotenkin ihan sekaisin. Joku parempi aika oli tuossa välissä, mutta nyt olen mennyt 2v ajan unilääkkeillä kun viimein luovutin.

Kokeilin nyt joululomalla olla ilman lääkettä ja kestin 7 yötä. Sitten oli pakko palata takaisin mirtatsapiiniin. Vaihdevuosiin on hormonikorvaus käytössä, toivoin niin saavani siitä apua, mutta ei yhtään mitään hyötyä. Paitsi toki ettei enää kuumat aallot herättele öisin. Kokeiltu on Ilta-Magnesium, melatoniini (pitkä ja lyhyt + nämä yhdessä), univalmennus työterveyden kautta, Triptyl, Klotriptyl mite, Doxepin, Lyrica, Atarax, Ketipinor, Zopinox ja Mirtazapin. Tämän ja monen muun summana uuvuin syksyllä totaalisesti ja olin 2kk ajan sairauslomalla. Sain loppukesästä diagnoosit masennus + PTSD, terapiassa olen käynyt keväästä saakka. Psykiatri ehdotti Tenoxia, mutta bentsoja en suostu ottamaan. Neurologi oli sitä mieltä, ettei missään tapauksessa z-lääkkeitä (esim. Zopinox), se toimi kyllä mutta seuraava päivä meni tokkurassa. Täältä joku ehdotti Stellaa ja sitä kysyin neurologilta, ei suostunut määräämään (kuuluu z-lääkkeisiin).

Minun on valittava joko lääkepökkyrä tai unettomuudesta johtuva pökkyrä, ensimmäinen kestää seuraavana päivänä koko työpäivän ajan. Ja kyllä, vaikeuttaa aika helv?tisti työntekoa. Teen vielä osasairauspäivärahan turvin 50% työaikaa, en tiedä miten selviän sitten, kun työaikaa pitää nostaa. Tilanne ei tunnu muuttuvan yhtään mihinkään ja pelkään, että koko loppuelämä on pilalla unettomuuden vuoksi. On sitä jo niin monta vuotta jatkunut ja kaikki mahdolliset rimpuilut yritetty, etten enää tiedä mitä tehdä. Unitutkimus on vielä tulossa, mutta jos cpapin saisinkin, miten hitossa sen kanssa muka nukkuisin? Uniapnean oireita ei kyllä ole, mutta varmuuden vuoksi tuokin tehdään siis. Aivot ovat niin ylivireessä öisin, että ylimääräinen laite takuulla pahentaisi vain tilannetta. Toivotonta.

Päivämäärä:   31.12.24 08:40:45

Täällä on kokeiltu äänikirjat ja sateen ropina, white noise, pink noise. Minulla aivot eivät noita ääniä huomioi vaan jatkavat askarteluaan ja äänikirjat virittävät aivoja entisestään kun seuraavat juonta. Tiedän, että joillakin toimii ja kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos ei vielä ole kokeillut!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.12.24 09:05:13

Pyydä Opamox. Se auttaa ahdistukseen, mikä on sen unettomuuden takana. Lisäksi liiku rankasti, siis oikeasti 2h yrjölentää-treeni iltapäivällä, niin kroppa väsyy sen verran, että se hyytyy väkisin illalla.

Päivämäärä:   31.12.24 09:17:06

Jos syynä on uniapnea niin liity heti facessa ryhmiin niin saat apua ongelmiin.
Jos on sairastanut uniapneaaa vuosikymmenen verran niin keho on oppinut pelkäämään nukahtamista. Voi mennä vuosikin ennenkuin laite auttaa.

Päivämäärä:   31.12.24 09:23:40

Jos on vuosia kärsinyt pahasta unettomuudesta, niin siinä ei paljon liikuta enää. Oma kehoni on ainakin niin pahasti väsynyt, etten jaksa tehdä juuri mitään. Unen puute on aivan kauheaa. Vajaan tunnin jaksan todella rauhallista kävelyä, mutta vaikka teen sen ulkoilmassa, vaikutusta uneen ei ole. Tämä on sellainen noidankehä; kun ei nuku, ei jaksa liikkua, kun ei jaksa liikkua eikä katsoa mitä syö, lihoo. Kun lihoo, ei jaksa liikkua, eikä takuulla vaikuta uneenkaan hyvin. Soppa on valmis. Unilääkkeellä kun nukkuu, uni ei ole samalla tavoin palauttavaa, kuin normaali uni. Ja seuraavan päivän olotila on kuin ei olisi nukkunut yhtään. Syksyllä pelkäsin saavani psykoosin vielä ja siksi jäin pois töistä. Päivällä en ole koskaan pystynyt nukkumaan, ei vain tule uni vaikka olisi valvonut koko yön.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.12.24 09:27:35

Mulla on somnor ja ketipinori ollu jo vuosia käytössä.

Päivämäärä:   31.12.24 09:43:42

Joillekkin tilkka alkolia auttaa nukahtamaan

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   31.12.24 10:27:56

Itse olen kärsinyt myös nuoresta pitäen vaikeista uniongelmista, sekä nukahtaminen että unessa pysyminen vaikeaa ja pahimpiin aikoihin valvon melkein öitä putkeen.

Olet ehkä jo kokeillut näitä, mutta tässä yleisesti omia vinkkejä, jotka auttavat toisinaan vähän, ainakin jonkin aikaa:
* magnesium illalla, auttoi nukahtamiseen jonkin aikaa
* väsyttävä allergialääke illalla, auttoi nukahtamiseen jonkin aikaa
* joillakin voi auttaa hyviä hiilareita sisältävä iltapala, esim. puuro. Osalle toimii se, että syö illalla raskaammin ja osalle taas se ei sovi ollenkaan
* lämmin suihku illalla, tekee saman efektin kuin keholle muutenkin käy nukkumaan valmistuessa eli keho alkaa viilentää itseään
* äänikirjat/podcastit, ei välttämättä auta nukkumiseen, mutta itse olen varmaan jo ehdollistunut siihen, että podcast = rauhoittuminen, joten huomaan rauhoittuvani helpommin, jos äänikirja on päällä

Itselläni ei varsinkaan raskaampi liikkuminen (ainakaan illalla) auta. Monesti sitä kuvittelee, että kun on patikoinut 7 h tai ollut hevosen selässä 4 h ja on ihan väsynyt, niin kyllä sitten uni maittaa, mutta eipä maita. Ei ainakaan, jos on huono vaihe unen suhteen menossa.

Päivämäärä:   31.12.24 11:09:37

Kahvi, tee, suklaa ja kaakao pois. Sanomattakin selvää että energiajuomat kiellettyjen listalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.12.24 11:23:45

Miten elintavat, nukkumisolosuhteet ja ruokavalio?

Puolisoni on kärsinyt unettomuudesta lapsuudesta asti ja kulkee heillä suvussa, nukkumisen edellytyksiin kiinnitetään siksi meillä paljon huomiota:

-Herätys aina samaan aikaan, jotta vuorokausirytmi on säännölllinen
-Liikunta riittävän aikaisin
-Mahdollisimman stressitön arki ja työ
-Ruokarytmi siten, että illalla ei ole liian nälkä eikä liian ähky, ei närästäviä tuotteita, ei alkoholia, kahvia vain yksi kuppi aamulla.
-Iltarutiinit aina samaan aikaan ennen nukkumaan menoa
-Riittävän viileä ja pimeä makuuhuone
-Hyvin huolella valittu sänky, peitto, tyyny, lakanat...

+se unilääke (merkkiä en nyt muista)

Joskus hänellä oli aikuisiällä vesirokko. Siihen saatu lääke kuulemma nukutti todella hyvin. Ei välttämättä täysin tarkoituksenmukaista lääkkeen käyttöä käyttää sitä nukkumiseen, mutta todella pahassa akuutissa tilanteessa saattaisin itse testata :D

Päivämäärä:   31.12.24 11:27:51

Huonosti nukkuvien kannattaa pitää kiinni säännöllisestä heräämisestä. Sitä vastoin unitohtori suosittelee siirtämään nukkumaanmenoa myöhemmäksi jos uni ei tule puolessa tunnissa.

Päivämäärä:   31.12.24 11:51:01

täällä taas luetellaan nämä normi itsestäänselvyydet, kuten kahvi, säännöllinen rytmi, viileä makkari jne., mutta voin melkein vannoa, että jokainen oikeasti uniongelmainen on nämä kokeillut jo vuosia sitten, joten pliis, ei enää näitä. on meidän uniongelmaisten aliarviointia nämä perusohjeet.

Päivämäärä:   31.12.24 11:56:24

”täällä taas luetellaan nämä normi itsestäänselvyydet, kuten kahvi, säännöllinen rytmi, viileä makkari jne., mutta voin melkein vannoa, että jokainen oikeasti uniongelmainen on nämä kokeillut jo vuosia sitten, joten pliis, ei enää näitä. on meidän uniongelmaisten aliarviointia nämä perusohjeet.”

Ja silti joillekin nämä tulee joka kerta yllätyksenä.

Lähettäjä: Honkale 
Päivämäärä:   31.12.24 12:08:41

Olantsapiinia ei taida kukaan olla ehdottanut vielä… Sillä itse nukun jopa 14 h unia, mutta väsyttävä vaikutus jatkuu silti pitkälle seuraavaan päivään. Muut lääkkkeet eivät ole auttaneet nukkumisessa, ketipinor aluksi mutta vaikutus katosi yllävän nopeaa. Rauhoittavat ja allergialääkkeet eivät auta unen saannissa, tai ainakaan pysymään unessa.

Päivämäärä:   31.12.24 12:09:16

Katso areenasta Parempaa unta etsimässä dokumenttisarja. Siinä unettomuuden hoidossa käytettiin mm. kognitiivista uniterapiaa, jonka alussa sängyssä oloaikaa vähennettiin. Kun sängyssä nukuttiin esim. 85%, niin sängyssä oloaikaa sai pidentää. Tässä oli tarkoitus, että sängyssä ainoastaan nukutaan ja lopulta nukahtamisen pitäisi olla helpompaa kun keho yhdistää sängyssä olemisen nukkumiseen.

En ehkä osannut selittää kunnolla, katso ne dokkari.

Päivämäärä:   31.12.24 12:34:17

Työterveyden univalmennukseen kuuluu koko tuo peruspaketti, jos sitä ei vielä ole kokeillut. Eli elämäntavat, unihygienia, rutiinit, huolihetket, tuo pisteen kertoma malli jne. Kannattaa toki käydä se läpi ja moni kuulemma siitä avun on saanut. Mutta ei auttanut minua. A:n miehelle on määrätty ilmeisesti Ataraxia, se vie tehokkaasti kutinaa pois ja joitakin väsyttää. Minulle sekään ei tuntunut missään, erilaisia annostuksia kokeilin. Rutiinit on lapsen syntymän jälkeen olleet samat, koska hänellä on autismikirjon piirteitä sen verran, että ilman ei pärjätä. Eli samaan aikaan mennään aina nukkumaan ja samat rutiinit toistuvat joka ilta. Lämmin pitkä suihku jne. Haaveissa on ostaa Porin Villa&Peitteen patja, josko se auttaisi yhtään, mutta sen verran on tyyris ettei ihan heti ole varaa.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   31.12.24 14:49:55

Olen myös kokeillut suurimman osan täällä mainituista lääkkeistä, lisänä ainakin truxal ja azona, mutta omalla kohdallani toimii ainoastaan tenox ja temesta myös jossain määrin. Molemmat siis bentsoja, mutta en ole joutunut kasvattamaan annosta ei näihin ole liittynyt mitään sivuvaikutuksia. Eli kokeilisin kyllä jos tilanne on todella paha.
Näitä käytin aluksi pari kuukautta joka ilta, jolloin keho oppi taas nukkumaan ja nykyisin tarvitsen näitä enää kerran tai kaksi viikossa.
Olen myös käynyt läpi univalmennukset jne. eikä niistä ollut mainittavaa apua ihmiselle, joka osaa käyttää Googlea.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.12.24 15:01:57

Itse en ole kokenut äärettömän vaikeaa unettomuutta, mutta älkää siitä huolimatta ottako tätä kettuiluna.

Itselleni on auttanut unettomuuteen ulkona nukkuminen. Joko parvekkeella tai omalla pihalla teltassa. Ihminen menee ulkona jotenkin hiukan varuillaan olevaan tilaan, jolloin kaikki omaa mieltä valvottavat asiat menevät automaattisesti taka-alalle ja kroppa rentoutuu. Pääasia, että on tarpeeksi lämpöisesti päällä, ettei vilunväreet herätä aamuyöllä.

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   31.12.24 15:05:24

Voi Lea...sun tarina on täsmälleen kuin mun tarina <3

Krooninen unettomuus alkoi pojan syntymästä. Lapsi ei nukkunut kuin max puolen tunnin pätkissä ja tällä mentiin 5 vuotta.

Nyt asun yksin, enkä voi kuvitellakaan muuta vaihtoehtoa enää. Tarvitsen täyden hiljaisuuden ja pimeyden kotona. Jos lähden reissuun tai hotelliin/mökkeilemään, en nuku ilman kunnon unilääkkeitä ollenkaan.

Enää en stressaa lääkkeistä enkä unettomuudesta, koska en ole vastuussa lapsista, miehestä, lemmikeistä. Toki töissä välillä tuijotan tietokoneen näyttöä tajuamatta yhtään mitään. Lääkecoctailin jälkeen kävelen päin seiniä ja tavarat putoilee käsistä.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   31.12.24 15:10:43

Noissa unilääkkeiden annostuksissa saattaisi olla vielä yksi toivo avun löytymiseen, kun aloittaja ei aikakaan huomatakseni maininnut määriä... Esim. Doxepin toimii itselläni 25mg, mutta ei pienemmillä annoksilla. Kannattaa myös syödä kevyesti ja ottaa unilääke mahd tyhjään vatsaan.

Lähettäjä: paha juttu 
Päivämäärä:   31.12.24 15:24:52

uniongelmaisille on jaettu perusohjeet. näillä henkilöillä ei ole aaviststakaan mitä unettomuus on. Töissä ollessani nukuin muutaman tunnin ja heräsin neljältä ja pohdin kaikkea mikä oli probleemaista. Jokainen pieni asia sai yöllä elimistön kiihtymään ja sitten viralliseten asioiden hoito ihan pois tolaltaan - yöllä.
Vasta 60-vuotiaana sain lääkärin ymmärtämään kroonisesta unettomuudesta. Zopiklooni on ollut paras ja Alpratsalooni. Jatkuva sisäinen jännitys escitalopramin sain valtavat määrät, ruumis kun on jatkuvassa jännityksessä.
Nyt on vältettävä kaikkea, ihan kaikkea mikä tekee levottomuutta. Sanaharkkaa illalla miehen kanssa illalla.
Peti on erityisen tärkeä, ei saa aiheuttaa mitään kipuja. Peitto tarpeeksi painava ja lämmin. Tyynyä unohtamatta. Kaiken pitää olla perfekt. Mitään normiaikoja nukkumaanmenoon en hyväksy enää, käyn petiin kello yksi yöllä ja nukun silikonist korvatulpat korvissa etten kuule hälyääniä. Toisinaan en tarvitse nukkumiseen lääkettä.
Niin ja tarkkailen verenpainetta aina nukkumaan mennessä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.12.24 15:37:45

Olen huomannut että saan nukkumaan käydessä kierrokset alas keskittymällä palleahengitykseen. Eli pumppaan tietoisesti rauhallisesti ilmaa sisään ja ulos alavatsan lihasten avulla. Toimii minulla tosi hyvin, mitään lääkkeitä en käytä.

Päivämäärä:   31.12.24 15:50:49

Tosiaan, olen ottanut ajatuksiini lukea numeroita, rauhallisest yy, kaa, koo, nee, vii, kuu, nuku. Ei vaikeita kornsonantteja ei vaikeaa är kirjainta. Tätä olen tehnyt kun muistan. Luulken, että se on minut vienyt horrokseen, en keskity silloin muuhun. Toisinaan se ei riitä, mutta on hyvä apu.

Oliko teillä kokemusta joistain armeijan "nukahtamisavuista"?

Päivämäärä:   31.12.24 16:07:51

Palleahengitys auttaa kyllä nukahtamaan, mutta silloin ei kyse ole mistään kovin vakavasta unettomuudesta. Voisin kuvitella, että jokainen unettomuudesta kärsivä on sitä kokeillut, samoin kuin melatoniinin, kylmän/kuuman/sopivan lämpöisen makuuhuoneen, liikunnan ajankohdan, erilaiset iltasyömiset, kofeiinin vähentämisen/lopettamisen, yrttiteen, saunan, joogan, kylmän/kuuman suihkun jne.
Meitä vakavasta unettomuudesta kärsiviä on jo jopa 10% ihmisistä ja kyllä, nämä itsestään selvät ohjeistukset alkavat jossain kohtaa v-tuttamaan.
Omalla kohdallani olen kokeillut näistä annetuista phjeista varmaan kaikkia muita paitsi ulkona nukkumista. Sitä voisi kyllä testata, vähän kyllä arveluttaa lähimaastossa liikkuvat sudet ja ilvekset... mutta ehkeivät ne terassille asti uskaltaudu.

Päivämäärä:   31.12.24 16:19:58

16:07, näin on ja nämä poppakonstit kun saavat vielä lisää jännittyneisyyttä ruumiiseen. Parempi syödä kun on halua ja laittaa valot pois kun tuntuu siltä. Eli just niinkuin itse haluaa. Pöpperöisenä päivät kulkien on vain puoli elämää. Minulla unohtelu ja joskus nimet eivät tule mieleen. Nyt jo eläkkeellä haluan herätä miten haluan,vaikka kello 11. En usko jatkuvaan säännölliseen ylösnousuun. Antaa mennä jos on saanut unesta kiinni, ei unta tule milloinkaan 8 tuntia enempää - eikö se juuri ole säännöllistä.
Onko zopiklooni tuntunut teitä auttavan?

Lähettäjä: Polkka 
Päivämäärä:   31.12.24 16:39:39

Olen nukkunut jo vuosia Opamoxin ja Lyrican avulla. Vähentävät ahdistusta ja väsyttävät. Saatan nukahtaa nojatuoliin telkkaria katsellessani. Olen siinä onnellisessa asemassa, että pääsin erikoislääkärin potilaaksi yliopistolliseen keskussairaalaan. Hänen määräämillään lääkkeillä olen pärjännyt vaativassa työssä ja välttynyt ennenaikaiselta eläköitymiseltä.
Olen kokeillut aikaisemmin lähes kaikki tässä ketjussa mainitut lääkkeet, mutta ne eivät ole auttaneet tai teho on kadonnut jonkin ajan kuluttua. Opamox pelittää enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Sanojen ja nimien unohtelua on, mutta niin olisi valvottujen öidenkin jälkeen.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   31.12.24 17:03:41

Autonominen hermosto pitää saada tasapainoon eli hermosto/aivot rauhoittumaan, muuten keho ei voi nukahtaa.
Lääkkeet eivät ole pitkäaikainen ratkaisu, kusee omaan nilkkaan pahasti jos hermoston ongelmaa ei auteta.
Kaikki, mikä rauhoittaa omaa hermostoa, on hyväksi ja päin vastoin, stimulointia pitää varoa. Toisaalta aerobinen liikunta tarpeeksi aikaisin päivällä voi auttaa hermostoa purkamaan energiaa ja rauhoittumaan illalla.
Itselleni auttoi paljon kiropraktiikka ja akupunktio, näillä hermostoa tasapainottava vaikutus.
Tärkeää on ollut välttää itseäni stimuloivia ruokia ja juomia, joita minulle kaikki sokeri ja hiilari (eli ruokavalio todella matala hiilarinen/isot määrät rasvaa). Minulle sopivasti matalasykkeistä (zone 2) treeniä, eli pitää pystyä puhumaan treenin aikana ja tämä mieluiten aamupäivällä.
Nukkumaanmenoaika oltava säännöllinen ja herätysaika myös, vaikka olisin nukkunut yön huonosti.
En halua ottaa lääkkeitä, haluan pitää aivot ilman myrkkyjä.
Työkuviot monelle aiheuttavat stressiä. Itse vaihdoin alaa ja aloin yrittäjäksi, jotta voin paremmin määrätä ajankäytöstäni. En usko kykeneväni 8-16 töihin enää ikinä, enkä haluakaan. Nyt pystyn tekemään paljon töitä silloin kun on paljon energiaa ja sitten kun tuntuu että alkaa mennä ylikierroksille=yöunet kärsii, osaan jo himmata ja vähentää töitä. Jokapäiväinen kehon liikuttaminen ulkona on ehkä tärkein asia jolla vähennän päänsisäistä ylikierrostilaa, mutta liian intensiivistä se ei saa olla. Tiedän että ei varmaan todellakaan sovi kaikille, itselleni se on elinehto.
Tykkäsin aiemmin myös kirjoittaa päässä pyörivät asiat paperille, siitä oli paljon apua. Nykyään ei ole sille enää niin tarvetta.
Eli luulenpa että jokaisen vain täytyy itse kokeilla millä saada kehonsa ja elämänsä sellaiseen balanssiin, että uni tulee normaalisti. Lääkkeet ovat varmasti hyväksi akuutissa ja pahassa unettomuudessa, mutta lopulta se että keho ei pysty nukkumaan, on oire jostain muusta.
Tsemppiä unettomuudesta kärsiville, se on yksi elämää s@@tanoiva riesa ( toinen on Passatti), mutta toisaalta kun tekee asioita unettomuuden parantamiseksi,tulee yleensä parannettua myös muuta elämänlaatua.

Lähettäjä: väsynyt 
Päivämäärä:   31.12.24 17:45:28

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.12.24 12:09:16

Katso areenasta Parempaa unta etsimässä dokumenttisarja. Siinä unettomuuden hoidossa käytettiin mm. kognitiivista uniterapiaa, jonka alussa sängyssä oloaikaa vähennettiin. Kun sängyssä nukuttiin esim. 85%, niin sängyssä oloaikaa sai pidentää. Tässä oli tarkoitus, että sängyssä ainoastaan nukutaan ja lopulta nukahtamisen pitäisi olla helpompaa kun keho yhdistää sängyssä olemisen nukkumiseen.

En ehkä osannut selittää kunnolla, katso ne dokkari."

Olen kuullut tästä joskus. Jotenkin tuntuu vain entistä stressaavammalta se nukahtaminen, kun sängyssäoloaikaa rajoitetaan. Kun se nukahtaminen kestää aina kauan, oli sitten kuinka väsynyt tahansa. Ja nukahtamiseen on varattava reilusti aikaa. Tuntuu, että parin päivän jälkeen olisi jo kuolemanväsynyt (kun on jo valmiiksi aina väsynyt).
Itsellä joskus on auttanut pysäytyssana (eli hokee päässään yhtä, tiettyä sanaa vaikka "että, että"). Mutta lääkkeisiin on turvauduttava, jos on herättävä aamulla töihin. Eivätkä nekään aina auta.

Päivämäärä:   31.12.24 17:49:49

Hengitätte väärin ja keho on taistele ja pakene tilassa
Opetelkaa hengittämään uusiksi niin että tulee automaattisesti:

Lattialle istumaan polvet koukussa. Pää polviin ja siinä hengitellään niin että sisäänhengitykseellä keskiselkä laajenee ja uloshengityksellä pallea ja kylkikaaret laskee. Tätä aamuin illoin joka päivä

Päivämäärä:   31.12.24 17:50:58

Huomasin itse että aamuis en saa päätä polviin eli selkä jäykistyy yöllä väärästä hengityksestö

Päivämäärä:   31.12.24 18:18:32

...: Ihan ensimmäisiä asioita uniterapioissa on hengitys. Kuten jo sanoin, hengitysharjoitukset ovat vaikean unettomuuden kanssa ihan yhtä tyhjän kanssa. Itse olen harrastanut joogaa jo vuosia,palleahengitys on varmasti hallussa mutta kun se paha unettomuuskausi iskee ei sekään auta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.12.24 18:36:04

" on meidän uniongelmaisten aliarviointia nämä perusohjeet."

-Aloittajan ongelmat oli ilmeisesti alkaneet vasta loppusyksystä, eli tässä parin kuukauden sisään. Silloin tuskin on ehtinyt kokeilla kaikkia perusohjeita, varsinkaan, jos olettaa tilanteen olevan tilapäinen. Ihmisillä yleensä kestää tottua ensin ajatukseen elintapojen muuttamisen tarpeesta ja sen jälkeen vielä totutella uusiin elintapoihin ja sittenkin vielä menee aikaa ennen kuin ne alkaa vaikuttaa, jos on vaikuttaakseen.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   31.12.24 18:49:57

Lääketiede tässä valvomisasiassa on yksipuolista. Hormoonit säätelevät suuresti elämää, kilpirauhanen, munuaisen kuorikerroksen ja sen lisäalueen hormoonit ja aivoissa myös, maallikkona en osaa selittää. Sisäiseen ruumiin rauhattomuuteen tai jännittyneisyyteen ja irtipäästämättömyyteen pitäisi paneutua kokonaisuutena.
Minulla on "vaaratilanteissa" jännittyneisyys, tunnen kehon säkenöinnin, joka ei palaudu vaan jää päälle. Elän hyvin varovaisesti välttäen kaikkea, mikä aiheuttaa mielenvaivaa. Vaiva suurenee nukkumaan käydessä.
Apuna on tsopiklooni minulla.

Päivämäärä:   31.12.24 19:21:45

Yllättävän moni uniongelmainen juo kahvia ja energiajuomia.

Lähettäjä: väsynyt 
Päivämäärä:   31.12.24 19:25:35

"Yllättävän moni uniongelmainen juo kahvia ja energiajuomia."

No pakkohan se on, että pystyy töissä käymään ja pysyy edes tajuissaan.
Ei ne aamulla/lounasaikaan nautittuna enää yöllä vaikuta.

Päivämäärä:   31.12.24 19:34:14

Ihan tasan tarkkaan tiedän mikä unettomuuteni aiheuttaa: ylivirittynyt hermosto. Mut mulla on paha ptsd ja dissosiaatiohäiriö ja vaikka käyn terapiassa, en ole vielä päässyt sinne liskoaivojen tasolle parantamaan sitä turvattomuudentunnettani.

Mutta toivon että joku päivä voin tuntea olon turvalliseksi niin että keho ei ole koko ajan varuillaan ja valmiina pötkimään pakoon joka risahduksesta. Siihen asti mennään unilääkkeillä et pysyy jotenkuten järjissään.

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   31.12.24 19:47:32

Väsynyt,: kyllä ne vaikuttavat, kofeiinin puoliintumisaika on aineenvaihdunnan nopeudesta riippuen pitkähkö ja todennäköisesti vaikka joisit vain kerran päivässä niin sitä on veressäsi yli 24h. Kannattaa oikeasti irrottautua kahvista ja kofeiinista, tai sitten et ole vielä tarpeeksi väsynyt kokeillaksesi kaikkea..

Päivämäärä:   31.12.24 19:58:46

Kahvikupillisessa kofeiinia on n. 100mg
Energiajuomissa pääsääntöisesti 32mg/100ml, eli vaikka 0,5l tölkissä 160mg.

Kofeiinin puoliintumisaika on 5-6h. (Terveyskirjasto 2023) Eli 5h kahvikupin juomisen jälkeen kofeiinia on vielä 50mg. 10h kahvikupin juomisen jälkeen 25mg. 15h jälkeen 12,5mg jne

Energiajuoman kohdilla puhutaan 5h jälkeen 80mg. 10h jälkeen 40mg. 15h jälkeen 20mg.

Eli aamukahdeksalta juotu kofeiini todellakin on elimistössä vielä illasta.

Päivämäärä:   31.12.24 20:01:54

Jos juot aamulla klo 8 kupillisen kahvia niin sinulla on klo 10 illalla vielä 20% siitä kupillisen kofeiinista jäljellä.
Se riittää herkillä ihmisillä häiritsemään unta.

Päivämäärä:   31.12.24 20:05:27

Aika herkkä saa kyllä olla kofeiinille, jos 12mg vie yöunet.

Päivämäärä:   31.12.24 20:07:16

Tai jos juot kaksi kupillista kahvia aamulla klo 8 ja päivällä kupillisen mustaa pussiteetä niin sinulla on klo 10 illalla vielä noin 50mg kofeiinia elimistössä joka määrä valvottaa monia ihmisiä.

2dl kahvia sisältää keskimäärin 100mg kofeiinia.

Päivämäärä:   31.12.24 20:08:56

Ylipainoisilla puoliintumisaika on vielä pidempi. Tupakoitsijoilla taas vähemmän.

Päivämäärä:   31.12.24 20:18:58

No sitten, jos on noin yliherkkä kofeiinille, silloin se toki kannattaa kyllä jättää pois. Mutta todella harvinaista tuollainen. Jotkut juovat iltakahvitkin vielä ennen nukkumaanmenoa.

Päivämäärä:   31.12.24 20:20:28

”No sitten, jos on noin yliherkkä kofeiinille, silloin se toki kannattaa kyllä jättää pois.”

Harva tietää olevansa yliherkkä ennen kuin jättää kofeiinin pois.

Päivämäärä:   31.12.24 20:23:31

Jos on kuolemanväsynyt ja kirjaimellisesti vain kaatuu sänkyyn, ei jaksa lukea tai mitään, ei pitää silmiä auki. Mutta silti ei vain nukahda, koska aivot eivät suostu sammumaan. Niin kuinka todennäköistä on, että kyse on kofeiinin vaikutuksesta?

Päivämäärä:   31.12.24 20:24:33

”Niin kuinka todennäköistä on, että kyse on kofeiinin vaikutuksesta?”

50/50.

Päivämäärä:   31.12.24 20:25:25

Se on aika helppo kokeilla. On vaikka pari päivää ilman kofeiinia.

Lähettäjä: Aloittelija 
Päivämäärä:   31.12.24 21:24:19

Minkäs ikäinen olet?
Voisiko olla vaihdevuosioireita?
Minä aloin nukkua, kun sain estrogeenilaastarin...

Päivämäärä:   31.12.24 21:33:16

Just ton takia unettomuudesta kärsiville jaetaan perusohjeita, kun ne ei ole vielä hallussa. "Ei minuun kofeiini vaikuta" ja "hengitystekniikalla ei ole merkitystä jos kärsii unettomuudesta" :DD

Päivämäärä:   31.12.24 21:40:17

No meikäläinen on kaikki perusohjeet jo kokeillut tässä vuosien varrella, mutta ei vaan auta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.12.24 22:27:13

Olen kärsinyt unihäiriöistä jo varmaan viisi vuotta. Mulla oli tuolloin jonkin sortin burnout, ei ole ikinä siis todettu sellaista mutta nyt jälkeenpäin ajatellen silloin ja muutaman kerran sen jälkeenkin olisi ollut sairausloman paikka. Olen kuitenkin vaan puskenut eteenpäin, nyt alan olla siinä pisteessä että kokeilen mieluusti ihan mitä vaan. Kofeiini ei minulla ehkä ole pääsyyllinen, koska olen kärsinyt unettomuudesta myös kofeiinittomien kausien aikana. Välillä auttaa kun käyn yöllä keittiössä syömässä jotain, välillä ei. Viimeisin keksintöni oli sitten tämä palleahengitys, jota huomasin ihan sattumalta eräänä yönä tekeväni kun makasin valveilla ja tajusin että alan vaipua nukahtamispisteeseen. Eli se toimi minulla, ja siksi sanoin siitä täälläkin. Olen nyt tullut siihen lopputulokseen että työperäinen stressi on se joka minulle tätä unettomuutta aiheuttaa, koska sen todennäköisyys on suurempi silloin kun on aamulla tiedossa jotain tärkeää jota varten on herättävä ajoissa, tai jos mielen päällä on jotain edellisinä päivinä tapahtunutta ikävää työasiaa. Kiitos teille kaikille ketkä olette kertoneet omista oireistanne tai havainnoistanne tässä keskustelussa, ne ovat auttaneet minuakin jäsentämään omaa oirekuvaani.

Lähettäjä: vai 
Päivämäärä:   1.1.25 02:27:40

Vai on kahvi nyt vuosia kestävään unettomuuteen syynä. Se vika on elimistössä eikä sitä monestikaan voi korjata kuin lääkkeellä, mutta millä. Psykiatri on minulle niin tiivistänyt asiaa, että jännittyneisyys jatkuu vaikka olisi kuinka väsynyt, eikä uni tule. Lääkäreillä liian vähän yhteistyötä toistensa kanssa. Escitalopran on minulle laitettu. Sen vaikutuskaan ei jännittyneisyyteen vaikuta kuin pitemmän ajan päästä.
Nyt nukun tsopikloonilla, jota kai suomessa hirveästi vahditaan.
Ei auta mitkään poppakonstit. Ei kuolemanväsymyskään jos ruumis on vastaan.

Päivämäärä:   1.1.25 06:56:03

Kirjoitan vielä kofeiinista vaikka se unettomia monasti ärsyttääkin.

Tummapaahtoisessa kahvissa on vähemmän kofeiinia kuin vaaleapaahtoisessa kahvissa.

Jos haluat irrottautua kofeiiniriippuvuudesta niin hellä tapa on alkaa lisäämään kofeiinitonta kahvia tavallisen kahvin sekaan, siis siihen suodatinsuppiloon. Itse teen seoksen valmiiksi purkkiin, käytän 50/50 määrää eli puolitan aamukahvini kofeiinin.

Kofeiinittomia kahvilaatuja on monia ja kannattaa kokeilla toista jos yksi ei maistu ja siinä seoksessa maku ei taida kovasti edes päästä esille.

Kofeiinittomia teelaatuja on esim Teekanne-merkkisiä. Rooibois on myös yksi vaihtoehto.

Kofeiini harvoin on syynä vaikeaan enettomuuteen mutta kun elimistö on herkistynyt nukkumisen suhteen niin voi se olla yksi pieni osa-tekijä.

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   1.1.25 07:03:23

Suosittelen lukemaan Henri Tuomilehdon kirjan Nukkumisen taito. Jos siinä olevat kaikki ohjeet on jo käytössä (pidempään kuin kaksi viikkoa, mielellään 1-2kk) eikä silti mitään vaikutusta, suosittelen hänen vastaanotollaan käymistä ja laajan unitutkimuksen tekoa. Muuta keinoa ei ole saada tietoa, mitä aivoissa tapahtuu yön aikana ja mitä sille on tehtävissä. Tämän maan paras unilääkäri, tk:ssa ei ole riittävää tietotaitoa uniongelmien hoitoon. Lääkettä ei pitäisi aloittaa ennen kuin syy on löydetty ja kaikki muut konstit kokeiltu. Ongelma vain on se, että harva pääsee unitutkimukseen kunnallisella puolella ja silloinkin se todennäköisesti on suppea uniapneatutkimus, ei laaja unipolygrafia, joka kertoisi kaiken oleellisen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.1.25 10:54:02

Lisätään itsestäänselvyyksien listaan vielä refluksi. Tosiunettomat ovat sen hoitaneet kuntoon jo ajat sitten, mutta ehkä jollain muulla on asian kanssa vielä tekemistä.

Päivämäärä:   1.1.25 14:38:10

Joogassa itseasiassa hengitys ei välttämättä mene oikeaoppisesti koska siinä hengitettäessä notkistetaan selkää. Siksi neuvoin hengittelemään pää polviinbpainettuna sekä sisään että ulos. Joka mahdollistaa selän laajenemisen hengittettäessä sekä kylkikaarien laskun uloshengitettäessä

Onko täällä unettomilla esim. Notkoselkää tai flaref ribs, eli kylkikaaret nousee edessä ylös? Se on merkki väärästä hengitystavasta. Selässä myös pitäisi rintakehä laajentua hengitettöesssä. Myös forfard head posture on ongelma

Päivämäärä:   1.1.25 14:39:53

Lisäksi, kuinka moni on kokeillut kuuriluontoista hierontaa? Esim. Fascihieronta. Itsellä uniongelmat ja muut hermostolliset odngelmat oaheni kun jäi säännölliset hieronnat väliin

Päivämäärä:   1.1.25 16:26:32

Joogassa ei kyllä notkisteta selkää hengitettäessä. Palleahengityksessähän on tarkoitus, että vatsa pullistuu sisäänhenhgitettäessä ja kylkikaaret pääsevät laskeutumaan uloshengitettäessä. Tuo pää polviin-hengitys kuulostaa enemmän hyvin pinnalliselta, etenkään jos on vatsan seudulla yhtään ylimääräistä, saattaa tehdä hengityksestä melkoisen tukalaa ja pinnallista.
Tuomilehdon opit ovat hyviä, olen hänen luennoillaan käynytkin. Esimerkiksi hänen luennoillaan esitetty syömisrytmi on helpottanut itselläni joskus.

Päivämäärä:   1.1.25 20:08:09

No heti vaikka kobra-asennossa hengitetään notkoselällä. Oikeassa hengityksessä rintakehä laajenee 360

Päivämäärä:   1.1.25 20:09:27

Helposti jengi myös notkistaa alaselkää kun nostaa jo kädet ylös, kun olkapäissä/hartioissa ei riitä liikkuvuus

Päivämäärä:   1.1.25 20:10:35

Jos treenaa paljo selkää, voi selässä olla ns. Lautaefekti, kylkikaaret ei pääse selänpuolella pullistumaan

Päivämäärä:   1.1.25 20:13:03

Minulla oli dhean vaje, sain sitä gyneltä ja söin 3 kk kuurin. Aloin viikossa nukkua hyvin ja nukun edelleen vaikka kuuri ohi.

Päivämäärä:   1.1.25 20:51:48

Dhean?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.1.25 22:19:38

Kokeilkaa Neurosonicia. Lääkinnällinen laite, lääkkeetön kehoa rauhoittava vaihtoehto ja edullinen hoito kokeilla. Toki itselle ostettuna kallis. Googlaa :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.